Πέμπτη, 28 Μαρτίου, 2024

Προβλήματα στις Καλύβες από τη χάραξη του νέου ΒΟΑΚ

Ναι στον ΒΟΑΚ, αλλά με κατασκευή τούνελ (Cut and Cover) για τις Δυτικές Καλύβες ώστε να μετριαστεί η ηχορύπανση και να μην αλλοιωθεί το φυσικό περιβάλλον λένε οι κάτοικοι της περιοχής. Μιας περιοχής που εφάπτεται με τον ΒΟΑΚ και δέχεται το μεγάλο φόρτο της κίνησης.

Η περιοχή των Δυτικών Καλυβών φωτογραφημένη από τα Άπτερα με τον ΒΟΑΚ να περνάει δίπλα της

Περισσότεροι από 120 κάτοικοι υπέγραψαν την ένσταση που κατατέθηκε στο Υπουργείο Υποδομών με την οποία ζητούν την κατασκευή Cut and Cover, ενώ το αίτημα στηρίζεται από το Δήμο Αποκορώνου και την τοπική κοινότητα Καλυβών.
Στην αρχή οι πολίτες ζητούσαν το Cut and Cover να έχει μήκος 1 χιλ. τώρα υπολογίζουν ότι αν γίνει ένα μικρό 350-380 μ. είναι αρκετό.
«Σε απόσταση 50 μ. από το ΒΟΑΚ μετρήσαμε από 84 έως 90 db. Φανταστείτε τι θόρυβος υπάρχει πάνω στην Εθνική όταν έρχονται ή πηγαίνουν στο λιμάνι νταλίκες φορτωμένες ή παλιές. Και τι θα γίνει στο μέλλον που θα έχουμε 4 ίχνη, θα αναπτύσσονται ταχύτητες άνω τω 120 χλμ. την ώρα και θα αυξηθεί το ύψος του ΒΟΑΚ κατά 20 μέτρα λειτουργώντας σαν ηχείο, σαν καμπάνα εκκλησίας για όλες τις Δυτικές Καλύβες» μας δηλώνει η κ. Μαρία Παυλάκη, μια δραστήρια επαγγελματίας της περιοχής που μας περιγράφει το πρόβλημα.
Βρισκόμαστε Κυριακή μεσημέρι σε απόσταση 50 μ. από το ΒΟΑΚ και ο ήχος είναι κάτι παραπάνω από έντονος.
Στην ένσταση των κατοίκων το Υπουργείο Υποδομών απάντησε πως δεν υπάρχει ηχορύπανση! «Δεν είναι χαμηλής νοημοσύνης οι πολίτες ακόμα και ο πιο αγράμματος καταλαβαίνει ότι αυτό που λέει το Υπουργείο δεν ισχύει γιατί εμείς ζούμε εδώ. Ο θόρυβος ειδικά το καλοκαίρι είναι πολύ έντονος, αναγκάζεσαι και κλείνεις πόρτες και παράθυρα και φανταζόμαστε τι θα γίνει όταν θα φτιαχτεί ο νέος ΒΟΑΚ με μεγαλύτερη κίνηση και αυξημένες ταχύτητες».
Από τη μεριά του ο κ. Νίκος Αρβελάκης , μας μιλάει για ένα αντίστοιχο καλό παράδειγμα στη Στερεά Ελλάδα. «Στα Καμμένα Βούρλα όταν έφτιαχναν εκεί τον δρόμο κοντά στην παραλία της περιοχής έφτιαξαν δύο επιπλέον Cut and Cover των 300μέτρων για να προστατευθούν 10 σπίτια.
Και πολύ καλά το έκαναν για να ρίχνει το θόρυβο και να βελτιώνει την ποιότητα ζωής των κατοίκων. Σε εμάς εδώ που υπάρχουν εκατοντάδες σπίτια και επιχειρήσεις γιατί δεν γίνεται; Το κόστος δεν είναι μεγάλο!
Θέλουμε ένα σύγχρονο αυτοκινητόδρομο χωρίς να “θυσιαστούμε”. Στη Γεωργιούπολη και στον Καβρό ο ΒΟΑΚ έφυγε πιο νότια για να μην περνάει μέσα από τους οικισμούς, εδώ δεν έγινε το ίδιο αλλά θα μπορούσε να γίνει το Cut and cover» τονίζει συμπληρώνοντας πως «θέλουμε ένα αυτοκινητόδρομο για τα επόμενα 100 χρόνια όχι έναν βγαλμένο από τη δεκαετία του ’80».
Οι κάτοικοι έχουν απευθυνθεί σε εξειδικευμένους μηχανικούς που τους τονίζουν πως όσα ζητάνε είναι λογικά και εφαρμόσιμα.
«Ελπίζουμε οι αρμόδιοι να μας ακούσουν» λένε, δηλώνοντας παράλληλα πως είναι αποφασισμένοι να φτάσουν και στο Συμβούλιο της Επικρατείας αν δεν γίνει το Cut and Cover.

