Για δραματικές επιπτώσεις στον κλάδο του τουρισμού και στην ανάπτυξη της Δυτικής Κρήτης γενικότερα κάνουν λόγο φορείς των Χανίων, εκφράζοντας την οργή τους για την ολοκλήρωση της ιδιωτικοποίησης του “Δασκαλογιάννης”, πράξη που αθετεί πλήρως τις προεκλογικές δεσμεύσεις του ΣΥΡΙΖΑ.
Η συμφωνία για την παραχώρηση των 14 περιφερειακών αεροδρομίων στην κοινοπραξία της γερμανικής Fraport με τη Slentel οριστικοποιήθηκε χθες με τη δημοσίευση της απόφασης του Κυβερνητικού Συμβουλίου Οικονομικής Πολιτικής (ΚΥΣΟΙΠ), που συνεδρίασε στις 13 Αυγούστου, στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως. H σχετική απόφαση ελήφθη μετά από την εισήγηση της διοίκησης του Τ.Α.Ι.ΠΕ.Δ. στις 3 Ιουλίου και υλοποιεί τον σχετικό διαγωνισμό που είχε ολοκληρωθεί προ μηνών. Την απόφαση υπογράφουν ο αντιπρόεδρος της κυβέρνησης Γ. Δραγασάκης και οι υπουργοί Οικονομικών Ευκλ. Τσακαλώτος, Οικονομίας Γ. Σταθάκης και Παραγωγικής Ανασυγκρότησης Π. Σκουρλέτης.
ΚΑΜΙΑ ΑΛΛΑΓΗ ΣΤΗ ΣΥΜΒΑΣΗ
Οπως προκύπτει από το ΦΕΚ που δημοσιεύθηκε χθες, δεν υπάρχει κάποια αλλαγή και η σύμβαση θα γίνει βάσει των όρων του διαγωνισμού που είχε κατακυρωθεί στη γερμανική εταιρεία. Το τίμημα που θα καταβάλλει η Fraport ανέρχεται σε 1,23 δισ. ευρώ.
Σε γερμανικά χέρια περνούν τα αεροδρόμια: της Θεσσαλονίκης, της Κέρκυρας, των Χανίων, της Κεφαλονιάς, της Ζακύνθου, του Ακτίου, της Καβάλας, της Ρόδου, της Κω, της Σάμου, της Μυτιλήνης, της Μυκόνου, της Σαντορίνης και της Σκιάθου.
ΠΩΛΗΣΗ ΕΝΑΝΤΙ “ΠΙΝΑΚΙΟΥ ΦΑΚΗΣ”
Στον διαγωνισμό του Τ.Α.Ι.ΠΕ.Δ. για την παραχώρηση 14 περιφερειακών αεροδρομίων για 40+10 χρόνια πλειοδότης ανεδείχθη η ελληνογερμανική κοινοπραξία Fraport – Slentel Ltd, η οποία προσέφερε εφάπαξ τίμημα 1,2 δισ. ευρώ, μίσθωμα 22,9 εκατ. ευρώ κατ’ έτος, ποσοστό 25% από τα από τα προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων έσοδα και τέλη υπέρ Υ.Π.Α., που φτάνουν 1,2 δισ. ευρώ για όλη την περίοδο της παραχώρησης. Παράλληλα, δεσμεύθηκε για επενδύσεις 330 εκατ. στην πρώτη τετραετία και συνολικά 1,4 δισ. ευρώ για τις επόμενες τέσσερις δεκαετίες. Υπενθυμίζεται ότι στις 9 Σεπτεμβρίου του 2014, ο ίδιος όμιλος ανακοίνωσε την απόκτηση του 75,5% του αεροδρομίου της Λουμπλιάνα στη Σλοβενία, προσφέροντας ως αντάλλαγμα 177,1 εκατομμύρια ευρώ. Το συγκεκριμένο αεροδρόμιο έχει ετήσια κίνηση επιβατών 1,2 εκατομ., την ώρα που το “Δασκαλογιάννης” εκτιμάται ότι το 2015 θα ξεπεράσει τα 2,5 εκατομμύρια ταξιδιώτες.
