Αγαπητέ κ. Πρόεδρε !
Αγαπητά μέλη του Δ.Σ. του Τεχνικού Επιμελητηρίου Δυτικής Κρήτης, παίρνω την πρωτοβουλία και απευθύνομαι σε σας σαν συνάδελφος, με διττή ιδιότητα. Αφενός μεν σαν μηχανικός και δημότης που ενδιαφέρεται για τα κοινά και αφετέρου σαν ιδιοκτήτης ενός από τα ακίνητα επί της ανατολικής πλευράς της πλατείας της Σούδας.
Θεωρώ αναγκαίο να σας απασχολήσω με το μελλοντικό έργο του Δήμου Χανίων και συγκεκριμένα με αυτό που αφορά την Ανάπλαση της Πλατείας Σούδας.
Θέλω να σας παρακαλέσω να ασχοληθείτε με το αντικείμενο και να λάβετε τις δέουσες πρωτοβουλίες, για της αναγκαίες αλλαγές που πρέπει να γίνουν κατά την γνώμη μου. Με το υπάρχον σχέδιο για την ανάπλαση της πλατείας Σούδας, πρόκειται να γίνει ένα ανώφελο, μη λειτουργικό έργο που θα δημιουργήσει περισσότερα προβλήματα από αυτά που θα λύσει. Θεωρώ την παρέμβαση σας για την διόρθωση των ατελειών οπωσδήποτε απαραίτητη και σας παρακαλώ γι’ αυτό. Συγκεκριμένα θέλω να επιστήσω την προσοχή σας στα εξής λάθη της μελέτης και να αναδείξω της ατέλειες του έργου:
1. Γενική διαπίστωση
Όπως θα διαπιστώσετε και Εσείς από το συνημμένο σχέδιο, η γενική εικόνα της ανάπλασης δίνει την εντύπωση πως η πλατεία είναι ένα ενιαίο κομμάτι των καταστημάτων της δυτικής πλευράς και μόνο. Η Ανατολική πλευρά αντιμετωπίζεται σαν να μη ανήκει στην Πλατεία. Είναι αδιανόητο, να γίνεται ανάπλαση και συνειδητά να βγάζει ο μελετητής ένα μέρος της πλατείας εκτός σχεδίου. Διερωτώμαι ποιος είναι ο λόγος και σας παρακαλώ να διερωτηθείτε και Εσείς;
Το αυτονόητο θα ήταν ο μελετητής να εντάξει, με σκαλοπάτια προς την πλατεία και με ένα πεζοδρόμιο 1,5μ, τα καταστήματα αυτά στην πλατεία, ανάλογα με την Δυτική πλευρά.
Θα πρέπει να γνωρίζετε, ότι το Νότιο-Ανατολικό τμήμα (στο βάθος αριστερά του σχεδίου με βέλος) στεγάζει διάφορες επιχειρήσεις, που απασχολούν περί τα 45 άτομα. (Δες Σχέδιο)
– Νότια Πλευρά της Πλατείας- (εικ. 1)
– Βόρεια πλευρά της Πλατείας-
Μετά από την προαναφερόμενη διαπίστωση θα ήθελα να αναδείξω συγκεκριμένες παραλείψεις που είναι θεμελιακού χαρακτήρα, όπως:
2. Ελλειψη Πεζοδρομίου
Στην Νότιο-Ανατολική πλευρά της πλατείας, όπως προανέφερα δεν προβλέπεται πεζοδρόμιο, που να βρίσκεται σε ισοσταθμία με τον δρόμο.
Το υπάρχον <πεζοδρόμιο>, που το σχέδιο της ανάπλασης το θεωρεί σαν να έχει ισοσταθμία με τον δρόμο είναι ακατάλληλο για πεζούς, διότι είναι υπερυψωμένο και ως εκ τούτου απρόσιτο. Μέγιστη διαφορά υψόμετρου μεταξύ δρόμου και πεζοδρομίου είναι περ. 1,6μ. Δηλαδή, ο δρόμος ήπιας κυκλοφορίας επί της ανατολικής πλευράς, όπως τον προβλέπει το σχέδιο σήμερα, δεν έχει πεζοδρόμιο μπροστά στα καταστήματα.
Το γεγονός της ανυπαρξίας ισοσταθμισμένου πεζοδρομίου με τον δρόμο, όπως προβλέπει το σχέδιο και όπως είναι σήμερα, αναγκάζει τους πεζούς να περιπατούν στον δρόμο μεταξύ των αυτοκινήτων.
