Δευτέρα, 23 Δεκεμβρίου, 2024

Τρία χρόνια διαψεύσεων για τον Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης

Δριμεία επίθεση κατά του υπουργού Υποδομών και Μεταφορών Χρήστου Σπίρτζη εξαπολύει ο πρόεδρος της Αντιπροσωπείας ΤΕΕΤΔΚ Λευτέρης Κοπάσης καλώντας του Κρητικούς να ανακηρύξουν τον Υπουργό «Persona Non Grata στο νησί».

Σε εισήγησή του προς το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδος Τμήμα Δυτικής Κρήτης την οποία κοινοποιεί στον πρόεδρο του ΤΕΕ Γιώργο Στασινό, ο Λευτέρης Κοπάσης εξιστορεί τις τελευταίες εξελίξεις για τον Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης, διαπιστώνοντας «τρία ακόμα χαμένα χρόνια υποσχεσιολογίας και εμπαιγμού».

ΑΔΙΚΙΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΚΡΗΤΗ
Επισημαίνοντας την ανάγκη κατασκευής σύγχρονου αυτοκινητόδρομου στην Κρήτη, ο κ. Κοπάσης τονίζει πως «η αδικία για την Κρήτη είναι πανθομολογούμενη σε κάθε ευκαιρία και αυταπόδεικτη σε κάθε σύγκριση με άλλες περιφέρειες στην Ελλάδα που πλέον διαθέτουν συγκριτικά πλεονεκτήματα και υψηλότερη ανταγωνιστικότητα εξαιτίας των σύγχρονων αυτοκινητοδρόμων, των σιδηροδρόμων και του μετρό στα μεγάλα αστικά κέντρα».
Ξεκινώντας από το 2008, ο κ. Κοπάσης κάνει μια αναδρομή σε όλα σημαντικά γεγονότα και τις εξαγγελίες για τον ΒΟΑΚ, υπενθυμίζοντας – μεταξύ άλλων – πως «τον Απρίλιο του 2014 η πρώτη Διοίκηση του Οργανισμού Ανάπτξυς Κρήτης αε διεκδίκησε τεκμηριωμένα και σε συνεννόηση με τα στελέχη του Υπ. Υποδομών την χρηματοδότηση της μελέτης Στρατηγικού Σχεδιασμού και της μελέτης Οδικής Ασφάλειας».

