Τρίτη, 16 Ιουλίου, 2024

Bentley S1-Jaguar Mk VIII

Δύο από τις πιο κλασικές, πολυτελείς και κομψές αγγλικές λιμουζίνες του ?50 ήταν η Bentley S1 (1955-1959) και η Jaguar Mk VIII (1956?1958) που εμφανίστηκαν την εποχή της ευφορίας και ευδαιμονισμού, τη δεκαετία του ?50 από την  βρετανική αυτοκινητοβιομηχανία, προορισμένες για την πλούσια πελατεία της (όλες οι εποχές είναι ευχάριστες όταν είσαι πλούσιος!)

Την περίοδο εκείνη λοιπόν τα πολυτελή αυτοκίνητα ανήκαν  αποκλειστικά στις βρετανικές  παροαδοσιακές εταιρείες όπως, Rolls Royce/Bentley και Jaguar. Με δεδομένη την αδράνεια της γερμανικής αυτοκινητοβιομηχανίας, η οποία τσακισμένη από τον πόλεμο προσπαθούσε ακόμα να σταθεί στα πόδια της, οι βρετανοί εξήγαγαν τα προϊόντα τους με σχετική επιτυχία, ακόμη και στην άλλη όχθη του Ατλαντικού. Εκεί υπήρχαν πολλοί ευκατάστατοι πελάτες που προτιμούσαν για τις μετακινήσεις τους κάτι πιο… εξευγενισμένο από τις κτηνώδεις(!) εγχώριες Cadillac, Plymouth κ.λπ..
Ξεκινώντας από την Bentley S1 να σημειώσουμε ότι το ίδιο αυτοκίνητο  κυκλοφόρησε και σαν Rolls Royce Cloud I. Επίσης για όσους δεν γνωρίζουν, η Bentley αγοράστηκε από τη Rolls Royce στις αρχές της δεκαετίας του ?30 και από τότε έχασαν τον χαρακτήρα τους αφού κατασκευάζονταν κατ? εικόνα και ομοίωση μες στις Rolls Royce. Αν και συνήθως χρησιμοποιούσαν τα ίδια μηχανικά μέρη, ωστόσο υπήρχαν μικρές επιμέρους διαφορές, που ωθούσαν τον πελάτη να επιλέξει το ένα ή το άλλο όνομα. Εξωτερικά πάντως ξεχώριζαν από το εμπρός ψυγείο και φυσικά το ανάλογο σήμα. Η Jaguar, από την άλλη πλευρά έχει μια πιο απλή ιστορία. Τα προϊόντα της δεν εχρησιμοποιούντο τόσο (τουλάχιστον μέχρι την εποχή εκείνη) από βασιλείς και πρωθυπουργούς, όσο από αγνούς σπόρτσμαν που λάτρευαν την οδήγηση. Τα θεμέλια της αγωνιστικής της παράδοσης τέθηκαν στα τέλη της δεκαετίας του ?40 με την παρουσίαση της XK 120, ενός κομψού διθέσιου που έδρεψε κατ? επανάληψη αγωνιστικές δάφνες στις αρχές της δεκαετίας του ?50. Με μια μεγαλύτερη σε χωρητικότητα έκδοση του κινητήρα της ΧΚ 120 ήταν εξοπλισμένη η Jaguar Mk VIII, το δεύτερο μοντέλο της σειράς Μκ η οποία παρουσιάστηκε το 1950. Επρόκειτο για την πρώτη προσπάθεια της εταιρείας από το Κόβεντρυ στην κατηγορία των μεγάλων πολυτελών αυτοκινήτων, η οποία φυσικά πήγε αρκετά καλά, αφού η παραγωγή τους κράτησε μέχρι το 1961. Τόσο η Bentley S1 όσο  και η Jaguar Mk VIII βρέθηκαν στην αγορά σχεδόν ταυτόχρονα, στοχεύοντας στο ίδιο κοινό αλλά με διαφοερικά ατού το καθένα. Εκείνα τα χρόνια, ήταν κάτι παραπάνω από δεδομένο πως τα