π. Στυλιανός Θεοδωρογλάκης Αυτοέκδοση, Χανιά 2013
πρωτοπρεσβύτερος, ιερατικός προϊστάμενος του
Ιερού Καθεδρικού Ναού των Εισοδίων της Θεοτόκου Χανίων
Ενα νέο βιβλίο του διακεκριμένου θρησκευτικού – εκκλησιαστικού – ορθόδοξου πρωτοπρεσβύτερου και προϊσταμένου του Μητροπολιτικού Ναού των Εισοδίων της Θεοτόκου Χανίων, π. Στυλιανού Θεοδωρογλάκη, ο οποίος με τη δική του πνευματική ευθύνη επέλεξε 50 από τα πολλά κείμενά του, που έχουν πρωτοδημοσιευτεί σε θρησκευτικά έντυπα, για να συγκροτήσει τον τόμο 254 σελίδων με τον τίτλο ΑΝΑΛΕΚΤΑ δοκίμια Ευθύνης.
Σ? αυτό τον τόμο, στα 4 μέρη του, περιλαμβάνονται θέματα τόλμης, αλήθειας, βαθιάς πνευματικότητας, ουσιαστικής χριστιανικότητας και πραγματικής ορθοδοξότητας. Θέματα κρίσιμα σε έναν καιρό φθοράς και δοκιμασμένων των πνευματικών αξιών του χριστιανισμού και ιδιαίτερα της ορθοδοξίας στην ελληνική της υπόσταση και έκφραση. Χωρίς μάλιστα ο εύγλωττος κήρυκας του Λόγου του Χριστού και ευάγωγος συγγραφέας και αναλυτής αυτού του λόγου να αγνοεί τη μεγάλη ευθύνη του σύγχρονου (αλλά και των παλαιοτέρων) κλήρου, αρχιερέων και ιερέων της χριστιανοσύνης καθώς και των κατ? όνομα χριστιανών οι οποίοι – οποίες έχουν συμβατικοποιήσει τον ρόλο και την ευθύνη τους, ιδιαίτερα των ορθόδοξων χριστιανών στον σημερινό κόσμο της αγριότητας, της αχρειότητας, του ακραίου μίσους, των μαζικών θανάτων και της μεγάλης πνευματικής και ηθικής διαφθοράς και φθοράς καθώς και της καταστροφικής ανεργίας, κυρίως των νέων.
Γι? αυτή την αντιχριστιανική και εκμεταλλευτική πορεία των σύγχρονων χριστιανισμών που ακουμπά στα σαθρά θεμέλια του εκμεταλλευτικού καπιταλισμού.
Με όλες τις πολιτικές, κοινωνικές, οικονομικές, πολιτιστικές, μιντιακές, τρομοκρατικές, αντιτρομοκρατικές και υπερτεχνολογικές συναρτήσεις του.
Για να έχει οδηγηθεί η χώρα μας, αλλά και η Ευρώπη και ο κόσμος σε μία οδυνηρή σύγχρονη πραγματικότητα την οποία η χριστιανική εκκλησία δεν μπορεί να την αγνοήσει. Αυτή τη μη αγνόηση κατέθεσε με θαρραλέα φωνή και ευθύνη στα ´ΑΝΑΛΕΚΤΑ δοκίμια Ευθύνης´ που κυκλοφορήθηκαν πρόσφατα.
´ΑΝΑΛΕΚΤΑ ΔΟΚΙΜΙΑ ΕΥΘΥΝΗΣ´ είναι ο τίτλος του νέου βιβλίου του πρωτοπρεσβύτερου, ιερατικού προϊσταμένου του Ιερού Καθεδρικού Ναού των Εισοδίων της Θεοτόκου Χανίων π. Στυλιανού Θεοδωρογλάκη.
Ενα βιβλίο με ´ανάλεκτα´ άρθρα, διατριβές ή ομιλίες, που είχαν παρουσιαστεί και επιλέγονται για να συμπεριληφθούν -ανάμεσα από πολλά άλλα- σ? έναν τόμο που περιέχει αυτά τα ´ανάλεκτα´ κείμενα, που αποτελούν μικρά δοκίμια προσέγγισης από θρησκευτικής πλευράς, ενός θέματος κοινωνικού, οικονομικού, πνευματικού κ.λπ. για ανάλυσή του.
