16.4 C
Chania
Σάββατο, 1 Μαρτίου, 2025

3η γνώμη

Ο Τ.Α.Ρ. μας… ΤΑΠωσε!
Η εβδομάδα που πέρασε, μετά τον ανασχηματισμό και το συνέδριο της ΝΔ, θα μας θυμίζει ένα γεγονός που φέρνει προσδοκίες αναβάθμισης της χώρας και κάποιων μακροχρόνιων οικονομικών ωφελημάτων. Πρόκειται για την υπογραφή της συμφωνίας διέλευσης απ? την Ελλάδα του αγωγού φυσικού αερίου των Αζέρων, του λεγόμενου ΤΑΡ (Trans Adriatic Pipeline), ο οποίος μας φέρνει στο επίπεδο των στρατηγικών συμφερόντων γύρω απ? την εκμετάλλευση των υδρογονανθράκων.
Η Ευρώπη προώθησε ως εναλλακτική λύση απεξάρτησής της απ? το φυσικό αέριο της Ρωσίας τον νότιο διάδρομο ΤΑΡ απορρίπτουσα τον Nabucco West. Ο τελευταίος μέσω Τουρκίας θα κατέληγε στην Αυστρία, διερχόμενος απ? τη Βουλγαρία, τη Ρουμανία και την Ουγγαρία. Επέλεξε τον ΤΑΡ, που απ? την Τουρκία, Ελλάδα, Αλβανία και διά της Αδριατικής θα φθάσει στην Ιταλία. Ετσι υπεγράφη η ´Συμφωνία φιλοξενούσης Χώρας´, όπως λέγεται, μεταξύ Ελλάδος και της κοινοπραξίας, την οποία αποτελούν ΒΡ, ΤΟΤΑL και SOCAR για την κατασκευή του ΤΑΡ, αγωγού μεταφοράς φυσικού αερίου του Σαχ Ντενίζ του Αζερμπαϊτζάν απ? την Κασπία.
Ο αγωγός ΤΑΡ θα έχει μήκος 550 χλμ. στο ελληνικό έδαφος, θα είναι υπογειοποιημένος σε βάθος 2 – 3 μέτρων, διαμέτρου 48??, θα χρειαστεί χάλυβα 350.000 τόνων και θα απασχολήσει 2.000 άτομα αμέσως και 2.000 εμμέσως κατά την κατασκευή, ενώ για τη λειτουργία του θα έχει 500 μόνιμες θέσεις. Αρκεί να πάνε να δουλέψουν Ελληνες άνεργοι και όχι… μετανάστες. Θα διέρχεται από άγονα εδάφη της Θράκης και της Μακεδονίας, τα οποία θα απαλλοτριωθούν και σε απόσταση 20 μέτρων κι από τις δύο πλευρές του δεν θα επιτρέπεται καμία γεωργική ή άλλου είδους δραστηριότητα. Το κόστος ανέρχεται σε 3,5 δισ. ευρώ, εκ των οποίων το 1,5 δισ. ευρώ θα αναλωθεί στην Ελλάδα. Το συνολικό μήκος του θα είναι 800 χλμ., εκ των οποίων τα 110 υποθαλασσίως. Το υψηλότερο σημείο θα φθάσει τα 1.800 μ. στα αλβανικά βουνά και το χαμηλότερο στα 810 μ. στην Αδριατική.
Μέσα, λοιπόν, σ? όλα τα αρνητικά, ένεκα της κρίσης, μας βρήκε και ένα ´καλό´, να κάνει ο ΤΑΡ τον συντομότερο δρόμο περνώντας απ? τη χώρα μας, για να μεταφέρει το αζέρικο αέριο στην Ευρώπη. Εμείς θα τον υποδεχτούμε απ? την Τουρκία και θα τον παραδώσουμε στην Αλβανία. Είναι κι αυτό κάτι, που θα ενισχύσει τους δεσμούς μας με τους γείτονες. Ανοίγει, έτσι, ο τομέας της ενέργειας για την Ελλάδα, η οποία θα μπορέσει να γίνει παράγοντας, εφ? όσον επιταχύνει τις ενέργειές της για την ανακάλυψη και των δικών της κοιτασμάτων.
Το φυσικό αέριο, που θεωρείται το καύσιμο του 21ου αιώνα, υπολογίζεται να είναι σε επάρκεια έως το τέλος του. Η ζωή ενός αγωγού είναι 50 – 60 χρόνια και ο ΤΑΡ θα δίνει στην αρχή 10 δισ. Μ3 τον χρόνο με στόχο να φθάσει στο διπλάσιο σε 10 χρόνια. Εχει δε προβλεφθεί αργότερα να τροφοδοτείται και απ? το Τουρκμενιστάν, το Β. Ιράκ, ίσως δε και απ? το Ιράν.
Η ελληνική συμφωνία με τους επιχειρηματίες του ΤΑΡ προβλέπει οι απολαβές του κράτους να προέρχονται απ? τη φορολογία βάσει του τζίρου. Γίνεται λόγος για 350 εκατ. ευρώ εντός 15 ετών, πολύ λίγα χρήματα.
Το μόνο, που κατά τη διάρκεια της κατασκευής, θ? ανοίξουν δουλειές και θ? ανακουφιστούν οι υποβαθμισμένες περιοχές. ´Τέλη διέλευσης´ δεν θα καταβάλλονται, όπως συμβαίνει σε άλλες χώρες απ? όπου περνάνε αγωγοί.
Με τον ΤΑΡ ερχόμαστε πιο κοντά στον Αμερ. παράγοντα. Οι Η.Π.Α. το επεδίωκαν από πέρυσι. Αλλάζουμε προσανατολισμό και επιστρέφουμε σε πιο πρόθυμους να μας βοηθήσουν. Η Ευρώπη κοιτάζει προς τη Δύση. Η Ελλάδα μπήκε σαν κλειδί στα ενεργειακά. Οι Η.Π.Α. πριν οκτώ μήνες ήταν υπέρ του Ναbucco. Αλλαξαν διότι έτσι εξυπηρετούντο τα συμφέροντά τους. Οσον αφορά τα ελληνικά συμφέροντα, εμείς κυριαρχούμεθα από το σύνδρομο της συνήθειας για ό,τι συμβαίνει είτε να οικτίρουμε είτε να πανηγυρίζουμε φωνάζοντας ζήτω κι ας μην το αξίζει κι ας μας… ταπώνουν!


Ακολουθήστε τα Χανιώτικα Νέα στο Google News στο Facebook και στο Twitter.

Δημοφιλή άρθρα

Αφήστε ένα σχόλιο

Please enter your comment!
Please enter your name here

Εντός εκτός και επί τα αυτά

Μικρές αγγελίες

aggelies

Βήμα στον αναγνώστη

Στείλτε μας φωτό και video ή κάντε μία καταγγελία

Συμπληρώστε τη φόρμα

Ειδήσεις

Χρήσιμα