Η δημιουργία σχολικών κήπων θα φέρει κοντά τους νέους με την πλούσια και σπάνια βιοποικιλότητα της Κρήτης, θα βοηθήσει στην ανάπτυξη του πρασίνου, αλλά και την ευαισθητοποίηση σε θέματα περιβάλλοντος.
Αυτοί είναι μερικοί από τους στόχους που έχει θέσει το Τοπικό Δίκτυο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης “Ενας κήπος στο σχολείο μου”, που χθες στο Πάρκο Διάσωσης Χλωρίδας και Πανίδας του Πολυτεχνείου Κρήτης πραγματοποίησε τη δεύτερη συνάντησή του.
Στο περιθώριο της συνάντησης, μιλώντας στα “Χ.Ν.”, ο υπεύθυνος του Κέντρου Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης για την Αειφορία (Κ.Π.Ε.) Βάμου Φώτης Ποντικάκης τόνισε ότι «η δράση “Ενας κήπος στο σχολείο μου” είναι μία προσπάθεια που κάνουμε από κοινού με τις υπεύθυνες Σχολικών Δραστηριοτήτων των Διευθύνσεων Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Χανίων και το Κέντρο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης Βάμου. Σκοπός μας είναι να ενθαρρύνουμε τη δημιουργία σχολικών κήπων, ώστε οι μαθητές, αλλά και οι εκπαιδευτικοί, να αναλάβουν να πρασινίσουν, αρχικά, το περιβάλλον του σχολείου τους και στη συνέχεια να δώσουν την κατάλληλη προσοχή, αλλά και την ευθύνη που χρειάζεται, ώστε να προστατέψουν το οτιδήποτε, μικρό ή μεγάλο, φυτέψουν στην αυλή των σχολείων τους. Επίσης μέσα από αυτές τις συναντήσεις θέλουμε να ακουστούμε περισσότερο και να πιέσουμε τους αρμόδιους φορείς να λειτουργήσουν προς αυτή την κατεύθυνση καθώς επίσης και τα παιδιά να αποκτήσουν δεξιότητες, όπως π.χ. να μάθουν να καλλιεργούν γενικά τη γη, πράγμα που μπορεί να αποδειχθεί γι’ αυτούς πολύ χρήσιμο στη ζωή του, ακόμα και ως επαγγελματική ενασχόληση. Στόχος μας παράλληλα είναι να γνωρίσουν οι μαθητές την πλούσια βιοποικιλότητα της Κρήτης. Να σημειώσω ότι έρχονται τουρίστες για να δουν κάποια πολύ σπάνια λουλούδια και φυτά που συναντώνται μόνο στα Λευκά Ορη».
49 “ΠΡΑΣΙΝΑ” ΣΧΟΛΕΙΑ ΣΤΑ ΧΑΝΙΑ
Ο κ. Ποντικάκης σημείωσε επίσης ότι «στον Νομό Χανίων έχουν δηλώσει συμμετοχή στο πρόγραμμα 49 σχολεία: 34 της Α/βάθμιας και 15 της Β/βάθμιας Εκπαίδευσης. Στην πρώτη συνάντηση του δικτύου, που πραγματοποιήθηκε τον Ιούνιο, 25 σχολεία είχαν παρουσιάσει τις δραστηριότητές τους την προηγούμενη σχολική χρονιά, ενώ σήμερα (χθες) θα παρουσιαστούν δραστηριότητες από 15 σχολικές μονάδες. Εμείς από την πλευρά μας ενθαρρύνουμε την προώθηση της τοπικής χλωρίδας στη φύτευση ενός κήπου. Στις περιπτώσεις που η αυλή ενός σχολείου είναι πολύ μικρή -ένα πρόβλημα σε αρκετά σχολεία- δημιουργούμε κήπους φυτεύοντας φυτά και λουλούδια μέσα σε τελάρα, γλάστρες, παλέτες. Προσπαθούμε έτσι, χρησιμοποιώντας διάφορους τρόπους, να μπει το πράσινο σε κάθε σχολείο».
