Alexander Dugin, διάσημος Ρώσος καθηγητής Εκδόσεις: ΕΣΟΠΤΡΟΝ 2013
(στο Παν. Λομονόσοφ) Κοινωνιολογίας και
Γεωστρατηγικής, πολιτικός σύμβουλος του Μετάφραση: Ευαγγελόπουλος
προέδρου Πούτιν Δημήτριος
Ενα ιδιαίτερου ενδιαφέροντος βιβλίο που αποκαλύπτει τις νέες ρωσικές προθέσεις να αντιπαρατεθεί (με θερμή πνευματική σύγκρουση) στη Δύση, με αμφισβήτηση όλων των επαναλαμβανόμενων υπερ-εξουσιαστικών ´πατριαρχικών – ανδροκρατικών´ αξιών της. Με κυρίαρχο τον υπερ-εξουσιαστικό ´λόγο´ της δυτικής σκέψης, επιστήμης, τεχνολογίας και πολιτισμού που τώρα έχει οδηγηθεί στο οριακό αδιέξοδό του με βαριά κρίση.
Μια κρίση την οποία διαχειρίζεται μετα-μοντέρνα (νεοφιλελεύθερα) καταλύοντας όλες τις ανθρώπινες αξίες και πνευματικές ελευθερίες της ανθρωπότητας. Για όλα τα αναδυόμενα σχήματα ενός νέου κόσμου, δίδονται απαντήσεις και διατυπώνονται θέσεις και απόψεις στα 14 κεφάλαια του προκλητικού βιβλίου του Alexander Dugin, τα οποία θα προσπαθήσουμε να παρουσιάσουμε με σχολιασμούς για την ευρεία ενημέρωση των αναγνωστών – αναγνωστριών των ´Χανιώτικων νέων´.
Με τους κάτωθι τίτλους των περιεχομένων του 1ου κεφ. Η γέννηση της ιδέας, 2 κεφ. το Dasein ως δράστης, 3 κεφ. Η κριτική των μονότονων διαδικασιών, 4 Κεφ. Η αντιστρεψιμότητα του χρόνου, 5 κεφ. Η παγκόσμια μετάβαση στον (μεταμοντερνισμό) και οι εχθροί της, 6 κεφ. Συντηρητισμός και μεταμοντερνισμός, 7 κεφ. Ο πολιτισμός ως μια ιδεολογική έννοια, 8 κεφ. Ο φιλελευθερισμός και οι μεταμορφώσεις, 9 κεφ. Η οντολογία του μέλλοντος, 10 κεφ. Η νέα πολιτική ανθρωπολογία, 11 κεφ. Η τέταρτη πολιτική πρακτική, 12 κεφ. Το γένος στην τέταρτη πολιτική θεωρία, 13 κεφ. Ενάντια στον μεταμοντέρνο κόσμο, Παράρτημα Ι Πολιτική μετα-ανθρωπολογία, Παράρτημα ΙΙ Η μεταφυσική του χάους.
´Η τέταρτη πολιτική θεωρία´ του Ρώσου στρατηγικού, σύγχρονου αναλυτή, φιλοσόφου και πολιτικού, θεωρητικού οραματιστή, του Alexander Dugin, αλλά και εδώ και μια δεκαετία γεωστρατηγικού συμβούλου του προέδρου Πούτιν, ο οποίος διδάσκει φιλοσοφία, πολιτική θεωρία στο Πανεπιστήμιο της Μόσχας.
ΡΩΣΟΣ ΔΙΑΣΗΜΟΣ ΚΑΘΗΓΗΤΗΣ ´ΓΚΟΥΡΟΥ´ ΝΕΑΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ
Αυτός, λοιπόν, ο διάσημος εδώ και χρόνια Ρώσος γκουρού της γεωπολιτικής, ενημερωμένος βαθιά και πλατιά για τον υπό κρίση πολιτισμό της δύσης με τα έργα του, ιδιαίτερα με το βιβλίο του ´Η τέταρτη πολιτική διάσταση´ κόβει -όπως χαρακτηριστικά έχει λεχθεί- τον γόρδιο δεσμό του παγκόσμιου πολιτικού αδιεξόδου.
Με διατύπωση μιας εξαιρετικά προκλητικής θεωρίας, με σοβαρές και αξιόλογες πρακτικές δράσεις, για τη μερική ή συνολική εξέλιξη και προώθηση αυτής της θεωρίας.