Αυτά τα ´Δοκίμια Ευθύνης´ παρουσίασε σε τέσσερις (4) ενότητες ο λογιότατος πρωτοπρεσβύτερος, προϊστάμενος του Μητροπολιτικού Ναού π. Στυλιανός Θεοδωρογλάκης.
ΚΕΙΜΕΝΑ ΑΥΤΟΤΕΛΗ
ΚΑΙ ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΑ ΜΕΤΑΞΥ ΤΟΥΣ
Οπως αναφέρει στον πρόλογό του ο θεολογικά εμβριθής θρησκευτικός συγγραφέας και κήρυκας του Λόγου του Χριστού, τα τέσσερα μέρη του βιβλίου του έχουν τα κάτωθι θεματικά πλαίσια:
Α? μέρος: Ουράνια μηνύματα, κεφάλαια θεολογικής ευθύνης και προβληματισμού.
Β? μέρος: Παρεξηγημένα θέματα: Κεφάλαια επίσης θεολογικής ευθύνης, που όμως μερικές φορές αποτελούν έστω και για λίγους πρόκληση και παρεξήγηση.
Γ? μέρος: Αιρέσεις, σατανισμός, όπου προσδιορίζεται ακροθιγώς η επικινδυνότητα της πλάνης των αιρέσεων και της λατρείας του Σατανά.
Δ? μέρος: Χαιρετισμοί στην Παναγία, τον Πατριάρχη, τον Επίσκοπο και τον Ιερό Καθεδρικό Ναό των Εισοδίων.
Για να αναφέρει στην εισαγωγή του ότι: ´Το νέο βιβλίο ΑΝΑΛΕΚΤΑ (Θεολογικής Ευθύνης) απαρτίζεται από μια ομάδα κειμένων αυτοτελών και διαφορετικών μεταξύ τους, τα οποία έχουν πάντα την εν Χριστώ ζωή, όπως η ορθόδοξη παράδοση και ζωή της εκκλησίας υπαγορεύει´.
Για να απευθύνεται ο λόγος του βιβλίου σε κάθε άνθρωπο, πέρα από θρησκευτικούς, εθνικούς ή κοινωνικούς προσδιορισμούς και αποκλεισμούς.
…Απευθυνόμενοι στον συνάνθρωπο απευθυνόμαστε στον Θεό, γιατί η επικοινωνία με τον συνάνθρωπο είναι επικοινωνία ειρήνης, ενότητας, συμφιλίωσης, συνεργασίας, ανάπτυξης, προόδου και πολιτισμού.
ΘΕΟΓΝΩΣΙΑ: ΑΝΑΓΚΗ ΤΩΝ ΚΑΙΡΩΝ ΚΑΙ ΤΩΝ ΠΕΡΙΣΤΑΣΕΩΝ
Με τη διαδρομή, άνθρωπος – Θεός, άνθρωπος – κόσμος να προϋποθέτει πέραν από την ανθρωπογνωσία και την κοσμογνωσία κατεξοχήν τη Θεογνωσία. Γιατί αυτό είναι ανάγκη των καιρών και των περιστάσεων.
Μέσα σ? έναν αιώνα απελπισίας και απόγνωσης, φόβων, αβεβαιότητας, ανασφάλειας, επιθετικότητας, τρομοκρατιών και αντιτρομοκρατιών.
…Για να τολμήσουμε την έξοδό μας από τα στεγανά της αφασίας και της θρησκευτικής αδιαφορίας, να δραπετεύσουμε από τη φυλακή του εγωκεντρισμού και να αρχίσουμε να ξανανιώθουμε πόσο ο Θεός νοιάζεται για μας.
Να παραδεχτούμε ότι είμαστε η έγνοια του Θεού και ότι μπορούμε να γινόμαστε ίδια η ζωή του, ανάλεκτα, πολύ και διάφορα, όμοια και ομόγνωμα. Ζωντανά και ζωογόνα. Σιγουριά και ασφάλεια.
ΟΡΘΟΔΟΞΗ ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΗ ΓΙΑ ΤΗ ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΗ ΑΝΑΓΕΝΝΗΣΗ
Σημαντικός ο εισαγωγικός λόγος του π. Στυλιανού στα ´ΑΝΑΛΕΚΤΑ ΤΟΥ´.
