Μέσα από μία μακριά πορεία, η οποία ξεκίνησε από τη Μεσόγειο κι έφτασε έως τον Βόρειο Παγωμένο Ωκεανό, ολοκληρώθηκαν με επιτυχία οι τέσσερις κινητικότητες καθηγητών του Γυμνασίου Κολυμβαρίου για επιμόρφωση στο εξωτερικό στο πλαίσιο του εγκεκριμένου προγράμματος Erasmus+/Βασική Δράση 1 με τίτλο Effective School Improvement through Environmental, Cultural and Foreign Language Education.
Βασική επιδίωξη αυτού του προγράμματος είναι να εμφυσήσουμε στους μαθητές μας το ενδιαφέρον για το περιβάλλον, την ιστορία και τον πολιτισμό και να αναπτύξουμε τις επικοινωνιακές δεξιότητες στην Αγγλική γλώσσα, συνδέοντας έτσι την προσωπική τους καλλιέργεια με τις ανάγκες του τόπου τους και, παράλληλα, να τους καταστήσουμε ικανούς να ανταπεξέλθουν στις απαιτήσεις του 21ου αιώνα σε ευρύτερο Ευρωπαϊκό πλαίσιο στο εγγύς μέλλον.
Οι κινητικότητες αφορούσαν την κατάρτιση σε εμπεριστατωμένες μεθόδους και καινοτόμα εργαλεία διδασκαλίας στους τομείς της περιβαλλοντικής και πολιτιστικής υπαίθριας εκπαίδευσης και της ξενόγλωσσης διδακτικής. Οι συμμετέχοντες εκπαιδευτικοί απέκτησαν και βελτίωσαν γνώσεις, δεξιότητες, στάσεις και συμπεριφορές σε κάθε προγραμματισμένη δραστηριότητα του σχεδίου μας, αύξησαν την επαγγελματική τους ικανοποίηση και αναζωογονήθηκαν από την εμπειρία του ταξιδιού σε μια άλλη Ευρωπαϊκή χώρα, καθώς βγήκαν από τον μικρόκοσμο της τάξης τους, μέσω της δυνατότητας που παρέχει το πρόγραμμα Erasmus+.
Για τις ανάγκες του πεδίου της Δημιουργικότητας-Πολιτισμού, το σχέδιό μας περιελάμβανε την παρακολούθηση 6ήμερων σεμιναρίων στη Φλωρεντία και στη Βαρκελώνη σε συνεργασία με τον φορέα Europass Centro Studi Europeo. Οι στόχοι που επιτεύχθηκαν αφορούν τη βαθύτερη κατανόηση της αρχαιολογικής, αρχιτεκτονικής και καλλιτεχνικής κληρονομιάς ενός τόπου, την αξιοποίηση των ιστορικών μνημείων ως χώρων διαφοροποιημένης διδασκαλίας, τον σχεδιασμό και την υλοποίηση ελκυστικών πολιτιστικών προγραμμάτων και συμμετοχικών επισκέψεων πεδίου, την καλλιέργεια της φαντασίας, της δημιουργικότητας και της ευαισθησίας απέναντι στην τέχνη και τον πολιτισμό, καθώς και τη δημιουργία μουσειακής και μνημειακής αντίληψης για ουσιαστική μάθηση, κοινωνικότητα και ψυχαγωγία. Επιπλέον, οι εκπαιδευτικοί καταρτίστηκαν στη δυναμική προσέγγιση ενός τόπου με την ενεργοποίηση των γνωστικών δεξιοτήτων της αντίληψης, της μνήμης και των συναισθημάτων, όπως επίσης και στους σύγχρονους τρόπους βιώσιμης ανάδειξης και ανάπτυξης μιας τουριστικής περιοχής.
