Tου Δ. KAKABEΛAKH
ALLEN GINSBERG Εκδόσεις ΑΠΟΠΕΙΡΑ
Μετάφραση: Τάσος Σαμαρτζής
Σύνθεση εξωφύλλου:
Δημήτρης Θ. Αρβανίτης
Μουσική: Αλλεν Γκίνσμπεργκ
Η δεύτερη ενότητα της ´ΠΛΟΥΤΩΝΙΑΣ ΩΔΗΣ´
Το δεύτερο άρθρο για τη μαχόμενη και προφητική ποίηση της γενιάς της αμφισβήτησης των Αμερικανών ποιητών, με αρχηγέτη τον Αλλεν Γκίνσμπεργκ, που έγραψε το μεγάλο και ιστορικό ποίημα ´Πλουτώνια Ωδή´, μια κραυγή κατά του πυρηνικού αυτοκαταστροφισμού είτε με βόμβες είτε με εργοστάσια πυρηνικής ηλεκτρικής ενέργειας?
Ομως, τώρα, μετά και το μεγάλο ατύχημα των πυρηνικών αντιδραστήρων στην Ιαπωνία (λόγω σεισμών και τσουνάμι) η ανθρωπότητα ολόκληρη πρέπει να αναθεωρήσει την αναπαραγωγή πυρηνικών τρόμων?
Πάντως, η μαχόμενη ποίηση εξακολουθεί να δίνει τη μεγάλη ποιητική μαρτυρία στον απάνθρωπο κόσμο των υπερσυμφερόντων και των υπερεξουσιασμών.
Η ανθρωπότητα ολόκληρη είναι από παντού περικυκλωμένη από εφιαλτικές απειλές: πυρηνικά, εξεγέρσεις, πόλεμοι, βομβαρδισμοί, συνεχής κατατρομοκράτηση, απάνθρωποι εξουσιασμοί και υπερ-εξουσιασμοί, βαριά οικονομική κρίση, ανεργία, πείνα, κοινωνική ανασφάλεια μέσα σε κλίμα διαρκούς αβεβαιότητας, φόβου, αγωνίας και απαξίωσης των πάντων και πάνω απ? όλα να επικρέμεται η διαρκής απειλή μιας πυρηνικής αυτοκαταστροφής για πυρηνική ενέργεια να καλύπτουμε τις τεράστιες ανάγκες που έχει δημιουργήσει ο υπερεκμεταλλευτής πολιτισμός μας, την κρίση του οποίου βιώνουμε τόσο οδυνηρά σήμερα.
Ομως, πού πορευόμεθα και πώς θα περισωθούμε από μεγαλύτερο χαμό;
Χαρακτηριστικά όπως αναφέραμε πριν ο καθηγητής του Χάρβαντ, με το όνομα Raymond Siever ως γεωλόγος είχε ασχοληθεί πάνω από 20 χρόνια με έρευνες, με αναζήτηση απαντήσεων για τα προβλήματα ενέργειας του τομέα του άνθρακα καθώς και για θέματα πετρελαίου. Στο σημαντικό αυτό άρθρο του (σελ. 6 – 7 του περιοδικού Liberation) προειδοποίησε τόσο την Αμερική -στην ουσία- όσο και τα άλλα κράτη για τη μείζονος σημασίας ανάγκη να αλλάξει η ανθρωπότητα (σε ολόκληρο τον πλανήτη) τρόπο ζωής. Να αποκλείσει την άγρια ανάπτυξη σε συνάτηση με αυτό το πνεύμα.
ΚΡΑΥΓΕΣ ΑΓΩΝΙΑΣ
Ο καθηγητής Raymond Siever από τότε σήμανε ΣΥΝΑΓΕΡΜΟ για αλλαγή του μοντέλου ανάπτυξης για να σωθεί η ανθρωπότητα. Μάλιστα μίλησε στο τεύχος που αναφέρουμε για περιορισμό της αλόγιστης σπατάλης ενέργειας σε ολόκληρο τον κόσμο.
Μαζί του δεν μίλησαν μόνο, αλλά κραύγασαν, με όλη τη δύναμη της φωνής τους, οι αμφισβητίες ποιητές της Αμερικής επιμένοντας (και προκινδυνεύοντας) ποιητικά και προφητικά κατά της πυρηνικής έστω, ειρηνικής ενέργειας χωρίς βέβαια να επηρεάσουν τις αποφάσεις των εξουσιαστών οι οποίοι πολιτικά, κοινωνικά, οικονομικά, τραπεζικά, πολιτιστικά και ενεργειακά οδήγησαν στους τόσο τραγικούς καιρούς μας.
