Μήνυση κατά της Περιφέρειας για ελλιπή σήμανση στον Β.Ο.Α.Κ., αλλά και για αυθαίρετη χωροθέτηση στάσεων λεωφορείων επί του οδοστρώματος κατέθεσε ο πρόεδρος του Συλλόγου Αρωγής και Αλληλεγγύης Οικογενειών Θυμάτων Τροχαίων Ατυχημάτων Κρήτης “Ο Αγιος Χριστόφορος” Σταύρος Πολέντας όπως γνωστοποίησε στο περιθώριο εσπερίδας για την πρόληψη των τροχαίων ατυχημάτων που πραγματοποιήθηκε προχθές στο Πνευματικό Κέντρο Χανίων.
Από την πλευρά του ο θεματικός αντιπεριφερειάρχης Νίκος Καλογερής επεσήμανε πως το επόμενο χρονικό διάστημα θα γίνουν έργα παρέμβασης σε μήκος 28 έως 70 χλμ. συνολικά στο οδικό δίκτυο από Χανιά μέχρι Ηράκλειο και πως πρόκειται να ακολουθήσει μελέτη του Υπουργείου για σήμανση του οδικού δικτύου της Κρήτης με τοποθέτηση νέων πινακίδων και αλλαγές στα όρια ταχύτητας.
Αναλυτικότερα, όπως επεσήμανε ο κ. Πολέντας «φτάσαμε στο σημείο να καταθέσουμε προχθές στην πταισματοδίκη Χανίων μήνυση εναντίον της Περιφέρειας για παράνομη διατήρηση αυθαίρετων πινακίδων, διαγραμμίσεων και κυρίως των στάσεων λεωφορείων επί του Β.Ο.Α.Κ. με αποτέλεσμα να υπάρχει κίνδυνος για την ανθρώπινη ζωή. Πιστεύουμε ότι αυτό θα συμβάλλει ώστε να γίνουν επιτέλους οι υποδομές που χρειάζονται».
Ο ίδιος ζητά να γίνει λωρίδα επιβράδυνσης και λωρίδα εξόδου ώστε τα λεωφορεία να αφήνουν τους επιβάτες σε στάσεις που θα δημιουργηθούν στο απαλλοτριωμένο τμήμα του Β.Ο.Α.Κ., δεξιά και αριστερά του δρόμου με στόχο την ομαλή επιβίβαση και αποβίβαση του επιβάτη, για να μην κινδυνεύουν ανθρώπινες ζωές.
Παράλληλα επεσήμανε πως μέσα στο δεκαήμερο δράσεων έγινε μία προσπάθεια ευαισθητοποίησης σε όλο τον Νομό Χανίων με στόχο την αποφυγή και πρόληψη των τροχαίων ατυχημάτων «ώστε ιδιαίτερα τα νέα παιδιά να ενημερωθούν και να βοηθήσουν στο να αλλάξει επιτέλους η κακή νοοτροπία, η επιθετική συμπεριφορά και οδήγηση».
ΕΡΓΑ ΒΕΛΤΙΩΣΗΣ
Από την πλευρά του ο θεματικός αντιπεριφερειάρχης Νίκος Καλογερής ανέφερε πως η Περιφέρεια είναι υπεύθυνη για τη συντήρηση του εθνικού και επαρχιακού οδικού δικτύου «επομένως είμαστε ανοικτοί σε φορείς, συλλόγους και σε οποιονδήποτε αρμόδιο για προτάσεις ώστε να αναλάβουμε μέτρα προστασίας από τα τροχαία ατυχήματα. Στο πλαίσιο αυτό δεν θεωρώ ότι είναι απαραίτητο να γίνονται μηνύσεις».
Παράλληλα ο κ. Καλογερής επεσήμανε πως από τις αρχές Νοεμβρίου έχει προκηρυχθεί εργολαβία για την οποία προσεχώς θα υπάρξει ανάδοχος και θα αφορά μία παρέμβαση σε μήκος 28 χιλιομέτρων συνολικά στο οδικό δίκτυο από Χανιά μέχρι Ηράκλειο. Η εργολαβία περιλαμβάνει αλλαγή ασφαλτοτάπητα, νέα στηθαία ασφαλείας, διαγραμμίσεις, οριζόντιες και κάθετες. Επίσης ο θεματικός αντιπεριφερειάρχης ανέφερε πως «υπάρχει υπόσχεση από τον υπουργό κ. Χρυσοχοΐδη προς τον περιφερειάρχη κ. Αρναουτάκη ότι το Υπουργείο θα διαθέσει 10 – 15 εκατομμύρια ευρώ για τη βελτίωση του οδικού δικτύου του νησιού».