Για να εκφραστεί σε καθένα από αυτά τα μικρά κομψά δοκίμια ευθύνης με έναν χειμαρρώδη γραπτό λόγο, όπως χειμαρρώδης είναι και ο λόγος των Κυριακάτικων κηρυγμάτων του. Ο οποίος, πάντα, είναι σταθερά, λόγος ευθύνης Χριστού, με ορθόδοξη κατεύθυνση για μια αναγέννηση του χριστιανισμού, μέσα από την ανείπωτη φθορά και διαφθορά που του δημιούργησε ο Δυτικός Χριστιανισμός του ´Αλάθητου του Πάπα´, του προτεσταντικού εκπλουτισμού και εκμεταλλευτισμού, με πολέμους, καταστροφές, καταναγκασμούς και συνεχή φρίκη. Με προδοσία της Σταυρικής θυσίας του Χριστού και της ανάστασής Του.
Με αποτέλεσμα, σήμερα, ο Χριστιανισμός να έχει αυτοδιαψευστεί και να έχει χάσει το υψηλό αντίκρισμα της συνεχούς λάμψης του φωτός της Μεταμόρφωσης με όραμα έναν καλύτερο άνθρωπο σ? έναν καλύτερο κόσμο. Με σωστή αξιοποίηση όλων των σύγχρονων εξελίξεων της κοσμικής γνώμης, η οποία εκπορεύεται από την υπεργνώση του ουρανού στους φωτισμένους ανθρώπους που την ανακαλύπτουν.
ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΠΗΓΕΣ ΣΤΗΝ ΕΡΗΜΙΑ ΠΟΥ ΔΕΝ ΠΑΤΟΥΝ ΑΝΘΡΩΠΟΙ…
Οπως επισημαίνει με τον Λόγο της δικής του, αναζητητικής επιστημονικής ευθύνης, ο διεθνούς αναγνώρισης Αμερικανός φυσικός Robert B. Laughlin, Βραβείο Νόμπελ Φυσικής 1998, καθηγητής Φυσικής στο Πανεπιστήμιο Stanford Η.Π.Α., έγραψε την εξής εκπληκτική θέση στο βιβλίο του ´ΕΝΑ ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΟ ΣΥΜΠΑΝ´ (σελ. 195, εκδ. ΚΑΤΟΠΤΡΟ):
…´Υπάρχουν πηγές στην ερημιά όπου δεν πατούν άνθρωποι και δροσιστικό νερό που κανείς δεν ξέρει. Αλλά για να το βρεις πρέπει να τολμάς να πας πέρα από τα επιμέρους, να μελετήσεις το έδαφος, να είσαι ειλικρινής με τον εαυτό σου, όταν έχεις παρανοήσει κάτι και να εμπιστεύεσαι τη Θεία πρόνοια…´.
Βασικά, ο π. Στυλιανός Θεοδωρογλάκης και στα 4 μέρη του νέου βιβλίου του ανατέμνει Θεολογικά, λειτουργικά, πνευματικά και βιωματικά, ακόμα και πολιτικοκοινωνικά, τα σύγχρονα προβλήματα της ορθοδοξίας και της ορθόδοξης εκκλησίας μας, μέσα σ? έναν τόσο ανορθόδοξο, απάνθρωπο, εκμεταλλευτικό και εν τέλει, δολοφονικό κόσμο. Για να στηρίξει με τον λόγο ´τον απλό λαό του Θεού´ που τόσο εμείς οι ίδιοι, αλλά και οι ισχυροί του αιώνα τούτου, δεν υπολογίζουν.
Η ΦΩΝΗ ΤΟΥ ΟΥΡΑΝΟΥ ΚΑΙ ΤΟ ΦΩΣ ΤΟΥ ΚΟΣΜΟΥ
Οπως, στο πρώτο ´δοκίμιό´ του, με τίτλο ´Η ΦΩΝΗ ΤΟΥ ΟΥΡΑΝΟΥ´, προτάσσει τόσο για το Ιερατείο της εκκλησίας, όσο και τους αληθινούς (και όχι τους κατ? ευφημισμό) χριστιανούς λέγοντάς τους: στο Ευαγγέλιο (Ματθαίου 5, 14) ´Υμείς εστέ το φως του κόσμου´.
Για να προσθέσει πάνω σ? αυτό το φως και τα εξής, από το δεύτερο δοκίμιό του με τίτλο: ´ΟΥΡΑΝΙΑ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ´: ´Οσον όμως ο Λόγος του Θεού αφορά τον άνθρωπο και όσον η εκκλησία αποβλέπει στη σωτηρία των ανθρώπων, δεν μπορεί, τόσο ο Λόγος του Θεού όσο και η ίδια η εκκλησία να αδιαφορούν για τα προβλήματα της καθημερινότητας.
