Κυριακή, 12 Ιανουαρίου, 2025

Μοτοκίνηση

Στα Χανιά
Οι μοτοσυκλέτες σύμβολο της Ελληνικής Αστυνομίας
Τρία από τα σημαντικότερα μοντέλα που κατασκεύασε ποτέ η εταιρεία θρύλος από το Milwaukee, η Harley-Davidson δηλαδή, βρίσκονται μεταξύ άλλων στη συλλογή των μοτοσυκλετών που έχει δημιουργήσει ο Μανώλης Κοζωνάκης.
Μαζί με τις υπόλοιπες οι μοτοσυκλέτες αυτές έχουν ένα κοινό σημείο: δούλεψαν και κυκλοφόρησαν στη διάρκεια της ζωής τους, στους δρόμους της χώρας μας, ενώ είχαν χρησιμοποιηθεί κατα κόρον από τον ελληνικο στρατό και την Αστυνομία (με διαφορετική ονομασία στο πέρασμα των χρόνων όπως: Χωροφυλακή, Αστυνομία Πόλεων, Αμεσο Δράση, Τροχαία, Στρατονομία.). Η αξία τους, εκτός από την ιστορία που έχουν διαγράψει στα χρόνια της ζωής τους, είναι ότι καμμία δεν έχει έρθει από το εξωτερικό. Είναι όλες Ελληνικές και υπέροχες!
Ο φακός των ´Χ.Ν.´ βρέθηκε στον προσωπικό χώρο του Μανώλη, όπου σαν συνταξιούχος τώρα πια περνάει τις περισσότερες ώρες ´σκαλίζοντας´, διορθώνοντας και προσπαθώντας να διατηρεί τις μοτοσυκλέτες του σε κατάσταση ´βιτρίνας´. Αν και οι έξι μοτοσυκλέτες έχουν αναπαλαιωθεί πλήρως στην αρχική, ορίτζιναλ μορφή τους, ο Μανώλης αργά και σταθερά συνεχίζει να ´ψάχνεται´, ενώ ο κινητήρας που βρισκόταν σκεπασμένος με μια κουβέρτα πάνω σε μια ξύλινη παλέτα, μαρτυρά ότι κάτι καινούργιο ετοιμάζει. Διακριτικά δεν τον ρωτήσαμε, (θα μας έλεγε, αλλά ήδη το υλικό που αντικρίσαμε ήταν εξαιρετικό, μας κάλυπτε προς το παρόν). Το τι ετοιμάζει θα το μάθουμε στην πορεία… Το μόνο που ξέρουμε και φανταζόμαστε είναι ότι στη συλλογή του θα προστεθεί ακόμα μια μοτοσυκλέτα. Μη κάνετε άσκοπες ερωτήσεις! Ασπρη θα είναι και αυτή…

Ετσι ξεκίνησαν όλα…

«Ανέκαθεν με συγκινούσαν όλες οι μοτοσυκλέτες και δη οι κλασικές. Σε αυτές όμως που έχω ιδιαίτερη αδυναμία είναι οι μοτοσυκλέτες της ´Harley Davidson´. Τη συμπάθειά μου γι? αυτές τις μοτοσυκλέτες την απόκτησα από πολύ μικρός βλέποντας φωτογραφίες του πατέρα μου που οδηγούσε τέτοιες μοτοσυκλέτες. Ετσι η συμπάθεια έγινε πάθος όταν υπηρέτησα τη θητεία μου στη στρατονομία και στην συνέχεια στο υπουργείο Εθνικής Αμυνας. Ως έφεδρος τότε, η υπηρεσία μου διέθετε αυτές τις μοτοσυκλέτες, τις οποίες τις οδηγούσα καθημερινά. Παράληλα, όμως, ήμουν υπεύθυνος των μοτοσυκλετών αυτών. Ετσι είχα ´χρεωθεί´ 28 Electra Glide των 1200 κ.εκ. καθώς 56 μοτοσυκλέτες WLA 750 κ.εκ για εκπαιδευτική χρήση. Τις ´βαριές´ όμως τις χρησιμοποιούσαμε σαν μοτοσυκλέτες συνοδείας πολιτικών προσώπων, επισήμων καθώς και σε παρελάσεις. Η πρώτη από τις μοτοσυκλέτες που κατάφερα να αποκτήσω ήταν η Harley Davidson ο τύπος Electra Clide 1200 κ.εκ. μοντέλο του 1970. Η συγκεκριμένη προέρχεται από τη Στρατονομία. Στη συνέχεια απέκτησα και μια στρατιωτική Harley Davidson WLA του 1942, μοτοσυκλέτα που έχει ´γράψει´ μεγάλη ιστορία στον 2ο Π.Π. ενώ αργότερα χρησιμοποιήθηκαν ευρέως από τις τάξεις των Ενόπλων Δυνάμεων της χώρας μας. Τόσο την Electra Guide όσο και την Duo Clide PanHeed τις βρήκα μέσω ενός καλού μου φίλου και μηχανικού που ζει και εργάζεται στη Αθήνα, τον Δημήτρη Κοντογιώργο, ο οποίος να σημειώσω κατάγεται από την Κρήτη και συγκεκριμένα από το χωριό Κάινα. Την στρατιωτική WLA την πήρα από το Ηράκλειο».
Ο Μανώλης έχει επίσης στην κατοχή του μια Honda CBX 650 του 1981 της Αμεσης Δράσης Αττικής και δύο Suzuki: Ενα GSX 750 P του 1985 της Αστυνομίας Πόλεων και ένα GSX 750 P της Τροχαίας του 2002 τα οποία κυκλοφορούν ακόμα.

