Παλαιότερες ιδέες ακόμα και για μεταφορά(!) της ενετικής γέφυρας του Κλαδισού σε άλλο σημείο από αυτό που βρίσκεται σήμερα, επαναφέρει η ΔΕΥΑΧ καθώς η παλιά γέφυρα, που είναι αρχαιολογικό μνημείο, αποτελεί πρόβλημα στην παροχέτευση των νερών προς τη θάλασσα.
Το ζήτημα έβαλε στο χθεσινό συντονιστικό του Δήμου Χανιών ο διευθυντής των Τεχνικών Υπηρεσιών της ΔΕΥΑΧ κ. Στεργιάννης σημειώνοντας πως οι μελετητές που έχουν αναλάβει το έργο διευθέτησης του ποταμού Κλαδισού έχουν διαπιστώσει τα προβλήματα λόγω της γέφυρας.
«Στον Κλαδισό το μεγάλο πρόβλημα είναι η παλιά γέφυρα που είναι ένα σκληρό εμπόδιο, ένα υδραυλικό εμπόδιο, κάτι που έχουν επισημάνει και οι μελετητές. Σίγουρα δεν υπάρχει εύκολη λύση καθώς έχει κριθεί αρχαιολογικό, διατηρητέο μνημείο. Εχουμε ένα ποτάμι που ρέει κανονικά και έχει ένα εμπόδιο στη μέση, που δημιουργεί αύξηση της στάθμης κάτι που σημαίνει ότι οι αγωγοί που φέρνουν νερό στο ποταμό δεν θα έχουν ροή, το νερό θα γυρίζει πίσω και θα έχουμε τα γνωστά πλημμυρικά προβλήματα που έχουμε στην περιοχή» είπε μιλώντας στα “Χ.Ν.” ο κ. Στεργιάννης, επεξηγώντας πως κατά την άποψη του το ζήτημα της παροχέτευσης του ποταμού δεν αντιμετωπίζεται αν πρώτα δεν λυθεί το θέμα της παλιάς ενετικής γέφυρας.
«Παλαιότερα που υπήρχαν και χρήματα είχε προταθεί να μεταφερθεί η γέφυρα στην εκβολή του Κλαδισού. Αυτό δεν έγινε δεκτό. Ενα τέτοιο θέμα θα πρέπει να μας απασχολήσει εν όψει των νέων δεδομένων της κλιματικής αλλαγής» σημείωσε ο κ. Στεργιάννης.
Σημειώνεται ότι η γέφυρα κατασκευάστηκε από τους Ενετούς κατά τον 16ο αιώνα, την ίδια εποχή με τα Νεώρια. Οπως είχε πει παλαιότερα στα “Χ.Ν.” ο αρχαιολόγος Μιχάλης Ανδριανάκης «η γέφυρα του Κλαδισού είναι βαθιά θεμελιωμένη, κτισμένη με κατάλληλα υλικά από ανθρώπους που ήξεραν και τα “πόδια” της είναι διαμορφωμένα λοξά από την νότια πλευρά (σε σχήμα τριγωνικό), ώστε να “διώχνουν” τα φερτά υλικά σε περίπτωση πλημμύρας». Ο κ. Ανδριανάκης είχε αντιταχθεί στα σχέδια για μεταφορά του μνημείο καθώς επισήμανε πως «τότε που σχεδιάστηκε ο Κόμβος του Κλαδισού ήταν τραγικό λάθος να μην πάρουν στα σοβαρά το σημαντικό αυτό μνημείο και να το εντάξουν στον σχεδιασμό, λειτουργικά και αισθητικά. Δεν αποφασίζεις “με κρύα καρδιά” να το γκρεμίσεις, αλλά το αξιοποιείς και το αναδεικνύεις, αφήνοντάς του τον κατάλληλο χώρο “να ανασάνει”. Και κάπου αξιοποιείς τη δυνατότητα, που λέγεται ανισόπεδος κόμβος όταν μάλιστα έχεις να αντιμετωπίσεις τόσες διαφορετικές κατευθύνσεις».
ΓΙΑ ΤΟΝ ΜΟΡΩΝΗ
Αναφορικά με τον ποταμό Μορώνη στη Σούδα για τον οποίο εδώ και πολλά χρόνια εκκρεμεί ένα έργο διευθέτησης ο κ. Στεργιάννης επισήμανε πως «ήδη μας έχουν καλέσει να πάρουμε την περιβαλλοντική αδειοδότηση ώστε να καταθέσουμε το φάκελο για την ένταξη της χρηματοδότησης του έργου στο ΕΣΠΑ της Περιφέρειας Κρήτης, κάτι για το οποίο υπάρχει και η σύμφωνη γνώμη του περιφερειάρχη.