Η ΕΚΚΛΗΣΙΑ ΕΧΕΙ ΛΟΓΟ ΚΑΙ ΕΥΘΥΝΗ ΓΙΑ ΤΙΣ ΔΥΣΚΟΛΙΕΣ
´Η εκκλησία έχει λόγο για τις δυσκολίες της ζωής και έχει και ευθύνες όχι για την ύπαρξή τους, αλλά και για τη μοιραία διαιώνισή τους´. Για να προσθέσει στο ίδιο κείμενο τον αυθεντικό ´επαναστατικό λόγο του Χριστού, του Παύλου και των Αποστόλων, μέσα από την ουσιαστική επόπτευσή του, σε όλες τις σύγχρονες ανθρώπινες επιστημονικές και γενικές γνώσεις´. Για να αποτελεί έναν υπεύθυνο ιερέα των σύγχρονων καιρών…
Γράφει, λοιπόν, (σελ. 21 – 22) τα εξής: ´Ο άνθρωπος στην ορθόδοξη Θεολογική αντίληψη είναι ο οικονόμος, ο διαχειριστής του πλούτου, όχι ο ιδιοκτήτης του. Ο άνθρωπος χρησιμοποιεί τα αναγκαία για να ζήσει, αντίθετα, όποιος χρησιμοποιεί περισσότερα απ? όσα χρειάζεται ή ιδιοποιείται τ? αγαθά σημαίνει ότι αφαιρεί από άλλους, κλέβει τους συνανθρώπους, είναι ένοχος´.
…´Εργάζεσθε κατά δύναμιν και λαμβάνειν κατ? ανάγκην´ είναι η φράση που πρέπει να θυμούμαστε από το κεφάλαιο του ΜΑΡΞ.
ΜΙΑ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΕΚΡΗΞΗ ΕΙΝΑΙ ΕΠΙΚΙΝΔΥΝΗ
ΓΙΑ ΟΛΟΥΣ
Ομως, συμπληρώνει ο π. Στυλιανός, κριτικάροντας με υψηλή χριστιανική ευθύνη στην υπερ-άνιση και καταστροφική κατανομή του πλούτου, μεταξύ ολίγων πλουσίων και δισεκατομμυρίων φτωχών, γράφει:
´Η εκκλησία δεν μπορεί να μείνει αδιάφορη σ? αυτή την καταστροφική ανισοκατανομή. Οι στεναγμοί των πεπεδημένων, των νεόπτωχων, των ανέργων, των απελπισμένων, των ανήμπορων, των πασχόντων, των εξαρτημένων ΠΟΝΟΥΝ την εκκλησία, πονούν τον ίδιο τον ΘΕΟ… Με μια κοινωνική έκρηξη να είναι απειλή για όλους…´.
Λόγος μαρτυρίας και ιερατικής τόλμης για όλους τους θεσμούς και τους εσμούς ενός ΣΑΠΙΟΥ και θνήσκοντος πνευματικά, ηθικά, κοινωνικά και πολιτικά αδιέξοδου πολιτισμού. Που μέσα στην κρίση του, οδηγούνται καθημερινά, εκατομμύρια άνθρωποι… Για να προκύψει, κάθε στιγμή, το Μέγα ερώτημα: ´Ποιος συντηρεί άραγε αυτό το καθεστώς της τυραννίας των ανθρώπων από τον ίδιο τον άνθρωπο… Αλλά δεν μπορούμε να μιλούμε για τον άνθρωπο και να αγνοούμε τον Θεό…´.
Αλλά όπως γράφει ο διεθνούς φήμης καθηγητής του πολιτισμού Terry Eagleton στο βιβλίο του ´ΛΟΓΙΚΗ, ΠΙΣΤΗ ΚΑΙ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ´ (εκδ. ΠΑΤΑΚΗ): ´Κατά την άποψη του Νίτσε, αν το ζητούμενο δεν είναι απλώς η μεταμόσχευση της απόλυτης δύναμης από τον έναν στον άλλο, τότε ο θάνατος του Θεού πρέπει επίσης να σημαίνει τον θάνατο του ανθρώπου, δηλαδή το τέλος ενός συγκεκριμένου αγέρωχου, υπεροπτικού ανθρωπισμού!´.