» Μέσα από ανταποκρίσεις του Ευρωπαϊκού Τύπου που βρίσκονται στο Μουσείο Τυπογραφίας
ΒΡΕΤΑΝΙΚΟΣ ΤΥΠΟΣ: THE GRAPHIC
Ο συνεχής αγώνας των επαναστατηµένων Κρητικών, µε πάγιο αίτηµα την απελευθέρωση από την Οθωµανική Αυτοκρατορία και την ένωση µε την µητέρα Ελλάδα, καταγράφεται µέσα από τα δηµοσιεύµατα της βρετανικής εφηµερίδας The Graphic, στα τέλη του 19ου αιώνα. Σχετικά σλάϊντς στο Μουσείο Τυπογραφίας παραχωρήθηκαν από τον συλλέκτη Γιάννη Ηλιάκη.
Στο Γ’ µέρος του ιστορικού αφιερώµατος, (δείτε εδώ το Β’ μέρος) παρουσιάζονται φωτογραφίες και δηµοσιεύµατα από την βρετανική εβδοµαδιαία εικονογραφηµένη εφηµερίδα που κυκλοφόρησε για πρώτη φορά το 1869. Η επιρροή της εφηµερίδας στον κόσµο της τέχνης ήταν τεράστια. Ένας από τους πολλούς θαυµαστές & υποστηρικτές της ήταν ο Βίνσεντ βαν Γκογκ, από τους σηµαντικότερους ζωγράφους όλων των εποχών.
Μετά την πολιορκία του Βάµου και των σφαγών των Χριστιανών των Χανίων που ακολούθησαν ως αντίποινα, άρχισαν να καταπλέουν στα ύδατα της Κρήτης πολεµικά πλοία των Μεγάλων ∆υνάµεων.
Παρά την επέµβαση των Μ. ∆υνάµεων, οι Τούρκοι του νησιού δεν έβλεπαν µε «καλό µάτι» τις µεταρρυθµίσεις που είχαν επιβληθεί.
Έτσι από τον Ιανουάριο του 1897 η κατάσταση οξύνθηκε, µε τις σχέσεις των δύο λαών, να φτάνουν σε µεγάλη ένταση. ∆ολοφονικές επιθέσεις, εµπρησµοί, φονικές συµπλοκές ξέσπασαν διαδοχικά στις πόλεις και τα χωριά των Χανίων προκαλούµενες από τους Τούρκους. Την ίδια περίοδο, οι Τούρκοι πυρπόλησαν την χριστιανική συνοικία των Χανίων, ενώ µεγάλο µέρος του ελληνικού πληθυσµού της πόλης κατέφυγε στα πολεµικά πλοία των Μ. ∆υνάµεων.
Τα γεγονότα συγκλονίζουν όχι µόνο την Κρήτη και την Ελλάδα αλλά ολόκληρη την Ευρώπη. Τότε αγήµατα πεζοναυτών από τα ξένα πολεµικά πλοία αποβιβάζονται στα Χανιά.
Οι ανταποκριτές της βρετανικής εφηµερίδας The Graphic καλύπτουν µε ρεπορτάζ, φωτογραφικό υλικό και σκίτσα, τις εξελίξεις στα Χανιά και την υπόλοιπη Κρήτη.
Σ.Σ Θερµές ευχαριστίες στον αρχαιολόγο, επίτιµο Έφορο Αρχαιοτήτων Μιχάλη Ανδριανάκη για την πολύτιµη συµβολή του στην ταυτοποίηση των θέσεων µνηµείων που απεικονίζονται στα σκίτσα και τις φωτογραφίες του αφιερώµατος.