» «Ήρθε η ώρα για μέσα σταθερής τροχιάς στο νησί»
Την πρότασή του να αποκτήσει η Κρήτη σιδηρόδρομο, με την ευκαιρία της δημιουργίας του νέου Βόρειου Οδικού Αξονα (ΒΟΑΚ) επανέφερε χθες ο τέως δήμαρχος Χανίων, Τάσος Βάμβουκας, στην κοινή συνεδρίαση της Περιφερειακής Ένωσης Δήμων Κρήτης, με την παρουσία του προέδρου της ΚΕΔΕ στο Ηράκλειο.
Μάλιστα πρότεινε απαλλοτρίωση λωρίδας, παράλληλα με τον νέο οδικό άξονα, που θα επιτρέψει μελλοντικά την κατασκευή του σιδηρόδρομου.
«Ηρθε η ώρα», τόνισε, «για μέσα σταθερής τροχιάς στο νησί».
Οπως αναφέρει ο κ. Βάμβουκας, την πρόταση αυτή δημόσια είχε κάνει το 2018.
«Πρότεινα εκ νέου την εξασφάλιση προοπτικής ώστε να αποκτήσουμε σιδηρόδρομο στην Κρήτη», αναφέρει και εξηγεί:
«Η πρότασή μου είναι, με την ευκαιρία της δημιουργίας του ΒΟΑΚ, να απαλλοτριωθεί παράλληλα με τον οδικό άξονα, στο τμήμα Χανιά – Ηράκλειο, μία λωρίδα που θα επιτρέψει μελλοντικά την κατασκευή δικτύου σταθερής τροχιάς. Το έργο αυτό μάλιστα θα μπορούσε να συνδεθεί και με το νέο αεροδρόμιο του Ηρακλείου, καθώς ήδη έχει προταθεί από τους εκεί φορείς η σιδηροδρομική του σύνδεση με την πόλη του Ηρακλείου»
Ακόμα ο κ. Βάμβουκας σημειώνει:
«Πρόκειται για ένα μέσο που είναι: Ασφαλές, οικολογικό, γρήγορο, αναπτυξιακό.
Για την Κρήτη, που έμεινε η τελευταία στην απόκτηση ενός σύγχρονου αυτοκινητόδρομου, οφείλουμε να προχωρήσουμε μπροστά και να το απαιτήσουμε. Η Αυτοδιοίκηση θα πρέπει να έχει στραμμένο το βλέμμα της στο μέλλον και να υιοθετεί καινοτόμες λύσεις αν θέλει πραγματικά να συνεισφέρει στην ανάπτυξη του τόπου. Άλλωστε είναι μια ιδέα που ξεκίνησε από την εποχή του Ελευθερίου Βενιζέλου και δεν είναι δυνατόν σήμερα, 100 χρόνια μετά, να μην κατανοούμε την αξία της και να μην διεκδικούμε το δικαίωμά μας στη βιώσιμη ανάπτυξη.
Πολύ περισσότερο δε όταν η Κρήτη αντιπροσωπεύει το 20% του τουριστικού προϊόντος της χώρας. Αντίστοιχα επιτυχημένα παραδείγματα στη Σικελία και στη Σαρδηνία δείχνουν τον δρόμο που πρέπει να ακολουθήσουμε. Ας μην χάνουμε άλλο χρόνο».
Η συνεδρίαση της ΠΕΔ – ΚΕΔΕ
Στο μεταξύ, στην κοινή συνεδρίαση μεταξύ του Προεδρείου της ΚΕΔΕ, της ΠΕΔ Κρήτης, της Ολομέλειας των Δημάρχων Κρήτης, στην οποία παρέστησαν ο Πρόεδρος και ο Δ/νων Σύμβουλος της Ελληνικής Εταιρίας Τοπικής Ανάπτυξης και Αυτοδιοίκησης (ΕΕΤΑΑ), ο Πρόεδρος της ΚΕΔΕ Δημ. Παπαστεργίου που αναφέρθηκε στις συνέπειες του υψηλού ενεργειακού κόστους, στην υποστελέχωση των Δήμων, στο Πρόγραμμα “Αντ. Τρίτσης” που όπως τόνισε δεν ήταν ανταγωνιστικό, και στις αδυναμίες της Πολιτικής Προστασίας. Αναφέρθηκε επίσης στην απαίτηση των Δήμων για αναδιανομή αρμοδιοτήτων, στα βήματα για το νέο ΕΣΠΑ και στις Ενεργειακές Κοινότητες για τις οποίες θα υπάρξει σχετική χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης.
