Ενα καινοτόμο, πρωτοποριακό και πλήρες αυτοματοποιημένο ηλεκτρονικό πρόγραμμα για τη ρύθμιση και συντονισμό των φωτεινών σηματοδοτών, εφαρμόζεται εδώ και δύο μήνες στη πόλη μας.
Το πρόγραμμα υλοποιεί το αρμόδιο Τμήμα Φωτεινής Σηματοδότησης και Κυκλοφοριακών Θεμάτων του Δήμου Χανίων σε συνεργασία με το Πολυτεχνείο Κρήτης. Το πρόγραμμα εντάσσετε στο πλαίσιο του 7ου Προγράμματος που χρηματοδοτείται από την ευρωπαϊκή επιτροπή, και χρηματοδοτεί καινοτόμες προτάσεις ανάπτυξης και εφαρμογής νέων τεχνολογιών. Να σημειωθεί ότι το συγκεκριμένο πρόγραμμα ´AGILE´ εφαρμόζεται πιλοτικά στα Χανιά σε πανευρωπαϊκό επίπεδο.Τα ´Χ.Ν.´ επισκέφτηκαν το τμήμα Φωτεινής Σηματοδότησης του Δήμου από το οποίο ρυθμίζονται οι φωτεινοί σηματοδότες της πόλης και παράληλα λαμβάνονται όλα τα δεδομένα του νέου αυτού προγράμματος. Ο προϊστάμενος του τμήματος, Γαβριήλ Μαρινάκης, μας παρουσίασε σε γενικές γραμμές το καινοτόμο αυτό πρόγραμμα.
Το είναι το ´TUC´;
«Το πρόγραμμα ´TUC´(traffic opacity), ρυθμίζει σε πραγματικό χρόνο(real time) τους φωτεινούς σηματοδότες στη πόλη. Ενημερώνεται συνεχώς από την ροή της κίνησης (flow) και τις καταλήψεις στο οδόστρωμα από όλο το δίκτυο και τα εφαρμόζει απευθείας στους σηματοδότες. Δηλαδή πιο απλά, καταγράφει συνεχώς τα διερχόμενα αυτοκίνητα καθώς και τα σταματημένα οχήματα δεξιά και αριστερά του δρόμου, ρυθμίζοντας έτσι ανάλογα το χρόνο διάρκειας λειτουργίας των φώτων στους σηματοδότες. Υπάρχουν συνολικά 160 ανιχνευτές και μετράνε συνεχώς τη διέλευση και την κατάληψη. Στη συνέχεια το πρόγραμμα με ένα ειδικό αλγόριθμο που έχει επινοήσει το Πολυτεχνείο Κρήτης, δίνει τις ανάλογες εντολές έξω στο δίκτυο».
Το έξυπνο πρόγραμμα…
«Να δώσουμε ένα παράδειγμα: To πρόγραμμα όταν εντοπίσει κάποιο δρόμο με αυξημένη κίνηση, τότε αυτόματα αυξάνει το χρόνο λειτουργίας του πράσινου σηματοδότη ώστε να περάσουν περισσότερα οχήματα από εκείνο το σημείο του δρόμου. Ταυτόχρονα όμως και εδώ είναι το σημαντικό, είναι ότι το πρόγραμμα φροντίζει ώστε να ρυθμιστούν ανάλογα και οι επόμενοι κοντινοί φωτεινοί σηματοδότες. Δεν ξεμπλοκάρει μόνο το δρόμο με την αυξημένη κυκλοφορία μεταθέτοντας το πρόβλημα στο επόμενο, αλλά ρυθμίζει συνολικά τη ομαλή κυκλοφορία των οχημάτων και στους επόμενους σηματοδότες».
´TUC και TAS´ σε συνδυασμό..
«Ο Δήμος αυτή την στιγμή χρησιμοποιεί εκτός από το TUC για την ρύθμιση της κυκλοφορίας και το πρόγραμμα TAS επίσης ένα πρόγραμμα που εφαρμόζεται μόνο στα Χανιά και σε καμμία άλλη πόλη στη Ελλάδα. Το TAS (traffic automatic system) είναι χρονολογίας του 2000. To πρόγραμμα αυτό έχει μια ´βιβλιοθήκη´ με προγράμματα fix (κλειστά) τα οποία ανάλογα με την κυκλοφορία που εντοπίζει στους δρόμους παίρνει από τη ´βιβλιοθήκη´ το ανάλογο πρόγραμμα και το εφαρμόζει έξω στο δίκτυο. Είναι το πρόγραμμα που χρησιμοποιούμε τις απογευματινές και βραδινές ώρες. Τις ώρες αιχμής εφαρμόζουμε το TUC το οποίο είναι πιο εξελιγμένο και σύγχρονο και που μας ενδιαφέρει άμεσα».
Τα πρώτα αποτελέσματα λειτουργίας του προγράμματος είναι θετικά!
