«Δεξιοτέχνης σκηνοθέτης με πολυδιάστατο έργο – σημείο αναφοράς για την ιστορία του Κινηματογράφου». Με αυτά τα λόγια τιμήθηκε το βράδυ του Σαββάτου στα Χανιά ο Μάνος Ζαχαρίας, γνωστός σκηνοθέτης και για χρόνια πρόεδρος του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου.
Η εκδήλωση που πραγματοποίησε ο σύλλογος ´Φίλοι των Γραμμάτων´, έγινε στην κατάμεστη αίθουσα του Τεχνικού Επιμελητηρίου Χανίων.
«Το έργο του Μάνου Ζαχαρία διακρίνεται για τον συγκλονιστικό του ωμό ρεαλισμό», τόνισε η επίκουρος καθηγήτρια Παντείου Πανεπιστημίου κα Μαρία Παραδείση. Η κα Παραδείση στάθηκε στο ´δίλημμα´ που αποτελεί βασικό σημείο αναφοράς των ταινιών του Ζαχαρία. «Το βασικό του θέμα σε όλες σχεδόν τις ταινίες του είναι η στιγμή που οι πρωταγωνιστές του καλούνται να πουν ένα μεγάλο ´όχι´ ή ένα μεγάλο ´ναι´. Φέρνει τον άνθρωπο μπροστά σε ιστορικά διλήμματα, τα οποία ο Ζαχαρίας τα διαχειρίζεται με έναν ιδιαίτερο τρόπο». Στο πλαίσιο της ομιλίας της κας Παραδείση έγινε και ολιγόλεπτη προβολή κομματιών από τις ταινίες ´Γωνιά Αρμπατ και Μπουμπουλίνας´ και ´Ενας από το εκτελεστικό απόσπασμα´, στα οποία και η πανεπιστημιακός επεξήγησε την τεχνοτροπία που ακολουθεί ο Ζαχαρίας.
Προλογίζοντας την ταινία του Μ. Ζαχαρία ´Τέλος και αρχή´ ο κ. Κώστας Κωνσταντινίδης, κριτικός Κινηματογράφου, μέλος της Π.Ε.Κ.Κ. σημείωσε: «Η μεγάλη παρέα των χαρακτήρων του στην ταινία, αποτελείται από πρόσωπα ετερόκλητα μεταξύ τους. Με μαθηματική λογική και αφαιρετική προσέγγιση, θα τολμήσω -διαιρώντας- να τους απλοποιήσω σε δυο κατηγορίες: στους θύτες και στα θύματα. Στους φίλους που ενώνουν τις δυνάμεις τους αποφασιστικά και στους εχθρούς. Μόνον που, εκτός των φίλων και οι εχθροί έχουν πρόσωπο, έχουν δομή, έχουν παρελθόν και κρατούν το μέλλον στα αιματοβαμμένα τους χέρια..»
Ο ΣΚΗΝΟΘΕΤΗΣ
Ιδιαίτερο ενδιαφέρον είχε η συνομιλία του σκηνοθέτη με το κοινό. Σε ερώτηση γιατί οι ταινίες του δεν παίζονται τόσο πολύ στην τηλεόραση ή δεν προβάλλονται στον Κινηματογράφο κ. Ζαχαρίας ανέφερε πως τα κινηματογραφικά δικαιώματα των ταινιών του τα έχει το ρωσικό κράτος και ότι τη δεκαετία του ’80 του είχε πολλές φορές ζητηθεί να γίνει η προβολή ταινιών του από την ΕΡΤ, ωστόσο ο ίδιος ως πρόεδρος του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου την ίδια εποχή δεν ήθελε να γίνει κάτι τέτοιο, για να μην θεωρηθεί ότι χρησιμοποιεί τη θέση του για να προωθήσει το έργο του. Ξεχωριστή αναφορά έγινε στην ταινία του για το ´Παιδομάζωμα´ κατά τη διάρκεια του εμφυλίου. «Ήταν η πρώτη ταινία μου και ήταν 100% ρεαλιστική. Το λεγόμενο και παιδομάζωμα ήταν μια προσπάθεια των γονιών την εποχή του εμφυλίου πολέμου να σώσουν τα παιδιά τους, για αυτό και συναίνεσαν να περάσουν στις Λαϊκές Δημοκρατίες. Τα περισσότερα από αυτά τα παιδιά έγιναν επιστήμονες και προόδευσαν στη ζωή τους», ανέφερε ο σκηνοθέτης. Ερωτηθείς για τον σύγχρονο Ελληνικό Κινηματογράφο κ. Ζαχαρίας ανέφερε ότι «γενικά η Τέχνη είναι πάντα πρωτοπόρα και σε δύσκολες εποχές το παράθυρο και η πρόσοψη της ελληνικής κοινωνίας. Για τον Ελληνικό Κινηματογράφο τα πράγματα είναι πολύ δύσκολα, γιατί ο Κινηματογράφος είναι πολύ ακριβή Τέχνη και όταν δεν υπάρχουν χρήματα είναι πολύ δύσκολο να κάνεις μια πολιτική, μια οργανωμένη προσπάθεια, να αναπτύξεις καινούργια ταλέντα.
Υπάρχουν νέοι, πολλοί αξιόλογοι άνθρωποι και ελπίζουμε ότι στην πορεία θα δημιουργηθεί ένας νέος Ελληνικός Κινηματογράφος».
Ενα σύντομο βιογραφικό του σκηνοθέτη παρουσίασε ο εκπαιδευτικός Γιάννης Κυριακάκης απαριθμώντας τους κινηματογραφικούς σταθμούς της καριέρας του, ενώ παράλληλα τόνισε τη συμμετοχή του στην αντίσταση αλλά και στο ότι ήταν επικεφαλής του λόχου ´Μπάιρον´ στα Δεκεμβριανά.
Των ομιλιών προηγήθηκαν τρία τραγούδια του Μίκη Θεοδωράκη στην κιθάρα και στο αρμόνιο, ενώ ακολούθησε η προβολή της ταινίας του Μ. Ζαχαρία ´Τέλος και αρχή´, που προβλήθηκε παρά τα μικροπροβληματάκια που υπήρξαν στο ξεκίνημά της.