Πέμπτη, 19 Δεκεμβρίου, 2024

2024: Ο προϋπολογισµός της Ε.Ε.

Απεγνωσµένες προσπάθειες προ των εκλογών του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου του Ιουνίου 2024 µας διδάσκει ο φετινός προϋπολογισµός. Προσπάθειες που συγκλίνουν σε κάθετη µείωση των εσόδων του φετινού προϋπολογισµού, προφανώς για να εξοικονοµηθούν πόροι για να σταλούν στην Ουκρανία. Κανείς δε σκέφτεται σωστά στη συγκυρία αυτή, κανείς δεν είναι πεισµένος ότι έπρεπε να είµαστε στο πλευρό των Ουκρανών, ούτε για το αντίθετο. Μια κατάσταση που δεν πάει άλλο και το απόστηµα φαίνεται ότι ωριµάζει για να σπάσει.

Όπως γίνεται µε την οικονοµική ανάλυση κάθε εχέφρονα φυσικού ή νοµικού προσώπου, γίνεται και µε τη χρηµατοδότηση του προϋπολογισµού της ΕΕ. Πρέπει να ισχύει η αρχή της ισοσκέλισης αφού τα συνολικά έσοδα που εγγράφονται στον προϋπολογισµό πρέπει να ισούνται µε τις συνολικές δαπάνες της Ένωσης που εγγράφονται στον προϋπολογισµό. Κατά τον προσδιορισµό των συνεισφορών ιδίων πόρων των κρατών µελών, το σηµείο εκκίνησης είναι το συνολικό ποσό των εγκεκριµένων δαπανών (πιστώσεις πληρωµών).

Τι και ποιοι είναι οι ίδιοι πόροι που ακούµε συχνά να αναφέρονται για τον προσδιορισµό των εσόδων του προϋπολογισµού της ΕΕ. Τέσσερεις είναι οι πηγές προέλευσης και αφορούν τους, αλλά και µια πρόσθετη πηγή που αφορά είτε πλεόνασµα του προηγούµενου οικονοµικού έτους, είτε διάφορα έσοδα (όπως αχρεωστήτως καταβληθέντα ποσά ή αναπροσαρµογές):

1: Παραδοσιακούς ίδιους πόρους, (κυρίως τελωνειακοί δασµοί), που εισπράττονται εξ ονόµατος της Ένωσης από τα κράτη µέλη, και για το 2024 ανέρχονται σε 24,6 δις €, ήτοι 17,26% του συνόλου των εσόδων.

2: Ένα ποσοστό ίσο µε το 1% που προέρχεται από τον φόρο προστιθέµενης αξίας (ΦΠΑ), που εισπράττεται από κάθε κράτος µέλος, και για το 2024 ανέρχονται σε 23,6 δις €, ήτοι 16,56% του συνόλου των εσόδων.

3: Ένα µικρό ποσοστό που προέρχεται από τα απορρίµµατα πλαστικών συσκευασιών που δεν ανακυκλώνονται, που το 2024 είναι 6,13 δις €, ήτοι 4,3% του συνόλου των εσόδων.

4: Και ο ίδιος πόρος που βασίζεται στο ακαθάριστο εθνικό εισόδηµα (ΑΕΕ), που αποτελεί ποσοστό του ΑΕΕ των κρατών µελών. Αυτός είναι ένας εξισορροπητικός πόρος που για το 2024 ανέρχεται σε 81,2 δις €, ήτοι 56,91% του συνόλου των εσόδων.

5: Και τέλος ένα ποσοστό που αθροίζει διάφορα έσοδα, αχρεωστήτως καταβληθέντα ποσά, αναπροσαρµογές κ.ά. ο οποίος για το 2024 ανέρχεται σε 6,13 δις €, ήτοι 4,3% του συνόλου των εσόδων.
Η πρόσθεση των ανωτέρω ποσοστών είναι 100% των εσόδων και όλα τα απαραίτητα στοιχεία βρίσκει ο ενδιαφερόµενος στην Επίσηµη Εφηµερίδα της ΕΕ . Έτσι εξασφαλίζεται και η χρηµατοδότηση του ετήσιου προϋπολογισµού, που ανέρχονται σε 142,6 δις € για το τρέχον έτος 2024.
Ιδιαίτερη σηµασία έχει η αναφορά στο ποιος πληρώνει για να συγκεντρωθούν αυτά τα ποσά.

