Tην τελευταία εβδομάδα του Ιανουαρίου την πέρασα στις Βρυξέλλες. Εκανα και μία ημερήσια βόλτα μέχρι το Λουξεμβούργο. Οχι βέβαια για τουρισμό, αλλά για επαγγελματικούς λόγους. Ο φόρτος της δουλειάς μάλιστα, με εμπόδισε να στείλω την περασμένη εβδομάδα και το συνηθισμένο άρθρο μου στα “Χανιώτικα νέα”.
Βρήκα τις Βρυξέλλες “αναστατωμένες”. Με τεράστια μποτιλιαρίσματα και καθημερινές καθυστερήσεις λόγω αυξημένης οδικής κυκλοφορίας. Οχι εξαιτίας κάποιων απειλών από τρομοκράτες. Αλλά λόγω σοβαρών παραλείψεων της περιφερειακής κυβέρνησης των Βρυξελλών. Η οποία, επί σειρά ετών δεν πραγματοποίησε τις προβλεπόμενες συντηρήσεις στις 25 οδικές σήραγγες της πόλης. Σήραγγες που διευκολύνουν την οδική κυκλοφορία χωρίς τις οποίες η ζωή στην πόλη γίνεται ανυπόφορη.
Στις σήραγγες αυτές, μερικές από τις οποίες έχουν μήκος αρκετά χιλιόμετρα, σημειωνόταν επί σειρά ετών διείσδυση νερού, με αποτέλεσμα να σημειωθεί διάβρωση και να σκουριάσουν τα σίδερα της φέρουσας κατασκευής. Εκτός από τις εμφανείς ρωγμές άρχισαν μάλιστα να πέφτουν κομμάτια από το μπετόν της οροφής…
Ετσι αποφασίστηκε κάπως ξαφνικά, μία κεντρική σήραγγα, η σήραγγα Στεφανί, κάτω από την πλατεία Λουίζ να παραμείνει κλειστή για συντήρηση επί ένα χρόνο! Η μεγάλη σήραγγα Λεοπόλ 2, μήκους 2,5 χιλιομέτρων θα πρέπει να κλείσει για εργασίες συντήρησης από το 2018 και επί τριετία, αλλά μόνο τα βράδια και τις περιόδους των διακοπών.
Η αναστάτωση έφερε στην επιφάνεια μια έκθεση του 2013 σχετικά με τις αναγκαίες εργασίες συντήρησης στις σήραγγες, έκθεση την οποία είχε παραγγείλει η περιφερειακή κυβέρνηση από το 2007. Η έκθεση είχε συζητηθεί σε επίπεδο υπηρεσιακών παραγόντων, αλλά δεν έφτασε ποτέ στους αρμόδιους υπουργούς… που πληροφορήθηκαν την ύπαρξή της μέσω του Τύπου, δυόμιση χρόνια αργότερα…
Τι συμπέρασμα βγαίνει από όλα αυτά; Η κακή διοίκηση μπορεί να πλήξει την ευημερία ακόμη και των πλέον αναπτυγμένων κοινωνιών. Οι παραλείψεις, τα μικροπολιτικά παιχνίδια και οι μάχες για την εξουσία μπορούν να δημιουργήσουν προβλήματα σε χώρες και πόλεις που ορισμένοι ίσως να τις θεωρούν “παραδείσους”…
Στο Λουξεμβούργο τώρα. Το οποίο είναι αυτή τη στιγμή ένα απέραντο εργοτάξιο. Νέα κτήρια κατασκευάζονται στα προάστια της πόλης. Μερικά παλιά κτήρια γεμάτα αμίαντο ανακατασκευάζονται και εκσυγχρονίζονται. Νέα εμπορικά κέντρα και κτήρια γραφείων “ξεφυτρώνουν” στο πουθενά. Νέοι δρόμοι κατασκευάζονται. Μία κεντρική γέφυρα ανακατασκευάζεται εκ βάθρων… Ανανεώνονται οι πίστες του κρατικού αερολιμένα. Κι όλα αυτά προκαλούν κάθε πρωί και απόγευμα μποτιλιαρίσματα και καθυστερήσεις στους πολυάριθμους υπαλλήλους που πηγαινοέρχονται στα γραφεία τους.
