Κυριακή, 22 Δεκεμβρίου, 2024

Η διδασκαλία του Ιησού και το χριστιανικό κήρυγμα του Παύλου

Ενα σημαντικό πολυσέλιδο κεφάλαιο που περιλαμβάνεται στο βαρυσήμαντο βιβλίο του πατρός και καθηγητή της Δικονομίας Κώστα Μπέη με τίτλο: ´Η ΘΕΩΡΙΑ ΤΟΥ ΛΟΓΟΥ´ και υπότιτλο ´Φιλοσοφική και θεολογική δοκιμή κατανόησης του υπερβατικού δίχως μύθους και πάθη´.
Η διδασκαλία του Παύλου για τον Χριστό ως τον λυτρωτή Μεσσία υπό την επήρεια της θεωρίας του Λόγου, με εκδοχή για απόλυτη διαφορά του χριστιανικού κηρύγματος του Παύλου από τον αποκαλυπτικό Λόγο του Χριστού. Αλλά και, τελικά με τη θεωρία για την ταύτιση του κηρύγματος του Παύλου και του Ιησού.
Με μόνη τη διαφορά ότι ο Χριστός προσβλέπει στη μέλλουσα βασιλεία του ουρανού, ενώ για τον Παύλο αυτή είναι η παρούσα μετά την ανάσταση…
Ομως ο Παύλος κατά τον μεγάλο καθηγητή Bultmann ανέδειξε στο Ευαγγέλιο ακριβώς την προσωπικότητα του Ιησού… Για να προσθέσει ο  Bultmann ότι: ´Οσο λίγο μπορεί κανείς να διαφύγει από τη μυθολογία του Παύλου προς μια μυθική εξαγγελία του Ιησού, άλλο τόσο μπορεί να επιστρέψει από την κατά Παύλο κρίση του κόσμου και του ανθρώπου στην οπτιμιστικότερη άποψη του Ιησού ή από τον υπερβατικό Θεό του Παύλου στον έμφυτο Θεό του Ιησού. Ετσι, όποιος βρίσκει τον Παύλο δυσάρεστο και απόκοσμο πρέπει να βρίσκει ίδιο και τον Ιησού´.
 Στην εορτή Πέτρου και Παύλου νιώθουμε την ανάγκη να επισημάνουμε την ανάγκη αναθεμελίωσης του χριστιανικού μηνύματος στον σύγχρονο κόσμο της συνεχούς τραγωδίας, τρόμου και εξαθλίωσης…
Μ’ αυτή την αναθεμελίωση δημιουργούμε  μια Διεθνή Βιβλιοθήκη για τον Απόστολο Παύλο στον περικαλλή Ναό των Χανίων, με καθιέρωση ενός ετήσιου Πνευματικού Συμποσίου στην πόλη μας…
Ομως είμαστε δικαιολογημένα απογοητευμένοι από την αδράνεια προς αυτή την κατεύθυνση, όπως συμβαίνει και με τις 3 άλλες ενοριακές βιβλιοθήκες που δημιουργήσαμε με συναίνεση του νυν αρχιεπισκόπου μας, του Μητροπολίτη κ. Δαμασκηνού και των ιερέων των Ναών.
Στον περικαλλή, πάλλευκο, Ιερό Ναό των Αποστόλων Πέτρου και Παύλου εορτάστηκε, πάλι, στην πόλη μας η μνήμη των δύο κορυφαίων ανδρών, μετά Χριστού, της χριστιανικής εκκλησίας.
Του Πέτρου ως περιώνυμου Μαθητή και Αποστόλου του Χριστού, για τον οποίο ο Θείος διδάσκαλος τον χαρακτήρισε ως ακρογωνιαίο λίθο του οικοδομήματος του ´Χριστιανικού Ναού´. Και του Παύλου ως του μεγάλου διώκτη της χριστιανικής, πρωτοσχηματιζόμενης εκκλησίας, με συμμετοχή – ηθική ενίσχυση των λιθοβολησάντων τον πρωτομάρτυρα διάκονο ΣΤΕΦΑΝΟ. Για να μεταστραφεί με τη λάμψη τύφλωσής του πορευόμενος στη Δαμασκό. Και να γίνει μετά ο ´μεταμορφωμένος´ Μέγας Απόστολος ΠΑΥΛΟΣ.