Harley – Davidson WALT 1942

Αν και όλα τα εργοστάσια των εμπόλεμων χωρών κατασκεύαζαν στρατιωτικές μοτοσυκλέτες στη διάρκεια του Β? Π.Π., υπάρχουν μερικά μοντέλα που έμειναν ιστορικά, για τον μεγάλο αριθμό στον οποίο παρήχθησαν αλλά και για την φοβερή αντοχή που έδειξαν στις δύσκολες συνθήκες κάτω από τις οποίες δούλεψαν, χωρίς συντήρηση, χωρίς ανταλλακτικά με ´φτωχές´ βενζίνες, σε ανύπαρκτους δρόμους και στα χέρια πολλών και όχι πάντα επιδέξιων χειριστών. Η Harley – Davidson WLA κατασκευάστηκε σε περισσότερα από 90.000 κομμάτια στη διάρκεια του πολέμου, κερδίζοντας τους σχετικούς διαγωνισμούς προμηθειών που προκήρυξαν οι Βρετανοί όταν τα δικά τους εργοστάσια βομβαρδίστηκαν. Το WLA βασίστηκε στο προπολεμικό μοντέλο της Harley – Davidson το πολιτικό WL. Διέθετε πλαγιοβάλβιδο κινητήρα 45 κυβικών ιντζών που μεταφράζεται σε 737κ.εκ.     Ηταν η… μικρή δικύλινδρη της αμερικάνικης εταιρείας. Οι μεγάλες ήταν 61 και 71 κυβικών ιντσών δηλαδή 1.000 και 1.213 κ.εκ. αντίστοιχα.Η Harley – Davidson κατάφερε να πάρει ένα μεγάλο μέρος των πολεμικών παραγγελιών του αμερικανικού στρατού. Το μοντέλο που κατά κύριο λόγο κατασκευάστηκε για τις υπηρεσιακές ανάγκες του στρατού ήταν η WLA 45. Βασίστηκε στην παλιότερη όπως αναφέραμε WL με κάποιες αλλαγές για να προσαρμοστεί στα νέα της καθήκοντα. Το Α (=Army) φανέρωνε τη χρήση για την οποία προοριζόταν. Απέκτησε ματ βαφή, εξαφανίστηκαν τα χρώμια, τοποθετήθηκαν φώτα συσκοτίσεως, σχάρες για δερμάτινη τσάντα σαμάρια, θήκη για τη μεταφορά του ατομικού οπλισμού του μοτοσυκλετιστή. Ανάλογα με τη χρήση για την οποία προοριζόταν τοποθετήθηκαν επίσης αμενοθώρακας και κάγκελα με καννάβινες προστατευτικές ποδιές για τα πόδια. Μια μεγάλη λαμαρίνα – ποδιά κάλυπτε το κάτω μέρος της μοτοσυκλέτας και της εξάτμισης, στις περιπτώσεις που ο μοτοσυκλετιστής εμπλέκονταν σε κάποια μάχη. Τότε έριχνε την μοτοσυκλέτα στο πλάι, ενώ αυτή εξακολουθούσε να δουλεύει και κρυβόταν πίσω από αυτή για να προστατευθεί από τις σφαίρες. Ο V2 κινητήρας με τους 23 ίππους και τις τρεις ταχύτητες, ήταν αναγκασμένος να κινήσει τα 260 κιλά και αν η μοτοσυκλέτα διέθετε και καλάθι, άλλα τόσα. Η WLA κατασκευάστηκε από το 1942 (βλ. φωτο) λίγο μετά την είσοδο των Η.Π.Α. στο πόλεμο έως το 1945. Στην υπηρεσία όμως του αμερικανικού στρατού επιστρατεύθηκαν και μοντέλα από το 1939. Οι μοτοσυκλέτες αυτές ήρθαν στην Ελλάδα μετά τον πόλεμο στα πλαίσια της αμερικανικής βοήθειας. Το μοντέλο στη πολιτική του έκδοση συνέχισε να παράγεται μέχρι το 1948. Επίσημα στη χώρα μας η WLA-C 45 επισήμως εισήχθη ως καινούργια από το 1948, όταν μεγάλος αριθμός παραχωρήθηκε σε κιβώτια στον εθνικό ελληνικό στρατό. Μεταχειρισμένες WLA – C 45 ήρθαν σε μεγάλες ποσότητες από την Κορέα, σε τραγική κατάσταση, διαλυμένες και χτυπημένες από νάρκες. Οι μοτοσυκλέτες αυτές χρησιμοποιήθηκαν από όλες τις ένοπλες δυναμεις της χώρας μας ενώ 56 WLA-C χρησιμοποιήθηκαν ως εκπιδευτικές στο στρατόπεδο εκπαίδευσης στο Γουδί. Για την τύχη όλων αυτών των μοτοσυκλετών ο Μανώλης Κοζωνάκης μας είπε ότι «δυστυχώς όλες σχεδόν οι WLA μαζί με τις κούτες ανταλακτικών, πουλήθηκαν από το ελληνικό κράτος στη Ολλανδία και αυτή τη στιγμή οι ελάχιστοι ιδιοκτήτες αυτού του μοντέλου στη χώρα μας, όπως εγώ, όταν χρειαστούμε κάποιο ανταλακτικό αναγκαστικά το παίρνουμε απ? έξω, με την ανάλογη τιμή φυσικά…»

