Ολόψυχα ο Ειρηναίος ευλόγησε πρωτοβουλίες για την ειρήνη με σύγχρονη φωνή και δράση της ορθόδοξης Εκκλησίας στον σύγχρονο πολεμοχαρή κόσμο μας που κατ? αρχήν ´σκοτώνει´ τον πλανήτη και βάζει σε διαρκή κίνδυνο ανθρώπους και λαούς με υπερπωλήσεις σύγχρονων όπλων καταστροφής και με οικονομικούς παγκόσμιους και τοπικούς πολέμους οικονομικής υπερ-εκμετάλλευσης και καταστροφής.
Οπως συνέβη τόσο δραματικά και αποπροσανατολιστικά από το 1980 ως τώρα, με συνέχιση το λιγότερο ως το 2030.
Με αποτέλεσμα την καταστροφή των ελπίδων και των προοπτικών, κυρίως, των νέων ανθρώπων στην Ελλάδα και σ? όλη την Ευρώπη που έχει οδηγηθεί σ? ένα ιδιαίτερα κρίσιμο αδιέξοδο για το αύριο, κυρίως, των λαών του ευρωπαϊκού νότου, λόγω της έως τώρα ανάδελφης εκμετάλλευσής τους από τους πλούσιους λαούς του ευρωπαϊκού βορρά.
Αυτά όλα καθώς και όλα τα πολύπλευρα προβλήματα της σύγχρονης κρίσης που διαφαινόταν έντονα από τη δεκαετία που διετέλεσε Μητροπολίτης Γερμανίας ο Ειρηναίος τα επεσήμανε και τα ονομάτισε στο προσυνέδριο που οργανώσαμε για τον ρόλο της ελληνορθοδοξίας -αλλά και της ευρύτερης και πολυπληθέστερης εξωελληνικής ορθοδοξίας.
Με ιδιαίτερη, όμως, έμφαση και ´προφητική´ πρόβλεψη τα αποκάλυψε ως επερχόμενα δεινά για τον λαό μας και για τον ευρωπαϊκό πολιτισμό μας στην καθοριστικής σημασίας και ουσίας διακήρυξή του την οποία εκφώνησε και κατέθεσε με ιστορική ευθύνη ελληνορθόδοξου αρχιερέα στη μεγάλη εορτή της Πεντηκοστής του 1982, με τη διακήρυξή του για ´επανάσταση συνειδήσεων´.
Η οποία, τότε, απετέλεσε ένα σημαντικό ορθόδοξο θρησκευτικό γεγονός. Χωρίς όμως περαιτέρω αποτέλεσμα για να πραγματοποιηθεί και να φανεί μία τόσο αναγκαία πνευματική επανάσταση, της οποίας η ανάγκη και η σημασία που οι προφήτες των σύγχρονων καιρών έρχονται από την έρημο των μεγάλων τερατουπόλεων και από τις απειλές των τεχνολογικών πολεμικών εργαστηρίων, αλλά και των εκμεταλλευτηρίων της σύγχρονης οικονομικής πολεμικότητας που μετρά άτομα και λαούς μόνο ως αντικείμενα χαμού…
Οπως έγραψα στο προηγούμενο κείμενό μου, η Κίσαμος και το Σέλινο έγιναν το επίκεντρο του ενδιαφέροντος σε διεθνή, πανελλήνια και παγκρήτια κλίμακα. Υστερα από το αίτημα του λαού αυτής της συγκεκριμένης ταπεινής και φτωχής ιστορικής Μητρόπολης να γυρίσει ο καλός ποιμένας της που είχε τον καιρό της στρατιωτικής χούντας μετατεθεί διά κανονικής (επείγουσας) πατριαρχικής εκλογής Μητροπολίτης Γερμανίας.
Κατ? αρχήν ο λαός διατύπωσε το αίτημά του χωρίς αποτέλεσμα. Ομως επέμεινε αυτό το ´αδιαπραγμάτευτο´ αίτημα. Χωρίς κατανόηση της φωνής κλήρου και λαού, των πιστών της συγκεκριμένης Μητρόπολης. Ωσπου, η άρνηση των εκκλησιαστικών Αρχών συγκρούστηκε με την αναμονή για μια δίκαιη αποκατάσταση των πιστών για να συντελεστεί η σύγκρουση με λαϊκή εξέγερση και τελικά με δραματική απαγωγή και βαριά ψυχική ταλαιπωρία του μεγάλου αυτού ιεράρχη της ορθοδοξίας και της αγάπης και της ειρήνης του Χριστού.