Να σημειώσουμε ότι όλα τα νέα κτήρια κατασκευάζονται με βάση τις σύγχρονες απαιτήσεις για εξοικονόμηση ενέργειας και για αξιοποίηση των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας. Μάλιστα, οι ανεμογεννήτριες κυριαρχούν στα καταπράσινα τοπία των Αρδεννών χωρίς να θίγονται οι παραδοσιακές καλλιέργειες, ούτε οι αγελάδες που βόσκουν αμέριμνες από κάτω…
Αλλά ας επιστρέψουμε στα προβλήματα του Βελγίου. Ενα μεγάλο πρόβλημα κι εδώ -όπως και σε ολόκληρη την Ευρώπη- είναι βέβαια οι πρόσφυγες. Τις τελευταίες μέρες, μία δήλωση του κυβερνήτη της Δυτικής Φλάνδρας ξεσήκωσε θύελλα διαμαρτυριών. Επειδή πολλοί πρόσφυγες συγκεντρώνονται στις ακτές της Μάγχης κοντά στο λιμάνι του Ζεεμπρούχε περιμένοντας μία ευκαιρία για να περάσουν απέναντι στην Αγγλία, ο κυβερνήτης Κάρλ Ντεκαλουέ προέτρεψε τους κατοίκους… να μην τους δίνουν τρόφιμα, γιατί αυτό προσελκύει κι άλλους.
Η απαγόρευση εξόργισε πολλούς φλαμανδούς που αντέδρασαν έντονα με μηνύματα στα δίκτυα κοινωνικής δικτύωσης. Και ο εφημέριος του Ζεεμπρούχε Φερνάντ Μαρεσάλ δήλωσε ότι θα συνεχίσει να μοιράζει φαγητό στους πρόσφυγες και δεν θα τους εγκαταλείψει στην τραγική τους μοίρα… δηλώνοντας ότι «στη Φλάνδρα απαγορεύεται να ταΐζεις τους γλάρους και τα περιστέρια. Οχι τους ανθρώπους».
Τέλος, η Βελγική κυβέρνηση παρουσίασε, μετά από πολλές συζητήσεις ένα σχέδιο για την καταπολέμηση της ριζοσπαστικοποίησης και της τρομοκρατίας. Το σχέδιο την πρόσληψη 1.000 επιπλέον μελών των σωμάτων ασφαλείας, την εγκατάσταση καμερών στους αυτοκινητόδρομους και αλλού, την ενίσχυση των ελέγχων στα αεροδρόμια και τα λιμάνια και τέλος την παρακολούθηση τζαμιών και πρεσβειών που παρουσιάζουν σημάδια ριζοσπαστικοποίησης.
Στην υλοποίηση του σχεδίου θα συμμετέχουν όλα τα επίπεδα της διοίκησης – εθνικό, περιφερειακό και τοπικό. Θα διατεθούν αρκετές δεκάδες εκατομμύρια ευρώ για την αγορά εξοπλισμού πληροφορικής, αλλά και για την ενίσχυση των συστημάτων δημόσιας υγείας, προκειμένου να μπορούν να αντιμετωπίσουν νέες εκτεταμένες απειλές.
Ενα άλλο σημαντικό θέμα που απασχόλησε τις ειδήσεις την εβδομάδα που ήμουν στο Βέλγιο ήταν και οι καθυστερήσεις στην υλοποίηση του σχεδίου δημιουργίας ενός δικτύου προαστιακού σιδηρόδρομου γύρω από τις Βρυξέλλες. Το κομμάτι των φλαμανδών προχωρεί κανονικά, αλλά οι βαλλόνοι έχουν μεγάλη καθυστέρηση. Και ο προαστιακός, που θα συμβάλλει στην αποσυμφόρηση των αυτοκινητόδρομων από τους οποίους καταφθάνουν κάθε μέρα στις Βρυξέλλες εκατομμύρια εργαζόμενοι δεν πρόκειται να ολοκληρωθεί μέχρι το 2020 όπως είχε αρχικά προβλεφθεί.
Αυτά τα λίγα, για να δούμε ότι και στα υπόλοιπα κράτη μέλη της Ευρωπαϊκής Ενωσης υπάρχουν προβλήματα, μερικές φορές παρόμοια με τα δικά μας, τα οποία αντιμετωπίζονται με διάλογο και με διάθεση επίλυσης. Προς όφελος των πολιτών και της κοινωνίας.
* φυσικός, στέλεχος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Οι απόψεις είναι προσωπικές και δεν εκφράζουν κατ’ ανάγκη την Ευρωπαϊκή Επιτροπή. http:// alevantis.blogspot.com.