Μπορούμε να δημιουργήσουμε έναν υπολογιστή με κόστος μόλις 70 ευρώ; Κι ακόμα μπορεί αυτός ο υπολογιστής να έχει το μέγεθος μιας πιστωτικής κάρτας ώστε να μεταφέρεται εύκολα; Την απάντηση στα ερωτήματα αυτά έδωσε ο μαθητής Γιάννης Μυγιάκης του ΕΠΑΛ Ελευθερίου Βενιζέλου.
Το μηχάνημα που δημιούργησε το ονόμασε “Rasrberry pi” και μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως ένας μικρός προσωπικός υπολογιστής για να μπαίνει κάποιος στο ίντερνετ, ως παιχνιδομηχανή ή ως ένα μηχάνημα προγραμματισμού για να γράφει κάποιος τα προγράμματά του, να τα “τρέχει” και να τα κουβαλάει μαζί του.
Ο Γιάννης αποτελεί ένα από τα ταλαντούχα παιδιά που έχουν επιλέξει την τεχνική εκπαίδευση και αποδεικνύουν με τα επιτεύγματά τους ότι τα Επαγγελματικά Λύκεια προσφέρουν πολλά ακόμα και αν -δυστυχώς- στη συνείδηση των περισσοτέρων η επαγγελματική εκπαίδευση παραμένει υποτιμημένη.
ΕΚΘΕΣΗ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
Κι όμως μια επίσκεψη στη 2η Έκθεση Επαγγελματικής Εκπαίδευσης που ξεκίνησε τη Δευτέρα στο Εργαστηριακό Κέντρο Χανίων (πρώην “Δαίδαλος”) και θα διαρκέσει έως και την Τετάρτη 15 Μαρτίου, αρκεί για να διασκεδάσει όλες τις προκαταλήψεις γύρω από το θέμα της τεχνικής εκπαίδευσης.
Κατά τη διάρκεια της πρώτης ημέρας της έκθεσης υπολογίζεται ότι πέρασαν από τις εγκαταστάσεις του Κέντρου 300 μαθητές, ενώ μέχρι και την Τετάρτη ο αριθμός των επισκεπτών εκτιμάται ότι θα ξεπεράσει τους 1000.
Σε όλο το τριήμερο τα 16 εργαστήρια του Κέντρου είναι ανοιχτά, παραδίδονται μαθήματα και γίνονται παρουσιάσεις για τους 9 τομείς σπουδών που προσφέρει η Επαγγελματική Εκπαίδευση: Μηχανολογίας, Ηλεκτρολογίας – Ηλεκτρονικής και Αυτοματισμού, Ναυτιλιακών Επαγγελμάτων, Πληροφορικής, Γεωπονίας – Τεχνολογίας Τροφίμων και Διατροφής, Υγείας Πρόνοιας και Ευεξίας, Εφαρμοσμένων Τεχνών, Δομικών Έργων, Οικονομίας και Διοίκησης.
Στο πλαίσιο αυτό ταλαντούχα παιδιά, όπως ο Γιάννης, παρουσιάζουν μέρος από τη δουλειά τους, ενώ μαθητές από τα Χανιά έχουν την ευκαιρία να γνωρίσουν από κοντά τα πλεονεκτήματα της τεχνικής εκπαίδευσης.
ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΕΣ ΠΡΟΟΠΤΙΚΕΣ
Τα “Χ.ν.” ξεναγήθηκαν στην έκθεση από τον υποδιευθυντή του Εργαστηριακού Κέντρου Γιάννη Μανουσάκη. Ξεκινώντας από το εργαστήρι της πληροφορικής περάσαμε στον τομέα Υγείας, Πρόνοιας και Ευεξίας.
Στο εργαστήριο αισθητικής τέχνης συναντήσαμε τη Σοφία Μάντακα η οποία μάς μίλησε για τους λόγους που την έφεραν στην τεχνική εκπαίδευση: «Η αισθητική είναι ένα επάγγελμα που ακόμα και σε περιόδους κρίσης έχει δουλειά», σημείωσε ενώ στο ερώτημα αν είναι ικανοποιημένη από το επίπεδο των σπουδών σχολίασε: «Βεβαίως, παίρνουμε αναγνωρισμένο πτυχίο και οι καθηγήτριες είναι πολύ καλές».
