Υπολειτουργούν τα σχολεία Ειδικής Εκπαίδευσης στον Νομό Χανίων καθώς καταγράφονται δεκάδες κενά εκπαιδευτικού προσωπικού Ειδικής Αγωγής και ειδικού βοηθητικού προσωπικού.
Σύμφωνα με στοιχεία από την Πρωτοβάθμια και τη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, στα 7 ειδικά σχολεία του Ν. Χανίων καταγράφονται συνολικά 89 κενά (52 στην Α/βάθμια και 37 στη Β/βάθμια).
Τη διαρκή υποβάθμιση της Ειδικής Εκπαίδευσης, που τη φετινή σχολική χρονιά έχει φτάσει στο μη περαιτέρω, στηλιτεύει το αναπηρικό κίνημα και οι εκπαιδευτικοί, που πραγματοποιούν σήμερα παράσταση διαμαρτυρίας στο Υπουργείο Παιδείας, ενώ λύσεις στα προβλήματα που αντιμετωπίζουν τα ειδικά σχολεία ζητά με επιστολή της προς το Υπουργείο και η ΕΣΑμεΑ.
ΣΤΗΝ ΠΡΩΤΟΒΑΘΜΙΑ ΕΙΔΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Στην Πρωτοβάθμια Ειδική Εκπαίδευση Χανίων λειτουργούν το 1ο Ειδικό Δημοτικό – Νηπιαγωγείο με 14 παιδιά, το 2ο Ειδικό Δημοτικό – Νηπιαγωγείο με 11 παιδιά, το Ειδικό Σχολείο – Νηπιαγωγείο Αυτιστικών με 22 παιδιά καθώς και το Κέντρο Παιδικής Μέριμνας με 30 παιδιά. Το μεγαλύτερο πρόβλημα εντοπίζεται στο 2ο Ειδικό Δημοτικό Σχολείο όπου υπηρετεί μόνο η προϊσταμένη, ενώ αναμένεται μία ακόμη εκπαιδευτικός.
«Στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση υπάρχουν 43 κενά δασκάλων για σχολεία Ειδικής Αγωγής και τμήματα ένταξης. Επίσης υπάρχουν 9 κενά για τμήματα ένταξης ειδικών Νηπιαγωγείων. Είναι ένας πάρα πολύ μεγάλος αριθμός, για τον οποίο αδυνατούμε να αναλάβουμε την ευθύνη, διότι δεν προσλαμβάνουμε εμείς εκπαιδευτικούς. Εμείς διαχειριζόμαστε το προσωπικό που μας στέλνει το Υπ. Παιδείας και φυσικά αιτούμαστε να καλυφθούν τα κενά. Δυστυχώς οι δομές Ειδικής Αγωγής είναι στη χειρότερη μοίρα, ενώ θα έπρεπε να είναι πρώτη προτεραιότητα», ανέφερε ο διευθυντής Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Χανιών Ηλίας Ποντικάκης και πρόσθεσε:
«Τα σχολεία Ειδικής Αγωγής πρέπει να στελεχώνονται υποχρεωτικά και κατά προτεραιότητα από ειδικό βοηθητικό προσωπικό για τα παιδιά που δεν αυτοεξυπηρετούνται και ειδικό επιστημονικό προσωπικό για εξειδικευμένη υποστήριξη. Το συγκεκριμένο προσωπικό προσλαμβάνεται μέσω της Περιφερειακής Διεύθυνσης Κρήτης από το Ηράκλειο».
Ωστόσο, σύμφωνα με τον κ. Ποντικάκη, ακόμη δεν έχουν συνταχθεί οι Πίνακες Εκπαιδευτικών Ειδικής Αγωγής, διότι, όπως εξήγησε «φέτος κατατέθηκε μεγάλος αριθμός τίτλων σπουδών από το εξωτερικό, οι οποίοι στάλθηκαν στο Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής για να ελεγχθεί η γνησιότητα και η συνάφεια των μεταπτυχιακών ειδικής αγωγής. Εάν το Ινστιτούτο δεν αποφανθεί, δεν μπορούν να συνταχθούν πίνακες. Εκτιμώ ότι πριν τις 10 Οκτωβρίου δεν πρόκειται να γίνουν προσλήψεις εκπαιδευτικών για την Ειδική Αγωγή».