ΑΝΑΓΚΑΙΑ Η ΥΠΟΓΕΙΟΠΟΙΗΣΗ

Η κ. Παυλάκη μας μιλάει για μια σειρά από λόγους για τους οποίους η υπογειοποίηση είναι απαραίτητη:
• Οι Καλύβες απέχουν 17 χλμ. από τα Χανιά και 10 χλμ. από τη Σούδα, και αυτό εξυπηρετεί και εμάς αλλά και τους επισκέπτες μας. Από εδώ περνάνε όλοι οι τουρίστες που κινούνται προς τη Δυτ. Κρήτη, με την κίνηση τους μήνες Ιούνιο, Ιούλιο, Αύγουστο, να είναι τεράστια.
• Τα Άπτερα και το Ιντζεδίν είναι ακριβώς δίπλα μας, δύο σημαντικά πολιτιστικά μνημεία. Το πρώτο πράγμα που βλέπει ο επισκέπτης από εκεί είναι οι Δυτ. Καλύβες.
• Το καλοκαίρι έχουμε 4 φορές την ημέρα αφίξεις επιβατηγών σκαφών κάτι που σημαίνει κίνηση βαρέων οχημάτων από νωρίς το πρωί μέχρι αργά το βράδυ!
• Τον ίδιο δρόμο χρησιμοποιούν τα αυτοκίνητα που μεταφέρουν προϊόντα σε όλο το Νομό και οι άνθρωποι που εργάζονται στον Αποκόρωνα και όχι μόνο.
• Ο ποταμός “Κοιλιάρης” είναι ο δεύτερος ποταμός σε ροή νερού στην Κρήτη.
Η περιοχή μας είναι αμφιθεατρική , καταλαμβάνει το μισό παραθαλάσσιο μέτωπο των Καλυβών.
• Η χλωρίδα και η πανίδα των Καλυβών είναι καταπληκτική. Είναι κοντά η έξοδος του φαραγγιού του Δικτάμου, ο Σαμωνάς, τα Λευκά Όρη, βλέπουμε στις αυλές μας κουκουβάγιες, γεράκια, όλες οι Καλύβες είναι μέσα στη φύση.Πρέπει να προστατευθεί αυτή η εικόνα. Αν δεν γίνει Cut and Cover θα επιβαρυνθεί το οικοσύστημα. Το να καταστραφεί αυτή η περιοχή από ανθρώπινο χέρι είναι εγκληματική πράξη. Οι Καλύβες καταλαμβάνουν ένα πολύ μεγάλο μέρος του Δήμου Αποκορώνου, η περιοχή μας αξίζει, είναι ένα “φιλέτο” για την οικονομία του τόπου και η κωμόπολη μας επεκτείνεται προς τα δυτικά. Οι τουρίστες που μένουν εδώ δεν είναι του all inclusive επισκέπτονται τα γύρω χωριά, αγοράζουν τοπικά προϊόντα βοηθάνε στην ανάπτυξη όλων.
• Όπου γίνεται μεγάλος αυτοκινητόδρομος αναπτύσσονται εμπορικές και βιοτεχνικές δραστηριότητες. Αυτές οι δραστηριότητες δεν συμβαδίζουν με αυτόν τον τόπο όμως μας τον έδωσε ο θεός.
Αυτή τη στιγμή λόγω του ΒΟΑΚ τα οικόπεδα που εφάπτονται σε αυτόν και όχι μόνο δεν μπορούν να πουληθούν, να κτιστούν, σε αντίθεση με άλλες περιοχές του Δήμου μας.
• Η παραλία μας (Κυανή Ακτή) έχει μήκος 1,5 χλμ. με γαλάζια σημαία, πρέπει να προστατευτεί.
• Τα λάθη του παρελθόντος να έρχεται η εθνική 200 μ. από την παραλία δεν πρέπει να επαναληφθούν.

