Αναζήτησαν, μελέτησαν, πειραματίστηκαν και πέτυχαν… οι μικροί ερευνητές του Γυμνασίου Αλικιανού, καθώς στο πλαίσιο διεθνούς συνεδρίου, που έγινε στο Ηράκλειο, πήραν το 1ο βραβείο για την έρευνά τους για τις επιπτώσεις των σωματιδίων σκόνης (Αφρικανικής σκόνης) στο θαλάσσιο οικοσύστημα της Μεσογείου.
Η εργασία των 25 παιδιών έγινε στο πλαίσιο του 4ου εκπαιδευτικού συμποσίου φυκολογίας που πραγματοποιήθηκε στον “Θαλασσόκοσμο” στο Ηράκλειο υπό την καθοδήγηση του Πανεπιστημίου Κρήτης και κέρδισε το 1ο βραβείο ανάμεσα σε 12 σχολεία.
Κάτω από την καθοδήγηση των καθηγητών Νεκταρίας Αρχοντάκη, Δήμητρας Λάμπου και Παντελή Μακρυμανωλάκη οι 25 μαθητές παρουσίασαν την εργασία τους, έφτιαξαν ειδικό πόστερ, συνέταξαν και τύπωσαν ένα παραμύθι με θέμα την εργασία τους, αλλά και ένα ενημερωτικό βιβλιαράκι!
Τα σχόλια της επιτροπής για την εργασία της ομάδας ενδεικτικά: «Πρόκειται για εργασία μ’ ένα ιδιαίτερα ενδιαφέρον και πρωτότυπο θέμα, στο οποίο και οι απόψεις των επιστημόνων κατά καιρούς διίστανται. Είναι ευχάριστο που η ομάδα βασίστηκε σε σύγχρονες απόψεις, οι οποίες έχουν δημοσιευθεί τα τελευταία χρόνια. Πράγματι όλα δείχνουν πως η σκόνη που μεταφέρεται απ’ τη Σαχάρα στη Μεσόγειο μπορεί να λειτουργήσει ως ένα εποχικό “συμπλήρωμα τροφής” για το φυτοπλαγκτόν και για το σύνολο του θαλασσίου περιβάλλοντος της Μεσογείου. Στα ιδιαίτερα θετικά της εργασίας είναι ο συνδυασμός παρατήρησης και πειράματος».
ΟΙ ΜΑΘΗΤΕΣ
Μία εκ των μαθητών η Φαίδρα Γαλανάκη ήταν ανάμεσα σ’ αυτούς που έκαναν την παρουσίαση της εργασίας. «Δείξαμε τα αποτελέσματα των πειραμάτων μας για τις επιπτώσεις της σκόνης στα θαλάσσια οικοσυστήματα και ήμουν απ’ αυτές που συνέβαλλαν στη δημιουργία του power point», μας εξηγεί.
Οι Σοφία Ζίου και Δέσποινα Μπουλταδάκη εργάστηκαν πάνω στη μέτρηση του PH στη βροχή, ειδικά τις ημέρες που η σκόνη ήταν έντονη στον ουρανό. «Συλλέξαμε σε ένα δοχείο το νερό της βροχής και μετρούσαμε το PH. Στόχος μας να βρούμε, αν η βροχή ήταν όξινη ή όχι. Η κανονική βροχή έχει 5,5 PH, αλλά τις ημέρες που ο κόσμος χρησιμοποιούσε πολλά τζάκια, σόμπες το PH έπεφτε κάτω από 5,5 και έφτανε ακόμα και 4 PH», λένε οι δύο κοπέλες.
Πάνω στις συνέπειες της σκόνης στο περιβάλλον εργάστηκε ο Γιώργος Σταυγιανουδάκης. «Το Πανεπιστήμιο Κρήτης μάς τοποθέτησε μία αντλία με την οποία μετρούσαμε τη σκόνη στον αέρα. Τα φίλτρα τα αντικαθιστούσαμε εβδομαδιαία και συλλέγαμε τα αποτελέσματα», τονίζει ο μαθητής.
Πέρα από την ερευνητική εργασία, απ’ τα παιδιά έγιναν παράλληλες δράσεις γύρω από το αντικείμενο μελέτης.
Ο Λευτέρης Κουρνιδάκης βοήθησε στο να συγκεντρωθεί το υλικό για το έντυπο για τα φύκια στη ζωή μας, ενώ η Κατερίνα Παπανίκου ήταν από τους εμπνευστές του παραμυθιού. «Φτιάξαμε ένα παραμύθι για τα φύκια που ήταν καθαρά δική μας έμπνευση. Χαρήκαμε που ανταμείφθηκε ο κόπος μας και είδαμε στην πράξη -μέσω των πειραμάτων μας- να γίνονται πραγματικότητα τα μαθήματα της Χημείας που παρακολουθούμε».
Για το βιβλίο με τις συνταγές ομορφιάς για το οποίο εργάστηκε αναφέρεται η Μιχαέλα Ζερβουδάκη. «Βρήκαμε πως οι θαλάσσιοι οργανισμοί που αναπτύσσονται στη Μεσόγειο όπως τα φύκια χρησιμοποιούνται για μάσκες προσώπου, μάσκες για τα μαλλιά, καλλυντικά και άλλα είδη περιποίησης. Τα συγκεντρώσαμε όλα αυτά σε ένα έντυπο» επισημαίνει η μαθήτρια.
Τέλος, η Μαρία Κούση ήταν από τις μαθήτριες που εργάστηκαν για το πόστερ που παρουσιάστηκε. «Δημιουργήσαμε μία αφίσα για τη μεταφορά της σκόνης και τις επιπτώσεις της. Πήραμε όλα τα στοιχεία της έρευνάς μας και τα αποτυπώσαμε σε μία αφίσα. Στόχος μας να ενημερωθούν οι μαθητές και οι ενδιαφερόμενοι», καταλήγει.
Συγχαρητήρια στα παιδιά τους δασκάλους και τη διευθυνση του Γυμνασίου Αλικιανου. Αυτα τα βραβεια ειναι αποτελσμα δουλειας και καλης συνεργασιας ολων των παραγοντων του σχολείου. Φανταστειτε οτι εκτος τη γνωση τα παιδια πηραν πολλά περισσότερα οπως συνεργασια ομαδικο πνευμα αλληλοβοηθεια εμαθαν στην ερευνα. Κατι που τα προετοιμαζει για ενα λαμπρο μελλον. Μπραβο.