Ο Πρόεδρος της Περιφερειακής Ένωσης Δήμων (ΠΕΔ) Κρήτης Γιάννης Κουράκης τόνισε ότι το νησί έχει απόλυτη ανάγκη ένα σύγχρονο ΒΟΑΚ, τον Νότιο Οδικό Άξονα, τη σωστή σύνδεση του νέου Αεροδρομίου στο Καστέλλι, Μεταφορικό Ισοδύναμο, την ολοκλήρωση της ενεργειακής καλωδιακής διασύνδεσης αλλά και την διευθέτηση του προβλήματος με τους Δασικούς Χάρτες. Στην κύρια ομιλία του ο κ. Κουράκης αναφέρθηκε στις στρατηγικές και προγραμματικές επιλογές, αλλά και τις επείγουσες πολιτικές προτεραιότητες της τρέχουσας χρονικής περιόδου. Ο κ. Κουράκης υπογράμμισε ότι το υψηλό ενεργειακό κόστος, οι παρακρατήσεις στις αποδόσεις των ΚΑΠ κλπ., έχουν οδηγήσει στο να υπάρχει κίνδυνος εκτροχιασμού των προϋπολογισμών των Δήμων και οι ΔΕΥΑ να κινδυνεύουν να οδηγηθούν σε κατάρρευση. Αναφέρθηκε επίσης στο Πρόγραμμα “Αντ. Τρίτσης”, και στην ανάγκη αναθεώρησης τιμών για τα έργα, αλλά και την αποκατάσταση των Κεντρικών Αυτοτελών Πόρων (ΚΑΠ) του Ν.3852/2010, η οποία θα επιτρέψει και τη βελτίωση του συστήματος κατανομής τους. Επισήμανε ακολούθως στην ανάγκη αναβάθμισης του ανθρώπινου δυναμικού και των πολιτικών προσωπικού των ΟΤΑ και της διοικητικής και επιχειρησιακής ικανότητας της Τοπικής Αυτοδιοίκησης. Ιδιαίτερη αναφορά έκανε ο Πρόεδρος της ΠΕΔ Κρήτης στην διασφάλιση της συμμετοχής των ΟΤΑ στο σχεδιασμό και την εφαρμογή των εθνικών και των συγχρηματοδοτούμενων Τομεακών και Περιφερειακών προγραμμάτων, στον αναγκαίο εκσυγχρονισμό και αναβάθμιση της καταστατικής θέσης των αιρετών, στην διεύρυνση της διοικητικής αυτοτέλειας και βελτίωση της διοικητικής ικανότητας των ΟΤΑ και στη βελτίωση της αμφίδρομης σχέσης των πολιτών με την Τοπική Αυτοδιοίκηση.
Η πρόταση του Βάμβουκα είναι λογική για ένα νησί που από τη Κίσσαμο έως τη Σητεία η απόσταση είναι 300 χιλιόμετρα. Το τρένο είναι το 1ο και κυρίαρχο μέσο μαζικής μεταφοράς σε όλο το κόσμο, ακόμα και για μικρότερες αποστάσεις. Είναι κατά πολύ ασφαλέστερο του αυτοκινήτου και επίσης γρηγορότερο. Το πρόβλημα στη Κρήτη είναι ότι μια τέτοια κοστοβόρα στη λειτουργία υποδομή, δεν μπορεί να συντηρηθεί οικονομικά τους 6 μήνες που το νησί δεν υπάρχει τουρισμός. Από Οκτώβρη έως Απρίλιο, η χρήση μόνο από ντόπιους δεν μπορεί να δικαιολογήσει την ύπαρξη τέτοιας υποδομής. Επίσης, μικροσυμφέροντα όπως ΚΤΕΛ, διόδια κτλ, είναι κάθετα αντίθετα στη δημιουργία σιδηρόδρομου. Κρίμα, γιατί με βάση τις διεθνείς πρακτικές και τα μοντέλα τρένων που υπάρχουν, η διαδρομή Χανιά- Ηράκλειο θα είχε διάρκεια 1 ώρα.