Η κατάσταση αυτή, δίνει την εικόνα στον επισκέπτη μιας τριτοκοσμικής χώρας. Είναι απαράδεκτο και μετά την ανάπλαση να διαιωνίζεται αυτή η κατάσταση. Γεγονός, που αντιβαίνει κάθετα στον στόχο που επιδιώκει ο Δήμος, όπως δηλώνει, που είναι ο εκσυγχρονισμός του λιμανιού, σαν πύλη εισόδου στο νησί μας. Με το υπάρχον σχέδιο, η εικόνα μιας τριτοκοσμικής χώρας θα παραμείνει.
3. Στάση Λεωφορείου
Σύμφωνα με το σχέδιο, η οδός ήπιας κυκλοφορίας επί της ανατολικής πλευράς της πλατείας, προβλέπει την διέλευση και των αστικών λεωφορείων. Όπως προκύπτει από το σχέδιο, η Στάση τους -στάση αφετηρίας- παραμένει στο ίδιο σημείο που βρίσκεται και σήμερα. Δηλαδή στο Βόριο-Ανατολικό τμήμα της πλατείας. Βεβαίως κατ’ εξαίρεση είναι δυνατή η κυκλοφορία των αστικών λεωφορείων και σε μία οδό στενή, περίπου 3,00 μέτρων <ήπιας> κυκλοφορίας.
Όμως, η οδός αυτή χωρίς επιπρόσθετο ισοσταθμισμένο πεζοδρόμιο, εφάπτεται του υπερυψωμένου πεζοδρομίου μπροστά από τα καταστήματα, γεγονός που εγκυμονεί κινδύνους σύγκρουσης με τον τοίχο του πεζοδρομίου κατά την στροφή των λεωφορείων που έρχονται από τα Χανιά και κατευθύνοντες προς το Λιμάνι, δηλαδή προς την Στάση-Αφετηρίας τους.
Θα πρέπει να τονίσω το γεγονός, ότι αυτή η στάση του λεωφορείου είναι στάση αφετηρίας, που το λεωφορείο σταθμεύει ενίοτε 15- 20 λεπτά.
Όμως το σταθμευμένο λεωφορείο σε ένα δρόμο περ. 3,00μ σταματάει – φρακάρει την κυκλοφορία.
Αυτό το γεγονός και μόνο κάνει αναγκαία την μεγέθυνση, διαπλάτηνση του πεζοδρομίου, ώστε να μπορεί να δημιουργηθεί χώρος στάθμευσης. Ένας επί πλέον λόγος να προβλεφθεί πεζοδρόμιο καθ’ όλο το μήκος του δρόμου αυτού. Κατ’ αυτό τον τρόπο, μπορεί να κερδηθεί ο απαραίτητος χώρος για την δημιουργία εσοχής για πάρκινγκ του Λεωφορείου και να δημιουργηθεί μπροστά από τα καταστήματα ένα ισοσταθμισμένο πεζοδρόμιο.
Η ιδέα της ισοπέδωσης του υπάρχοντος υπερυψωμένου πεζοδρομίου, που έθεσε ο αρμόδιος μηχανικός του Δήμου, δημιουργεί ανυπέρβλητα πρόβλημα προσβασιμότητας των καταστημάτων που βρίσκονται επί της ανατολικής πλευράς και ως εκ τούτου θα αναγκάσει της επιχειρήσεις αυτές να κλείσουν. Αυτό σημαίνει, πως περίπου 45 άτομα θα χάσουν την δουλειά τους. και γι’ αυτό τον λόγο η πρόταση αυτή είναι ανεδαφική και ανεπίτρεπτη. (Δες συνημμένο σχέδιο )
4. Αφετηρία Ταξί
Επίσης, δεν προβλέπεται αφετηρία για ταξί. Πράγμα απαραίτητο για την εξυπηρέτηση των επιβατών των πλοίων, τόσο της συγκοινωνίας όσο και των τουριστικών. Η στάση <ταξί> υπάρχει σήμερα στην Ανατολική πλευρά της πλατείας, την οποία το σχέδιο αγνοεί και καταργεί. Είναι κάτι παρόμοιο, εάν καταργηθεί η στάση των ταξί στο αεροδρόμιο. Ακατανόητο!!
