Tα 10,5 εκατομμύρια πλησίασε ο αριθμός των τουριστών που επισκέφτηκαν τη χώρα μας στο επτάμηνο Ιανουαρίου – Ιουλίου 2014. Σύμφωνα με τα στοιχεία της Τραπέζης της Ελλάδος η εισαγόμενη ταξιδιωτική κίνηση στο επτάμηνο του 2014 εμφάνισε αύξηση κατά 20,8% σε σύγκριση με το αντίστοιχο διάστημα πέρυσι. Οι αυξημένες αυξήσεις είχαν ως αποτέλεσμα οι ταξιδιωτικές εισπράξεις να εμφανίσουν αύξηση κατά 13,8% σε σύγκριση με την αντίστοιχη περίοδο του 2013. Η εξέλιξη αυτή οφείλεται κυρίως στην αύξηση των εισπράξεων από τους κατοίκους των χωρών της Ε.Ε. των 28 κατά 15,9%, οι οποίες διαμορφώθηκαν σε 3.914 εκατ. ευρώ και δευτερευόντως στις εισπράξεις από κατοίκους των λοιπών χωρών εκτός της Ε.Ε. των 28 που διαμορφώθηκαν σε 2.555 εκατ. ευρώ την περίοδο Ιανουαρίου – Ιουλίου 2014, παρουσιάζοντας αύξηση κατά 11,1% σε σύγκριση με την αντίστοιχη περίοδο του 2013. Οσον αφορά στις αφίξεις των τουριστών τα στοιχεία της ΤτΕ δείχνουν ότι οι αφίξεις από τις χώρες της ζώνης του ευρώ αυξήθηκαν κατά 15,3% και οι αφίξεις από τις χώρες της Ε.Ε. των 28 εκτός της ζώνης του ευρώ κατά 27,1%. Ειδικότερα, αύξηση εμφάνισαν οι αφίξεις από τη Γερμανία και τη Γαλλία κατά 1,3% και 19,4% αντιστοίχως καθώς επίσης και οι αφίξεις από το Ηνωμένο Βασίλειο κατά 16,9%. Τέλος, αναφορικά με τις λοιπές χώρες εκτός της Ε.Ε. των 28, οι αφίξεις από τη Ρωσία παρουσίασαν αύξηση κατά 11,3% και διαμορφώθηκαν σε 676 χιλ. ταξιδιώτες και οι αφίξεις από τις Η.Π.Α. παρουσίασαν αύξηση κατά 28,5% και διαμορφώθηκαν σε 293 χιλ. ταξιδιώτες.
Από τους δημοφιλέστερους προορισμούς η Ελλάδα Ιδιαίτερα θετική είναι η απήχηση της Ελλάδας στην αγορά της Σκανδιναβίας, όπως αποτυπώνεται σε μελέτη της εταιρείας Related που ανέλυσε και αξιολόγησε την εικόνα της χώρας μας στην αγορά της Σουηδίας και της Νορβηγίας. Με αφορμή τη χθεσινή συνέντευξη της εταιρείας North Events για τη διοργάνωση της τουριστικής έκθεσης “Grekalnd Panorama”, που θα πραγματοποιηθεί και φέτος στη Στοκχόλμη, 13 με 15 Φεβρουαρίου, τονίστηκε ότι η Ελλάδα βρίσκεται στην 7η θέση μεταξύ των πιο γνωστών προορισμών. Ωστόσο, στο πλαίσιο της εκδήλωσης επισημάνθηκε ότι τις περιόδους αιχμής, τα διαθέσιμα δωμάτια δεν επαρκούν να καλύψουν τη ζήτηση στους μεγάλους προορισμούς, ενώ καταγράφονται και ορισμένα προβλήματα σε επίπεδο δημόσιων υποδομών. Πιο αναλυτικά, η έρευνα εκτιμά ότι ο αριθμός των Σκανδιναβών που συνθέτουν τη δεξαμενή των δυνητικών επισκεπτών για την Ελλάδα ξεπερνά τα 8,1 εκατομμύρια άτομα.