ΟΙ ΚΑΤΟΙΚΟΙ

Μόνιμη κάτοικος και η κα Ελευθερία Χουρδάκη εξηγεί πως «αυτή τη στιγμή υπάρχει έντονη ηχορύπανση, περνάνε μεγάλα φορτηγά και νομίζεις ότι γίνεται σεισμός! Πόσο μάλλον στο μέλλον που η κίνηση θα είναι πολύ πιο μεγάλη! Εμένα το σπίτι μου δεν είναι πάνω στο δρόμο αλλά ο θόρυβος είναι πολύ μεγάλος».
Από τις ΗΠΑ έρχεται ο κ. Μichael που ζει στις Καλύβες μόνιμα τον τελευταίο χρόνο. «Αποφάσισα να ζήσω εδώ γιατί είναι μια θαυμάσια περιοχή. Λέμε στα μέρη μου “happy wife, happy life” (ευτυχισμένη σύζυγος, ευτυχισμένη ζωή) γιατί και η γυναίκα είναι ενθουσιασμένη από την περιοχή.
Όμως ο νέος δρόμος θα φέρει μεγαλύτερη κίνηση και τα αυτοκίνητα θα είναι περισσότερα. Ο θόρυβος θα αλλοιώσει την περιοχή. Έχω ζήσει στη Νέα Υόρκη, στο Λος Άντζελες έχω…χορτάσει φασαρία.
Ποιος θα θέλει να μείνει εδώ όταν περνάνε καθημερινά τεράστια φορτηγά που ήδη και τώρα ακούγονται από πολύ μεγάλη απόσταση; Θέλω οι υπεύθυνοι να τα σκεφτούν όλα αυτά!».
Ο κ. Ρόμπερτ και η σύζυγος του Κέι από την Αγγλία ζουν μόνιμα στο χωριό τα τελευταία 10 χρόνια.
Όμως μας εξηγούν ο θόρυβος είναι κυρίως τους θερινούς μήνες, από τις 6 τα ξημερώματα όταν τα φορτηγά φεύγουν από το λιμάνι της Σούδας έως αργά το βράδυ. «Ξέρεις ότι ήλθε το πλοίο όταν ακούς τα μεγάλα φορτηγά να περνάνε από την Εθνική. Αυτή τη στιγμή υπάρχει θέμα με το θόρυβο από το δρόμο και έχει αυξηθεί δραματικά σε σύγκριση με πριν από 10 χρόνια.
Φανταστείτε τι θα γίνει με το νέο δρόμο, όταν τα αυτοκίνητα θα κινούνται με ταχύτητες πάνω από 120 χιλ. την ώρα.
Η κίνηση και ο θόρυβος θα είναι μεγαλύτεροι! Για αυτό και αν κάνουν ένα Cut and Cover -όπως γίνεται και στην χώρα καταγωγής μας- θα περιοριστεί ο θόρυβος και η υποβάθμιση των Καλυβών» μας λένε συμπληρώνοντας πως έχουν διπλά τζάμια ήδη για το σπίτι τους.
Τονίζουν μάλιστα πως οι επισκέπτες έρχονται στην Κρήτη για τη φύση και το περιβάλλον της είναι κρίμα αυτό να αλλοιωθεί.
Από την Αυστρία έχουν μετακομίσει στις Καλύβες οι κ.κ. Βέρα και Ίνα. «Και στον τόπο μου στο Σάλτσμπουργκ ο δρόμος περνάει δίπλα από την πόλη αλλά δεν υπάρχει τόσος θόρυβος. Υπάρχουν προστατευτικά και μια διαφορετική αντιμετώπιση. Εδώ περνάνε τα φορτηγά και νομίζεις ότι έρχεται το τέλος του κόσμου!» δηλώνουν.
Στο ίδιο μήκος κύματος και ο κ. Αρτέμης που διαθέτει επιχείριση κοντά στο ΒΟΑΚ. «Πρέπει να το ξαναδούν το θέμα οι αρμόδιοι να μην το αφήσουν έτσι» είναι τα λόγια του.

ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ ΚΑΤΑΛΥΜΑΤΩΝ: «Ένα πολύ λογικό αίτημα»

Ο πρόεδρος της Ομοσπονδίας Καταλυμάτων “Απτερα” κ. Κ. Πρώιμος

«Είναι απόλυτα λογικό το αίτημα των επαγγελματιών και των κατοίκων της περιοχής για κατασκευή Cut and Cover (τούνελ) που θα λύνει το πρόβλημα της ηχορύπανσης και θα εξασφαλίζει το μέλλον της περιοχής» δηλώνει ο κ. Κωνσταντίνος Πρώιμος πρόεδρος της «Ομοσπονδίας Καταλυμάτων “Άπτερα”».
Ο κ. Πρώιμος επισημαίνει τη ανάγκη το έργο του ΒΟΑΚ να μην υποβαθμίσει την περιοχή. «Είναι παράλογο που στη Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων δεν προβλέπεται κάτι που να εξασφαλίζει το παρόν και το μέλλον της περιοχής. Ένας δρόμος τόσο μεγάλους με δύο στίχους θα αυξήσει πολύ τον θόρυβο και θα βάλει σοβαρά θέματα για την ποιότητα ζωής των κατοίκων αλλά και των επισκεπτών. Αφού πήρε απόφαση η πολιτεία να φτιάξει έναν καλό ΒΟΑΚ πρέπει αυτό να γίνει σωστά να μην επαναληφθούν λάθη του παρελθόντος. Οι επισκέπτες που έρχονται εδώ θέλουν να ακούνε τους ήχους της Κρητικής φύσης, τη θάλασσα και δεν είναι μόνο αυτοί. Πρέπει να εξασφαλίσουμε την ποιότητα ζωής των κατοίκων γιατί τότε θα μας προτιμήσουν και οι επισκέπτες» τονίζει χαρακτηριστικά.


Ακολουθήστε τα Χανιώτικα Νέα στο Google News στο Facebook και στο Twitter.

Δημοφιλή άρθρα

4 Comments

  1. Παιδιά να φτιαχτεί επι τέλους ο δρόμος ή όχι?
    Εγώ βλέπω διαμαρτυρία για την διαμαρτυρία, ή για λόγους άλλους που δεν θέλω να αναφέρω ή αναλύσω.
    Αφήστε να προχωρήσει το έργο χωρίς προβλήματα και όλοι θα ωφεληθούμε.

Αφήστε ένα σχόλιο

Please enter your comment!
Please enter your name here

Εντός εκτός και επί τα αυτά

Μικρές αγγελίες

aggelies

Βήμα στον αναγνώστη

Στείλτε μας φωτό και video ή κάντε μία καταγγελία

Συμπληρώστε τη φόρμα

Ειδήσεις

Χρήσιμα