5. Πάρκινγκ
Το άναρχο παρκάρισμα των αυτοκινήτων και το διπλό παρκάρισμα είναι σήμερα η δεσπόζουσα εικόνα της Σούδας. Ήδη σήμερα, λόγω έλλειψης θέσεων πάρκινγκ, δημιουργούνται ανυπέρβλητα προβλήματα που αναγκάζουν τους πολίτες σε άναρχο παρκάρισμα και δίνει την εικόνα τριτοκοσμικής χώρας. Για να αλλάξει η εικόνα της Σούδας, όπως το επιδιώκει ο Δήμος, θα πρέπει να λυθεί το πρόβλημα του πάρκινγκ. Δυστυχώς στο υπάρχον σχέδιο αγνοείται παντελώς το πρόβλημα αυτό και δεν προβλέπεται καμία λύση. Κατά την γνώμη μου, εφόσον γίνεται ανάπλαση της πλατείας είναι ενδεδειγμένο και απαραίτητο να γίνει υπόγειο γκαράζ εφ’ όλης της πλατείας. Η δημιουργία γκαράζ θα δώσει περιεχόμενο στην ανάπλαση.
-Δυτική Πλευρά της Πλατείας- (εικ.2)
– Ανατολική πλευρά της Πλατείας-
Ως γνωστόν, ο Δήμος διεκδικεί την χρηματοδότηση του έργου της ανάπλασης της πλατείας Σούδας από τα προγράμματα ΕΣΠΑ. Τα προγράμματα αυτά χρηματοδοτούνται ως γνωστόν κατά 75% από την Ε.Ε. και έχουν ως κεντρικό επιχειρησιακό στόχο τη βελτίωση της ανταγωνιστικότητας και της εξωστρέφειας της χώρας με έμφαση στην καινοτομία, ανάπτυξη και την δημιουργία εργατικών θέσεων.
Ώστε λοιπόν, η επένδυση για την ανάπλαση της πλατείας Σούδας, όπως έχει σήμερα, δεν έχει κανένα έρεισμα διεκδίκησης χρηματοδότησης δια μέσου των προγραμμάτων ΕΣΠΑ.
Δυστυχώς, με έργα ανάπλασης πλατειών καταναλώνονται άσκοπα τα οικονομικά μέσα των προγραμμάτων αυτών και γίνονται μόνο για προβολή των διοικούντων και βρίσκονται σε πλήρη αντίθεση με τους στόχους και το πνεύμα των προγραμμάτων ΕΣΠΑ.
Επίσης συζητείται, ο Δήμος να κάνει αίτηση ένταξης του έργου στο Πράσινο Ταμείο. Στην περίπτωση αυτή θα πρέπει να γίνει <τεκμηρίωση του ολοκληρωμένου χαρακτήρα των έργων. Δηλαδή απαιτείται η σύνταξη «Έκθεσης Τεκμηρίωσης-Σκοπιμότητας», στην οποία γίνεται διάγνωση της υφιστάμενης κατάστασης και προ-εκτίμηση των θετικών οικολογικών επιπτώσεων από την πραγματοποίηση και λειτουργία του έργου>. Το εγκεκριμένο έργο, δυστυχώς δεν μπορεί να ανταποκριθεί στα κριτήρια που απαιτούνται ούτε για το Πράσινο Ταμείο.
Ώστε, αν δεν διορθωθούν οι τεχνικές παραλήψεις που ανέφερα, το έργο δεν έχει καμία πιθανότητα να ενταχθεί σε κάποιο από τα προγράμματα. Μένει μόνο η αυτοχρηματοδότηση, που υπό της παρούσες συνθήκες είναι απαγορευτική.
Διότι η νέα πλατεία:
– θα αναβαθμίσει μόνο τα καταστήματα της Δυτικής πλευράς και ταυτόχρονα
– θα υποβαθμίσει τα της Ανατολικής,
– θα αφανίσει θέσεις εργασίας και
– θα εξακολουθεί να δίνει στον επισκέπτη την ίδια τριτοκοσμική εικόνα,
– χωρίς να βελτιώνει το μικρόκλιμα της περιοχής και
– χωρίς να έχει λύσει κανένα από τα υπάρχοντα προβλήματα.
Γι’ αυτό σας παρακαλώ να λάβετε την πρωτοβουλία και να αναπτύξετέ στον κ. Δήμαρχο και στους αρμόδιους μηχανικούς του Δήμου της προαναφερόμενες ατέλειες του έργου, που χρήζουν διόρθωσης.
Δυστυχώς, οι δικές μου προσπάθειες έμειναν χωρίς αποτέλεσμα, ελπίζω όμως. ότι Εσείς θα μπορέσετε να πείσετε τον κ. Δήμαρχο για της απαραίτητες διορθωτικές αλλαγές.
*Ο Γιώργος Κουργιεράκης είναι Διπλ. Μηχανικός