ΤΑ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ
Από την πλευρά της η υπεύθυνη Σχολικών Δραστηριοτήτων Β/βάθμιας Εκπαίδευσης Χανίων Αρετή Μαρματάκη τόνισε ότι «τα προβλήματα που αντιμετωπίζουμε στη δημιουργία και συντήρηση των κήπων στη Β/βάθμια Εκπαίδευση είναι ότι το καλοκαίρι, που είναι κλειστά τα σχολεία, ποιος θα αναλάβει τη δέσμευση να συντηρεί τους κήπους. Επίσης πρόβλημα είναι και η ποιότητα του χώματος που υπάρχει στους περιβάλλοντες χώρους κάποιων σχολείων. Αυτό σε κάποιες περιπτώσεις αντιμετωπίζεται με κόμποστ που μας δίνει δωρεάν η Δ.Ε.ΔΙ.Σ.Α. Υπάρχει όμως και χώμα σε σχολεία που δεν είναι καλό. Γι’ αυτό έχουμε ζητήσει από τον αντιδήμαρχο κ. Κεμεσίδη να μας εξασφαλίσει χώμα καλής ποιότητας που χρειάζονται οι κήποι σε όποια από τα σχολεία αντιμετωπίζουν αυτό το πρόβλημα. Η δημιουργία, λοιπόν, του Δικτύου των σχολικών κήπων, όπως το έχουμε οργανώσει στη Β/βάθμια, προσπαθεί να λύσει αυτά τα προβλήματα και όχι μόνο». «Τους σχολικούς κήπους θέλουμε να τους επεκτείνουμε, να τους οργανώσουμε ακόμα καλύτερα και αποτελεσματικά. Γι’ αυτό είναι πολύ σημαντική η υποστήριξη Υπηρεσιών Περιβάλλοντος και Πρασίνου, Δήμων, Τοπικών Κοινοτήτων καθώς και άλλων αρμόδιων φορέων», κατέληξε η κα Μαρματάκη.
ΤΑ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΑ
Από την εθελοντική ομάδα περιβαλλοντικής δράσης “Το Πράσινο Σχολείο” το μέλος της, γεωπόνος, Κώστας Λιονουδάκης υπογράμμισε ότι «τα τελευταία δύο χρόνια έχουμε βοηθήσει ώστε να δημιουργηθούν σε δέκα σχολεία διάφοροι σχολικοί κήποι, όπως λαχανόκηποι και βοτανόκηποι. Φέτος υπήρξε μεγάλο ενδιαφέρον, αφού δεχτήκαμε 26 αιτήσεις από Νηπιαγωγεία. Την άνοιξη ξεκινάμε και πάλι και θα βοηθήσουμε τέσσερα Νηπιαγωγεία, ώστε να δημιουργήσουν τον δικό τους σχολικό κήπο. Οι κήποι, που μέχρι στιγμής υπάρχουν, διατηρούνται σε πολύ καλό επίπεδο κι αυτό γιατί το ενδιαφέρον παραμένει αμείωτο τόσο από τους εκπαιδευτικούς, τους γονείς, όσο και από τα ίδια τα παιδιά, που συνεχίζουν και τους φροντίζουν».
Ο κ. Λιονουδάκης πρόσθεσε ακόμα ότι «ο ρόλος του σχολικού κήπου είναι πολύ σημαντικός, αφού αποτελεί έναν μικρόκοσμο για την επαφή του μικρού παιδιού με το περιβάλλον. Μέσα από τον κήπο του σχολείου τούς δίνεται η δυνατότητα να έρθουν πιο κοντά στη φύση, να ανακαλύψουν τα μυστικά της υγιεινής διατροφής καθώς και την τοπική χλωρίδα. Νομίζω ότι η επαφή με το φυσικό περιβάλλον είναι μια μεγάλη αναγκαιότητα κι αυτό πρέπει να ξεκινάει από το Νηπιαγωγείο».