Στην αδιέξοδη πραγματικότητα που τώρα αντιμετωπίζουμε. Με την εφιαλτική τραγωδία της ιαπωνικής πυρηνικής καταστροφής με το ραδιενεργό νέφος (πέρα από κάθε συγκάλυψη) να απλώνει πέπλο θανάτου τόσο στις περιοχές που βρίσκονται στις περιοχές του πυρηνικού ατυχήματος όσο και σε ευρύτερη έκταση στην Ιαπωνία, ακόμα και θαλάσσιες προεκτάσεις στον Ειρηνικό Ωκεανό.
Με δυνατότητες (αν δεν ελεγχθεί το βαρύ αυτό ατύχημα) και υπάρξει μεγαλύτερη διασπορά πυρηνικού νέφους.
ΑΝΑΓΚΑΙΑ Η ΛΑΪΚΗ ΑΓΩΝΙΣΤΙΚΟΤΗΤΑ
Βέβαια, τόσο ο λαός της Ιαπωνίας με αγωνία εύχεται την αποφυγή μεγαλύτερων συνεπειών από αυτό το ατύχημα. Οπως εύχονται όλοι οι ανησυχούντες πολίτες του κόσμου, οι οποίοι αισθάνονται τη βαριά απειλή που συνιστούν οι ´ειρηνικές´ λειτουργίες πυρηνικών αντιδραστήρων – εργοστασίων σε όλο τον πλανήτη.
Πέρα, όμως, από τις ευχές το απολύτως αναγκαίο είναι η λαϊκή αγωνιστικότητα για πίεση των Κοινοβουλίων και των πολιτικών ηγεσιών, σε παγκόσμια κλίμακα για αποπροσανατολισμό των πολιτικών αποφάσεων για τη γενίκευση της πυρηνικής ενέργειας στον σημερινό και στον αυριανό κόσμο.
ΟΛΟΙ ΣΤΗΝ ΕΥΚΟΛΗ ΛΥΣΗ ΠΟΥ ΟΜΩΣ ΕΙΝΑΙ ΤΟΣΟ ΕΠΙΚΙΝΔΥΝΗ
Πάντως, το κλίμα δεν είναι ενθαρρυντικό παρά τα καταστροφικά ατυχήματα που έχουν συμβεί και συμβαίνουν ως σήμερα. Το ιαπωνικό πυρηνικό ατύχημα ήδη σκιάζει και μας απειλεί ως προοπτική κι άλλων ατυχημάτων και σε άλλες περιοχές του πλανήτη.
Οι Ιάπωνες που πρώτοι ´γεύτηκαν´ τόσο εφιαλτικά την πυρηνική καταστροφή υποκύψανε για ευκολότερο πλουτισμό να γενικεύσουν την πυρηνική ενέργεια ως βάση της οικονομικής τους ανάπτυξης και ανταγωνιστικότητας, χωρίς και τώρα ακόμα, μετά τον συγκλονισμό που έχουν υποστεί να συνεγερθούν ως πολιτικός κόσμος, ως πνευματικός και ως κοινωνικές, εκπαιδευτικές κ.λπ. δυνάμεις και να πρωτοπορήσουν στην αναθεώρηση πρωταρχικά στη χώρα τους της παραγωγής ηλεκτρισμού με πυρηνική ενέργεια.
Το ίδιο ισχύει όμως και για την Ευρώπη, η οποία μέσω του δικού της οργανισμού της ´ΕΥΡΑΤΟΜ´ (όπως αναφέρει στο βιβλίο του ´Για την Ευρώπη του 21ου αιώνα´ ο σημερινός υπουργός Προστασίας του Πολίτη και πρ. επίτροπος για θέματα Ενέργειας στην Ε.Ε., κ. Χρήστος Παπουτσής) αναλύονται τα προβλήματα της Ευρώπης για μια διεθνή πυρηνική συνεργασία ακόμα και με την Ιαπωνία, όπως σημειώνεται στη σελ. 228 του εν λόγω βιβλίου, αλλά και με τη Ρωσία, την Ουκρανία κ.λπ.
Πάντως, η Ελλάδα απέφυγε τη δημιουργία εργοστασίου παραγωγής πυρηνικής ηλεκτρικής ενέργειας.
Για να δηλώσει ο πρωθυπουργός κ. Γ. Παπανδρέου (μετά το ατύχημα στην Ιαπωνία) ότι η Ελλάδα δεν θα δημιουργήσει τέτοιο εργοστάσιο. Αντίθετα από την Τουρκία (όπως αναφέραμε στην αρχή του κειμένου μας) που ο πρωθυπουργός δήλωσε την αμετάκλητη απόφασή του να χρησιμοποιήσει πυρηνική ενέργεια με δημιουργία και δεύτερου εργοστασίου.
