Ανέκαθεν η χώρα μας πήγαινε καλά στην ακτοπλοΐα έχοντας δραστηριοποιηθεί εδώ και 150 χρόνια με τον πρώτο της στόλο από πλεούμενα, τα οποία τα ονόμαζαν ´Φορτηγοποστάλια´ και εξυπηρετούσαν αρχικά τους κατοίκους νησιών και παράκτιων περιοχών μεταφέροντας επίσης και ταχυδρομικές αποστολές – αλληλογραφία, επιταγές και δέματα.
Με την πάροδο των χρόνων η ελληνική ακτοπλοΐα συνεχώς καλυτέρευε και μετά τον Β? Παγκόσμιο Πόλεμο, παρά τα δεινά που βρήκαν την πατρίδα μας, οι ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες είχαν μια καταπληκτική διαδρομή με διάφορα θρυλικά πλοία. Πολλά εξ? αυτών, θυμούνται αρκετοί ηλικιωμένοι και εξιστορούν συγκινητικές ιστορίες σε νεότερους. Ενδεικτικά παραθέτουμε, ορισμένες φωτογραφίες με άρωμα παλιάς εποχής από διάφορα πλοία όπως το «Μοσχάνθη», τον «Μιαούλη, τον «Κανάρη», τον «Καραϊσκάκη», το «Κύδων», αλλά και πολλά άλλα, που έγραψαν τη δική τους θρυλική ιστορία? σκίζοντας τα κύματα για να εξυπηρετήσουν τον πληθυσμό της νησιωτικής με την ηπειρωτική Ελλάδα μέσα από τη θαυμάσια συλλογή του Ηρακλειώτη, Δημητρίου Τσιντάρη, που ζει στην Αμερική και μας τις μεταβίβασε.
Δεν έχουμε το ιστορικό του κάθε πλοίου, όπως για παράδειγμα με το «Μοσχάνθη» που εκτελούσε τις γραμμές των νοτίων Κυκλάδων κατά τις δεκαετίες του ?50 και του ?60. Τα πλοία όπως το «Μοσχάνθη» με μπαστούνι στη γερτή πλώρη, προπολεμικής ναυπηγήσεως, τα ονόμαζαν τύπου ´γιότ´. Το συγκεκριμένο πλοίο ήταν πολύ όμορφο και σχετικά γρήγορο για εκείνη την εποχή. Καμπίνες, όμως, δεν υπήρχαν και όλοι οι επιβάτες με τα πράγματά τους στοιβάζονταν στον στενό χώρο του. Εχει, βέβαια, γλυκοτραγουδηθεί, όπως άλλωστε και πολλά άλλα πλοία της εποχής. Σε κάποιο γλέντι τραγουδήθηκε ο στίχος.
«Με τη δόλια τη Μοσχάνθη´
περιμένω γράμμα να ?ρθει?»
Τα χρόνια κυλούσαν και τα πλοία όλο και εξελισσόταν για να φτάσουμε την περίοδο της δεκαετίας του 1960 προς ?70 που την Κρήτη εξυπηρετούσαν βασικά το «Φαιστός» και το μοιραίο «Ηράκλειο», που ναυάγησε, παρασέρνοντας στις 7 Δεκεμβρίου του 1966 στα φουρτουνιασμένα και βαθιά νερά της Φαλκονέρας εκατοντάδες ανθρώπους. Μετά, όμως, απ? αυτό το τραγικό συμβάν μ? εμπνευστή και πρωτεργάτη τον τότε μητροπολίτη Κισάμου και Σελίνου κυρό Ειρηναίο Γαλανάκη, εκατοντάδες Κρητικοί, Χανιώτες κυρίως, ίδρυσαν την πρώτη ναυτιλιακή εταιρία λαϊκής βάσης με την ονομασία Ανώνυμη Ναυτιλιακή Εταιρεία Κρήτης (Α.Ν.Ε.Κ.). Το πλοίο που αγοράστηκε γι? αυτές τις ανάγκες ήταν ασφαλές και με όλες τις παροχές για εκείνα τα χρόνια. Ηταν ένα τάνκερ με μήκος 154 μέτρα και πλάτος 20 μέτρα το οποίο μετασκευάστηκε στα Ελληνικά ναυπηγεία και στις 9 Σεπτεμβρίου του 1970 κατέπλευσε στο λιμάνι της Σούδας.
Τα τελευταία χρόνια επικρατεί μεγαλύτερη ασφάλεια, άνεση και ταχύτητα στα πλοία της ακτοπλοΐας μας.
Τα Χανιώτικα Νέα συμμετέχουν στην Πρωτοβουλία Journalism Trust Initiative (JTI) των Δημοσιογράφων Χωρίς Σύνορα, έχοντας συμπληρώσει και δημοσιεύσει την Αναφορά Διαφάνειας. Η Πρωτοβουλία JTI είναι ένα διεθνές πρότυπο για την και έχει ως στόχο την αποκατάσταση της εμπιστοσύνης του κοινού στα ΜΜΕ μέσω της ανάδειξης και προώθησης της αξιόπιστης δημοσιογραφίας,
Συμμετέχοντας στην πρωτοβουλία αυτή, αναλαμβάνουμε την ευθύνη να συμβάλλουμε στην καταπολέμηση της παραπληροφόρησης και να προάγουμε την αξιοπιστία και την ηθική στη δημοσιογραφία. Με αυτόν τον τρόπο, στηρίζουμε τις βασικές αρχές της ελευθερίας του τύπου και της δημοκρατίας, προσφέροντας στους πολίτες έναν αξιόπιστο πυλώνα πληροφόρησης.