ΠΟΙΑ ΕΙΝΑΙ Η FRAPORT
Βασικός μέτοχος της εισηγμένης στο Χρηματιστήριο της Φρανκφούρτης Fraport είναι το γερμανικό ομόσπονδο κρατίδιο της Εσσης (31,35%), ενώ στο μετοχικό κεφάλαιο συμμετέχουν επίσης: το Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο της Εσσης (20,2%), η αεροπορική εταιρεία Lufthansa (8,45%), η αυστραλιανή επενδυτική εταιρεία Rare Infrastructure Limited (5,27%), ενώ οι λοιποί μέτοχοι κατέχουν ποσοστό 34,91%.
ΑΓΟΡΑΣΤΗΣ ΚΑΙ ΕΚΤΙΜΗΤΗΣ!
Βασικός τεχνικός σύμβουλος του Τ.Α.Ι.ΠΕ.Δ. στη διαδικασία διαμόρφωσης του σχεδίου αποκρατικοποίησης των αεροδρομίων ήταν η Lufthansa Consulting, θυγατρική του ομώνυμου αεροπορικού ομίλου, η οποία είχε προσληφθεί στις αρχές του 2012.
Η ίδια εταιρεία δηλαδή που συμμετέχει στη Fraport ως αγοραστής των περιφερειακών αεροδρομίων, ήταν αυτή που είχε εισηγηθεί το τίμημα της πώλησής τους!
Βουλγαράκης: «Ακόμα και τα λουλούδια θα πάρουν έτοιμα»
Οργισμένη ήταν η αντίδραση του αντιπεριφερειάρχη Χανίων Απόστολου Βουλγαράκη, ο οποίος παραμένει εξαρχής αντίθετος στην ιδιωτικοποίηση του αεροδρομίου της Δυτικής Κρήτης. «Αποτελεί μια από τις πλέον αρνητικές εξελίξεις για τον Νομό Χανίων, ενώ μετά και την πρόσφατη ενημέρωση που είχα από τα αμερικανικά συνδικάτα για τη Fraport, πιστεύω ότι η πώληση αυτή είναι η χειρότερη δυνατή εκδοχή», σχολίασε στα “Χ.Ν.” ο κ. Βουλγαράκης.
Ο Χανιώτης αντιπεριφερειάρχης ασκεί δριμύτατη κρητική στην κυβέρνηση, λέγοντας χαρακτηριστικά ότι «για πρώτη φορά αριστερά κατέληξε να γίνει δεξιά της δεξιάς», σημειώνοντας ότι «πλέον οι πολίτες των Χανίων και η ίδια η κυβέρνηση έχουν συγκρητικά στοιχεία και το μέλλον θα δείξει αν η πώληση αυτή ήταν προς όφελος του Νομού ή αν έχουμε δίκιο όσοι φωνάζουμε για τα εκατομμύρια των επισκεπτών που κινδυνεύουν να χαθούν».
Ο κ. Βουλγαράκης ξεκαθάρισε πάντως ότι οι αντιδράσεις δεν σταματούν. «Θα συνεχίσουμε τον αγώνα μας. Περιμένουμε να εκδικαστεί η προσφυγή στο Συμβούλιο της Επικρατείας τον Νοέμβριο. Δεν μπορούμε να μην αντιδράσουμε γιατί η Fraport δεν έχει τίποτε να προσφέρει στο “Δασκαλογιάννης”. Θα πάρει ένα έργο 100% έτοιμο. Ακόμα και τα λουλουδάκια στα παρτέρια προβλέπονται στα έργα που είναι σε εξέλιξη. Γι’ αυτό και το αεροδρόμιο Χανίων ήταν το “κουφέτο” μεταξύ των 14 περιφερειακών που πουλήθηκαν», ανέφερε χαρακτηριστικά.
Τέλος, ο αντιπεριφερειάρχης εξέφρασε την έντονη ανησυχία του για την παρουσία των αεροπορικών εταιρειών χαμηλού κόστους στα Χανιά, σχολιάζοντας: «Η ανησυχία για τις εταιρείες αυτές είναι μεγάλη καθώς ενδεχόμενη αύξηση του κομίστρου ανά επιβάτη θα επηρεάσει την παρουσία τους εδώ. Αν η σύμβαση επιτρέπει στη Fraport να πράξει κάτι τέτοιο, τότε θα περιμένουμε την αντίδραση των εταιρειών αυτών, που στοχεύουν πάντα στο να έχουν το χαμηλότερο δυνατό κόστος».