ΟΛΟΨΥΧΑ ΕΥΛΟΓΗΣΕ ΤΙΣ ΝΕΕΣ ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ
Ηδη έχω αναλύσει το γεγονός της εξέγερσης ενός λαού για την επιστροφή του δοκιμασμένου ιεράρχη του. Πάνω στους δρόμους μιας ζωντανής σύγχρονης φωνής και δράσης της ελληνορθόδοξης εκκλησίας προκάλεσε αυξημένο γενικό ενδιαφέρον. Για να στραφούν όλα τα Μέσα Πληροφόρησης και Επικοινωνίας (θα γράψω ειδικό κείμενο γι? αυτό το σημαντικό θέμα) στο γεγονός αυτής της λαϊκής εξέγερσης για έναν καλό αρχιερέα…
Ολα αυτά τα Μέσα Επικοινωνίας των Χανίων, της Κρήτης, της Ελλάδας, αλλά και διεθνώς, παρακολούθησαν όλο αυτό το μεγάλης σημασίας γεγονός ως την αποκατάσταση των πραγμάτων. Για να συνεχίσουν κυρίως, τα τοπικά και τα εθνικά μέσα επικοινωνίας να παρακολουθούν μετά την επανενθρόνιση του Ειρηναίου της Ειρήνης όλες τις νέες πρωτοβουλίες που είχαν (από τον πρώτο μήνα της επιστροφής του ιεράρχη) αρχίσει με νέες δραστηριότητες στη Μητρόπολη.
Κυρίως, για τα κρίσιμα θέματα ειρήνης, με το πρόγραμμα των σημαντικών εκδηλώσεων που είχε αποδεχτεί, είχε ευλογήσει και συμμετείχε με όλο του το ενδιαφέρον αποδίδοντας μεγάλη σημασία ο Ειρηναίος.
Η ΣΥΓΧΡΟΝΗ ΕΚΚΛΗΣΙΑ ΟΧΙ ΜΟΝΟ ΜΕ ΘΕΟΛΟΓΙΑ…
Από την ώρα που αναγγέλθηκε η πρώτη εκδήλωση για το ´Συμπόσιο της Ορθοδοξίας´ το ενδιαφέρον εστιάστηκε στην Κίσαμο και στο Σέλινο του Ειρηναίου και του λαού του, που τον επανέφερε από την ξενιτιά στο σπίτι της αγάπης του. Αυτό το μεγάλο θέμα για τον ρόλο, τη σημασία και την πνευματική ευθύνη της ορθοδοξίας ήταν η πρώτη πρωτοβουλία. Με εκδήλωση άμεσου ενδιαφέροντος για όλους σχεδόν (όπως ήδη έχω γράψει) εκτός από μερικούς μεμψίμοιρος ευσεβιστές της συμβατικής πιστευτικότητας.
Και το προσυμπόσιο αυτό είχε προσελκύσει το ζωηρό ενδιαφέρον των πολλών γιατί όπως συμφωνήσαμε με τον επανελθόντα και πάντα τολμούντα πνευματικό μας πατέρα οι εισηγητές δεν έπρεπε να είναι μόνο θεολόγοι διακεκριμένοι πανεπιστημιακοί, αλλά και πολλών άλλων τομέων ειδικοί καθώς και κρατικοί και επικοινωνιακοί Φορείς. Με αυτή την απόφαση Ειρηναίου το πρώτο Συμπόσιο για την Ορθοδοξία απόκτησε άμεσα μια άλλη διάσταση και είχε μια ιδιαίτερη απήχηση λόγω και της προσωπικότητας του Ειρηναίου.