Αυτός, που διατύπωσε το Χριστιανικό κήρυγμά του με τη διδασκαλία για τον Χριστό και τον Λυτρωτή Μεσσία. Για να διατυπωθεί μια εκδοχή για απόλυτη διαφορά του χριστιανικού κηρύγματος του Παύλου από τον αποκαλυπτικό λόγο του Ιησού.
Ο ΧΡΙΣΤΟΣ ΩΣ ΜΕΣΣΙΑΣ ΚΑΙ ΛΥΤΡΩΤΗΣ
Στο βιβλίο ´Η ΘΕΩΡΙΑ ΓΙΑ ΤΟ ΛΟΓΟ´ του πατρός Κωνσταντίνου Μπέη (σελ. 780, εκδόσεις ΕΥΝΟΜΙΑ Verlag 2007), περιλαμβάνεται το σπουδαίο κεφάλαιο με τίτλο: ´Ο Ιησούς ως αποκαλυπτικός Λόγος του Θεού και το πρόβλημα των αποκαλυπτών του ίδιου του Ιησού´.
Το αναλυτικό αυτό κεφάλαιο έχει τα εξής μέρη με τους κάτωθι τίτλους:
4.1. Η διδασκαλία του Ιησού:
Πνεύμα ο Θεός και τους προσκυνούντας αυτού εν πνεύματι και αλήθεια δει προσκυνείν, με:
α) Χωρία από το τέταρτο Ευαγγέλιο.
β) Χωρία από τα συνοπτικά Ευαγγέλια.
4.2. Η διδασκαλία του Παύλου για τον Χριστό ως τον λυτρωτή Μεσσία, με υποκεφάλαια:
α) Ο Παύλος υπό την επήρεια της θεωρίας του λόγου.
β) Το χριστιανικό κήρυγμα του Παύλου.
γ) Ο Παύλος και οι Φαρισαϊκές ρίζες του.
δ) Κενά και ερωτηματικά αναφορικά με τον Παύλο της Ιστορίας και τη σχέση του με τον από Ναζαρέτ άνθρωπο Ιησού και
δ1) Ο Παύλος ήταν παρών τις μέρες της καταδίκης και της Σταύρωσης του Ιησού.
δ2) Πότε και από ποιον εξοπλίστηκε ο Παύλος με πληροφορίες για τον Χριστιανισμό που κήρυξε;
δ3) Πότε και γιατί ο Παύλος επικαλέστηκε το όραμα της Δαμασκού;
δ4) Δικαιολογείται η αμφιβολία, αναφορικά με την αξιοπιστία κάποιων ισχυρισμών του Παύλου;
ε) Η εκδοχή για την απόλυτη διαφορά του χριστιανικού κηρύγματος του Παύλου από τον αποκαλυπτικό λόγο του Ιησού.
στ) Η κυρίαρχη θεωρία για την ταύτιση του κηρύγματος του Παύλου και του Ιησού.
ΓΙΑ ΕΝΙΣΧΥΣΗ ΕΝΟΣ ΟΥΣΙΩΔΟΥΣ ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΣΜΟΥ
Το κεφάλαιο αυτό περιλαμβάνει περίπου 45 υποκεφάλαια και επιμέρους αναφορές για το μεγάλης σημασίας αυτό θέμα, ιδιαίτερα, στην εποχή μας που αναζητούνται ζωτικής σημασίας διευκρινίσεις με ευθύνη πίστεως και έρευνας για μια ενίσχυση ενός ουσιώδους χριστιανισμού την ώρα κατά την οποία η χριστιανική πίστη βάλλεται από πολλές πλευρές.
Μια από τις οποίες είναι οι πολλές δυσλειτουργίες και κοσμικές συνάφειες της ίδιας της χριστιανικής διοικούσας εκκλησίας σε Ανατολή και Δύση.
Για να καταλήξει αυτό το σημαντικό κεφάλαιο με το θέμα:
ΑΘΑΝΑΣΙΑ ΨΥΧΗΣ Ή ΑΝΑΣΤΑΣΗ ΝΕΚΡΩΝ;, με πολλά υποκεφάλαια. Με το κήρυγμα του Ιησού για την ανάσταση των νεκρών εν πνεύματι και με το κήρυγμα του Παύλου για την ανάσταση των νεκρών με σώμα πνευματικό και τη θεώρηση της ανάστασης ως επανασύνδεση ψυχής και σώματος…
Εμείς, όμως, λόγω της μεγάλης εορτής Πέτρου και Παύλου, θα περιοριστούμε στην αναφορά από το βιβλίο του πατρός και καθηγητή της Δικονομίας Κώστα Μπέη (σελ. 217 – 223) για τις αναφερόμενες ως διαφορετικές εκδοχές του κηρύγματος του Ιησού και του κηρύγματος του Παύλου.