ΚΙ ΟΜΩΣ Ο ΟΗΕ ΘΑ ΜΠΟΡΟΥΣΕ?
Για όλες αυτές της μέγιστης σημασίας χρήσεις πυρηνικής ενέργειας ο ΟΗΕ θα μπορούσε να αναλάβει την πιο σημαντική πρωτοβουλία στη διαδρομή των 50 και πλέον χρόνων ύπαρξής του, την οποία δεν έχει, πραγματικά, ΔΙΚΑΙΩΣΕΙ, γιατί υπηρετεί συμφέροντα υπερ-ισχύος. Και δύσκολων ισορροπιών, όπως έκανε στη διάρκεια του ψυχρού πολέμου με τους πολεμικούς κινδύνους Δύσης – Ανατολής και με τη φοβερή πυρηνική στρατηγική ανάμεσα στις δύο υπερδυνάμεις, οι οποίες έφτασαν σε συμφωνίες με κοντρόλ των στρατιωτικών δυνάμεων και τέλος με αφοπλισμό ακόμα και μετά την κατάρρευση της ΕΣΣΔ.
Για να φθάσουμε τώρα σε έλεγχο των σημερινών πυρηνικών όπλων την ώρα που κινδυνεύουμε από ειρηνική πυρηνική ενέργεια για πολλούς λόγους.
Ενας από τους οποίους είναι ο οικονομικός ανταγωνισμός στην παγκοσμιοποιημένη αγορά μιας υπερ-εκμετάλλευσης και υπερ-ισχύος. Την οποία παρά τη σύγχρονη παγκόσμια οικονομική κρίση την επαναπροσδιορίζει στους ίδιους αδιέξοδους ορίζοντες η Αμερική με διαγγελτικό αφιέρωμα στο ΤΙΜΕ (Μάρτης 14, 2011) το οποίο στηρίζεται σε δύο άξονες: α) Yes, America is in decline (Ναι, η Αμερική είναι σε πτώση) και β) No, America is still No1 (Οχι, η Αμερική είναι ακόμα πρώτη).
Μέσα σ? αυτούς τους δύο άξονες παρουσιάζει τη νέα παγκοσμιοποιημένη οικονομική, εκμεταλλευτική πολιτική. Σε συνδυασμό με ποιοτικοποίηση της λειτουργίας των ηλεκτρικών πυρηνικών εργοστασίων για να φωτίζουμε τα πάντα γύρω μας (με τεράστιες σπατάλες ηλεκτρικής ενέργειας), αλλά και ενδεχομένως νέες καταστροφές.
ΧΑΜΕΝΟΙ ΜΕΣΑ ΣΤΗ ΣΥΓΧΡΟΝΗ ΝΕΟΒΑΡΒΑΡΟΤΗΤΑ
Οπότε, σ? αυτή την απέραντη νεοβαρβαρότητα της τεχνο-πυρηνικής κυριαρχίας τι να κάμουν οι φτωχοί ποιητές της προφήτευσης δεινών όσο κι αν γράφουν τις δικές τους ´Πλουτώνιες Ωδές´, όπως ο τόσο αγωνιστικός Allen Ginsberg.
Βασικά η ´Πλουτώνια Ωδή´ είναι ένα μακροσκελές ποίημα που αποτέλεσε το μεγαλύτερό του άσμα της πυρηνικής φρίκης και των πυρηνικών Υπουργείων του τρόμου.
Η ´Πλουτώνια Ωδή´ αποτελείται από 170 στίχους και είναι διαιρεμένη σε τρία μέρη με 65 ενότητες.
ΠΛΟΥΤΩΝΙΑ ΩΔΗ – Β´ Ενότητα
Κρίση των Κρίσεων, Αγέρι Θεϊκό πάνω από κράτη εκδικητικά, Πονοκέφαλε των Προέδρων, Σκάνδαλο Θανατερό της Υψηλής Πολιτικής! Αχ πολιτισμοί ηλίθια φιλόπονοι!
Πληγές και Μάγια πάνω από λαούς πολυμαθείς ή αναλφάβητους! Φάντασμα βιομηχανοποιημένο της ανθρώπινης διάνοιας!
Ω απολιθωμένο πρότυπο γονεϊκό των επαγγελματιών της μαύρης μαγείας
35 προκαλώ την Οντότητά σου, αμφισβητώ αυτή ακριβώς την ύπαρξή σου! Βροντοφωνάζω το αίτιο και το αιτιατό σου!
