Πάνω από 4.000 διαδρομές έχουν πραγματοποιήσει τα 40 κοινόχρηστα ποδήλατα του Δήμου Χανίων μέσα σε διάστημα 6 μηνών που βρίσκεται σε εφαρμογή το πρόγραμμα. Ηδη η Δημοτική Αρχή σχεδιάζει την επέκταση του μέτρου πέραν της παλιάς πόλης με τη δημιουργία σταθμών κοινοχρήστων ποδηλάτων και στη νέα πόλη, ενώ υπολογίζεται ότι η χρήση τους σύντομα θα ξεπεράσει τις 1.000 διαδρομές ανά μήνα καθώς μπαίνουμε στην καλοκαιρινή περίοδο.
Αξίζει να σημειωθεί ότι σύμφωνα με τους υπολογισμούς που έχουν γίνει, η ευρεία χρήση των δημοτικών κοινοχρήστων ποδηλάτων στα Χανιά έχει επιτύχει την αποφυγή της εκπομπής περισσότερου του 1,5 τόνου διοξειδίου του άνθρακα στην ατμόσφαιρα καθώς και την εξοικονόμηση περίπου 1 τόνου καυσίμων μέσα σε λιγότερο από μισό χρόνο λειτουργίας (υπολογίζεται ένας μέσος όρος υποκατάστασης διαδρομών με αυτοκίνητο από ποδήλατο της τάξης του 30%).
Αναλυτικότερα, σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία του Δήμου Χανίων, τον Οκτώβριο οι διαδρομές ξεπέρασαν τις 1.000, επίδοση που αναλογεί σε περίπου 1 διαδρομή ανά ημέρα ανά διαθέσιμο ποδήλατο και εκτιμάται ότι είναι η υψηλότερη που έχει σημειωθεί από αντίστοιχα συστήματα στην Ελλάδα.
Η επίδοση αυτή γίνεται ακόμη πιο σημαντική, αν συνυπολογίσει κανείς ότι προς το παρόν στο κοινό διατίθενται μόλις 40 ποδήλατα και ότι το σύστημα έχει μόνο 4 σταθμούς γύρω από το παλιό λιμάνι, καλύπτοντας ένα μικρό ποσοστό της έκτασης της πόλης.
Πάντα με βάση τα στοιχεία τους μήνες Νοέμβριο, Δεκέμβριο και Ιανουάριο καταγράφηκε μία ήπια κάμψη της ζήτησης, αλλά τον Φεβρουάριο επετεύχθη ένα πλήθος διαδρομών της τάξης των 750, ενώ την Κυριακή 6 Μαρτίου σημειώθηκε ρεκόρ με 58 διαδρομές, δηλαδή το κάθε ποδήλατο χρησιμοποιήθηκε 1,5 φορά κατά μέσο όρο.
Οι άνθρωποι του Δήμου Χανίων επισημαίνουν ότι εάν η παρατηρούμενη τάση συνεχιστεί, εκτιμάται ότι με τη βελτίωση των καιρικών συνθηκών, η ζήτηση θα ξεπεράσει τις δυνατότητες του συστήματος.
Ενδιαφέρον παρουσιάζει το στοιχείο ότι περίπου το 70% των συνδρομητών έχει εγγραφεί μέσω ηλεκτρονικών μέσων (κιόσκι ή ίντερνετ), γεγονός που δείχνει αφενός τη συνεισφορά των σύγχρονων τεχνολογιών στο πρόγραμμα και αφετέρου το νεανικό προφίλ των χρηστών.
Οι δύο σταθμοί με την υψηλότερη ζήτηση είναι -κατά σειρά- οι πλατείες Μαρκοπούλου και Τάλω.
ΕΠΕΚΤΑΣΗ ΤΩΝ ΣΤΑΘΜΩΝ
Ο αντιδήμαρχος Μιχάλης Κοτζαμιχάλης μιλώντας για το πρόγραμμα υπογράμμισε ότι δεδομένης της επιτυχίας και της αποδοχής που γνωρίζει η χρήση των δημοτικών κοινοχρήστων ποδηλάτων ο Δήμος προσανατολίζεται στην επέκταση των σταθμών και στον ιστό της σύγχρονης πόλης και ειδικότερα σε σημεία – εισόδους στην πόλη, όπως ο Κλαδισός και η Ελευθερίου Βενιζέλου. Σε ό,τι αφορά τα προβλήματα που έχουν διαπιστωθεί ο κ. Κοτζαμιχάλης σημείωσε ότι έχει εντοπιστεί η ανάγκη για την τοποθέτηση στεγάστρων, ενώ φθορές φαίνεται να προκαλεί η αλμύρα από τη θάλασσα στους σταθμούς που βρίσκονται κοντά στο παραλιακό μέτωπο της παλιάς πόλης.
«Προβλήματα διαπιστώσαμε στα λάστιχα των ποδηλάτων και σε κάποιες αλυσίδες που έχουν σκουριάσει από την αλμύρα. Από την άλλη, φθορές από τη χρήση, κλοπές κ.λπ. δεν υπάρχουν πάρα κάποια ασήμαντα περιστατικά», επεσήμανε ο κ. Κοτζαμιχάλης και πρόσθεσε ότι το πρόγραμμα έχει αγκαλιαστεί από την τοπική κοινωνία και απ’ τους επισκέπτες της πόλης.
ΔΡΑΣΗ ΜΕ ΜΑΘΗΤΕΣ
Ο κ. Κοτζαμιχάλης τόνισε ότι στην προσπάθεια διάδοσης της χρήσης των κοινοχρήστων ποδηλάτων και ευρύτερα της χρήσης του ποδηλάτου ο Δήμος Χανίων σε συνεργασία με τη Διεύθυνση Α/βάθμιας Εκπαίδευσης, τους γονείς των μαθητών, φορείς -όπως η Τροχαία και οι Σαμαρίτες- καθώς και αθλητές του ποδηλάτου, θα διοργανώσουν μέσα στον Μάιο μία δράση για τα παιδιά της ΣΤ’ τάξης.
«Στόχος της δράσης είναι αφενός να γνωρίσουν τα παιδιά πόσο ωφέλιμο είναι να χρησιμοποιούν το ποδήλατο, αλλά και να μάθουν για την ύπαρξη των κοινοχρήστων ποδηλάτων.
Στο πλαίσιο αυτό οι γονείς μαζί με τους μαθητές θα πάρουν τα κοινόχρηστα ποδήλατα, θα πάνε στη Δημοτική Αγορά όπου θα υπάρχουν άνθρωποι που γνωρίζουν καλά το ποδήλατο και θα μιλήσουν στα παιδιά για τη χρήση του και παράλληλα θα γίνει μία διαδρομή με τα ποδήλατα» ανέφερε ο κ. Κοτζαμιχάλης.