ΑΚΡΙΒΟΤΕΡΑ ΕΙΣΙΤΗΡΙΑ
Υπενθυμίζεται ότι σύμφωνα με όσα είχαν δει το φως της δημοσιότητας τον περασμένο Νοέμβριο, μετά την ιδιωτικοποίηση του αεροδρομίου, ο κάθε επιβάτης θα έχει πρόσθετη επιβάρυνση ύψους 20 ευρώ.
Οι χρεώσεις θα έχουν ανώτατο ύψος 14,5 ευρώ ανά αναχωρούντα επιβάτη πριν από την ολοκλήρωση των επενδύσεων των παραχωρησιούχων και έως 20 ευρώ μετά το πέρας των εργασιών. Ειδικότερα, το μέγιστο ύψος των αεροπορικών χρεώσεων μέχρι την ολοκλήρωση των έργων θα ανέρχεται σε 13 ευρώ ανά επιβάτη και σε 18,5 ευρώ ανά επιβάτη μετά την ολοκλήρωση των έργων.
Σύμφωνα με όσα είχαν διαρρεύσει το περασμένο διάστημα από το Τ.Α.Ι.ΠΕ.Δ., το όριο των 18,5 ευρώ υπολογίστηκε με γνώμονα τον μέσο όρο των χρεώσεων των ανταγωνιστικών αεροδρομίων της Μεσογείου. Επίσης, θα υπάρχει χρέωση ασφάλειας ύψους 1,5 ευρώ για κάθε επιβάτη.
Βασικό κομμάτι της χρέωσης είναι το τέλος που έρχεται να αντικαταστήσει το “Σπατόσημο”, γνωστότερο ως Τέλος Εκσυγχρονισμού και Ανάπτυξης Αερολιμένων (ΤΕΑΑ), το οποίο θα είναι 12 ευρώ για όλα τα αεροδρόμια της χώρας έως τον Οκτώβριο του 2024, με κερδισμένους τους ταξιδιώτες των εκτός Ε.Ε. χωρών, οι οποίοι σήμερα καταβάλλουν 22 ευρώ. Μετά τον Οκτώβριο του 2024, το ΤΕΑΑ θα μειωθεί σε 3 ευρώ ανά επιβάτη.
Από το ΤΕΑΑ, που θα εισπράττεται στα περιφερειακά αεροδρόμια που παραχωρούνται, το Ελληνικό Δημόσιο θα λαμβάνει 1 ευρώ ανά επιβάτη για τη χρηματοδότηση των μικρότερων αεροδρομίων, τα οποία προβλέπεται να περάσουν υπό τη διαχείριση της κρατικής Ανώνυμης Εταιρείας Διαχείρισης Περιφερειακών Αεροδρομίων, των άγονων γραμμών και της λειτουργίας της Υ.Π.Α.
Οι δαπάνες συντήρησης και λειτουργίας των αεροδρομίων θα βαρύνουν αποκλειστικά τον παραχωρησιούχο, με εξαίρεση τα εν εξελίξει δημόσια έργα στους αερολιμένες Χανίων, Θεσσαλονίκης και Σκιάθου.
Βάμβουκας: «Ανάγκη συμμετοχής της Αυτοδιοίκησης»
Απογοητευμένος από τις εξελίξεις εμφανίζεται ο δήμαρχος Χανίων Τάσος Βάμβουκας, ο οποίος εξαρχής ήταν αντίθετος με το σχήμα της ιδιωτικοποίησης που είχε προωθηθεί.
Μιλώντας χθες στα “Χ.Ν.”, υπενθύμισε πως «προσωπικά, αλλά και ως Δημοτικό Συμβούλιο, είχαμε ταχθεί κατά μιας τέτοιας συμφωνίας μαζί με άλλους τοπικούς φορείς. Σύσσωμοι οι δήμαρχοι Χανίων – Ρεθύμνου είχαμε αντιδράσει μαζί με τους δύο αντιπεριφερειάρχες».
