Μερικές ιδέες για μέτρα σε επίπεδο Περιφέρειας και Δήμου για την πρόληψη των τροχαίων και την ανακούφιση της κυκλοφορίας
Kαθημερινά διαβάζουμε και ακούμε για τροχαία ατυχήματα, συχνά θανατηφόρα. Καθημερινά χύνονται δάκρυα, γράφονται άρθρα, προβάλλονται εκπομπές στην τηλεόραση και ακούγονται συμβουλές στο ραδιόφωνο. Δυστυχώς όμως, ούτε τα κλάματα, ούτε η αρθρογραφία, ούτε οι εκπομπές και οι συζητήσεις φαίνεται να φέρνουν απτά αποτελέσματα.
Αντίθετα, σε άλλες χώρες, πολιτεία και πολίτες έχουν πάρει στα σοβαρά το ζήτημα των τροχαίων. Τα Χριστούγεννα και την Πρωτοχρονιά βρέθηκα με τα παιδιά μου στο Βέλγιο και διαπίστωσα την κινητοποίηση των πάντων για την πρόληψη των τροχαίων.
Νυχτερινά λεωφορεία. Την παραμονή των Χριστουγέννων και της Πρωτοχρονιάς οι δημόσιες συγκοινωνίες στο Βέλγιο κάνουν μια ιδιαίτερη προσπάθεια εξυπηρέτησης των πολιτών. Διαθέτουν πολλά νυχτερινά δρομολόγια για την επιστροφή του κόσμου στα σπίτια τους. Και μάλιστα ΔΩΡΕΑΝ! Η υπηρεσία αυτή προβάλλεται με κατάλληλα διαφημιστικά μηνύματα στις τηλεοράσεις και το ραδιόφωνο και λειτουργεί μέχρι τις πρωινές ώρες της επομένης.
Ετσι, ο οργανισμός αστικών συγκοινωνιών των Βρυξελών (STIB) ανακοίνωσε πως την παραμονή των Χριστουγέννων, μετέφερε 110.000 επιβάτες από τα μεσάνυχτα μέχρι τις 6 το πρωί της επομένης! Παράλληλα, σε όλη τη διάρκεια των εορτών, λειτουργούν στις Βρυξέλλες ειδικά δρομολόγια από πολλά σημεία στάθμευσης προς το κέντρο έτσι ώστε να εξυπηρετούνται οι πολίτες που θέλουν να κάνουν ψώνια τα σαββατοκύριακα και τις παραμονές. Έτσι, αποσυμφορείται το κέντρο σε μεγάλο μέρος του οποίου απαγορεύεται η κυκλοφορία των αυτοκινήτων.
Νηφάλιοι οδηγοί. Το ένα τρίτο των δυστυχημάτων κατά τις περιόδους των εορτών αλλά και τα σαββατοκύριακα, οφείλεται στη οδήγηση υπό την επήρεια οινοπνεύματος. Επίσης ο μεθυσμένος οδηγός κινδυνεύει 8,5 φορές παραπάνω να εμπλακεί σε δυστύχημα σε σχέση με τον νηφάλιο (μη μεθυσμένο) οδηγό. Γι’ αυτό σε πολλές χώρες κατά τις περιόδους των εορτών πολλαπλασιάζονται τα διαφημιστικά μηνύματα για τον ορισμό του νηφάλιου οδηγού της παρέας.
Στο Βέλγιο τον λένε Μπομπ (BOB, από τα αρχικά των λέξεων Bewust onbeschonken bestuurder δηλαδή Συνειδητός Οδηγός χωρίς οινόπνευμα), στη Γαλλία τον λένε Σαμ (SAM, από τα αρχικά των λέξεων Sans Accident Mortel δηλαδή Χωρίς Θανατηφόρο Ατύχημα), στο Λουξεμβούργο Ραούλ (Raoul) και στην Ελβετία Αγγελο (Ange). Αναλαμβάνει την υποχρέωση να μην πιει κατά την έξοδο της παρέας προκειμένου να οδηγήσει κατά την επιστροφή.
Στο Βέλγιο υπάρχει λύση και για τις παρέες που δεν έχουν ορίσει νηφάλιο οδηγό. Είναι οι Υπεύθυνοι Νέοι Οδηγοί (Responsible Young Drivers ή RYD). Το βράδυ της Πρωτοχρονιάς, από τα μεσάνυχτα μέχρι τις 6 το πρωί, με ένα τηλεφώνημα, έρχονται στο σημείο που βρίσκεστε δύο RYD με ένα αυτοκίνητο. Ο ένας αναλαμβάνει να σας οδηγήσει στο σπίτι σας με το αυτοκίνητό σας. Και ο δεύτερος ακολουθεί για να τον παραλάβει όταν ολοκληρωθεί η αποστολή. Οι οδηγοί είναι εθελοντές και τη δράση υποστηρίζουν χορηγοί (Renault, EuropCar, η ασφαλιστική εταιρεία Fidea και η ζυθοποιεία ALKEN-MAES).