ΤΡΙΑ ΧΡΟΝΙΑ ΔΗΛΩΣΕΩΝ
Έκτοτε, σύμφωνα με τον κ. Κοπάση, ακολούθησαν οι εξαγγελίες Χρυσοχοϊδη και σειρά δηλώσεων από τον – νέο πλέον υπουργό – Χρήστο Σπίρτζη, τις οποίες ο κ. Κοπάσης περιγράφει αναλυτικά:
«Τον Μάρτιο του 2016 ο Χρ Σπίρτζης άφησε ανοικτό το ενδεχόμενο ένταξης του έργου κατασκευής του ΒΟΑΚ στο πακέτο Γιούνκερ και τον ίδιο μήνα Μάρτιο του 2016 διαπιστώνεται ότι ο αυτοκινητόδρομος δεν περιλαμβάνεται στη λίστα των έργων που εντάσσονται τελικά.
Τον Νοέμβριου του 2016 ο Χρήστος Σπίρτζης δήλωσε ότι άναψε το πράσινο φως για την έναρξη της διαδικασίας κατασκευής του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ) και ο διαγωνισμός θα πραγματοποιηθεί το πρώτο εξάμηνο του 2017. Το έργο θα κατασκευαστεί με χρηματοδότηση της Ευρωπαϊκης Τράπεζας Επενδύσεων (ΕΤΕπ) και ταυτόχρονη συμμετοχή ιδιωτικών κεφαλαίων, ότι οι συζητήσεις με τους εκπροσώπους της Τράπεζας βρίσκονται, ήδη σε προχωρημένο στάδιο και ταυτόχρονα οι αρμόδιες υπηρεσίες της ΓΓ Υποδομών προωθούν ταχύτατα τη στρατηγική μελέτη. Το πράσινο φως γι’ αυτό το σπουδαίο έργο για ολόκληρη την Κρήτη δόθηκε από τη διυπουργική επιτροπή για τον «Συντονισμό της Κυβερνητικής Πολιτικής για την Ανάπτυξη και τις Επενδύσεις», η οποία συνεδρίασε υπό την προεδρία του υπουργού Επικρατείας, Αλέκου Φλαμπουράρη και ενέκρινε τη σχετική εισήγηση του κ. Σπίρτζη…
«Εντός του πρώτου εξαμήνου του 2017 θα είμαστε έτοιμοι για την έναρξη της διαγωνιστικής διαδικασίας», ανέφερε ο κ. Σπίρτζης, τονίζοντας ότι η κατασκευή του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης αποτελεί, αναμφισβήτητα, το μεγαλύτερο αναπτυξιακό έργο υποδομής στη Μεγαλόνησο και εντάσσεται στον κεντρικό σχεδιασμό της κυβέρνησης για την προώθηση μεγάλων αναπτυξιακών επενδύσεων.
Σύμφωνα με τον υπουργό, «οι εξαγγελίες χρόνων από τις προηγούμενες κυβερνήσεις, που βασίζονταν σε έωλους σχεδιασμούς του ΒΟΑΚ, ποτέ δεν είχαν προχωρήσει τη διαδικασία υλοποίησης του έργου, το οποίο σήμερα αναμένεται να προχωρήσει, να ολοκληρωθεί και να παραδοθεί στον λαό της Κρήτης, μέσω μίας υψηλών προδιαγραφών διαγωνιστική διαδικασία, με εγγυήσεις διαφάνειας και προστασίας του δημοσίου συμφέροντος».
Τον Ιούνιο 2017 αφού δεν έχει γίνει τίποτα στο μεταξύ ο Υπουργός Χρήστος Σπίρτζης υπογράφει Προγραμματική Σύμβαση με τον ΟΑΚαε για τη Μελέτη Στρατηγικού Σχεδιασμού του ΒΟΑΚ από τη Σητεία μέχρι το Καστέλι Κισάμου όπου περιλαμβάνεται μια πλήρη κυκλοφοριακή μελέτη για όλο το δρόμο, τεχνική έκθεση, αναλογιστική και εξειδικεύεται στο τμήμα Χανιά-Ηράκλειο, ενώ ο ΟΑΚ προτείνει η ωρίμανση της μελέτης να περιλαμβάνει και τα τμήματα Χανιά-Κίσαμο και Ηράκλειο- Σητεία.
Τον Δεκ του 2017 ο Υπ Χρήστος Σπίρτζης ανακοινώνει κατά τη διάρκεια της συζήτησης για τον προϋπολογισμό στην Βουλή ότι εντός του Δεκεμβρίου αναμένεται να προκηρυχθεί ο διαγωνισμός για τον Βόρειο Οδικό Άξονα της Κρήτης, .
Επικαλούμενος ρεπορτάζ της εφημερίδας “Καθημερινή”, ο κ. Κοπάσης εκφράζει την πεποίθηση ότι με την διαδικασία που έχει προκρίνει το υπ. Υποδομών για τον ΒΟΑΚ «είναι ανέφικτη η έναρξη έργων πριν από το 2021», καθώς «η εμπειρία των προκηρύξεων για τα έργα των μεγάλων αυτοκινητοδρόμων της χώρας δείχνει ότι χρειάστηκε να περάσουν σχεδόν πέντε χρόνια από τη στιγμή που εξαγγέλθηκαν μέχρι τη στιγμή που ξεκίνησαν να κατασκευάζονται».

Μήνυμα σε Μητσοτάκη
Στην εισήγησή του, ο κ. Κοπάσης αναφέρεται και στον Κυριάκο Μητσοτάκη, θεωρώντας βέβαιο ότι θα είναι «η επόμενη κυβέρνηση». Τον καλεί λοιπόν «να δεσμευτεί για τον ΒΟΑΚ και να ξεκινήσει από την πρώτη μέρα την ολοκλήρωση της συνολικής μελέτης από το Καστέλι μέχρι την Σητεία, και το συνολικό έργο με τα τεχνικά χαρακτηριστικά όπως θα προσδιοριστούν από τους κυκλοφοριακούς φόρτους, αναζητώντας κάθε πρόσφορο τρόπο χρηματοδότησης, ώστε να ολοκληρωθεί με ταχύς ρυθμούς μέσα σε μία κυβερνητική θητεία».
Σύμφωνα με τον κ. Κοπάση πρέπει «με ένα δεσμευτικό οδικό χάρτη να εξοπλιστούν οι υπηρεσίες που θα υλοποιήσουν το έργο με το θεσμικό πλαίσιο και την πολιτική εξουσιοδότηση, όπως έγινε με την Εγνατία Οδό ΑΕ ».
Τέλος ζητά «να αποκατασταθεί και ενδυναμωθεί ο Οργανισμός Ανάπτυξης Κρήτης του οποίου τα στελέχη έχουν αποδείξει το ενδιαφέρον τους για το συγκεκριμένο έργο και την τοπική ανάπτυξη και να περιβληθεί με το κύρος και τις αρμοδιότητες για την παρακολούθηση του συνολικού έργου προσαρμοσμένο στον ρόλο των απαιτήσεων της χρηματοδότησης, και να καταργηθεί άμεσα το Προεδρικό Διάταγμα ίδρυσης της ΕΥΔΕ Κρήτης και Δωδεκανήσων».

