Πού βρίσκει εφαρμογή το Πυθαγόρειο Θεώρημα; Πώς μεταφράζονται στην πράξη οι νόμοι της Φυσικής και οι χημικοί τύποι; Οι αρχές της Μηχανικής σε τι μας χρησιμεύουν; Απαντήσεις -και μάλιστα χειροπιαστές- είχαν την ευκαιρία να πάρουν στα παραπάνω ερωτήματα οι μαθητές που βρέθηκαν χθες στο Εργαστηριακό Κέντρο Νομού Χανίων καθώς με τη βοήθεια ενός τρισδιάστατου εκτυπωτή (3D – printer) παρακολούθησαν τη σχεδίαση και παραγωγή αντικειμένων που χρησιμοποιούνται καθημερινά σε τεχνικές εργασίες και εφαρμογές.
H δυνατότητα αυτή προέκυψε μέσα από το πρόγραμμα “PRINT STEM” (Pedagogical Resources in Teaching Science, Technology, Engineering, Mathematics) το οποίο έχει ως στόχο να βοηθήσει μαθητές που παρουσιάζουν χαμηλές επιδόσεις στα Μαθηματικά και στις Θετικές Επιστήμες, να κατανοήσουν την πρακτική διάσταση των Θετικών Επιστημών και την αξία της θεωρίας που πολλές φορές φαντάζει στα μάτια των παιδιών ακατανόητη και αφηρημένη.
«Πρόκειται για ένα πρόγραμμα “ERASMUS+” στο οποίο συμμετέχουν συνολικά 10 εταίροι από Ιταλία, Αγγλία, Δανία, Ισπανία, Τουρκία και Τσεχία, ενώ από την Ελλάδα συμμετέχει το 1ο ΕΠΑ.Λ. Χανίων», επεσήμανε ο καθηγητής πληροφορικής του 1ου ΕΠΑ.Λ. Φώτης Μπιχάκης και πρόσθεσε: «Ουσιαστικά με τη χρήση των 3D εκτυπωτών ως υποστηρικτικών μέσων στη διδασκαλία των μαθημάτων Θετικής κατεύθυνσης, το πρόγραμμα επιχειρεί να δώσει ένα κίνητρο στα παιδιά που παρουσιάζουν υψηλά ποσοστά απόρριψης στις Θετικές Επιστήμες ή και εγκαταλείπουν γι’ αυτό τον λόγο το σχολείο, να κατανοήσουν πως η θεωρία που μπορεί να φαίνεται ως κάτι αφηρημένο είναι το “εργαλείο” για να κατασκευάσουν κάτι χειροπιαστό οι ίδιοι. Παράλληλα, το πρόγραμμα τους δίνει τη δυνατότητα να εξοικειωθούν με αυτό που ονομάζουμε καινοτομία και η οποία όπως λέγεται θα αποτελέσει την τρίτη βιομηχανική επανάσταση».
Στο πλαίσιο αυτό οι μαθητές είχαν την ευκαιρία να δουν ζωντανά την παραγωγή εξαρτημάτων που χρησιμοποιούνται στις σχολικές καρέκλες, τη δημιουργία μίας μακέτας που κατασκευάστηκε με βάση γεωμετρικούς κανόνες, όπως και την κατασκευή από τον τρισδιάστατο εκτυπωτή άλλων μικρο-αντικειμένων που χρησιμοποιούνται σε δεκάδες καθημερινές εφαρμογές.
«Η τρισδιάστατη σχεδίαση παρουσιάζει μεγάλο ενδιαφέρον και όταν τα παιδιά βλέπουν κάτι που σχεδιάζουν να παράγεται μπροστά στα μάτια τους ενθουσιάζονται», σχολίασε ο καθηγητής δομικών έργων του 1ου ΕΠΑ.Λ. Γιάννης Πετράκης και συμπλήρωσε «η ουσία του προγράμματος έγκειται στη δυνατότητα που δίνει στα παιδιά να μπορέσουν να μετρήσουν κάτι, να το σχεδιάσουν και να το δημιουργήσουν άμεσα και χειροπιαστά». Από το Εργαστηριακό Κέντρο Χανίων ο Πέτρος Καπούλας επεσήμανε τη σημασία οι μαθητές της Τεχνικής Εκπαίδευσης να έρχονται σε επαφή με τις τεχνολογίες αιχμής που πρόκειται να κυριαρχήσουν τα επόμενα χρόνια.
«Το Εργαστηριακό Κέντρο καλύπτει τις εργαστηριακές ανάγκες της Τεχνικής Εκπαίδευσης, η οποία έχει άμεση σχέση και προσβλέπει στην αγορά εργασίας μέσα από επαγγέλματα που είναι από βαριά τεχνικά έως υπηρεσίες. Για εμάς λοιπόν ως εκπαιδευτικοί έχει μεγάλο ενδιαφέρον να γνωρίζουμε τις νέες τεχνολογίες, αλλά και να μπορούμε να τις εντάξουμε στην εκπαιδευτική διαδικασία, αλλά και για τα ίδια τα παιδιά είναι πολύ σημαντικό να πάρουν ιδέες πως αυτό που μαθαίνουν στο σχολείο μπορεί να συνδυαστεί με τεχνολογίες που πιθανότατα θα παίξουν καθοριστικό ρόλο στο μέλλον και την παραγωγική διαδικασία», τόνισε ο κ. Καπούλας.