Ο κ. Βάμβουκας εξήγησε ότι «είχα επισημάνει από την πρώτη στιγμή πως, εφόσον υπήρχε ανάγκη να πωληθεί το αεροδρόμιο Χανίων, θα έπρεπε να εφαρμοστεί ένα διαφορετικό μοντέλο στο οποίο θα συμμετείχε και η Τοπική Αυτοδιοίκηση, μοντέλο που συνηθίζεται σε χώρες του εξωτερικού. Ακόμα και η ίδια η Fraport είναι ένα τέτοιο αποτέλεσμα συνεργασίας φορέων».
Ο δήμαρχος ξεκαθάρισε ότι τα «αεροδρόμια θα πρέπει να είναι υπό δημόσιο έλεγχο καθώς μέσα από αυτά καθορίζεται η πολιτική σε έναν σημαντικό τομέα της οικονομίας όπως είναι ο τουρισμός», εκφράζοντας την ανησυχία του για τον μεγάλο χρόνο της παραχώρησης που ουσιαστικά είναι 50 χρόνια. Επιπλέον εξέφρασε ενστάσεις για το τίμημα σημειώνοντας πώς «δεν είναι υψηλό αν αναλογιστεί κανείς τα ετήσια κέρδη που έχει το “Δασκαλογιάννης” με διαρκώς αυξητική τάση».
Ανήσυχος εμφανίστηκε ακόμα ο κ. Βάμβουκας και για την τιμολογιακή πολιτική που θα εφαρμοστεί στον αερολιμένα, εξηγώντας πως «το λογικό είναι μια εταιρεία να θέλει να αυξήσει τα κέρδη της, άρα να αυξήσει και την κίνηση, όμως εγείρονται ανησυχίες δεδομένου και του παραδείγματος του αερολιμένα Αθηνών, όπου η λαθεμένη τιμολογιακή πολιτική είχε επιπτώσεις για την πόλη των Αθηνών και τον τουρισμό στη χώρα γενικότερα».
Οσον αφορά τις αντιδράσεις από εδώ και πέρα, ο κ. Βάμβουκας ανέφερε ότι ο Δήμος είναι εν αναμονή της εκδίκασης της προσφυγής στο ΣτΕ, σημειώνοντας πως «ζητήματα όπως αυτό ξεπερνούν δυστυχώς την Τοπική Αυτοδιοίκηση και αφορούν τις σοβαρές δεσμεύσεις που λαμβάνει η χώρα όπως η πρόσφατη δανειακή σύμβαση». Καταλήγοντας ο δήμαρχος Χανίων σχολίασε ότι «θα έπρεπε να πάρει άλλο δρόμο η διαπραγμάτευση ώστε να υπάρχουν βελτιώσεις σε αυτές τις συμβάσεις».
Χρ. Μυλωνάκης: «Αεροδρόμια δύο ταχυτήτων στην Κρήτη»
Για μια εξέλιξη «καταστροφική για τον τουρισμό στη Δυτική Κρήτη και ενάντια στο πνεύμα του συγκρητισμού» κάνει λόγο από την πλευρά του ο αντιπρόεδρος του Εμποροβιομηχανικού Επιμελητηρίου Χανίων Χρήστος Μυλωνάκης. Μιλώντας στα “Χ.Ν.”, απευθύνει δριμύ κατηγορώ κατά της κυβέρνησης και του Χανιώτη υπουργού κ. Σταθάκη υποστηρίζοντας πως «αυτοδιαψεύστηκαν, αποδείχθηκαν ψεύτες και αναξιόπιστοι, αφού με non paper και δηλώσεις προσπαθούσαν να καθησυχάσουν τους Χανιώτες ότι το αεροδρόμιό μας θα εξαιρεθεί από την ιδιωτικοποίηση, μιλώντας για επαναδιαπραγμάτευση της συμφωνίας». Ο κ. Μυλωνάκης μάλιστα κατηγορεί την κυβέρνηση πως «εξυπηρετεί ξένα συμφέροντα υπογράφοντας μια τέτοια σύμβαση, χωρίς να λάβει υπόψη της τις αναφορές του εισαγγελέα διαφθοράς περί σύγκρουσης συμφερόντων, αλλά και την προσφυγή που έχει κατατεθεί στο ΣτΕ». Ο κ. Μυλωνάκης εξηγεί ότι «η ιδιωτικοποίηση αυτή θα καταστήσει ακριβό το αεροδρόμιο Χανίων, δημιουργώντας αντικίνητρα στις εταιρείες χαμηλού κόστους στις οποίες οφείλεται σε μεγάλο βαθμό η αύξηση της επιβατικής κίνησης στον αερολιμένα». Σημειώνει μάλιστα ότι «σε συνδυασμό με τη διατήρηση του δημόσιου χαρακτήρα του αεροδρομίου Ηρακλείου, στο νησί δημιουργείται αθέμιτος ανταγωνισμός με αεροδρόμιο δύο ταχυτήτων με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την οικονομία και την ανάπτυξη της δυτικής Κρήτης».