 

Το “κατηγορώ” κατά Σπίρτζη

Meeting of the cabinet council, in the Greek Parliament, Athens, Greece on September 25, 2015. / Σύσκεψη του υπουργικού συμβουλίου, στη Βουλή, Αθήνα, 25 Σεπτεμβρίου 2015.

Διαπιστώνοντας ότι «3 χρόνια με Υπουργό τον Χρήστο Σπίρτζη και έχουν διαψευσθεί όλες οι μέχρι σήμερα εξαγγελίες του για τον Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης», ο κ. Κοπάσης παρουσιάζει σε έξι σημεία τους λόγους για τους οποίους η Δημοκρατική Κίνηση Μηχανικών «καλεί τους Κρητικούς και τους φορείς της Κρήτης όπως έχουν καθήκον να βάλουν φρένο στον εμπαιγμό και τον πολιτικαντισμό και να ανακηρύξουν τον Υπουργό Υποδομών Χρήστο Σπίρτζη Persona Non Grata στο νησί», ώστε «να σταματήσει ο φαύλος κύκλος, μετά από 3 χρόνια απραξίας και φρούδων ελπίδων» :
«•Επειδή αποδεικνύεται φούσκα η Προγραμματική Σύμβαση που υπέγραψε ο Υπουργός Χρήστος Σπίρτζης με τον ΟΑΚαε για την Μελέτη Στρατηγικού Σχεδιασμού για τον ΒΟΑΚ από το Καστέλι μέχρι την Σητεία που δεν προκηρύχτηκε ποτέ.
•Επειδή εν τω μεταξύ ο Υπ Χρήστος Σπίρτζης ίδρυσε την ΕΥΔΕ Κρήτης και Δωδεκανήσων με ίδιες αρμοδιότητες με τον ΟΑΚαε επιχειρώντας την κατάργησή του επιτείνοντας την σύγχυση σχετικά με τα θέματα του ΒΟΑΚ.
•Επειδή την ώρα που χάνεται η χρηματοδότηση από το ενταγμένο στο ΕΣΠΑ έργο Πάνορμο -Εξάντης του ΒΟΑΚ, εντάσσεται το Πύργος-Πάτρα καταχρηστικά με αλλαγή της νομοθεσίας και την δημοπράτηση υποέργων κατά παράκαμψη της των κανονισμών χωρίς την έγκριση Φακέλου Μεγάλου Έργου.
•Επειδή η χρηματοδότηση των συγκοινωνιακών έργων στην Κρήτη είναι εξαιρετικά ανισομερής για τα συγκοινωνιακά έργα με 0€ στο Ρέθυμνο, της τάξης των 5εκ€ στο Λασίθι και τα Χανιά και 100 εκ€ στο Ηράκλειο το Γούρνες Χερσόνησος στον ΒΟΑΚ και το Αγ Βαρβάρα Απομαρμά στον ΝΟΑΚ και απροσδιόριστη η δημόσια δαπάνη για το αεροδρόμιο Καστελίου.
•Επειδή από την διαδικασία που προκρίνεται από τον Υπουργό Χρήστο Σπίρτζη εξαιρούνται από τον διαγωνισμό αναβάθμισης του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ) το τμήμα από Χανιά έως Καστέλι και Αγ Νικόλαος έως Σητεία περιορίζοντας τις τεράστιες προοπτικές ανάπτυξης που διαφαίνονται για τις περιοχές αυτές.
•Επειδή η μέθοδος δημοπράτησης που έχει επιλεγεί από τον Υπουργό Χρήστο Σπίρτζη του ανταγωνιστικού διαλόγου χωρίς μελέτη χάραξης, μελέτες περιβαλλοντικών επιπτώσεων και απαλλοτριώσεων φέρνει πιο κοντά τις εντυπώσεις και τον ανάδοχο και πρακτικά απομακρύνει χρονικά το έργο».


Ακολουθήστε τα Χανιώτικα Νέα στο Google News στο Facebook και στο Twitter.

Δημοφιλή άρθρα

1 Comment

  1. Ο χαρακτηρισμός ενός υπουργού,έστω και ενός ατόμου, ως ανεπιθύμητου σε μια πόλη χρειάζεται την ευρεία υποστήριξη της κοινωνίας στο ζήτημα αυτό.Όσο δίκιο,όση πικρία και αν έχει ο κύριος Κοπάσης υπάρχουν και άλλοι τρόποι να εκφράσει την αγανάκτηση του.

Αφήστε ένα σχόλιο

Please enter your comment!
Please enter your name here

Εντός εκτός και επί τα αυτά

Μικρές αγγελίες

aggelies

Βήμα στον αναγνώστη

Στείλτε μας φωτό και video ή κάντε μία καταγγελία

Συμπληρώστε τη φόρμα

Ειδήσεις

Χρήσιμα