Σε πείσμα των καιρών, οι Ελληνες θα παραμείνουν και φέτος πιστοί στο πνεύμα αγάπης και γενναιοδωρίας των Χριστουγέννων, σύμφωνα με την 15η έρευνα MasterCard Barometer που πραγματοποιήθηκε στην Ελλάδα αναφορικά με τις καταναλωτικές συνήθειες των Ελλήνων κατά την εορταστική περίοδο.
Οπως αποκαλύπτει η έρευνα, ο βασικός λόγος, για τον οποίο 8 στους 10 καταναλωτές αλλάζουν καταναλωτική συμπεριφορά στις γιορτές, είναι η αδυναμία τους να αντισταθούν στο να αγοράζουν δώρα για τους αγαπημένους τους.
Παρά τις ευρύτερες συνθήκες και μια ελαφρώς πτωτική τάση σε σχέση με τις προηγούμενες χρονιές, τα στοιχεία της έρευνας δείχνουν πως οι Ελληνες εξακολουθούν να τιμούν το πνεύμα των Χριστουγέννων. Πιο συγκεκριμένα, σχεδόν ένας στους δύο (47%) καταναλωτές δηλώνει πως η καταναλωτική του συμπεριφορά διαφοροποιείται την περίοδο των εορτών. Ο βασικότερος λόγος για 8 στους 10 καταναλωτές είναι η αγάπη και το πνεύμα γενναιοδωρίας των Χριστουγέννων που διαλύουν κάθε σχετικό ενδοιασμό.
ΠΙΟ ´ΕΠΙΡΡΕΠΕΙΣ´ ΟΙ ΓΥΝΑΙΚΕΣ
Οσον αφορά στις διαφοροποιήσεις μεταξύ των δύο φύλων, οι γυναίκες εμφανίζονται πιο ´επιρρεπείς´ συγκριτικά με τους άνδρες στην αλλαγή αγοραστικών συνηθειών κατά τις γιορτές, με το 50% να απαντά θετικά στη σχετική ερώτηση. Επιπλέον και εξετάζοντας τις αγοραστικές συμπεριφορές των διαφορετικών ηλικιακών ομάδων, η έρευνα αποκαλύπτει πως οι νεότερης ηλικίας καταναλωτές (18 – 44) είναι εκείνοι που θεωρούν περισσότερο (54%), πως τα Χριστούγεννα είναι μία περίοδος που αξίζει να αλλάξουν τον οικονομικό τους προγραμματισμό, προκειμένου να εκφράσουν την αγάπη τους, χαρίζοντας δώρα στα αγαπημένα τους πρόσωπα.
Δεδομένων των δύσκολων συνθηκών, οι Ελληνες καταναλωτές δηλώνουν πως φέτος θα κινηθούν σε ένα σχετικώς συγκρατημένο καταναλωτικό πλαίσιο, με σχεδόν 1 στους 2 (48%) να απαντά πως θα αγοράσει μόνο τα απαραίτητα αναφορικά με τα δώρα και τις εορταστικές προμήθειες. Ενα πολύ σημαντικό ποσοστό των ερωτηθέντων θα καταφύγει, επίσης, σε αγορά ειδών σε προσφορά ή/και σε εκπτωτικά καταστήματα (30%). Αξίζει να σημειωθεί ακόμη, πως 12% των καταναλωτών είτε θα χαρίσουν δώρα φτιαγμένα από τους ίδιους είτε θα πραγματοποιήσουν τις σχετικές αγορές τους στο διαδίκτυο με σκοπό να πετύχουν καλύτερες τιμές αλλά και μεγαλύτερη ποικιλία προϊόντων.
Οπως δείχνουν τα στοιχεία της έρευνας, οι γυναίκες είναι εκείνες που σκοπεύουν να εκμεταλλευτούν τις δυνατότητες έκπτωσης αλλά και τις προσφορές (33%) σε μεγαλύτερο ποσοστό από τους άνδρες, οι οποίοι κλίνουν ελαφρώς περισσότερο προς τη διαδικτυακή αγορά (6%) σαν πιθανή λύση στην αναζήτηση καλύτερων τιμών. Τέλος, οι νεότεροι καταναλωτές (18 – 34) δηλώνουν σε μεγαλύτερο βαθμό, πως θα ικανοποιήσουν τις Χριστουγεννιάτικες ανάγκες τους σε δώρα και προμήθειες, είτε καταφεύγοντας στις διαθέσιμες προσφορές – εκπτώσεις (36%), είτε πραγματοποιώντας τις αγορές τους στο διαδίκτυο (11%).