«Συνεπώς, εάν προσθέσουμε και το όφελος από τις εκπτώσεις των δημοπρασιών, η παρέμβαση στο οδικό δίκτυο του νησιού μπορεί να ξεπεράσει και τα 70 χιλιόμετρα στο συγκεκριμένο κομμάτι (Χανιά – Ηράκλειο). Εάν διαχειριστούμε προσεκτικά αυτά τα χρήματα, θα λύσουμε περισσότερα προβλήματα στο οδικό δίκτυο μέχρι να γίνει μία συνολική αναβάθμισή του», επεσήμανε ο κ. Καλογερής, ο οποίος γνωστοποίησε πως πρόκειται να ακολουθήσει μελέτη του Υπουργείου για τη σήμανση του οδικού δικτύου της Κρήτης και θα τοποθετηθούν νέες πινακίδες, με αλλαγές στα όρια ταχύτητας σε όλο το μήκος, σε επικίνδυνα τμήματα του δικτύου θα υπάρχει χαμηλότερο όριο ταχύτητας, ενώ τα όρια ταχύτητας θα αυξηθούν στα κομμάτια που έχουν ολοκληρωθεί οι νησίδες ασφαλείας κ.ά.
ΟΙ ΑΙΤΙΕΣ ΤΩΝ ΤΡΟΧΑΙΩΝ
Ο άνθρωπος είναι ο πρωταρχικός αίτιος πρόκλησης των τροχαίων ατυχημάτων καθώς ο ανθρώπινος παράγοντας θεωρείται κατά 65% η αιτία για πρόκληση τροχαίων ατυχημάτων και κατά 90% συμβάλλει έμμεσα ή άμεσα στη δημιουργία ατυχημάτων. Αυτό επεσήμανε ο συγκοινωνιολόγος – μηχανικός, υπεύθυνος Δημοσίων Δράσεων του Ινστιτούτου Μεταφορών του Εθνικού Κέντρου Ερευνας και Τεχνολογικής Ανάπτυξης Αθανάσιος Τσιούτρας στο πλαίσιο της εσπερίδας για την πρόληψη των τροχαίων ατυχημάτων στο Πνευματικό Κέντρο.
«Προσπαθούμε μέσα από δράσεις ενημέρωσης του κοινού να εφιστήσουμε την προσοχή όσον αφορά τη σημασία της κυκλοφοριακής αγωγής», επεσήμανε ο κ. Τσιούτρας, που παρουσίασε στο κοινό δεδομένα από έναν εκπαιδευτικό προσομοιωτή οδήγησης του Υπουργείου Μεταφορών που λειτούργησε στον αύλειο χώρο του Πνευματικού Κέντρου. Ο προσομοιωτής παρέχει τη δυνατότητα έρευνας σε εκατό οδηγούς στις ίδιες συνθήκες καθώς και εκπαίδευση σε αρχάριους είτε εν ενεργεία οδηγούς.
Οπως ανέφερε ο κ. Τσιούτρας, αυτό που παρατηρείται από τη λειτουργία του προσομοιωτή οδήγησης είναι ότι «οι εν ενεργεία οδηγοί θεωρούν ότι τα ξέρουν όλα, ενώ στην ουσία δεν ξέρουν πάρα πολλά βασικά πράγματα. Για παράδειγμα δεν ξέρουν ότι πρέπει να κρατάνε αποστάσεις ασφαλείας, δεν γνωρίζουν για την αποδοχή κενού π.χ. όταν πάμε να στρίψουμε σε μία διασταύρωση, δεν γνωρίζουν για το φαινόμενο της υδρολίσθησης, δηλαδή όταν υπάρχει πολύ νερό στο οδόστρωμα και πώς να το αποφεύγουν κ.λπ. Γενικά δεν τηρούν την πρόληψη στην οδήγηση. Οι αρχάριοι οδηγοί συνήθως φοβούνται».
ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΚΗ ΑΓΩΓΗ
«Το θέμα όμως δεν είναι ένα μηχάνημα προσομοίωσης οδήγησης» ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Τσιούτρας και πρόσθεσε: «Το θέμα είναι η παιδεία, η εκπαίδευση. Σήμερα τα τροχαία ατυχήματα αποτελούν μάστιγα. Είναι απορίας άξιον το γεγονός ότι εδώ και οκτώ χρόνια έχουν γραφτεί βιβλία για τα σχολεία (Γυμνάσια – Α’ και Β’ Λυκείου) από εμάς που δόθηκαν στο Υπουργείο Μεταφορών και στο Υπουργείο Παιδείας, αλλά δεν θα τα βρείτε πουθενά. Αυτά τα βιβλία κυκλοφοριακής αγωγής βρίσκονται αναρτημένα μόνο στην ιστοσελίδα του Υπουργείου Μεταφορών ως e-books. Καλό θα ήταν όλα τα σχολεία να τα “κατεβάζουν” ηλεκτρονικά. Δυστυχώς ακόμη βρισκόμαστε σε αυτήν τη διαδικασία που δεν έχει μπει ως επίσημο μάθημα στα σχολεία. Ολα ξεκινάνε από τη νέα γενιά, ώστε να μην έχουμε τροχαία ατυχήματα». Εν τω μεταξύ, όπως ανέφερε ο κ. Τσιούτρας, ένα από τα επόμενα πρότζεκτ του Εθνικού Κέντρου Ερευνας και Τεχνολογικής Ανάπτυξης, που βρίσκεται σε επίπεδο έρευνας, είναι η παραγωγή συστημάτων ανίχνευσης υπνηλίας του οδηγού στα αυτοκίνητα.
Τον ρόλο της Παιδείας και της κυκλοφοριακής αγωγής επεσήμανε ο πρύτανης του Πολυτεχνείου Κρήτης Βασίλης Διγαλάκης, ο οποίος τόνισε ότι «τα τροχαία είναι μία πληγή στην Ελλάδα και θα ήθελα να συμπαρασταθώ σε αυτούς που λαμβάνουν πρωτοβουλίες για να καλύψουν πιθανότατα κενά που έχει η Πολιτεία στην παιδεία των Ελλήνων. Στον τομέα των τροχαίων ατυχημάτων αυτή η έλλειψη παιδείας και κοινωνικής συνείδησης έχει πάρα πολύ άσχημα αποτελέσματα. Γι’ αυτό το Υπουργείο Παιδείας πρέπει να δει το θέμα πολύ σοβαρά κοιτάζοντας την εκπαίδευση και την αγωγή του πολίτη από τις μικρές ηλικίες και τις πρώτες βαθμίδες της εκπαίδευσης».
Για τα Προγράμματα Πρόληψης και Αντιμετώπισης Τροχαίων Ατυχημάτων μίλησαν η Κατερίνα Ζομπανάκη, προϊσταμένη του Τμήματος Διά Βίου Μάθησης, Παιδείας & Απασχόλησης της Π.Ε. Χανίων, Αρετή Μαρματάκη – υπεύθυνη Σχολικών Δραστηριοτήτων της Β/βάθμιας Εκπαίδευσης Ν. Χανίων και Ελένη Καβαζίδου -υπεύθυνη Σχολικών Δραστηριοτήτων της Α/βάθμιας Εκπαίδευσης Ν. Χανίων.
Ακολούθησε βράβευση για τη συμβολή τους στην πρόληψη των τροχαίων ατυχημάτων του αντιπεριφερειάρχη Χανίων, του διευθυντή της Α/βάθμιας Εκπαίδευσης Ν. Χανίων, του διευθυντή της Β/βάθμιας Εκπαίδευσης Ν. Χανίων, του αστυνομικού διευθυντή Χανίων, του διοικητή της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας Χανίων, του διοικητή του Γενικού Νοσοκομείου Χανίων και του ΕΚΑΒ Χανίων.
Το “παρών” στην εκδήλωση έδωσαν ο γενικός γραμματέας Πολιτικής Προστασίας Σεραφείμ Τσόκας, οι βουλευτές της ΝΔ κ. Χρ. Μαρκογιαννάκης, Μαν. Βολουδάκης, Κυριάκος Βιρβιδάκης κ.ά.
Μνήμη θυμάτων χθες στο πάρκο “Χρήστος Πολέντας”
Εκδήλωση για την Παγκόσμια Ημέρα Μνήμης Θυμάτων Τροχαίων Δυστυχημάτων πραγματοποιήθηκε χθες στο πάρκο “Χρήστος Πολέντας”.