Επιπλέον ο κ. Μυλωνάκης άφησε αιχμές για τη στάση της κεντρικής ομοσπονδίας συνδικαλιστών, υποστηρίζοντας πως «επαναδιαπραγματεύτηκαν για στενά συντεχνιακά θέματα και συμφέροντα».
Ανησυχούν οι εργαζόμενοι του αεροδρομίου
Την έντονη ανησυχία τους για το εργασιακό τους μέλλον, αλλά και για την πορεία του αεροδρομίου Χανίων, εκφράζουν από την πλευρά τους οι εργαζόμενοι. Μιλώντας στα “Χ.Ν.”, ο πρόεδρός τους Μανώλης Αρμουτάκης δήλωσε «ξαφνιασμένος» εξηγώντας πως «δεν περιμέναμε από αριστερή κυβέρνηση να ολοκληρώσει αυτά που ετοίμασε μια δεξιά μαζί με το ΠΑΣΟΚ».
Ο κ. Αρμουτάκης καλεί τους Χανιώτες βουλευτές «να αναλάβουν προσωπικά την ευθύνη όσον αφορά το αεροδρόμιο “Δασκαλογιάννης” και να δικαιολογήσουν στους πολίτες των Χανίων τις επιπτώσεις τις οποίες σύντομα θα δούμε μπροστά μας». Στάθηκε δε ιδιαίτερα στον υπουργό Οικονομίας Γιώργο Σταθάκη, υπενθυμίζοντας ότι «μας έδινε ελπίδες για αποτροπή της εξέλιξης αυτής υποσχόμενος ότι θα επαναδιαπραγματευθεί τη σύμβαση, η οποία τελικά είναι ακριβώς η ίδια. Δυστυχώς έχουμε να κάνουμε με ένα αριστερό ξεπούλημα του αεροδρομίου Χανίων». Οι εργαζόμενοι πλέον αναμένουν να ξεκαθαριστεί και το εργασιακό τους καθεστώς καθώς ακόμα δεν υπάρχει σχετική ενημέρωση προς την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας. Σε κάθε περίπτωση δεν υποστέλουν τη σημαία των αντιδράσεων με τον κ. Αρμουτάκη να εξηγεί ότι «είμαστε σε επαφή με δικηγόρους και με Ευρωπαίους συμβούλους και η ΟΣΥΠΑ ετοιμάζεται για προσφυγή σε ευρωπαϊκά όργανα». Πεποίθηση των εργαζομένων και της ΟΣΥΠΑ είναι ότι υπάρχουν πολλά σημεία στη συμφωνία τα οποία μπορούν να προσβληθούν. Ο κ. Αρμουτάκης ξεκαθάρισε πάντως ότι «εν μέσω καλοκαιριού δεν θα προβούμε σε απεργιακές κινητοποιήσεις αντιλαμβανόμενοι ότι για την τοπική οικονομία και όχι μόνο ο τουρισμός είναι μοναδική πηγή εσόδων».