Harley-Davidson
Duo Glide (διπλή χαρά) Panheed 1962

Το τέλος του Β? Π.Π. βρήκε την Harley – Davidson σε καλή οικονομική κατάσταση και με τη δυνατότητα να εξελίξει και να βγάλει στην παραγωγή καινούργια μοντέλα. Κατά πρώτον εξέλιξε τον κινητήρα Knucklehead με τις επικεφαλής βαλβίδες που ήταν στην παραγωγή μέχρι το 1947. Από το 1948 μπήκε στην παραγωγή ο κινητήρας Panheed, τα καπάκια των βαλβίδων του οποίου θύμιζαν τηγάνι γυρισμένο ανάποδα, εξ? ου και το όνομα Panheed. Η χωρητικότητα του νέου κινητήρα ήταν στις 73 κυβικές ίντσες δηλαδή 1213 κ.εκ., με ισχύς 55 ίππους. Τεχνολογικά ο νέος V2 κινητήρας ήταν αρκετά ενημερωμένος με κάμποσα αλουμινένια εξαρτήματα, υδραυλικά ωστήρια και εσωτερικές διόδους λαδιού που καταργούσαν τα εξωτερικά σωληνάκια. Ταυτόχρονα ήταν και ελαφρύτερος, αυτό όμως λίγο βοηθούσε την κατάσταση, αφού τα Harley ζύγιζαν κατά μέσο όρο 250 κιλά. Ο κινητήρας αρχικά φορέθηκε από την FL του 1948. Την αμέσως επόμενη χρονιά όμως τοποθετήθηκε στο νέο μοντέλο της Harley – Davidson που σημάδεψε το χαρακτήρα της εταιρείας, την Hydra Glide. Ο κινητήρας αυτός τοποθετήθηκε και στο επόμενο μοντέλο την FLH Duo Glide ( βλ. φωτο) μοντέλο που αποτελεί και αυτό σταθμό για την Harley. Η Duo Glide διέθετε υδραυλικό τηλεσκοπικό πιρούνι εμπρός και υδραυλικά πίσω αμορτισέρ. Hταν μια πολυτελής μοτοσυκλέτα που μπορούσε να κάνει μεγάλα ταξίδια με την προσθήκη βαλιτσών και ανεμοθώρακα. Να σημειωθεί ότι η Duo Glide ήταν η τελευταία Harley – Davidson που υπηρέτησε στις ελληνικές ένοπλες δυνάμεις. Η συγκεκριμένη μοτοσυκλέτα όπως χαρακτηριστικά μας τόνισε ο Μανώλης «όταν την αγόρασα μπερδέψαμε λιγο στο τελωνείο γιατί δεν μπορούσα να πάρω πινακίδες κυκλοφορίας, γιατί στα χαρτιά της δεν φαινόταν πουθενά ο κυβισμός της. Eπειτα από πολύ ψάξιμο, καταλήξαμε στον ΟΔΔΥ, ο οποίος την είχε βγάλει σε δημοπρασία. Εκεί μάθαμε το καταπληκτικό. Η μοτοσυκλέτα στη διάρκεια της ζωής ´υπηρέτησε´ στην Αστυνομία Χανίων. Ηταν η μοναδική (ίσως μια ακόμη, δεν τον γνωρίζουμε με σιγουριά), Duo Glide που κυκλοφόρησε ποτέ στη πόλη μας».