Για την επιτυχία της οποίας πριν ακόμα και από τον πρόλογο, παραθέτει το εξής απόσπασμα από το βιβλίο: ´Είναι δύσκολο να πούμε πώς θα εξελιχθεί η διαδικασία ανάπτυξης αυτής της θεωρίας´.
ΑΠΕΛΠΙΣΜΕΝΗ ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ ΔΙΕΞΟΔΟΥ ΑΠΟ ΤΟ ΣΗΜΕΡΙΝΟ ΠΑΓΚΟΣΜΙΟΠΟΙΗΜΕΝΟ ΑΔΙΕΞΟΔΟ
´Ενα πράγμα πάντως είναι σαφές: αυτή δεν μπορεί να είναι μια ιστορική προσπάθεια ή να περιοριστεί σε μια μικρή ομάδα ανθρώπων. Η προσπάθεια πρέπει να είναι κοινή και συλλογική. Ως προς αυτό, οι εκπρόσωποι άλλων πολιτισμών και λαών, τόσο στην Ευρώπη όσο και στην Ασία, μπορούν να μας (τη Ρωσία) βοηθήσουν πραγματικά καθώς αισθάνονται και οι ίδιοι, με δριμύτητα την εσχατολογική ένταση της παρούσας στιγμής και αναζητούν εξίσου απελπισμένα διέξοδο από το σημερινό παγκόσμιο αδιέξοδο´.
´Ενα αδιέξοδο – τέλμα´ συμπληρώνει ο Alexander Dugin που για να το ξεπεράσουμε χρειαζόμαστε μια ΤΕΤΑΡΤΗ ιδεολογία, η οποία, αν και θα χρησιμοποιήσει στοιχεία που θα αντλήσει από τα συντρίμμια των τριών ιδεολογιών φιλελεύθερης δημοκρατίας, μαρξισμού και φασισμού, η ίδια θα παραμείνει καινοτόμα και μοναδική.
ΠΟΙΑ Η ΠΟΡΕΙΑ ΤΟΥ ΠΑΓΚΟΣΜΙΟΥ ΠΟΛΙΤΙΚΟΥ ΤΟΥ ΜΕΛΛΟΝΤΟΣ
Βασικά, ο κόσμος βρίσκεται σήμερα στο χείλος μιας μετα-πολιτικής πραγματικότητας, που οι αξίες του φιλελευθερισμού είναι τόσο βαθιά ενσωματωμένες, ώστε ο μέσος άνθρωπος δεν είναι πλέον σε θέση να το αντιληφθεί. Κατά συνέπεια, ο φιλελευθερισμός απειλεί να μονοπωλήσει τον πολιτικό λόγο και να γεμίσει τον κόσμο με μια καθολική ομοιομορφία, καταστρέφοντας όλα εκείνα τα στοιχεία που καθιστούν τους διάφορους πολιτισμούς και λαούς μοναδικούς.
Το βιβλίο ´Η τέταρτη πολιτική θεωρία´ κρίνεται ότι αποτελεί εισαγωγή σε ιδέα που μπορεί να διαμορφώσει την πορεία του παγκόσμιου πολιτικού του μέλλοντος.
ΠΩΣ ΘΑ ΑΠΕΛΕΥΘΕΡΩΘΟΥΜΕ ΑΠΟ ΤΗΝ ΞΕΝΗ ΚΑΤΟΧΗ;
Για το βιβλίο αυτό σημειώνει στο τέλος του προλόγου του ο καθηγητής – ακαδημαϊκός Δημήτρης Κιτσίκης ότι: ´εάν ελευθερώσουμε τον σοσιαλισμό από τα υλιστικά – αθεϊστικά μοντερνιστικά χαρακτηριστικά του και, εάν απορρίψουμε τις ρατσιστικές και στενόμυαλες εθνικιστικές απόψεις των δοξασιών του τρίτου δρόμου, φθάνουμε σ? ένα τελείως νέο είδος πολιτικής ιδεολογίας, της «τέταρτης πολιτικής θεωρίας». Η οποία στα χέρια της πολιτικής ασυμβατικότητας και δημιουργικότητας, δύναται να επιφέρει την απελευθέρωση της χώρας μας από την ξένη κατοχή´ (Δ. Κιτσίκης, Οττάβα, Απρίλης 2013).