Η εκδήλωση ξεκίνησε με Θεία Λειτουργία στον Ι.Ν. Αγίου Χριστοφόρου που τέλεσε ο σεβασμιότατος μητροπολίτης Κισάμου και Σελίνου κ. Αμφιλόχιος. Στη συνέχεια ακολούθησαν ομιλίες και χαιρετισμοί, ενώ στο τέλος προσφέρθηκε κέρασμα.
Μεταξύ των ομιλητών και ο βουλευτής Χανίων Κυριάκος Βιρβιδάκης, ο οποίος σε σύντομο χαιρετισμό του τόνισε ότι «παρακολουθώ τις προσπάθειες του συλλόγου από την ίδρυσή του, προσπάθειες που μπόρεσαν να μετατρέψουν τον πόνο σε δημιουργία. Μπόρεσαν να αναδείξουν ένα σημαντικό πρόβλημα το οποίο δυστυχώς το ξεχνάμε, ενώ πρέπει να το θυμόμαστε για να μπορέσουμε να το αντιμετωπίσουμε και όχι να το βάζουμε στο περιθώριο. Σε αυτή τη δημιουργία του πόνου θα πρέπει να γίνει μια συνεργασία επί της ουσίας και έργα δημιουργικά έτσι ώστε να μειωθούν τα τροχαία ατυχήματα. Πρέπει δηλαδή να φτάσουμε στο πρόβλημα για να το αντιμετωπίσουμε. Γιατί δεν κάνουμε προσπάθειες για να το προλάβουμε». Ο κ. Βιρβιδάκης πρόσθεσε ακόμα ότι «μέσα από την παιδεία και τη νεολαία μας μπορεί να ξεκινήσει αυτή η προσπάθεια ώστε να αποκτήσει γερές βάσεις. Και αυτή την προσπάθεια πρέπει όλοι μας να τη βοηθήσουμε». Από την πλευρά του ο δήμαρχος Πλατανιά Γιάννης Μαλανδράκης υπογράμμισε ότι «πρέπει όλοι μας, η Πολιτεία ιδιαίτερα που έχει την ευθύνη συντήρησης των δικτύων, να φροντίσει ώστε ο Β.Ο.Α.Κ. να φτάσει μέχρι το Κολυμπάρι. Ενα τέτοιο έργο υποδομής θα δώσει την ευκαιρία να αυξηθεί ο αριθμός ασφάλειας και να μειωθούν όσο το δυνατό τα τροχαία δυστυχήματα».
Ο πρόεδρος του Συλλόγου Αρωγής και Αλληλεγγύης Οικογενειών Τροχαίων Ατυχημάτων Σταύρος Πολέντας στην ομιλία του σημείωσε, μεταξύ άλλων, ότι «εμείς οι μεγάλοι δυστυχώς αποτύχαμε. Σε εκατό δεκαοκτώ χρόνια οδήγησης, τον έναν νεκρό τον κάναμε εκατομμύρια. Δεν δικαιούμαστε εμείς οι μεγάλοι να μιλάμε για τροχαία εγκλήματα. Γι’ αυτό σκεφτήκαμε να δώσουμε τη σκυτάλη στα παιδιά μας, να μας κάνουν να αλλάξουμε συμπεριφορές και τρόπο οδήγησης. Καταφέραμε μόνοι μας και αυθαίρετα να βάλουμε το μάθημα οδικής ασφάλειας στα σχολεία». Ο κ. Πολέντας υπογράμμισε επίσης ότι «ο σύλλογός μας στην προσπάθεια που κάνει εδώ και δέκα χρόνια για να τιμήσει τη μνήμη των νεκρών από τροχαία και στον αγώνα ώστε να συμβάλουμε στη μείωση των τροχαίων ξεκίνησε μία δράση εδώ και δεκαπέντε μέρες, πρωτόγνωρη για τα ελληνικά δεδομένα, που αγκαλιάστηκε από τους φορείς. Τα παιδιά αρκετών σχολείων, όλο αυτό το διάστημα, ζούσαν και δίδασκαν οδική ασφάλεια. Δώσαμε ένα μήνυμα σε ολόκληρη την Ελλάδα για το πώς μπορούν τα παιδιά να μας κάνουν να αλλάξουμε νοοτροπία στην οδική μας συμπεριφορά. Ομως για να έχουμε μείωση τροχαίων ατυχημάτων, οφείλουμε σεβασμό στη μνήμη των νεκρών. Αυτό στα Χανιά το τηρήσαμε και το τηρούμε κάθε χρόνο».