» Οι ανθρωπιστικές επιστήμες στο επίκεντρο
Το μέλλον και οι προβληματισμοί γύρω από τις ανθρωπιστικές επιστήμες βρέθηκαν στο επίκεντρο της πρώτης συνόδου Κοσμητόρων Φιλοσοφικών Σχολών και ομοειδών Σχολών Ανθρωπιστικών Επιστημών των Πανεπιστημίων της χώρας, η οποία πραγματοποιήθηκε τη Δευτέρα 12 και Τρίτη 13 Δεκεμβρίου 2023, με πρωτοβουλία της Κοσμητείας της Φιλοσοφικής Σχολής του Πανεπιστημίου Κρήτης, στην αίθουσα της Συγκλήτου στην Πανεπιστημιούπολη Γάλλου στο Ρέθυμνο, στην οποία συμμετείχαν οι ακόλουθοι Κοσμήτορες:
Σταυρούλα Τσινόρεμα, Κοσμήτορας Φιλοσοφικής Σχολής Πανεπιστημίου Κρήτης
Γεώργιος Ανδρειωμένος, Κοσμήτορας Σχολής Ανθρωπιστικών Επιστημών και Πολιτισμικών Σπουδών Πανεπιστημίου Πελοποννήσου
Εμμανουήλ Βαρβούνης, Κοσμήτορας Σχολής Κλασικών και Ανθρωπιστικών Σπουδών Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης
Δημήτριος Δρόσος, Κοσμήτορας Φιλοσοφικής Σχολής Εθνικού Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών
Αθανάσιος Ευσταθίου, Κοσμήτορας Σχολής Ανθρωπιστικών Επιστημών Ιονίου Πανεπιστημίου
Βασίλειος Κόμης, Κοσμήτορας Σχολής Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Επιστημών Πανεπιστημίου Πατρών
Εμμανουήλ Κουτούζης, Κοσμήτορας Σχολής Ανθρωπιστικών Επιστημών Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστημίου
Κωνσταντίνος Μπίκος, Κοσμήτορας Φιλοσοφικής Σχολής
Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης
Αλέξανδρος Αλεξάκης, Πρόεδρος Τμήματος Φιλολογίας Πανεπιστημίου Ιωαννίνων στη θέση του Κοσμήτορα Φιλοσοφικής Σχολής Ιωάννη Ε. Τζαμτζή
Όπως αναφέρει η σχετική ανακοίνωση «χαιρετισμό απηύθυνε ο Πρύτανης του Πανεπιστημίου Κρήτης, Καθηγητής Γεώργιος Κοντάκης, ενώ παρέμβαση έκανε ο ΓΓ Ανώτατης Εκπαίδευσης του Υπουργείου Παιδείας , Θρησκευμάτων και Αθλητισμού, Ομότιμος Καθηγητής Οδυσσέας- Ιωάννης Ζώρας.
Συζητήθηκε μια ευρύτητα θεμάτων που αφορούν τις ανθρωπιστικές επιστήμες στο σύγχρονο ακαδημαϊκό περιβάλλον. Η Ημερήσια Διάταξη περιλάμβανε τις εξής ενότητες: (1) Θεσμικά και λειτουργικά θέματα αναφορικά με τον ρόλο των Κοσμητειών σύμφωνα με το νέο νομοθετικό πλαίσιο. (2) Θέματα εκπαίδευσης με έμφαση στο Πιστοποιητικό Παιδαγωγικής και Διδακτικής Επάρκειας (ΠΠΔΕ) για την προετοιμασία καθηγητών δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, τους συντελεστές βαρύτητας των πανελλαδικά εξεταζομένων μαθημάτων εισαγωγής σε ομοειδή Τμήματα και την Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής (ΕΒΕ), καθώς και το πρόγραμμα εσωτερικής κινητικότητας φοιτητών, που εγκαινίασε η πρόσφατη νομοθεσία. (3) Θέματα έρευνας στις ανθρωπιστικές επιστήμες, με έμφαση στην αξιολόγηση του επιστημονικού έργου και στον επιστημονικό και κοινωνικό αντίκτυπο των ανθρωπιστικών μαθήσεων. (4) Προγράμματα σπουδών, πτυχία ανθρωπιστικών επιστημών και αγορά εργασίας. (5) Η θέση των ανθρωπιστικών επιστημών στον σύγχρονο ακαδημαϊκό χάρτη και στρατηγικές ανάπτυξης.
Κατά τη διάρκεια των εργασιών Συνόδου διεξήχθη ουσιαστικός διάλογος, τέθηκαν σημαντικοί προβληματισμοί για το μέλλον των ανθρωπιστικών σπουδών στη χώρα, και υιοθετήθηκαν συγκεκριμένες προτάσεις αναφορικά με το ΠΠΔΕ, τα σύγχρονα προγράμματα σπουδών, τη σχέση του πτυχίου με την αγορά εργασίας, τη μείωση του αριθμού εισαγομένων φοιτητών σε Τμήματα ανθρωπιστικών επιστημών, την ανάπτυξη νέων γνωστικών αντικειμένων αλλά και το μείζον πρόβλημα της διαφαινόμενης συγχώνευσης/σύμπτυξης ακαδημαϊκών Τμημάτων σε ορισμένα περιφερειακά ΑΕΙ. Η σύνοδος κατέληξε σε αναλυτικά πορίσματα τα οποία ακολουθούν».