Καθοριστικό ρόλο για την Ελλάδα του μέλλοντος στον σύγχρονο κόσμο παίζει η Παιδεία του σήμερα. Ή, σωστότερα, η εκπαίδευση που παρέχεται στους νέους. Τόσο στα παιδιά του νηπιαγωγείου και του δημοτικού σχολείου όσο και στους μαθητές του Γυμνασίου – Λυκείου και αυριανούς φοιτητές. Αυτή η εκπαίδευση πρέπει να είναι προσαρμοσμένη στις ανάγκες – απαιτήσεις του σήμερα και να παρέχει εφόδια στα παιδιά που θα σπουδάσουν – εργαστούν σε μια Ελλάδα ή μια Ευρώπη μέσα στην οποία οι εξελίξεις «τρέχουν» καθημερινά με ιλιγγιώδη ταχύτητα. Παράλληλα, να διαμορφώνει ενημερωμένους – ελεύθερους πολίτες με κριτική ικανότητα και σκέψη.
Μέχρι τώρα, ωστόσο, οι αλλαγές στην εκπαίδευση δεν έχουν στεριώσει. Οι εκπαιδευτικές μεταρρυθμίσεις διαδέχονται η μία την άλλη ενώ παραμένουν οι ελλείψεις σε εκπαιδευτικούς αλλά και σε σύγχρονα κτήρια που να εμπνέουν καθηγητές και γονείς και να εξυπηρετούν την εκπαιδευτική διαδικασία.
Κάποτε, ωστόσο, θα έπρεπε το εκπαιδευτικό σύστημα να βρεθεί μπροστά ακόμα και από την εποχή του και να λαμβάνει υπ’ όψιν του την πραγματικότητα στην Ευρώπη.
– Η εκμάθηση ξένων γλωσσών ακόμα και από την Α΄ Δημοτικού αποτελεί επένδυση στο μέλλον των παιδιών.
– Η δημιουργική απασχόληση, πέραν από το κλασικό πρόγραμμα διδασκαλίας, οδηγεί τα παιδιά να αγαπήσουν το σχολείο και το μάθημα. Δύο παραδείγματα έρχονται το πρώτο από το 10ο δημοτικό σχολείο Χανίων το οποίο διακρίθηκε για ταινιάκι που δημιούργησαν τα παιδιά χάρη στη συνεργασία με το Κινηματογραφικό Εργαστήρι και το δεύτερο από το 2ο Γυμνάσιο το οποίο αποτελεί ζωντανό κύτταρο πολιτισμού. Το συμπέρασμα είναι ότι όταν τα παιδιά αισθάνονται χαρούμενα και δημιουργικά, τότε δημιουργείται η βάση για να αγαπήσουν το σχολείο και να κατακτήσουν τη γνώση.
– Το ευρωπαϊκό πρόγραμμα Erasmus είναι ιδιαίτερα σημαντικό καθώς παρέχει τη δυνατότητα σε μαθητές Λυκείων, να γνωρίσουν άλλα σχολεία, να συνεργαστούν με Eυρωπαίους συμμαθητές τους αλλά και να ταξιδέψουν – φιλοξενηθούν σε άλλες χώρες. Το Erasmus+ δίνει τη δυνατότητα σε φοιτητές εγγεγραμμένους σε Iδρυμα Ανώτατης Εκπαίδευσης, σε όλα τα επίπεδα σπουδών (προπτυχιακό, μεταπτυχιακό, διδακτορικό) να μετακινηθούν για σπουδές σε συνεργαζόμενο Ίδρυμα του εξωτερικού με πλήρη αναγνώριση για το διάστημα των σπουδών τους και με διάρκεια κινητικότητας από 3-12 μήνες. Αλλα προγράμματα παρέχουν στα παιδιά τη δυνατότητα να ενημερωθούν για τους ευρωπαϊκούς θεσμούς και την Ε.Ε.
– Στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, η σύμπραξη μεταξύ ΑΕΙ αλλά και οι εκδηλώσεις σχετικά με μεταπτυχιακά προγράμματα αλλά και την επιχειρηματικότητα ανοίγουν νέους δρόμους στους σημερινούς φοιτητές και αυριανούς εργαζόμενους. Αρκετοί απόφοιτοι του Πολυτεχνείου Κρήτης έχουν ήδη απασχοληθεί και αυτό είναι εξαιρετικά σημαντικό.
– Οσο για τους εκπαιδευτικούς είναι σημαντικό να έχουν και εκείνοι συνεχή κατάρτιση με βάση τα νέα δεδομένα, πάντα φυσικά προς όφελος των μαθητών.
Η σύγχρονη εκπαίδευση οφείλει να έχει το βλέμμα της στραμμένο στο μέλλον το οποίο σε κάθε περίπτωση ανήκει στα παιδιά του σήμερα. Σε ένα μέλλον το οποίο, επιτέλους, πρέπει να είναι ευοίωνο και φωτεινό…