Η συμμετοχή αυτών των προσωπικοτήτων βοηθήθηκε από τις προσωπικές δημοσιογραφικές μου σχέσεις, αλλά και από τις απόψεις πολύτιμων συνεργατών, όπως ο θεολόγος (δ/ντής της Ριζαρείου) Γιώργος Παπαδάκης, ο λυκειάρχης Γ. Παπαϊωάννου, ο δρ Θεολογίας – Κοινωνιολογίας και πρόμαχος της ειρήνης Γιώργος Μουστάκης και ο αείμνηστος οικονομολόγος και συνεργάτης της εφημερίδας ´Βήμα´ και της ΑΤΕ Σπήλιος Παπασπηλιόπουλος (σε τυχόν εκδόσεις αυτών των κειμένων είναι φυσικό να προστεθούν περισσότερα στοιχεία και δεδομένα από αυτό το συμπόσιο). Στο οποίο εκτός των ειδικών συμμετείχαν και οι τότε υπουργοί Εξωτερικών κ. Κωνσταντίνος Μητσοτάκης και ο υπουργός Πολιτισμού Ανδρέας Ανδρεανόπουλος.
ΜΗΝΥΜΑ ΣΤΟ ΠΡΟ… ΑΠΟΓΕΙΩΣΗ ΣΤΟ… ΜΕΤΑ
Το μήνυμα αυτού του συμποσίου για την ορθοδοξία ήταν: Η ενεργοποίηση του πνευματικού και δημιουργικού δυναμικού της ορθόδοξης εκκλησίας. Με ανανέωσή της την γ? χιλιετία για να κερδηθούν από τον ορθόδοξο λαό τα ελπιδοφόρα του πνευματικού χριστιανικού λόγου της. Παράλληλα με κοινωνική δράση και συμμετοχή στις νέες εξελίξεις στη χώρα μας, στην Ευρώπη, στις άλλες ορθόδοξες χώρες, αλλά και στον κόσμο, για παγκόσμια καταξίωση, της ειρηνοφόρου χριστιανικής μαρτυρίας της σ? έναν ανειρήνευτο και αλλοτριωτικό επερχόμενο κόσμο.
Η πνευματική απογείωση έγινε όμως, τον δεύτερο χρόνο της επανενθρόνισης. Την ημέρα της Πεντηκοστής του 1982. Αυτή η ιστορική μέρα είχε όλα τα σημαντικά γεγονότα όπως τα περιέγραψα στο προηγούμενο άρθρο μου με βάση το επίσημο πρόγραμμα που είχαμε τυπώσει.
Το κορυφαίο όμως από όλα που έγιναν στο διήμερο των εορτών Πεντηκοστής την Κυριακή και του Αγίου Πνεύματος τη Δευτέρα ήταν η διακήρυξη του ιεράρχη με τίτλο: ´Επανάσταση των συνειδήσεων´. Με υπότιτλο στο πρωταρχικό δακτυλογραφημένο κείμενο ´Για ανακαίνιση του ανθρώπου καθώς και του κόσμου´.
ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ Ή ΣΥΝΕΓΕΡΣΗ ΣΥΝΕΙΔΗΣΕΩΝ
Παλεύαμε μαζί πολλές μέρες τόσο για τον γενικό τίτλο όσο και τις θέσεις των περιεχομένων, των επισημάνσεων, των κρίσεων και των προτάσεων αυτής της διακήρυξης. Κατ? αρχή ήταν (δικαιολογημένα) επιφυλακτικός για την προτασσόμενη λέξη ´ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ ή ΣΥΝΕΓΕΡΣΗ´. Μου ζήτησε όπως ήθελε για κάθε σημαντική πρωτοβουλία που την ευλογούσε ένα σημείωμα αιτιολόγησης και αξιολόγησης του όλου θέματος. Το έγραψα σ? ένα μικρό μπλε τετράδιο. Τα συζητήσαμε όλα λεπτομερώς τόσο για τον τελικό τίτλο όσο και για το συνολικό περιεχόμενο της διακήρυξης.
Σε λίγες μέρες έγραψε, με τον δικό του απαράμιλλο και ξεχωριστό τρόπο έκφρασης και γλώσσας το ιστορικό αυτό κείμενο ´Επανάσταση συνειδήσεων´. Το τετράδιο αυτό το έχω ακόμα στο αρχείο μου, μαζί με το φωτοαντίγραφο του πρώτου δακτυλόγραφου που το είχε μπροστά του εκφωνώντας το σπουδαίο του κείμενο (17 σελίδων) ´Επανάσταση των συνειδήσεων´ (ανακαίνιση του ανθρώπου και του κόσμου).