Και μετά τις γιορτές τι;
Σε μη… εορταστικές περιόδου τα στοιχεία είναι σαφέστατα διαφορετικά. Τα υψηλότερα ποσοστά μείωσης καταναλωτικής δαπάνης καταγράφηκαν στην Πορτογαλία, την Ελλάδα και την Ιρλανδία, χώρες που βρίσκονται στο επίκεντρο της οικονομικής κρίσης της Ευρωζώνης, σύμφωνα με τα αποτελέσματα άλλης έρευνας.
Η καταναλωτική δαπάνη στην Ευρωπαϊκή Ενωση μειώθηκε κατά 1,6% το τρίτο τρίμηνο του 2012 (Ιούλιος – Σεπτέμβριος), σε σύγκριση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο, σύμφωνα με τα αποτελέσματα του ευρωπαϊκού βαρομέτρου καταναλωτικής δαπάνης της Visa Europe. Πρόκειται για το δεύτερο συνεχόμενο τρίμηνο αρνητικής ανάπτυξης, μετά από τη μείωση κατά 2,4% που είχε σημειωθεί το δεύτερο τρίμηνο του 2012, σε σύγκριση με το δεύτερο τρίμηνο του 2011. Τα υψηλότερα ποσοστά μείωσης καταγράφηκαν στην Πορτογαλία, την Ελλάδα και την Ιρλανδία, χώρες που βρίσκονται στο επίκεντρο της οικονομικής κρίσης της Ευρωζώνης.
Το Ευρωπαϊκό Βαρόμετρο Καταναλωτικής Δαπάνης της Visa Europe χρησιμοποιεί προσαρμοσμένα στοιχεία συναλλαγών με κάρτες Visa και έτσι αποτελεί ένα δείκτη της συνολικής καταναλωτικής δαπάνης με όλους τους τρόπους πληρωμών. Δεδομένου ότι 1 ευρώ στα 7 ευρώ δαπάνης στην Ευρώπη πραγματοποιείται με κάρτες Visa, το Βαρόμετρο αποτελεί έναν από τους πιο αξιόπιστους δείκτες καταναλωτικής δαπάνης.
Παρά τη γενικότερη μείωση της καταναλωτικής δαπάνης, τα στοιχεία του Βαρόμετρου δείχνουν ότι στο τρίτο τρίμηνο, 16 χώρες σημείωσαν αύξηση της δαπάνης σε ετήσια βάση, ενώ στο δεύτερο τρίμηνο οι χώρες αυτές ήταν 12. Σε αυτές περιλαμβάνεται και η Γερμανία, η μεγαλύτερη οικονομία της Ε.Ε., όπου η δαπάνη αυξήθηκε 0,8% κατά το τρίτο τρίμηνο, μετά από αύξηση 0,4% που είχε σημειωθεί το δεύτερο τρίμηνο.
Αντίθετα, σε άλλες μεγάλες οικονομίες της Ε.Ε. η καταναλωτική δαπάνη κινήθηκε αρνητικά, όπως στην Ισπανία (-5,3%), την Ιταλία (-4,6%) και τη Μεγάλη Βρετανία (-3,3%). Στη Γαλλία η μείωση ήταν μικρότερη, αγγίζοντας το 0,6% σε σχέση με την περασμένη χρονιά.
Στην Ανατολική Ευρώπη η καταναλωτική δαπάνη συνέχισε να κινείται ανοδικά το τρίτο τρίμηνο του 2012. Στη Σλοβενία και τη Λιθουανία σημειώθηκαν διψήφια ποσοστά αύξησης, ενώ σημαντική ήταν η αύξηση της δαπάνης και στη Λετονία, τη Βουλγαρία και την Εσθονία.
Η συνολική μείωση της δαπάνης των νοικοκυριών, όπως αποτυπώνεται στο Ευρωπαϊκό Βαρόμετρο Καταναλωτικής Δαπάνης της Visa Europe τα τελευταία χρόνια, συμβαδίζει με την αντίστοιχη τάση μείωσης του Ευρωπαϊκού Α.Ε.Π. που καταγράφεται από την Eurostat. Τα αρχικά στοιχεία για το τρίτο τρίμηνο του 2012 δείχνουν ότι το Α.Ε.Π. μειώνεται κατά 0,4% ετησίως.