O MEΓΑΛΥΤΕΡΟΣ ΣΗΜΕΡΙΝΟΣ ΔΙΑΝΟΟΥΜΕΝΟΣ ΞΕΠΕΡΝΑ ΤΙΣ ΕΞΑΡΤΗΜΕΝΕΣ ΑΝΤΙΔΡΑΣΕΙΣ ΤΩΝ Μ.Μ.Ε.
Στον πρόλογο του καθηγητή Alain Soral γράφει και τα εξής: ´Σύμφωνα με τον Alexander Dugin, καθηγητή Κοινωνιολογίας και Γεωπολιτικής στο διάσημο Πανεπιστήμιο Lomonosov της Μόσχας και έναν από τους διανοούμενους που έχουν ασκήσει μεγάλη επιρροή στη Ρωσία, μόνο μια ριζοσπαστική λύση μένει: Να επινοήσουμε μια διαφορετική προσέγγιση, μια «τέταρτη πολιτική θεωρία» με τη σκέψη του μεγάλου αυτού Μοσχοβίτη διανοούμενου, που ξεπερνά τους δυτικούς ιδεολογικούς διαχωρισμούς και τις εξαρτημένες από τα Μ.Μ.Ε. αντιδράσεις. Σκέψη -που ξεδιπλώνεται σε όλα τα επίπεδά της- για να εκπλήξει τους κομφορμιστές, με την πρότασή του με την οποία υποστηρίζει ότι
ΑΝΑΓΚΗ ΝΑ ΕΠΑΝΕΛΘΟΥΜΕ ΣΤΙΣ ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΕΣ ΜΟΡΦΕΣ ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑΣ
«για να αντιμετωπίσουμε αποφασιστικά και νικηφόρα το μέλλον, θα πρέπει να επανέλθουμε στις ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΕΣ ΜΟΡΦΕΣ ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑΣ». Με αρχικό στόχο να είναι ο δυτικός μεταμοντερνισμός στον οποίο την κυρίαρχη αυτοκρατορία πρέπει να της κηρύξουμε τον πόλεμο´. Γιατί αυτή αποτελεί ένα νοσηρό μείγμα της κοινωνίας του θεάματος όπως την κατήγγειλε από το 1954 ο διάσημος Γάλλος σιτουονιστής, ο Γκυ Ντεμπρ, η κουλτούρα του καταναλωτισμού καθώς και του σχεδίου της για μια έσχατη παγκόσμια κυριαρχία…
Στη μικρή, αλλά μεγάλης σημασίας εισαγωγή του ο Alexander Dugin με τον τίτλο (του Οθέλου του Σαίξπηρ) γράφει και τα εξής:
ΝΑ ΑΝΤΙΤΑΣΣΟΜΑΣΤΕ
ΣΤΟ ´STATUS QUO´
´Η πολιτική, τουλάχιστον όπως την ξέραμε, παρουσιάζεται στον σημερινό κόσμο ως ένα θέμα του παρελθόντος.
…Ομως, πώς μπορεί να συμμετέχει κάποιος στην πολιτική, εάν δεν υπάρχει καμιά πολιτική; Υπάρχει μια μόνο διέξοδος, να απορρίψουμε τις κλασικές πολιτικές θεωρίες τόσο των νικητών, όσο και των ηττημένων. Να επεκτείνουμε τη φαντασία μας, να συλλάβουμε την πραγματικότητα ενός νέου κόσμου, να αντιμετωπίσουμε σωστό τις προκλήσεις του ΜΕΤΑΜΟΝΤΕΡΝΙΣΜΟΥ και να δημιουργήσουμε κάτι καινούργιο´…
Αυτή η προσέγγιση είναι μια πρόκληση προς την προώθηση της ´τέταρτης πολιτικής θεωρίας´ για την ανάπτυξη της οποίας είναι απαραίτητο:
? Να επανεξετάσουμε την πολιτική των πρόσφατων αιώνων από νέες θέσεις.
? Να συνειδητοποιήσουμε και να κατανοήσουμε τη βαθιά δομή της παγκόσμιας κοινωνίας που αναδύεται μπροστά στα μάτια μας…
? Να αποκρυπτογραφήσουμε σωστά το παράδειγμα του μεταμοντερνισμού.
? Να μάθουμε να αντιτασσόμαστε όχι στην πολιτική ιδέα, το πρόγραμμα ή τη στρατηγική, αλλά στην αντικειμενική πραγματικότητα του status quo, στην πιο κοινωνική όψη της α-πολιτικής κατακερματισμένης μετα-κοινωνίας.
