Γράφει ο Παναγιώτης Αλεβαντής*
http://alevantis.blogspot.com
Την εποχή των έξυπνων κινητών και του διαδικτύου ο εκσυγχρονισμός των επικοινωνιών μεταξύ Υπηρεσιών έκτακτης ανάγκης και πολιτών πρέπει να αντιμετωπιστεί κατά προτεραιότητα.
Οταν μπαίναμε στον 21ο αιώνα, αν και πολλοί είχαν κινητά, λίγοι τα χρησιμοποιούσαν για να στείλουν σύντομα γραπτά μηνύματα (SMS). Σήμερα, η νέα γενιά στέλνει πάνω από 100 SMS ημερησίως. Το 2000 δεν υπήρχαν κινητά με φωτογραφική μηχανή. Σήμερα, τα περισσότερα κινητά έχουν φωτογραφικές μηχανές και πολλά έχουν και βιντεοκάμερα. Και τα νέα κινητά δεν τα χρησιμοποιούν μόνον οι νέοι, αλλά όλο και περισσότεροι ενήλικοι ακόμη και ηλικιωμένοι.
Πριν από λίγα χρόνια αν κάποιος έλεγε ότι θέλει να στείλει ένα γραπτό μήνυμα σε έναν αριθμό έκτακτης ανάγκης (στο 112, το 100, το 166 ή το 199) οι περισσότεροι θα τον αντιμετώπιζαν αδιάφορα. Σήμερα, το γεγονός ότι οι Υπηρεσίες έκτακτης ανάγκης, όχι μόνο στην Ελλάδα, αλλά και στην Ευρώπη και στις ΗΠΑ, δεν μπορούν να λάβουν SMS ή φωτογραφίες αρχίζει και αντιμετωπίζεται με σκεπτικισμό. Κι όμως αυτό το χάσμα γίνεται όλο και πιο απαράδεκτο, αφού εξαιτίας του χάσματος αυτού χάνονται ανθρώπινες ζωές.
Ο κύριος λόγος που οι γονείς αγοράζουν κινητό τηλέφωνο στα παιδιά τους είναι η ασφάλεια. Ομως τα παιδιά χρησιμοποιούν τα κινητά κυρίως για να ανταλλάσουν γραπτά μηνύματα. Δυστυχώς, σε περίπτωση ατυχήματος, αν τα παιδιά στείλουν ένα γραπτό μήνυμα στο 112 ή στο 166, το μήνυμα θα μείνει αναπάντητο. Αν κάποιος δει ένα έγκλημα και στείλει μια φωτογραφία στο 100, οι αστυνομικοί δεν θα τη λάβουν. Και οι κωφοί δεν μπορούν να επικοινωνήσουν με το 112 ή το 166 μέσω SMS για να ζητήσουν βοήθεια.
Αντίστοιχα, αν οι Αρχές ενημερωθούν για μια επικείμενη ή εξελισσόμενη καταστροφή, όπως για παράδειγμα ένα παλιρροϊκό κύμα (τσουνάμι), μια διάρρηξη φράγματος τεχνητής λίμνης, ένα χημικό νέφος ή μια τρομοκρατική ενέργεια, δεν έχουν τα μέσα να ενημερώσουν επιλεκτικά μόνον το απειλούμενο μέρος του πληθυσμού. Δεν μπορούν να χρησιμοποιήσουν τις δυνατότητες των δικτύων κινητής τηλεφωνίας για να στείλουν ένα μήνυμα σε όλα τα τηλέφωνα που είναι συνδεδεμένα με μια ή περισσότερες κεραίες (κυψελωτή εκπομπή ή cell broadcasting) ούτε να ενεργοποιήσουν το σύστημα RDS, δηλαδή το Σύστημα Μετάδοσης Δεδομένων από Ραδιοφώνου.
Τέλος, οι Υπηρεσίες έκτακτης ανάγκης δεν διαθέτουν σύγχρονα, ασφαλή συστήματα που να τους επιτρέπουν εκτός από την απλή φωνητική επικοινωνία να ανταλλάξουν και άλλα δεδομένα όπως κείμενα, φωτογραφίες, βίντεο ή και ιατρικά δεδομένα. Οι επικοινωνίες μεταξύ των Υπηρεσιών έκτακτης ανάγκης σε περίπτωση ατυχήματος ή και καταστροφής, εφόσον και όταν έχουν αποκατασταθεί, στηρίζονται στην καλύτερη των περιπτώσεων σε παρωχημένες τεχνολογίες που περιορίζονται μόνο στη φωνή.
Οι τρεις παραπάνω δυνατότητες επικοινωνίας αποτελούν τις τρεις συνιστώσες των επικοινωνιών έκτακτης ανάγκης, δηλαδή επικοινωνία μεταξύ πολιτών και Αρχών (αριθμοί επειγόντων), επικοινωνία των Αρχών με τους πολίτες στις περιπτώσεις επερχόμενων ή εξελισσόμενων καταστροφών (συναγερμός) και επικοινωνίες μεταξύ των αρχών ή/και των Υπηρεσιών έκτακτης ανάγκης. Για το τελευταίο αυτό σκέλος, δεν τολμώ να χρησιμοποιήσω τον δόκιμο όρο Διοίκηση, Ελεγχος, Επικοινωνίες, Υπολογιστές και Πληροφορίες (C4I) που στη χώρα μας έχει καταντήσει κακιά λέξη …
Η μετατροπή της Κρήτης σε χώρο υποδοχής τουρισμού υψηλού επιπέδου, προϋποθέτει εκτός των άλλων και την δημιουργία μιας σύγχρονης υποδομής επικοινωνιών έκτακτης ανάγκης για την αντιμετώπιση των ατυχημάτων και των καταστάσεων έκτακτης ανάγκης που ενδεχομένως να προκύψουν. Αυτό σε συνδυασμό με την εφαρμογή ενός προγράμματος βελτίωσης της ποιότητας αντιμετώπισης των επειγόντων θα αποτελέσει σημαντικό παράγοντα εξασφαλισμένης τουριστικής κίνησης προς το νησί, διασφαλίζοντας επίσης και την προστασία των Κρητικών.
«Η επιχείρηση σου φτάνει εκεί που φτάνει η επικοινωνία της» είναι το κύριο μήνυμα της διαφήμισης με τους Κρητικούς που διαφημίζουν τα νέα επιχειρηματικά προγράμματα του ΟΤΕ. Η ποιότητα των υπηρεσιών που παρέχουν οι Υπηρεσίες έκτακτης ανάγκης εξαρτάται και από τα συστήματα επικοινωνίας που διαθέτουν, θα προσθέταμε εμείς… Ας ελπίσουμε ότι το σύγχρονο σύστημα επικοινωνίας των πολιτών με τις υπηρεσίες επειγόντων και αντίστροφα, του οποίου τις προδιαγραφές έθεσε πρόσφατα σε δημόσια διαβούλευση το Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη θα υλοποιηθεί έγκαιρα και σωστά.
*φυσικός, υπάλληλος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Οι απόψεις είναι προσωπικές και δεν εκφράζουν κατ’ ανάγκη την Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Με στοιχεία από τον λόγο του Julius Genachowski, προέδρου της Ομοσπονδιακής Επιτροπής Επικοινωνιών των ΗΠΑ στο ετήσιο συνέδριο του 911, του αριθμού επειγόντων της Βόρειας Αμερικής