Είμαστε αισιόδοξοι ότι το έργο θα ενταχθεί το 2020, κάτι πολύ σημαντικό γιατί ο Μορώνης καλύπτει επί της ουσίας την Κάτω Σούδα και τα Λιβάδια».
Αναφορικά με τα αντιπλημμυρικά έργα ο αντιδήμαρχος Τεχνικών κ. Γιώργος Ξανθουδάκης τόνισε πως «σε συνεργασία με την Περιφέρεια που έχει την ευθύνη του καθαρισμού των ρεμάτων και τη ΔΕΥΑΧ έχουν γίνει οι αναγκαίες εργασίες καθαρισμού ρεμάτων σε περιοχές που πλημμυρίζουν. Η μελέτη για τον Μορώνη είναι σε τελικό στάδιο και την ίδια στιγμή τρέχει ένα πιλοτικό πρόγραμμα στο πλαίσιο του Interreg για τη συλλογή πληροφοριών για έκτακτα φαινόμενα».
Να ανοιξουν δυο ακομα καμαρες τουνελ στις ακριες να περνανε τα νερα και ν αφησουν τη γεφυρα ως εχει !!! τοσο δυσκολο να το καταλαβουν οι επιστημονες ??? μελετες χρονια για να εχουν να λενε ……
500 τοσα χρονια ευτυχως που βρεθηκαν αυτοι οι μελετητες και βρηκαν το λαθος!!! δε ντρεπεστε λιγο λιγο που
θελετε να αφανισετε τα μνημεια του τοπου μας. Τα λαθη της ΔΕΥΑΧ φταινε για τις πλυμμηρες και οχι η γεφυρα
500 χρονια το νερο ειχε την πορεια του . Με αυτη τη λιγικη να γκρεμισουμε το φαρο και λιμενοβραχιονα και να
φτιαξουμε κατι μεγαλυτερο απο μπετον και δε θα εχουμε προβλημα στο λιμανι απο τον καιρο.. δεν παμε καλα
και δυστυχως τους πληρωνουμε ολους αυτους
Κατά την εποχή που σχεδιάστηκε από τον τότε Νομάρχη Χανίων Κο Νάτσικα ο κόμβος Κλαδισσού, στο αρχικό σχέδιο προβλεπόταν ανισόπεδες οδικές διασταυρώσεις, με μεταφορά της γέφυρας του Κλαδισσού ! Δυστυχώς δεν τον άφησαν οι αρχαιολόγοι. Αποτέλεσμα : Και πρόβλημα από πλημμύρες και ταλαιπωρία των οδηγών από υπερβολική καθυστέρηση στο φανάρια, με τα επακόλουθα την κατανάλωση καυσίμου και χάσιμο χρόνου ! Ας όψονται οι υπαίτιοι !
Πολύ εύκολα και αβασάνιστα αποφαίνεται ως “γκουρού” κατ’ απαράδεκτο τρόπο, ο προϊστάμενος τεχνικών έργων της ΔΕΥΑΧ να μεταφερθεί, ένα ιστορικό μνημείο άνω των 500 ετών, που έχει χαρακτηρισθεί διατηρητέο, στις εκβολές του ποταμού; Τι είναι lego να το λύσουν και να το δέσουν; Να θυμίσω ότι στο έργο της ανάπλασης της Ακτής Παπανικολή αρνήθηκε την πρόταση της Ανοιχτής Συνέλευσης Κατοίκων Νέας Χώρας να μεγαλώσει ο αγωγός των λυμάτων του 1985 που είναι διαμέτρου 40 εκ. και παρέμεινε ο ίδιος διαβεβαιώνοντάς μας ότι δεν θα υπάρχει κανένα πρόβλημα. Το αποτέλεσμα μετά την αποπεράτωση του έργου πολλές φορές έγινες υπερχείλιση και τα λύματα πλημμύρισαν το οδόστρωμα. Εάν δεν γνωρίζουν, ας ζητήσουν τη βοήθεια του Πολυτεχνείου Κρήτης ή του Εθν. Μετσ. Πολυτεχνείου.