«Το πρόγραμμα ξεκίνησε να εφαρμόζεται πριν από δύο μήνες στη πόλη μας. Θα το λειτουργήσουμε μέχρι τέλος Οκτωβρίου και αν τα αποτελέσματα που θα μας δώσει είναι καλά, θα δοθεί μόνιμα για τη ρύθμιση των φωτεινών σηματοδοτών και της κυκλοφορίας γενικότερα. Να σημειώσω ότι στον κόμβο της Χονολουλού και της Ηρώων Πολυτεχνείου έχουμε δει μέχρι στιγμής μια βελτίωση στη ροή της κυκλοφορίας πάνω από 50%». Το πρόγραμμα είναι εντελώς καινοτόμο και γι? αυτό θα το παρουσιάσουμε στα τέλη Σεμπτέμβρη για μια ακόμα φορά σε ένα συνέδριο στη Μαδρίτη. Να σημειώσω ότι το έχουμε παρουσιάσει σε αρκετές ευρωπαϊκές πόλεις μια από αυτές και η Κολωνία στη Γερμανία, αποσπώντας ευμενή σχόλια».
Στη κυκλοφοριακή συμφόρηση δεν φταίνε οι σηματοδότες και το πρόγραμμα…
«Tα διπλοπαρκαρισμένα ή και τριπλοπαρκαρισμένα πολλές φορές αυτοκίνητα στους δρόμους είναι η αιτία που δημιουργείται το μποτιλιάρισμα και ο εκνευρισμός των οδηγών και δεν φταίνε οι σηματοδότες όπως αρκετές φορές ακούγεται. Να δώσουμε ένα παράδειγμα για να καταλάβει ο κόσμος: το πρόγραμμα όπως είπαμε ανιχνεύει την ροή των οχημάτων καθώς και τα παρκαρισμένα αυτοκίνητα και καθορίζει αυτόματα το χρόνο διάρκειας των φωτεινών σηματοδοτών. Ετσι αν και δίνει καλούς χρόνους πρασίνου στα οχήματα, η καθυστέρηση δημιουργείται από τα παρκαρισμένα αυτοκίνητα, τα οποία δυσκολεύουν την κυκλοφορία με αποτέλεσμα ο δρόμος να στενεύει και η ροή των οχημάτων να γίνεται με πολύ αργούς ρυθμούς. Αρα όση ώρα και να δώσουμε ανοιχτό το πράσινο το πρόβλημα παραμένει». Επίσης οι στενοί δρόμοι (βλ.Χονολουλού) δημιουργούν επίσης στιγμιαία κυκλοφοριακά προβλήματα. Να δώσω ένα ακόμα παράδειγμα: Στη πλατεία δημοτικής αγοράς συναντιούνται οχήματα από 4 δρόμους (Αντρέα Παπανδρέου, Τζανακάκη, Ελευθερίου Βενιζέλου και Νικολάου Πλαστήρα) με κατεύθυνση την Χατζημιχάλη Γιάνναρη και την οδό Σκαλίδη, δρόμος που είναι μονής κυκλοφορίας, ενώ τα διπλοπαρκαρισμένα αυτοκίνητα δημιουργούν ιδιαίτερα τους καλοκαιρινούς μήνες ένα μικρό μποτιλιάρισμα. Το πρόγραμμα ανιχνεύει το κυκλοφορικό φόρτο και δίνει πράσινο μεγάλης διάρκειας, τόσο στο σηματοδότη που βρίσκεται στη πλατεία 1866 όσο και στα φανάρια στο Πανελλήνιο. Κάτω από άλλες συνθήκες( διπλή λωρίδα- όχι παρκαρισμένα οχήματα εκατέρωθεν του δρόμου) τα αυτοκίνητα θα περνούσαν χωρίς να δημιουργείται πρόβλημα. Ετσι όση ώρα και να παραμείνουν ανοιχτοί οι πράσινοι σηματοδότες το πρόβλημα δεν θα λυθεί. Το ηλεκτρονικό σύστημα διαχείρησης των φωτεινών σηματοδοτών είναι πολύ έξυπνο και το δημιουργήσαμε για να διευκολύνει τη ζωή μας στη κίνηση στους δρόμους. Ομως για να αποδείξει τις δυνατότητές του στο έπαρκο, χρειάζεται οδηγούς που σέβονται εαυτούς και αλλήλους και κυρίως το Κ.Ο.Κ».
Να σημειωθεί ότι στο εν λόγω πρόγραμμα εκτός από τον Δήμο Χανίων συμμετέχουν ως εταίροι: Το Τεχνολογικό Πανεπιστήμιο Κύπρου, το Πολιτειακό Πανεπιστήμιο της Πενσυλβάνιας (Η.Π.Α.), το Ινστιτούτο Fraunhofer (Γερμανία), η ΣΙΕΜΕΝΣ ΕΛΛΑΣ, η ισπανική εταιρεία Sociedad Iberica de Contsrucciones Electricas SA καθώς και η ισραηλινή εταιρεία AFCON Software & Electronics Ltd. Οι συμμετέχουσες εταιρείες ανήκουν στους πρωτοπόρους διεθνώς σε ανάπτυξη και λειτουργία συστημάτων Ελέγχου Φωτεινής Σηματοδότησης.