Οξύτατη κριτική από την Αριστερή Πλατφόρμα
Πρώτες αντιδράσεις για την ανακοίνωση της απόφασης του ΚΥΣΟΙΠ ήρθαν από την Αριστερή Πλατφόρμα μέσω ανάρτησης στην ιστοσελίδα Iskra με τίτλο “ΠΡΩΤΗ ΠΡΑΞΗ ΕΦΑΡΜΟΓΗΣ ΤΟΥ ΝΕΟΥ ΜΝΗΜΟΝΙΟΥ ΓΙΑ ΤΟ ΓΕΝΙΚΟ ΞΕΠΟΥΛΗΜΑ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ, ΕΠΕΤΑΙ ΣΥΝΕΧΕΙΑ ΜΕ ΤΟ TURBO – ΤΑΜΕΙΟ ΙΔΙΩΤΙΚΟΠΟΙΗΣΕΩΝ ΤΩΝ 50 ΔΙΣ.”. Σε αυτό αναφέρει ότι «η κυβέρνηση με απόφασή της και κατ’ επιταγήν του κατάπτυστου νέου μνημονίου, παρέδωσε και μάλιστα έναντι ευτελούς τιμήματος, τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια φιλέτα της χώρας, λάφυρο στα γερμανικά συμφέροντα και συγκεκριμένα στη γερμανική εταιρεία Fraport, μετά από σχετική αυθαίρετη εισήγηση της διοίκησης του T.A.I.ΠE.Δ. στις 3 Iουλίου».
Η Νέα Δημοκρατία
Εντονη ήταν η αντίδραση του πρώην πρωθυπουργού Αντώνη Σαμαρά στην απόφαση της κυβέρνησης να προχωρήσει η διαδικασία παραχώρησης 14 αεροδρομίων της χώρας. Ο κ. Σαμαράς, μιλώντας σε συνεργάτες του, επεσήμανε πως «η κυβέρνηση αποφάσισε τελικά να προχωρήσει στην παραχώρηση των 14 αεροδρομίων, όπως ακριβώς είχε αποφασίσει και η προηγούμενη κυβέρνηση. Τότε είχε καταγγείλει την απόφαση ως ύποπτο ξεπούλημα, τώρα την υιοθετεί ως επωφελή και σημαντική συμφωνία. Θα μπορούσε βέβαια να είχε ζητήσει και συγγνώμη, αλλά πού να βρεθεί ντροπή…».
Το ΚΚΕ
«Η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝ.ΕΛ., συνεχίζοντας το έργο των προηγούμενων κυβερνήσεων ΝΔ – ΠΑΣΟΚ, ολοκληρώνει την παραχώρηση των 14 περιφερειακών αεροδρομίων στη γερμανική εταιρεία Fraport για 40 χρόνια» σχολιάζει σε ανακοίνωσή του το ΚΚΕ και συμπληρώνει: «Αυτή η εξέλιξη θα κάνει πανάκριβες και απαγορευτικές, για τον λαό, τις αεροπορικές μεταφορές και θα οδηγήσει στην επιδείνωση της θέσης των εργαζομένων σ’ αυτές. Επίσης η εκποίηση αυτή αφενός μεν εξυπηρετεί τα προαπαιτούμενα των δανειακών συμβάσεων και των μνημονίων και αφετέρου υλοποιεί την ευρωενωσιακή πολιτική για απελευθέρωση των αερομεταφορών. Και απ’ αυτή την εξέλιξη αναδεικνύεται ότι η ικανοποίηση των λαϊκών αναγκών είναι ασύμβατη με τα συμφέροντα των μονοπωλιακών ομίλων και την πολιτική της Ε.Ε. και γι’ αυτό πρέπει να αντιμετωπιστεί απ’ τον λαό».
Τι ωραία που θα ήταν κάποιος να μας εξηγήσει αναλυτικά τα θετικά και τα αρνητικά αυτής της σύμβασης αντί να βάζει λέξεις όπως “ταφόπλακα” στον τίτλο για λόγους εντυπωσιασμού. Αλήθεια, χρησιμοποίησε αυτή την λέξη κάποιος από τους φορείς που ρωτήθηκαν; Όχι; Άρα είναι του δημοσιογράφου/μέσου.
Ίσως να είναι πράγματι “ταφόπλακα” αλλά σίγουρα το άρθρο δεν μας εξηγεί γιατί έχει φτάσει σε αυτό το συμπέρασμα. Σαν αναγνώστης, απαιτώ κάτι παραπάνω από τα μέσα που με ενημερώνουν. Μια μέρα ευελπιστώ να μείνω ενημερώμενος και όχι να μένω μόνο με την απαίτηση.