Harley – Davidson Electra Glide 1970

H σειρά Electra Glide πρωτοπαρουσιάστηκε το 1965 με τον κινητήρα Panheed. Είχε εμπρός και πίσω υδραυλικές αναρτήσεις, ψηλό τιμόνι και μεγάλη σέλα, όπως μεγάλη ήταν κι ολόκληρη η μοτοσυκλέτα, σύμφωνα με την αμερικάνικη φιλοσοφία κατασκευής οποιουδήποτε τροχοφόρου. Οι μεγάλες αποστάσεις όμως απαιτούν πολλά κυβικά και άνετη θέση οδήγησης. Ηλεκτρική μίζα και δωδεκάβολτα ηλεκτρικά τοποθετήθηκαν για πρώτη φορά στην Electra πράγμα που αύξησε την αξιοπιστία και την ευκολία στην εκκίνηση, κάνοντας τη μεγάλη αυτή μοτοσυκλέτα κατά τι φιλικότερη προς τον αναβάτη. (Σημ: Η Duo Glide αν και μοιάζει εξωτερικά, με την Electra, η Duo παίρνει μπροστά μόνο με μανιβέλα, ενώ έχει εξάβολτα ηλεκτρικά). Το 1966 ο κινητήρας Panheed σταμάτησε να παράγεται και αντικαταστάθηκε από τον Shovelhead, (σημ:κινητήρα που διαθέτει η μοτοσυκλέτα που παρουσιάζουμε). Η σειρά Electra Glide εξελίχτηκε μέσα στα χρόνια που ακολούθησαν. Απέκτησε αργότερα τον κινητήρα Evolution, τον οποίο ´φορούσε´ μέχρι το 1998, οπότε αντικαταστάθηκε από τον ολοκαίνουργιο Twin Cam 88. Την τύχη των WLA ακολούθησαν και οι Electra Glide αφού όπως μας ανέφερε ο Μανώλης «στη Ελλάδα υπήρχαν περίπου 35 Electra Glide. Οταν τελείωσε ο κύκλος της ζωής τους, το ελληνικό κράτος δεν τις έβγαλε σε δημοπρασία για να τις αποκτήσουν αρκετοί που θα ήθελαν να έχουν μία από αυτές, αλλά τις πούλησε χονδρικά για 200.000 σε κάποιον που είχε μάντρα και αυτός με την σειρά τους τις έστειλε ´πακέτο´ όλες στη Σουηδία. Να σημειώσω ότι αν είχαν πουληθεί στην Ελλάδα ξεχωριστά η κάθε μια, τα χρήματα που θα έμπαιναν στα δημόσια ταμεία θα ήταν πολύ περισσότερα. Αλλά δυστυχώς… ».


Ακολουθήστε τα Χανιώτικα Νέα στο Google News στο Facebook και στο Twitter.

Δημοφιλή άρθρα

3 Comments

  1. uermotata sygxarhthria agaphte k.kozonaki. Σημερα επεσα εντελως τυχαια στο δημοσιευμα γι αυτον τον θρυλοολων των εποχων.πραγματικασυγκινηθηκα γιατι υπαρχουν ανθρωποι ,με τις μοναδικες ευαισθησιες,…Πιστεψτεμε με φερατε πισωστα χρονια του δημοτικου,οτανπερνουσαν απο διπλα μαςοι χαρλει και τρεχαμε να μυρισουμε την καμενη βενζινη ,πιτσιρικαδες και τρομαζαμε απο τις πιστολιες-καρμπυρασιον ..μεγαλες και ανεπαναληπτες στιγμες.
    σας ευχαριστω
    θ.π.θ

Αφήστε ένα σχόλιο

Please enter your comment!
Please enter your name here

Ειδήσεις

Χρήσιμα