Γυρίζω τον Τροχό του Νου πάνω στους τριακόσιους τόνους σου! Τ? όνομά σου μπαίνει τώρα στ? αφτί της ανθρωπότητας! Δίνω σάρκα και οστά στις έσχατες δυνάμεις σου του σκότους!
Η τέχνη του λόγου μου τραβάει μπροστά προς το παινετικό Μυστήριό σου! Αυτή η ανάσα είναι που σκορπίζει τους φανφαρόνικους φόβους σου! Τραγουδάω τη μορφή σου επιτέλους
πίσω απ? τα τσιμεντένια, σιδερένια τείχη σου, μέσα στο λαστιχένιο οχυρό σου και στις διάφανες από σιλικόνη ασπίδες σου, μέσ? σε φιλτραρισμένους θαλάμους και σε λουτρά από μηχανόλαδο.
Η φωνή μου αντιλαλεί μέσ? στα κλειστά κουτιά που οι επιστήμονες δουλεύουνε με ρομποτένια χέρια και σε δοχεία καλουπιών, η φωνή μου αντηχεί πάνω σε θόλους ηλεκτρικούς μέσ? σε κενό αέρος,
40 εισχωρώ με πνεύμα θορυβώδικο μέσ? στα βαρέλια σου με καύσιμο από ράβδους ραδιενεργούς βαθιά χωμένα μέσ? στη γη πάνω σε θρόνους δίχως ήχο και στρώματα από μολύβι.
Ω πυκνότητα! Αυτό το αλαφρύ τροπάρι σαλπίζει υπερβατικά μέσ? σε εργαστήρια κρυφά και διαρρηγνύει τις σιδερένιες πύλες ως τον θάλαμο της Κόλασης!
Πάνω απ? τον τρομακτικό σου κραδασμό αυτή η μετρημένη αρμονία πλανιέται ευδιάκριτη, αυτοί οι ενθουσιώδεις τόνοι είναι το μέλι και το γάλα, νερό γλυκόπιοτο σαν το κρασί.
Ολα χυμένα πάνω στο στιβαρό πέτρινο πάτωμα, αυτές οι συλλαβές είναι σπειριά από κριθάρι που σκορπίζω πάνω στον πυρήνα του Αντιδραστήρα,
εγώ φωνάζω τ? όνομά σου με κούφια φωνήεντα, ψέλνω από κοντά τη Μοίρα σου, η ανάσα μου σχεδόν αθάνατη πάντα στο πλευρό σου
45 να Συλλαβίζει το πεπρωμένο σου, εγώ στήνω αυτόν τον στίχο προφητικό πάνω στους τοίχους του μαυσωλείου σου να σε σφραγίζει έτσι Αιώνια με Διαμαντένια Αλήθεια! Ω Πλουτώνιο καταραμένο.
ΙΙ
Ο Βάρδος ερευνάει την ιστορία του Πλουτώνιου απ? τα μεσάνυχτα με το υδραργυρικό φως των δρόμων ως το πρώτο φως της χαραυγής
στοχάζεται μια ήρεμη πολιτική ν? απλώνεται ανάμεσα στις ιδεολογίες των Κρατών που πολλαπλασιάζονται γραφειοκρατικά
μακάβρια αρματωμένες. Σατανικές βιομηχανίες να ξεφυτρώνουν ξαφνικά με τη βοήθεια Πεντακοσίων Δισεκατομμυρίων Δολαρίων
σ? ολόκληρο τον κόσμο την ίδια ώρα που τούτες οι γραμμές γράφονται στο Μπώλντερ του Κολοράντο, λίγο έξω απ? το πεδίο βολής της οροσειράς του Ρόκι
50 δώδεκα μίλια βόρεια απ? τις Πυρηνικές Εγκαταστάσεις του Ρόκι Φλατς, στις Ηνωμένες Πολιτείες, στη Βόρεια Αμερική, στο Δυτικό Ημισφαίριο
του πλανήτη Γη έξι μήνες και δεκατέσσερις μέρες σε τροχιά γύρω απ? το Ηλιακό μας Σύστημα σ? έναν Σπειροειδή Γαλαξία
η τοπική χρονολογία ύστερ? απ? την Επικράτηση του τελευταίου Θεού χίλια εννιακόσια εβδομήντα οκτώ χρόνια συμπληρωμένα σαν αχνά κίτρινα σύννεφα της χαραυγής που φωτίζουν την Ανατολή, το Ντένβερ άσπρο από κάτω.