Σε ό,τι αφορά την Περιβαλλοντική Εκπαίδευση, το Γυμνάσιο Κολυμβαρίου συνεργάστηκε με τον φορέα Cursus Iceland για την παρακολούθηση 7ήμερου σεμιναρίου στο Ρέικιαβικ, το οποίο στόχευε στην εξοικείωση με δημιουργικούς τρόπους αντιμετώπισης περιβαλλοντικών ζητημάτων, στη δημιουργία αντίληψης ότι η τοπική κοινότητα αποτελεί πόρο ενίσχυσης της υπαίθριας εκπαίδευσης, στην ενδυνάμωση της κατανόησης των ποιοτικών χαρακτηριστικών του φυσικού τοπίου ως πηγή μάθησης και χώρου αναψυχής, στην καλλιτεχνική αξιοποίηση φυσικών υλικών, στη μάθηση παιχνιδιών κι επικοινωνιακών δραστηριοτήτων έξω από τη σχολική αίθουσα για την ενίσχυση της (δια)προσωπικής ανάπτυξης και της αυτοεκτίμησης, καθώς και στην εκμάθηση δημιουργικών πρακτικών για ανοιχτή προς όλους, διαφοροποιημένη διδασκαλία στη φύση.
Επιπλέον, πραγματοποιήθηκε 14ήμερη κατάρτιση στην Οξφόρδη από τον φορέα Lake School of English, με σκοπό τη μάθηση ποικιλίας καινοτόμων διδακτικών μεθόδων και νέων διδακτικών τεχνικών στη Διδασκαλία των Ξένων Γλωσσών, που περιλαμβάνουν ιδέες για δημιουργία ελκυστικού διδακτικού υλικού, για ενσωμάτωση των νέων τεχνολογιών και των ψηφιακών εργαλείων, καθώς και τεχνικές διαφοροποιημένης διδασκαλίας της Αγγλικής που απευθύνονται σε όλους τους μαθητές, όπως, επίσης, και τεχνικές δημιουργίας ευκαιριών για εξάσκηση της Αγγλικής γλώσσας έξω από τη σχολική τάξη.
Η κατάρτιση στους παραπάνω θεματικούς τομείς βρήκε άμεση εφαρμογή καθώς ευοδώθηκαν οι προσπάθειές μας για υλοποίηση παράλληλων συμπληρωματικών προγραμμάτων Erasmus+ Βασικής Δράσης 1 και Βασικής Δράσης 2.
Ειδικότερα, και για δεύτερη συνεχόμενη φορά, εγκρίθηκε για το Γυμνάσιο Κολυμβαρίου χρηματοδότηση για την υλοποίηση σχεδίου με τίτλο ICT based teaching and learning & European partnerships. Στο πλαίσιο αυτού του προγράμματος έχουν ήδη πραγματοποιηθεί δύο μαθησιακές κινητικότητες εκπαιδευτικών στην Πράγα και στην Ουτρέχτη για την παρακολούθηση σεμιναρίων με τίτλο ICT in Education και EU project design and project cycle management: a practical workshop, αντίστοιχα.
Τέλος, το Γυμνάσιο Κολυμβαρίου συμμετέχει για πρώτη φορά ως εταίρος σε Στρατηγική Σύμπραξη, η οποία περιλαμβάνει σχολεία από την Πολωνία (συντονίστρια χώρα), την Ισπανία και την Τουρκία με τίτλο Mission Possible Health 2017-2019. Η εναρκτήρια συνάντηση πραγματοποιήθηκε στην πόλη Ορvτίζια της Ισπανίας (Χώρα των Βάσκων) και η πρώτη συνάντηση, στην οποία θα συμμετέχουν μαθητές από κάθε σχολείο, θα πραγματοποιηθεί στην Αττάλεια της Τουρκίας.
Στο πλαίσιο της διάδοσης και της αξιοποίησης των αποτελεσμάτων των σχεδίων του Γυμνασίου Κολυμβαρίου μπορεί κανείς να επισκεφθεί την Πλατφόρμα Αποτελεσμάτων Σχεδίων Erasmus+ (Erasmus+ Project Results Platform) με τον τίτλο του εκάστοτε προγράμματος, για ανοιχτή πρόσβαση στους ιστότοπους των σχεδίων, καθώς και σε επιμορφωτικό υλικό, εργαλεία εκπαίδευσης, ορθές πρακτικές, ενημερωτικά φυλλάδια και φωτογραφικό υλικό.
Μαρία Παπαδάκη,
Καθηγήτρια Αγγλικών-Συντονίστρια Βασικών Δράσεων 1 Erasmus+ Γυμνασίου Κολυμβαρίου
ΜΠΡΑΒΟ ΣΟΥ ΕΙΜΑΣΤΕ ΠΕΡΙΦΑΝΟΙ ΓΙΑ ΣΕΝΑ