Σε ό,τι αφορά τις ταξιδιωτικές συνήθειες των Σκανδιναβών, οι επισκέπτες στην Ελλάδα δαπανούν κατά κεφαλήν 1.230 ευρώ, ενώ τονίζεται ότι διαμένουν κατά μέσο όρο από 2 έως 8 εβδομάδες. Μάλιστα αρέσκονται να ταξιδεύουν Σεπτέμβριο και σε ποσοστό άνω του 60% προτιμούν τα οργανωμένα ταξίδια. Η ΕΡΕΥΝΑ Η έρευνα της εταιρείας Related αναλύει και αξιολογεί τη θέση και την εικόνα της Ελλάδας στις τέσσερις κύριες αγορές της Σκανδιναβίας, Σουηδία, Νορβηγία, Δανία και Φινλανδία. Το δείγμα στο οποίο εμβαθύνει η ανάλυση είναι το ποσοστό των Σκανδιναβών που έχουν δηλώσει την Ελλάδα μεταξύ των τριών προορισμών που επιθυμούν να επισκεφθούν στο μέλλον σε μεγάλη έρευνα που γίνεται κάθε χρόνο στις Σκανδιναβικές χώρες και περιλαμβάνει και όσους έχουν ήδη επισκεφθεί τουλάχιστον μία φορά την Ελλάδα. Βασικά σημεία της έρευνας: • Η Ελλάδα είναι αρκετά γνωστή ως προορισμός στις Σκανδιναβικές χώρες -βρίσκεται στην 7η θέση μεταξύ όλων των χωρών που περιλαμβάνει η έρευνα- και έχει πολύ θετική εικόνα τόσο μεταξύ όσων την έχουν επισκεφθεί όσο και μεταξύ εκείνων που δεν έχουν ταξιδέψει σε αυτήν ακόμα. Ωστόσο, βρίσκεται αρκετά πιο χαμηλά, στην 35η θέση, στο ερώτημα του πόσο ελκυστικός είναι ένας προορισμός, μεταξύ όσων δεν έχουν ταξιδέψει σε αυτόν. • Ο βαθμός ικανοποίησης όσων έχουν επισκεφθεί την Ελλάδα είναι πολύ υψηλός. Το 45,8% του πληθυσμού των τεσσάρων χωρών (9,06 εκατ. άτομα) έχει επισκεφθεί την Ελλάδα τουλάχιστον μία φορά και το 43,6% έχει θετική εμπειρία. Ποσοστό 13,5% του συνόλου του πληθυσμού των τεσσάρων αγορών έχει θετική εικόνα και επιθυμεί να επισκεφθεί την Ελλάδα για πρώτη φορά, ενώ ποσοστό 13,5% έχει θετικά εικόνα, χωρίς να την έχει επισκεφθεί (και δεν εκφράζει πρόθεση επίσκεψης). Η έρευνα εκτιμά ότι ο αριθμός των Σκανδιναβών που συνθέτουν τη δεξαμενή των δυνητικών επισκεπτών για την Ελλάδα (όσοι θέλουν να επισκεφθούν ξανά και όσοι θέλουν να επισκεφθούν για πρώτη φορά) ξεπερνά συνολικά τα 8,1 εκατ. άτομα. Επιπρόσθετα, βάσει της έρευνας, υπολογίζεται ότι πάνω από δύο εκατ. Σκανδιναβοί περιέλαβαν την Ελλάδα στις τρεις χώρες που δήλωσαν ότι επιθυμούν περισσότερο να επισκεφθούν στο κοντινό μέλλον. Η Ελλάδα είναι περισσότερο δημοφιλής: • Στην ηλικιακή ομάδα 50 – 64 ετών (ειδικά στις γυναίκες) και λιγότερο δημοφιλής στη νεότερη ηλικιακή ομάδα, 18 – 34 ετών. • Μεταξύ όσων προτιμούν οργανωμένα πακέτα διακοπών (charter) και όσων προτιμούν περισσότερο διακοπές “Ηλιου και Θάλασσας”. Σκανδιναβοί ηλικίας 50+ με οικογένειες και 1 – 2 εβδομάδες διάρκειας διακοπών με ετήσια εισοδήματα μέσης κατηγορίας (40.000 – 66.000 ευρώ) είναι η κύρια πελατειακή ομάδα σε αυτήν τη μορφή τουρισμού. Οι άλλοι δημοφιλείς προορισμοί σε αυτό το τμήμα της αγοράς είναι η Ισπανία, η Ιταλία και η Τουρκία. Η Ελλάδα έχει σημαντικά περιθώρια ανάπτυξης: • Στην ηλικιακή ομάδα 18 – 34, όπου θα πρέπει να δοθεί μεγαλύτερη έμφαση στα City Breaks, στις πολιτιστικές εκδηλώσεις και events και στο προϊόν “καλή ζωή”, στα μεγάλα αστικά κέντρα. • Στον τουρισμό πολυτελείας, ο οποίος ειδικά στη Νορβηγία έχει σημαντικές προοπτικές. • Στις πελατειακές ομάδες που ταξιδεύουν και εκτός θερινής περιόδου, αναζητώντας νέες εμπειρίες και θεματικά προιόντα (π.χ. City Break, τουρισμός παραχείμασης, εναλλακτικές μορφές κ.λπ.). Σε επίπεδο μέσων όρων οι επισκέπτες στην Ελλάδα: • Δαπανούν, κατά κεφαλήν, 1.230 ευρώ (μέσος όρος Σκανδιναβίας: 1381 ευρώ). • Διαμένουν κατά μέσο όρο 2,8 εβδομάδες. • Προτιμούν να ταξιδεύουν τον Σεπτέμβριο (για ταξίδια τουλάχιστον μίας εβδομάδας) και τον Ιούλιο (για ταξίδια έως έξι μέρες). • Σε ποσοστό άνω του 60%, προτιμούν οργανωμένα πακέτα ταξιδιών.