Ο γαλάζιος ουρανός διάφανος υψώνεται άδειος, βαθύς και απέραντος ως τον Αυγερινό ψηλά πολύ απ? το μπαλκόνι
55 ψηλά πολύ από κάμποσα αμάξια με τις ρόδες τους σταματημένες στους πρόποδες των λόφων κάτω απ? τη δαντελένια κορυφογραμμή του Φλάτιρον γεμάτη πεύκα,
λιόλουστο βουνό, λιβάδια που γέρνουν σε γκρεμνούς από ψαμμίτες με χρώμα κόκκινο σκουριάς πάνω απ? τις πλίθινες σκεπές των επαρχιακών σπιτιών
καθώς σπουργίτια ξύπναγαν σφυρίζοντας ανάμεσα στα πράσινα καλοκαιριάτικα γιομάτα φύλλα δέντρα της Μαρίν Στριτ.
III
Αυτή η ωδή είναι για σας ω Ποιητές και Ρήτορες μελλοντικοί, για σένα πατέρα Ουΐτμαν που είμαι στο πλευρό σου, για σας Βουλευτές και Αμερικανοί πολίτες,
για σας σημερινοί διαλογιζόμενοι, φίλοι πνευματικοί και δάσκαλοι, για σε ω Κύριε των Αδαμάντινων Τεχνών.
60 Πάρτε στα χέρια σας αυτήν την επωδό από συλλαβές, τούτα τα φωνήεντα και σύμφωνα ως ότου να σωθεί η ανάσα
πάρτε αυτήν την εισπνοή από το μαύρο δηλητήριο ως την καρδιά σας κι εμφυσήστε αυτή την ευλογία που βγαίνει απ? τα στήθια σας σ? ολάκερη την πλάση μας
δάση, πόλεις, ωκεανοί, έρημοι, βραχώδη οροπέδια κι οροσειρές στις Δέκα Διευθύνσεις γαληνέψτε μ? αυτήν την εκπνοή,
εμπλουτίστε αυτή την Πλουτώνια Ωδή, ώστε να λευτερώσει εκρηκτικά τον μάταιο κεραυνό της μέσ? απ? τους γήινους κόσμους των ιδεών.
Σαγηνέψτε αυτό το ουρλιαχτό με άκαρδη συμπόνια, καταστρέψτε τούτο το βουνό από Πλουτώνιο με γλώσσα απλή μυαλού και σώματος,
65 κι έτσι δυναμώστε τούτο το πνεύμα που είναι φύλακας του νου, που έχει σβήσει, που έχει σβήσει, που έχει ξεπεράσει, που με έχει ξεπεράσει, Ξύπνα Διάστημα, έτσι Α!
ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΤΟΥ ΠΟΙΗΤΗ
36 Τριακόσιοι τόνοι πλουτώνιου χρησιμοποιήθηκαν ως το 1978 για τις ατομικές βόμβες της Αμερικής.
37 «τραγουδώ τη μορφή σου…»: ´Ο Αντιδραστήρας κρύφτηκε μέσα στον φθόνο. Εγώ τον παρατηρώ. Αλλά εσύ δεν μπορείς να τον δεις ως ότου ο ίδιος αποκαλυφθεί μες στο σύστημά του», Μπλέηκ, Ιερουσαλήμ, Κεφάλαιο II, Πίνακας 43 ι. 9-10.
42 Παραδοσιακή σπονδή στον Αδη, στον Ναό της Ελευσίνας και απ? τον Οδυσσέα στο Νεκρομαντείο στον Αχέροντα.
45 Διαμαντένια: βλ. Βουδιστικό δόγμα Συνιάτα, δηλ. την ύπαρξη σαν ταυτόχρονη κενή και πλήρη, η χωρίς εγώ φύση συμβολίζεται με το αδαμάντινο Βάτζρα ή Διαμαντένιο Σκήπτρο.
48 Υπολογίζεται ότι ο παγκόσμιος προϋπολογισμός των στρατιωτικών δαπανών έφτασε το 1978 στα 116 δισ. δολάρια.
61 – 63 Τέσσερα χαρακτηριστικά της δύναμης ενός Βούδα: Να γαληνεύει, να εμπλουτίζει, να σαγηνεύει και να καταστρέφει.
65 Αμερικανική παράφραση της Μάντρα από τη Σανσκριτική Πρατζναπα-ραμίτα (Υπέρτατη Τέλεια Σοφία) Γκάτε – Γκάτε Παραγκάτε Παρασαμγκάτε Σβάχα.