ΕΠΑΝΑΣΤΑΤΙΚΟ ΚΕΙΜΕΝΟ ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΟΥ ΛΟΓΟΥ ΕΙΡΗΝΗΣ
Ηταν ένα κείμενο πραγματικής επανάστασης για έναρξη πνευματικού αγώνα σε κρίσιμες από τότε αδιέξοδες καταστάσεις του πολιτισμού.
ΜΕΙΝΑΜΕ ΣΤΗ ΔΙΑΚΗΡΥΞΗ ΚΑΙ ΔΕΝ ΔΗΜΙΟΥΡΓΗΣΑΜΕ ΚΕΝΤΡΟ ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΗΣ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗΣ
Ομως, πέρα από το κείμενο της διακήρυξης, η οποία τυπώθηκε και κυκλοφόρησε ως ανεξάρτητο έντυπο και παράλληλα μεταφράστηκε αγγλικά και κυκλοφόρησε σε δίγλωσση έκδοση, στο μπλε τετράδιο που είχα διατυπώσει βασικές σκέψεις του υπάρχει ακόμα (απραγματοποίητη) η ευρύτερη πρόταση για τη δημιουργία ´Κέντρου πνευματικής επανάστασης´ για μια συνεχή ενεργοποίησή της σε Κρήτη – Ελλάδα. Ακόμα και σε άλλους ορθόδοξους και μη λαούς. Κυρίως, όπως διαφαινότανε από τότε, μέσω της αναπτυσσόμενης ηλεκτρονικής – διαδικτυακής επικοινωνίας την οποία θα βοηθούσε να λειτουργήσει ο μαθηματικός ηλεκτρονικός δ/ντής Σαργέντης, ο οποίος είχε δωρήσει ήδη ένα κομπιούτερ το οποίο χειροθέτησε σ? αναγνώστη σ? εκείνη την ανεπανάληπτη πλημμυρισμένη από πνευματικότητα και ψυχική ανάταση λειτουργία της Πεντηκοστής του 1982, στον τότε μητροπολιτικό ναό του Αγίου Σπυρίδωνος της πόλης Κισάμου. Θα τελειώσουμε το σημερινό μας κείμενο μ? ένα ´προφητικό και δραματικό απόσπασμα από τη διακήρυξη της επανάστασης των συνειδήσεων.
´ΟΙ ΠΡΟΦΗΤΕΣ ΤΗΣ ΣΥΓΧΡΟΝΗΣ ΒΑΒΕΛ´
´Στον αρχαίο, προχριστιανικό κόσμο εκείνο, που σημάδευαν τις διάφορες κατηφοριές της ανθρωπότητας και την καλούσαν σε μετάνοια και επιστροφή ήταν οι προφήτες, οι οραματιστές των καιρών, οι κριτές των γεγονότων και οι πρόδρομοι των επαγγελιών, οι τολμηροί και θεόπνευστοι προφήτες.
Οι προφήτες όμως της σημερινής Βαβέλ δεν έρχονται σαν τον Ηλία από το όρος Χωρήβ ή σαν τον πρόδρομο από την έρημο της Ιουδαίας. Οι προφήτες των νέων καιρών, μας έρχονται από την ΕΡΗΜΟ των μεγάλων τερατουπόλεων του σημερινού κόσμου. Μας έρχονται από τις απειλές των επιστημονικών τεχνολογικών εργαστηρίων και από τη φρίκη των ψυχρών αναλύσεων και των διαστροφών. Ενώ από την πλευρά των φυσικών επιστημών μας έρχεται η τρομερή διαπίστωση ότι: Ενας ατομικός πόλεμος ή έστω η αύξηση ειρηνικής ατομικής ενέργειας μπορούν να κάνουν ακατοίκητη τη ΓΗ και να καταστρέψουν για πάντα το γενετικό απόθεμα της ανθρωπότητας… Αλλά και από τον τομέα των κοινωνικών επιστημών μας έρχεται η απειλή της καταστροφής της ανθρώπινης προσωπικότητας, η στέρηση της ελευθερίας του, παράλληλα με διάβρωση της δημοκρατίας, αύξηση εξοπλισμών και τραγική οικονομική εκμετάλλευση´.
Για νάναι αυτός ο θλιβερός απολογισμός του πολιτισμού μας μαζί με τη δολοφονία ανθρώπου και Θεού μέσα στη σύγχρονη Βαβέλ.
…Ομως, εμείς σήμερα καλούμε σε αφύπνιση με ´επανάσταση συνειδήσεων´.