Τι θα απαντήσουν τα παιδιά σας σε αυτήν την ερώτηση; Τίποτα; Ή μήπως θα παραθέσουν μια σειρά από χόμπι.
Τα καλοκαιρινά παιχνίδια σε εξωτερικό χώρο χαλαρώνουν, διασκεδάζουν κι αποκαλύπτουν αδυναμίες και κλίσεις. To καλοκαίρι είναι η ιδανική περίοδος για τα κιναισθητικά άτομα κάθε βαθμού.
Εκφράζουν τη φυσική υπεροχή τους και βελτιώνουν τις επιδόσεις τους σε όλα τα σπορ: ρακέτες, κολύμπι, ιστιοδρομίες, βόλεϊ, κωπηλασία ή θαλάσσιο ποδήλατο.
Κι οι υπόλοιποι τι κάνουμε; Διαβάζουμε μυθιστορήματα παραλίας ή κτίζουμε κάστρα στην άμμο; Υπάρχουν πολλαπλές απαντήσεις στο ερώτημα του τίτλου, ας τις δούμε?
Στην παραλία μαθαίνουμε?
Σε μια φιλόξενη καθαρή παραλία (τα αποτσίγαρα μαζευόταν κάθε μερικές ώρες) του Νομού μας θαύμασα την εφευρετικότητα των διαφορετικών μαθησιακών τύπων.
Πιτσιρίκια και ενήλικοι λάτρεις της φωτογραφίας ?οπτικοί τύποι- ήταν απασχολημένοι να ποζάρουν στα βράχια, να φωτογραφίζουν άλματα στην άμμο, βουτιές κολυμβητών και φυσικά τη μεγαλόπρεπη εξαφάνιση του κατακόκκινου ήλιου. Μια παρέα νεαρά ζευγάρια έπαιζε, για ώρα, ένα παιχνίδι γνώσεων του τύπου ?Πες 10 τραγούδια του τάδε τραγουδιστή?.
Αρκετοί αλλοδαποί χρησιμοποιούσαν τα γαλαζοπράσινα νερά σαν ντεκόρ του αναγνωστηρίου τους. Είναι ζήτημα αν έβρεξαν τα πόδια τους όλη την ημέρα. Θα πρέπει να διάβασαν από ένα βιβλίο ο καθένας τους. Θαύμασα την εφευρετικότητα και την υπομονή γονιών που απασχολούσαν τα παιδιά τους με αυτοσχέδια παιχνίδια. Σε μια λωρίδα άμμου έστησαν μια σειρά εμπόδια και παρότρυναν μισή ντουζίνα πιτσιρικάδες να τα υπερπηδούν.
Άλλοι ενήλικοι και παιδιά με ανεπτυγμένη τη χωρική αντίληψη έφτιαξαν ευμεγέθεις κατασκευές π.χ. ένας 2θέσιος καναπές σε πραγματικό μέγεθος ή ένα σύστημα με διώρυγες και γέφυρες.
Ένα ηλικιωμένο ζευγάρι που φωτογράφιζε για αρκετή ώρα το γειτονικό σύμπλεγμα βράχων και τη ροζ άμμο, πήρε με θρησκευτική ευλάβεια μια φούχτα άμμο στην τσάντα τους.
Εμαθαν παίζοντας
Στο 10ο παιχνίδι του μεσοκαλόκαιρου που παίξαμε την περασμένη εβδομάδα στο λιμανάκι της Κάτω Σούδας, παιδιά του Δημοτικού ασκήθηκαν σε μια σειρά δεξιότητες. Τι έμαθαν; Ας δούμε 2 ασκήσεις. Η ερώτηση της παρατηρητικότητας ?να βρούμε τη μεγαλύτερη βάρκα? προϋποθέτει ένα παιδί να αναγνωρίζει τη διαφορά ανάμεσα σε διάφορα σκάφη δηλαδή βάρκες, καΐκια, μικρά οχηματαγωγά, καταμαράν, ιστιοπλοϊκά, σκάφη κωπηλασίας και το περιπολικό του λιμεναρχείου. Μια γνώση μη κοινή σε αυτά.
Η ερώτηση προσανατολισμού ?Ας βρούμε τι αέρας φυσά σήμερα;? προϋποθέτει όχι μόνο γνώση των αέρηδων αλλά και που είναι ο Βορράς. Στο τέλος του παιχνιδιού τα παιδιά είχαν μάθει αρκετά στοιχεία της εφαρμοσμένης γνώσης.
Διάβασμα και πάθος
Χάρηκα ιδιαίτερα για τη συνάντηση που είχα, πριν λίγες μέρες, με μια ομάδα φιλομαθών παιδιών στην παιδική βιβλιοθήκη Χανίων. Ο λόγος; Τα παιδιά ενθουσιάστηκαν με την παρουσίαση μιας δομημένης στρατηγικής στην ανάγνωση ενός βιβλίου. Στη συνέχεια διάβασαν, συζήτησαν και παρουσίασαν ατομικά πολλές χρωματιστές όψεις των βιβλίων τους. Ήταν απορροφημένα που δεν έφυγαν, ούτε μετά το τέλος της συνάντησης μας. Διάβασμα με στρατηγική και πάθος ήταν το όφελος τους.
Βιβλιο-θεραπεία για εκπαιδευτικούς
Ο όρος bibliotherapy ? γλωσσικό δάνειο στην Αγγλική από τη γλώσσα μας ? χρησιμοποιείται για να περιγράψει την προτεινόμενη στρατηγική σε εκπαιδευτικούς που υποφέρουν από στρες.
Σύμφωνα με την εφημερίδα Guardian, oι ερευνητές διαπίστωσαν ότι εκπαιδευτικοί που διαβάζουν λογοτεχνία για αναψυχή είναι πιο δημιουργικοί και ιδιαίτερα αποτελεσματικοί στο Δημοτικό Σχολείο.
Διάβασμα στον ελεύθερο χρόνο συστήνουν, επίσης, σε φοιτητές Παιδαγωγικών σχολών, σε νέους εκπαιδευτικούς και σε αυτούς που θέλουν να ενισχύσουν την επαγγελματική τους φαρέτρα ή να αποκτήσουν εμπειρία στη λύση προβλημάτων και στη διαχείριση συμπεριφοράς.
Επίλογος
Οι σύγχρονοι διά βίου μαθητές παρατηρούν, στοχάζονται, ασκούνται και μαθαίνουν σε κάθε περιβάλλον. Κάθε ευκαιρία μάθησης που εκμεταλλεύονται, βαραίνει θετικά στο ισοζύγιο των προσόντων τους.