αυτοκίνητα της Rolls Royce ήταν τα καλύτερα στο κόσμο και αποτελούσε κατά κάποιον τρόπο ύβρη η αμφισβήτηση της κυριαρχίας της στην κατηγορία. Κι όμως, παρόλα αυτά η Jaguar τόλμησε την έκπληξη φέρνοντας στην αγορά ένα αυτοκίνητο αναλόγων δυνατοτήτων και μάλιστα με μικρότερη τιμή. Τα δυναμικά χαρακτηριστικά των δύο αυτοκινήτων ήταν περίπου τα ίδια με ελαφρά υπεροχή της Jaguar έστω και αν ο κινητήρας της ήταν κατά 1100κ.εκ. περίπου μικρότερος από αυτόν της Bentley, γεγονός απόλυτα φυσιολογικό,αφού το εξακύλινδρο σύνολο ΧΚ της Mk VIII ήταν ένας από τους πλέον σύγχρονους κινητήρες της εποχής, 3442κ.εκ. και 210 bhp, με δύο εκκεντροφόρους επικεφαλής. Τα υπόλοιπα μηχανικά μέρη περιελάμβαναν μετάδοση της κίνησης στους πίσω τροχούς μέσω αυτόματου κιβωτίου τεσσάρων σχέσεων. Τα δύο αυτοκίνητα έμοιαζαν και κατασκευαστικά, αφού και στις δύο περιπτώσεις υπήρχαν διπλά ψαλίδια με σπειροειδή ελατήρια και αντιστρεπτική εμπρός και άκαμπτος άξονας με φύλλα σούστας πίσω.
Το σύστημα πέδησης περιελάμβανε υδραυλικά ταμπούρα και στους δύο άξονες. Περνώντας στο εσωτερικό τους αμέσως καταλάβαινε κάποιος, από πού προέρχεται η βρετανική παράδοση σχετικά με το δέρμα και το ξύλο.
Τα σαλόνια τους ήταν ζεστά και φιλόξενα ενώ μόνο όταν πρόσεχες τα μεγάλα αναλογικά όργανα και το τιμόνι καταλάβαινες ότι βρισκόσουν σε αυτοκίνητο. Στην Bentley, στο εσωτερικό της φαρδιάς πίσω κολώνας υπήρχε σε κάθε πλευρά πλαφονιέρα με καθρεπτάκι, αναπτήρας και ένα μικροσκοπικό ράφι για την τοποθέτηση των τσιγάρων ή του… κραγιόν.
To αυτοκίνητο κατασκευάστηκε ως Saloon με 4 και 2 πόρτες, και convertible. Η Bentley S2 που εμφανίστηκε το 1959 ήταν εφοδιασμένη με V8 κινητήρα ενώ το τελευταίο μοντέλο της σειράς ήταν η S3 το 1962 έχοντας υποστεί ένα face-lift.
Σε αντίθεση με το γωνιώδες πίσω μέρος της Bentley, ο σχεδιασμός της Jaguar Mk VIII φαίνεται ότι χρησιμοποιούσε περισσότερο το καμπυλόγραμμό του, χαρίζοντας ιδιόμορφη κατάληξη στο πίσω τζάμι που αποτέλεσε χαρακτηριστικό γνώρισμα των τετράπορτων Jaguar και για πολλά χρόνια μετά.
Το σαλόνι της ήταν από δέρμα και το λουστραρισμένο ξύλο ήταν και εδώ σε αφθονία. Στο ταμπλό δέσποζε το μεγάλο τετράκτινο τιμόνι ενώ η ύπαρξη στροφομέτρου πρόδιδε τις  αγωνιστικές της καταβολές.


Ακολουθήστε τα Χανιώτικα Νέα στο Google News στο Facebook και στο Twitter.

Δημοφιλή άρθρα

Αφήστε ένα σχόλιο

Please enter your comment!
Please enter your name here

Μικρές αγγελίες

aggelies

Βήμα στον αναγνώστη

Στείλτε μας φωτό και video ή κάντε μία καταγγελία

Συμπληρώστε τη φόρμα

Ειδήσεις

Χρήσιμα