 

Είναι λογικό να γνωρίζουν οι Ευρωπαίοι πολίτες ότι στον κεντρικό κορβανά καταβάλουν κατά το δοκούν τα κράτη µέλη της ΕΕ. Η προσπάθεια να καταβάλουν ανάλογα µε τις δυνάµεις του ο καθένας καταλήγει στη διαπίστωση ότι µεγάλοι και ισχυροί εθνικοί προϋπολογισµοί να καταβάλουν µεγάλα ποσά και αντίθετα αδύναµοι προϋπολογισµοί καταβάλουν µικρότερα ποσά.
Στον πίνακα που ακολουθεί εντάξαµε ορισµένες χώρες και την Ελλάδα:


Και αντιθέτως, η καταβολή δαπανών δείχνει ότι οι πλέον αδύναµοι απολαµβάνουν θετικό πρόσηµο µεταξύ των εσόδων που καταβάλουν στον κεντρικό κορβανά και των δαπανών που απολαµβάνουν τα κράτη µέλη από τη λειτουργία των πολιτικών για τις οποίες δαπανώνται αυτά τα κονδύλια.
Στους συνεισφέροντες στον κοινοτικό προϋπολογισµό µε σειρά καταβολής ύψους κονδυλίων, αλλά και στο σύνολο των πηγών προέλευσης του προϋπολογισµού 2024 παρατηρούνται µε βάση τον πίνακα που ακολουθεί, τα εξής:
Για λόγους συγκρισιµότητας παραθέτουµε ακόµη ένα µικρό πίνακα που αφορά τα τελευταία έτη:

Εδώ συνάγονται ορισµένα συµπεράσµατα που καλά θα κάνουν να τα µελετήσουν όσοι προσβλέπουν στον κοινοτικό κορβανά για να ξέρουν τι τους περιµένει.
Παρατηρείται µια κάθετη µείωση του ύψους του κοινοτικού προϋπολογισµού, ακατανόητη µέσα σε περίοδο κρίσης, αυξηµένων επιτοκίων δανεισµού, µε σοβαρή επισιτιστική κρίση και τους αγρότες που ναι µεν γύρισαν στα σπίτια τους, ανικανοποίητοι, όµως, και µε σηµαντικά άδηλα προβλήµατα που θα εµφανιστούν ξαφνικά και θα πνίξουν κάθε προσπάθεια ανάδρασης.
Ο φετινός προϋπολογισµός, για λόγους που θα δούµε στο επόµενο συµπέρασµα, φτάνει στα επίπεδα του µέσου όρου των ετών 2017 – 2018. Μια άθλια εξέλιξη και µάλιστα εν µέσω δυο πολέµων στην αυλή µας.

Χωρίς µελέτη και µε δεδοµένη µια ανατριχιαστική πολιτική από ορισµένους µεγάλους «παίκτες» της ευρωπαϊκής σκηνής για να σταλεί ανθρώπινο στρατιωτικό δυναµικό στην Ουκρανία, οδηγούν σε αξεπέραστη κρίση µεγάλα στρώµατα του ευρωπαϊκού πληθυσµού. Η εξέλιξη του προϋπολογισµού δείχνει εντελώς ξεκάθαρα µια πολιτική εξοικονόµησης πόρων για να πληρωθούν οι υποχρεώσεις που δεν όφειλαν οι Ευρωπαίοι να πληρώσουν για τους Ουκρανούς. Εκτός αν δε µας λένε την αλήθεια και απλά µας ενηµερώνουν.
Η χώρα µας έζησε ένα δράµα (µεταξύ και άλλων πολλών) που οφείλεται στην καταβύθιση της Θεσσαλίας, ζωτικής σηµασίας χώρος για την επιβίωσή µας. Ήταν µια περίπτωση να βγούµε από την υποβοήθηση στην Ουκρανία και να κοιτάξουµε τα του οίκου µας. Όλοι θα καταλάβαιναν την επείγουσα ανάγκη.


Ακολουθήστε τα Χανιώτικα Νέα στο Google News στο Facebook και στο Twitter.

Δημοφιλή άρθρα

Αφήστε ένα σχόλιο

Please enter your comment!
Please enter your name here

Μικρές αγγελίες

aggelies

Βήμα στον αναγνώστη

Στείλτε μας φωτό και video ή κάντε μία καταγγελία

Συμπληρώστε τη φόρμα

Ειδήσεις

Χρήσιμα