Δίπλα λειτουργεί το εργαστήριο κομμωτικής, όπου οι μαθητές παρουσιάζουν περίτεχνα χτενίσματα, ενώ στον ίδιο τομέα λειτουργούν τα εργαστήρια βρεφονηπιοκόμων, νοσηλευτικής, μακιγιάζ, φυσικοθεραπείας και βοηθών φαρμακείου.
Στους νοσηλευτές το μάθημα βρίσκεται σε εξέλιξη. Η Τάνια Δημήτροβα και η Μέγκι Ζέλα έχουν επιλέξει το συγκεκριμένο αντικείμενο γιατί τους αρέσει, όπως μας είπαν, να βοηθάνε ανθρώπους. «Κάνουμε πράγματα χρήσιμα και το εργαστήριο είναι πολύ εξελιγμένο», υπογράμμισαν στη σύντομη κουβέντα μας.
ΠΡΑΚΤΙΚΟΣ ΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΜΟΣ
Αλλάζουμε τομέα και περνάμε στο εργαστήριο μηχανολογικών εγκαταστάσεων και κατασκευών. Ο Νίκος Βασιλάκης, μαθητής του 2ου ΕΠΑΛ, είναι ένα από τα παιδιά που συναντήσαμε εκεί. «Μου αρέσει ότι δίνουμε βάρος στις κατασκευές και το ό,τι φτιάχνουμε πράγματα χρήσιμα», σχολίασε, ενώ δήλωσε απόλυτα ικανοποιημένος από το επίπεδο σπουδών. Υπογράμμισε δε ότι ο πρακτικός προσανατολισμός της τεχνικής εκπαίδευσης αποτελεί ένα σημαντικό πλεονέκτημα στην προσπάθεια εύρεσης εργασίας. Την ίδια άποψη συμμερίζεται και ο Μιχάλης Κωτσάκης από το ΕΠΑΛ Ακρωτηρίου τον οποίο βρήκαμε στον τομέα Ηλεκτρολογίας – Ηλεκτρονικής και Αυτοματισμού.
Αφήσαμε πίσω μας μηχανές και ηλεκτρονικές συσκευές και επισκεφθήκαμε το εργαστήρι του τομέα Δομικών Έργων.
Μας υποδέχθηκε η καθηγήτρια Αναστασία Φρονιμάκη. Γιατί ένα παιδί να επιλέξει την επαγγελματική εκπαίδευση, θέσαμε το ερώτημα: «Γιατί τα ΕΠΑΛ δίνουν και πτυχίο και απολυτήριο», ανέφερε και πρόσθεσε: «Αυτό σημαίνει ότι βγαίνοντας από το σχολείο έχεις κατοχυρωμένα επαγγελματικά δικαιώματα και μπορείς άμεσα να μπεις ως εξειδικευμένο προσωπικό στην αγορά εργασίας». Μάλιστα, όπως είπε, τα στατιστικά στοιχεία ως προς την απορρόφηση των αποφοίτων των ΕΠΑΛ στην αγορά εργασίας της Κρήτης είναι εντυπωσιακά αφού πάνω από το 80% των αποφοίτων των ΕΠΑΛ βρίσκουν δουλειά στο αντικείμενό τους.
Το σύντομο ταξίδι μας στον μαγικό κόσμο της επαγγελματικής εκπαίδευσης έκλεισε με μια επίσκεψη στο εργαστήρι πλοιάρχων του τομέα ναυτιλιακών επαγγελμάτων. Ο πλοίαρχος Νικόλαος Πέτσας αναφέρθηκε στη “στροφή” προς την τεχνική εκπαίδευση και τη θάλασσα που κάνουν πολλά παιδιά εν μέσω κρίσης: «Μιλάμε για μια σίγουρη επαγγελματική εξασφάλιση και με υψηλές αποδοχές. Και σίγουρα θα υπάρξει μεγαλύτερο ενδιαφέρον από παιδιά αν υπάρξει συμβουλευτική και κατάλληλη ενημέρωση».
Μια διευκρίνιση : Ο μαθητής δεν δημιούργησε ο ίδιος το Raspberry Pi. Αυτό πρόκειται για μια βρετανική μικροσυσκευή φτιαγμένη ακριβώς για τέτοιου είδους projects σαν αυτό που περιγράφεται εδώ, και μπορεί ο καθένας να την αγοράσει στο διαδίκτυο. Πάλι όμως, το να γίνει αυτή η συσκευή λειτουργική γι’ αυτούς τους σκοπούς χρειάζεται κάποια τεχνική ικανότητα, οπότε μπράβο στους μαθητές που τα χρησιμοποιούν ούτως ή άλλως.