Η ΕΚΔΟΧΗ για την απΟλυτη διαφορΑ του χριστιανικοΥ κηρΥγματος του ΠαΥλου απΟ τον αποκαλυπτικΟ λΟγο του ΙησοΥ…
Σε αυτό το μέρος αναφέρονται περιληπτικά από το κείμενο Μπέη τα εξής: ´Εχει υποστηριχθεί ότι ο αποκαλυπτικός λόγος του Ιησού δεν περιέχει καμία αναφορά σε καθολική ενοχή της ανθρωπότητας από το λεγόμενο προπατορικό αμάρτημα. Δεν αξίωνε από τους ανθρώπους να υποβληθούν σε διαδικασία εξιλέωσής των από το άγος της αμαρτίας.
Η προστακτική «μετανοείτε» χαρακτηρίζει το σωτηριολογικό κήρυγμα του Βαπτιστή Ιωάννη, όχι, τον αποκαλυπτικό λόγο του Ιησού…
(ευθύνη, κατά το κήρυγμα του Ιησού έχει ο καθένας μας για τα δικά του αμαρτήματα, όσα τελεί, και μάλιστα με επίγνωση και αποδοχή του άδικου χαρακτήρα των…).
Οπωσδήποτε, όμως, σε περίπτωση ανεπίγνωστης αμαρτίας ο Ιησούς είναι επιεικής και θέλει την απαλλαγή εκείνου που ανεπιγνώτως πράττει το κακό: «Πάτερ άφες αυτοίς, ου γαρ οίδασιν τι ποιούσιν». Επίσης ο συγγραφέας Ν. Wrede είχε επισημάνει ότι το σωτηριολογικό κήρυγμα του Παύλου έχει διαφορετικό αντικείμενο από εκείνο του Ιησού. Με την έννοια ότι ο Παύλος προσέβλεπε στην εσχατολογική σωτηρία του ανθρώπου από το άγος του προπατορικού αμαρτήματος, όταν θα έλθει η φοβερή ημέρα της κρίσης και της καταδίκης. Ενώ, ο Ιησούς κήρυξε τη μετάνοια· καθένας μας για τα προσωπικά του αμαρτήματα προκειμένου ν’ αποκαταστήσει και να καλλιεργήσει ΕΔΩ ΚΑΙ ΤΩΡΑ αγαθή σχέση τέκνου προς πατέρα´.
ΙΗΣΟΥΣ ΚΑΙ ΠΑΥΛΟΣ ΑΝΤΛΟΥΝ
ΑΠΟ ΤΗΝ ΙΔΙΑ ΤΗ ΓΗ
…Ο Γερμανός Ευαγγελικός Θεολόγος (1884 – 1976) καθηγητής από το 1916 Πανεπιστημίου, συνομολογεί πως είναι ξεκάθαρο ότι ο Παύλος δεν στηρίζει θεολογικές ανθρωπολογικές και σωτηριολογικές απόψεις των πάνω σε λόγια του Ιησού… αλλά, φαίνεται, κατ’ αυτόν, αρκετό ότι ο Ιησούς και ο Παύλος αντλούν από την ίδια ιουδαϊκή πηγή. Για να σχολιάσει σ’ αυτό ο σημείο ο πατήρ – καθηγητής της Δικονομίας Κώστας Μπέης (σελ. 220 – 221) λέγοντας: ´Αλλά, αν είναι έτσι η κατάσταση, ότι δηλαδή, τόσο ο Παύλος, όσο και ο Ιησούς απλώς και μόνον αντλούν από την ιουδαϊκή βιβλική παράδοση, ευλόγως ανακύπτει η απορία, για ποιο καινούργιο μήνυμα ενσαρκώθηκε ο αποκαλυπτικός λόγος; Απλώς και μόνο για να λειτουργήσει ως ο εσχατολογικός Μεσσίας που ανέμειναν οι Ιουδαίοι και απλώς δεν το αντιλήφθηκαν καθώς θεωρούσαν σκάνδαλο την εκδοχή ότι ο Μεσσίας δεν ήταν ο αναμενόμενος νέος Βασιλέας Δαυίδ, αλλ’ εκείνος ο ρακένδυτος και ξυπόλυτος που προπηλάκισαν και χλεύασαν επάνω στον Σταυρό´.