Ο ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΔΑΣΚΑΛΩΝ
«Ολες οι δομές Ειδικής Αγωγής είναι υποστελεχωμένες από εκπαιδευτικό και ειδικό βοηθητικό προσωπικό. Είναι η χειρότερη κατάσταση. Επειδή στην Ειδική Αγωγή έχουμε ειδικούς δασκάλους και νηπιαγωγούς, που βγαίνουν από τα Τμήμα Βόλου και του Παν. Μακεδονίας, αλλά δεν έχουν διοριστεί ποτέ, τα ειδικά σχολεία στελεχώνονται από εκπαιδευτικούς που είτε έχουν μεταπτυχιακά στην Ειδική Αγωγή είτε έχουν κάνει μετεκπαίδευση στην Ειδική Αγωγή. Συνεπώς δεν υπάρχουν μόνιμοι εκπαιδευτικοί για να επανδρώσουν την Ειδική Αγωγή, η οποία έχει αφεθεί να στελεχώνεται μόνο με αναπληρωτές, ενώ θα έπρεπε να γίνεται διαγωνισμός ΑΣΕΠ», επεσήμανε η πρόεδρος του Συλλόγου Δασκάλων Χανίων Ντίνα Κληρονόμου.
ΣΤΗ ΔΕΥΤΕΡΟΒΑΘΜΙΑ ΕΙΔΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Στη Δευτεροβάθμια Ειδική Εκπαίδευση Χανίων λειτουργούν το Ε.Ε.Ε.Ε.Κ. Χανίων με 38 μαθητές, το Ειδικό Γυμνάσιο Χανίων με 25 μαθητές και το Ε.Ε.Ε.Ε.Κ. Κισάμου με 10 μαθητές με ειδικές ανάγκες.
Οσον αφορά το εκπαιδευτικό προσωπικό Ειδικής Αγωγής, σύμφωνα με τον διευθυντή Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Μαν. Μαραγκάκη, ελλείψεις παρουσιάζονται σε:
7 φιλολόγους, 3 μαθηματικούς, 1 εκπαιδευτικό Φυσικών Επιστημών, 1 εκπαιδευτικό μειωμένου ωραρίου Αγγλικής Φιλολογίας, 2 εκπαιδευτικούς Καλλιτεχνικών Μαθημάτων, 3 Γυμναστές, 2 Γεωπόνους, 2 Φυτικής Παραγωγής, 1 εκπαιδευτικό Μουσικής, 2 εκπαιδευτικούς τουριστικών επαγγελμάτων και διατροφολογίας και 1 εκπαιδευτικό Πληροφορικής.
Ωστόσο, ακόμη και εάν οι παραπάνω εκπαιδευτικοί προσληφθούν, θα πρέπει οι μαθητές με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες να υποστηριχθούν από ειδικό βοηθητικό προσωπικό. Οσον αφορά τις ελλείψεις σε ειδικό βοηθητικό προσωπικό στο Ε.Ε.Ε.Ε.Κ. Χανίων καταγράφονται 5 κενά, στο Ε.Ε.Ε.Ε.Κ. Κισάμου 3 κενά και στο Ειδικό Γυμνάσιο 4 κενά.
Σύμφωνα με τον κ. Μαραγκάκη, προβλέπονται κάποιες προσλήψεις αναπληρωτών μέσα από τους τελικούς πίνακες του Υπουργείου, εφόσον γίνουν οι επικαιροποιήσεις και λήξουν οι ενστάσεις. «Μετά την ανάρτηση των τελικών πινάκων θα γίνουν προσλήψεις αναπληρωτών. Οι πιστώσεις υπάρχουν. Υπήρξε ένα διοικητικό θέμα κεντρικά, λόγω της ανάρτησης της προηγούμενης προκήρυξης χωρίς ΦΕΚ, η οποία καθυστέρησε λίγο τη διαδικασία των προσλήψεων των αναπληρωτών», σημείωσε ο κ. Μαραγκάκης.
Η ΕΛΜΕ
Από την πλευρά του ο πρόεδρος της ΕΛΜΕ Χανίων Αρης Ρέττος επεσήμανε ότι «η εκπαίδευση έχει ανάγκες απαράβατες. Δεν μπορούμε να λέμε ότι είναι δύσκολες οι εποχές και να αφήνουμε τους μαθητές χωρίς μάθημα. Πρέπει η πολιτική ηγεσία να βάλει το θέμα σε απόλυτη προτεραιότητα και να κοιτάξει να καλύψει τα κενά. Ειδικά όταν πρόκειται για μαθητές με αναπηρία. Διότι στα ειδικά σχολεία δεν μπορείς να πεις ότι “θα κάνω έκπτωση”. Δεν γίνεται να μην έχουν τα σχολεία αυτά ειδικό βοηθητικό προσωπικό, όταν αυτό είναι απαραίτητος όρος για να γίνει μάθημα. Το να υπάρχουν κενά στην Ειδική Αγωγή σημαίνει ότι αποτρέπονται μαθητές στο να παρακολουθούν το μάθημα, διότι δημιουργούνται ανυπέρβλητες δυσκολίες στους γονείς και οι γονείς κρατάνε τα παιδιά στο σπίτι».