? Και τελικά να κατασκευάσουμε ένα αυτόνομο πολιτικό μοντέλο που προσφέρει έναν νέο τρόπο κι ένα πρόγραμμα για τον κόσμο των αδιεξόδων, των τυφλών διαδρομών και της ατελείωτης ανακύκλωσης των ίδιων παλαιών πραγμάτων (ως μετα-ιστορία, σύμφωνα με τον Μπωντριγιάρ).
Η ΡΩΣΙΑ ΧΑΝΕΙ ΤΗΝ ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΤΗΣ ΣΤΗΝ ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΚΟΙΝΩΝΙΑ
…Ωστόσο, ο Dugin προς το τέλος της εισαγωγής του γράφει ότι: ´Για τη χώρα μου, τη Ρωσία, η Τέταρτη Πολιτική Θεωρία έχει μεταξύ άλλων πραγμάτων, μια τεράστια πρακτική σημασία. Ο ρωσικός λαός, κατά μεγάλη πλειοψηφία, βιώνει την ένταξή του στην παγκόσμια κοινωνία ως μια απώλεια της ταυτότητάς του. Ο ίδιος είχε απορρίψει σχεδόν εξ ολοκλήρου τη φιλελεύθερη ιδεολογία στη δεκαετία του 1990. Είναι όμως προφανές ότι είναι απίθανη μια επιστροφή στις ανελεύθερες ιδεολογίες του 20ού αιώνα καθώς αυτές οι ιδεολογίες (κομμουνισμός ή φασισμός) έχουν ήδη αποτύχει και έχουν αποδειχθεί ανίκανες να αντιμετωπίσουν τον φιλελευθερισμό για να μην αναφερθούμε στο ηθικό κόστος του ολοκληρωτισμού.
Για να συνεχίσει να δηλώσει ανοιχτά το νέο ´πνευματικό´ ξύπνημα της Ρωσίας, με σκληρή αντίταξη και αντιπαράθεσή του στον ´χρεοκοπημένο υλιστικό υπερεκμεταλλευτισμό´ της Δύσης γράφοντας:
Η ΡΩΣΙΑ ΧΡΕΙΑΖΕΤΑΙ
ΤΗΝ ´ΤΕΤΑΡΤΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΘΕΩΡΙΑ´
´Επομένως, για να γεμίσει αυτό το πολιτικό και ιδεολογικό ΚΕΝΟ, η Ρωσία χρειάζεται μια νέα πολιτική ιδέα την «Τέταρτη πολιτική θεωρία»´. Μια πολιτικο-πνευματική – πολιτιστική – γεωστρατηγική και γεωοικονομική ιδέα την οποία πέτυχε ο διάσημος καθηγητής Dugin για να την ενστερνισθεί ο πρόεδρος Πούτιν, που ´αγκαλιάζει´ και τη θρησκευτική ισχύ των 200 εκατομ. Ρώσων ορθοδόξων – που τους καταδίωξε τόσο απηνώς ο Στάλιν…
Για να προσθέσει με απόλυτη έμφαση και το εξής: ´Εάν η Ρωσία επιλέξει να «ζήσει», τότε αυτόματα θα προκαλέσει τη δημιουργία μιας τέταρτης πολιτικής θεωρίας. Διαφορετικά, για τη Ρωσία παραμένει μόνον η επιλογή του «να μη ζήσει». Γεγονός που θα σημαίνει μια ήσυχη εγκατάλειψη της ιστορικής και παγκόσμιας σκηνής. Αλλά, και μια διάλυσή της μέσα σε μια παγκόσμια τάξη που δεν δημιουργείται και δεν κυβερνιέται από εμάς!´.
´Η τέταρτη πολιτική πρόκληση´ του Alexander Dugin σηματοδοτεί μέσα από μια πνευματική συνέγερση την έναρξη για τη δημιουργία μιας νέας διπολικής (μαχητικής πνευματικότητας) μεταξύ Ανατολής και Δύσης. Δηλαδή Ρωσίας και Αμερικής με σταυροφορία ενάντια στη Δύση. Σε αντιστροφή των παλιών σταυροφοριών της δύσης ενάντια στην Ανατολή…
Εμείς, από τα φιλόξενα ´Χ.Ν.´ θα προσπαθήσουμε να γράψουμε για κάθε κεφάλαιο ένα αναλυτικό άρθρο γιατί το επιβάλλει η μεγάλη πρόκληση της ´Τέταρτης πολιτικής θεωρίας´.