Ορια ταχύτητας και έλεγχοι. Από την 1η Ιανουαρίου 2017 μία από τις τρεις περιφέρειες του Βελγίου, η Φλάνδρα, μείωσε το ανώτατο όριο ταχύτητας εκτός πόλεων, από τα 90 στα 70 χιλιόμετρα την ώρα (χλμ./ ώρα). Η απόφαση αυτή στηρίχτηκε στο γεγονός ότι στο 75% του οδικού δικτύου στη Φλάνδρα το όριο ήταν ήδη 70 χλμ./ ώρα. Με το μέτρο θα εξοικονομηθούν 3,2 εκατ. ευρώ και οι συνθήκες κυκλοφορίας θα εξορθολογιστούν. Βέβαια, σε ορισμένα σημεία του οδικού δικτύου θα επιτρέπονται και τα 90 χλμ./ ώρα.
Η μείωση της ταχύτητας κατά 20 χλμ./ ώρα (μείωση κατά 22%), εξασφαλίζει ότι σε περίπτωση σύγκρουσης του αυτοκινήτου, η ενέργεια που θα απελευθερωθεί θα είναι κατά 40% μικρότερη. Αυτό σημαίνει περισσότερες πιθανότητες επιβίωσης των επιβατών, εφόσον βέβαια φορούν ζώνες ασφαλείας και το αυτοκίνητο διαθέτει αερόσακους.
Παράλληλα, σε όλο το Βέλγιο υπάρχουν πολυάριθμα ραντάρ ελέγχου της ταχύτητας που λειτουργούν όλο το 24ωρο. Τα πρόστιμα είναι αρκετά τσουχτερά και υπολογίζονται με βάση το ύψος της υπέρβασης. Για υπέρβαση μέχρι 10 χλμ./ ώρα, το πρόστιμο είναι 50 ευρώ. Για κάθε επιπλέον χλμ./ ώρα προστίθενται 10 ευρώ αν η παράβαση έχει γίνει σε κατοικημένη περιοχή ή 5 ευρώ στο υπόλοιπο οδικό δίκτυο.
Για υπερβάσεις πάνω από 30 χλμ./ ώρα προβλέπεται αφαίρεση αδείας από το δικαστήριο από 8 μέρες έως 5 έτη ή και για πάντα, αν η παράβαση είναι ακόμη σοβαρότερη ή επαναλαμβανόμενη. Τα πρόστιμα κοινοποιούνται με επιστολή στο σπίτι και μπορούν να πληρωθούν μέσω τραπέζης. Σε περίπτωση καθυστέρησης το ποσό προσαυξάνεται και μπορεί να γίνει απαιτητό ή να οδηγήσει και σε κατάσχεση.
Για 15λεπτες σταθμεύσεις. Συχνά έξω από φαρμακεία, τράπεζες, περίπτερα και άλλα καταστήματα βλέπουμε διπλοπαρκαρισμένα αυτοκίνητα που έχουν σταματήσει ώστε οι οδηγοί να παραλάβουν ή να παραδώσουν κάτι στα γρήγορα. Στο δήμο του Woluwe-Saint-Lambert (Βολουέ-Σεν-Λαμπέρ) στις Βρυξέλλες έχουν αρχίσει να εγκαθιστούν έξυπνα παρκόμετρα για σύντομες δωρεάν στάσεις που δεν ξεπερνούν τα 15’ λεπτά.
Τα παρκόμετρα τοποθετούνται μετά από αίτημα των καταστηματαρχών και λειτουργούν με μια μαγνητική ταινία που έχει τοποθετηθεί μέσα στο οδόστρωμα στην αντίστοιχη θέση στάθμευσης. Μόλις παρκάρει το αυτοκίνητο, στο παρκόμετρο ανάβει ένα πράσινο φως που γίνεται κόκκινο μετά από 15’ λεπτά. Ταυτόχρονα το σύστημα ειδοποιεί το κινητό του αρμόδιου δημοτικού αστυνομικού που καταφθάνει για να κόψει το σχετικό πρόστιμο.
Η αγορά και η εγκατάσταση κάθε παρκόμετρου στοιχίζει 10.000 ευρώ και το κόστος προβλέπεται να αποσβεστεί εν μέρει… από τα πρόστιμα των 30 ευρώ που θα επιβάλλονται σε όσους δεν μετακινούν τα αυτοκίνητά τους εγκαίρως.
*Φυσικός, πρώην στέλεχος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Οι απόψεις είναι προσωπικές και δεν εκφράζουν κατ’ ανάγκη την Ευρωπαϊκή Επιτροπή. http://alevantis.blogspot.com