Η ΚΥΡΙΑΡΧΗ θεωρΙα για  την ταΥτιση του κηρΥγματος του ΠαΥλου και του ΙησοΥ
Ο π. Κ.Μ. Γράφει πάνω σε αυτό το θέμα, κυρίως, τα εξής:
Ο Bultmann προσπάθησε να καταδείξει την ουσιαστική εναρμόνιση της θεολογίας του Παύλου με το κήρυγμα του Ιησού… Κατ’ αυτόν υπάρχει απόλυτη ταύτιση του κηρύγματος του Παύλου με εκείνο του Ιησού, αναφορικά με τη δεσμευτικότητα του νόμου. Με μόνη τη διαφορά ότι ο Ιησούς προσβλέπει στη μέλλουσα Βασιλεία των ουρανών, ενώ για τον Παύλο αυτή είναι ήδη παρούσα μετά την ανάσταση του Χριστού. Ακόμη ο Bultmann αποκρούει την εκδοχή ότι ο από Ναζαρέτ Ιησούς δεν επηρέασε τη συγκρότηση της Θεολογίας του Παύλου, ο οποίος ανέδειξε σε Ευαγγέλιο, ακριβώς, την ιστορική προσωπικότητα του Ιησού…
Εν τούτοις, χώρος επαφής των ανθρώπων με  τον Ιησού δεν είναι για τον Παύλο η Ιστορία, αλλά το λυτρωτικό κήρυγμα, που Ευαγγελίζεται τον νέο αιώνα…
Στο παράρτημα του βιβλίου για τα πρόσωπα που αναφέρονται μέσα στις σελίδες του, ο Κ. Μπέης σημειώνει (στο όνομα Bultmann σελ. 595), ότι ο κοσμήτωρ -τώρα- της Θεολογικής σχολής Αθηνών Μάριος Μπέγζος στο βιβλίο του ´Φιλοσοφία της Θρησκείας´, εκδόσεις Γρηγόρη, 2004, σελ. 245, αναφέρει:
´Ο Bultmann συμμερίζεται την ανησυχία του  Κarl Barth για την αυθεντικότητα του χριστιανικού μηνύματος στον σύγχρονο κόσμο και τη μέριμνά του για τη βιβλική αναθεμελίωσή του, για να συνεπικουρήσει τη θεολογία, με στόχο τη διαμόρφωση μιας μορφής λόγου, η οποία θα συνδράμει μεθοδολογικά (όχι οντολογικά) στην πίστη´…
Εορτή Πέτρου και Παύλου, συνεόρτασαν οι Χανιώτες – Χανιώτισσες στον περικαλλή λευκό Ναό μας, με τις ευλογίες του Μητροπολίτη μας, του προϊσταμένου του Ναού, των Ιεραρχών, των πιστών, της μεγάλης αυτής γιορτής. Και προσδοκούμε την καθιέρωση του ετήσιου συμποσίου που έχουμε προτείνει με αφορμή τη βιβλιοθήκη που, ήδη, δημιουργούμε, για μια πανελλήνια -και πανευρωπαϊκή σπουδή- των λόγων του Απ. Παύλου για τον Χριστό.
Επιθυμούμε να τονίσουμε σε εαυτούς και αλλήλους ότι οι πανηγύρεις λαμπρύνουν τις ψυχές μας, όμως, δεν πρέπει να κάνουμε ΑΥΤΟΣΚΟΠΟ τον πανηγυριωτισμό…


Ακολουθήστε τα Χανιώτικα Νέα στο Google News στο Facebook και στο Twitter.

Δημοφιλή άρθρα

Αφήστε ένα σχόλιο

Please enter your comment!
Please enter your name here

Εντός εκτός και επί τα αυτά

Μικρές αγγελίες

aggelies

Βήμα στον αναγνώστη

Στείλτε μας φωτό και video ή κάντε μία καταγγελία

Συμπληρώστε τη φόρμα

Ειδήσεις

Χρήσιμα