Τετάρτη, 15 Ιανουαρίου, 2025

25 μέρες έμειναν…

Οι φωτογραφίες απεικονίζουν εικόνες της τελευταίας περιόδου των διακοπών. Η προσαρμογή των οικογενειών με μαθητές στην πραγματικότητα της Δευτέρας 12 Σεπτεμβρίου απαιτεί προγραμματισμό, προσπάθεια και προνοητικότητα.
Ο αναγνώστης παρατηρεί συνωστισμό λέξεων στον πρόλογο με συνθετικό το πρόθεμα προ. Ολες τους, μας καλούν να προβλέψουμε, δηλαδή να προβάλλουμε τη σημερινή διάθεση των παιδιών μας στο άμεσο μέλλον.
Πώς θα αισθανθεί, πώς θα αντιδράσει το παιδί μου μετά από 25 μέρες;  Για να προ-γνωρίσουμε τις συμπεριφορές τους εκείνης της περιόδου είναι απαραίτητο να προσδιορίσουμε τα σημερινά χαρακτηριστικά του παιδιού μας.  Να δούμε τις προδιαθέσεις του, να αφουγκραστούμε τις ανησυχίες του, να αισθανθούμε τους κτύπους της καρδιάς του.
Στο σημερινό σημείωμα περιγράφω συνοπτικά τις προεργασίες που συνήθως απαιτούνται για να προικίσουμε το παιδί μας με εφόδια που δεν αγοράζονται με ευρώ.

Μάσα, ξάπλα, τεμπελιά
Αγαθή τύχη τη στιγμή που έγραφα αυτές τις γραμμές στο ραδιόφωνό μου ακουγόταν οι στίχοι “Σκέψου κι άλλαξε μυαλά, η βαλίτζα δεν πάει παραπέρα…”
Σήμερα είναι η ώρα να μετρήσετε την προθυμία του παιδιού να σας βοηθήσει σε εργασίες ανάλογες με την ηλικία του.
Σήμερα ζητήστε του να αλλάξει συνήθειες. Να κάνει κάτι διαφορετικό, για παράδειγμα να μειώσει τον χρόνο που είναι προσκολλημένο στις οθόνες. Είναι δύσκολο, γι’ αυτό πιστεύω ότι θα είναι ένα μεγάλο βήμα αν το καταφέρετε.
Την περασμένη εβδομάδα σε βραβευμένη παραλία ολόκληρες οικογένειες το μόνο που έκαναν ήταν να κοιτάζουν ο καθένας τους μία οθόνη. Ετσι αρκετοί θεώρησαν φυσιολογική την εισβολή του παιχνιδιού εικονικής πραγματικότητας Pokemon go στο σημείο που έσκαγε το κύμα στη ροζ άμμο με ένα τσούρμο πιτσιρικάδες να τα “κυνηγούν” με τα κινητά τους!

Ακαταστασία σημαίνει  χαοτική σκέψη;
Οι έρευνες δεν συμφωνούν αν πραγματικά η ακαταστασία στο σπίτι δεν ευνοεί τη νοητική ανάπτυξη των παιδιών. Σε έρευνα της δεκαετίας 1990 διαπιστώθηκε ότι τα παιδιά που ζούσαν σε σπίτια με θόρυβο, ακαταστασία και χωρίς άνεση χώρου ήταν λιγότερο ευφυή. Το εύρημα αυτό αποδίδεται αποκλειστικά στο περιβάλλον κι όχι στα γονίδια. Αντίθετα τα παιδιά είναι περισσότερο οργανωμένα στη ζωή τους και ευφυέστερα, αν οι γονείς τους είναι μορφωμένοι και υπάρχει άνεση και τάξη στο σπίτι τους.
Εδώ διαφωνεί ο σοφός του 20ού αιώνα Αλμπερτ Αϊνστάιν, ο οποίος μας κληροδότησε: «Αν ένα χαοτικό γραφείο είναι σημάδι χαοτικού μυαλού, τότε ένα άδειο γραφείο τι δείχνει;»
Την ίδια άποψη υποστηρίζουν οι συγγραφείς του βιβλίου “Η τέλεια ακαταστασία – τα κρυμμένα οφέλη”. Οι λόγοι όπως ισχυρίζονται είναι ότι ο ακατάστατος ακολουθεί μία γενική τάση και το σημαντικό είναι ότι δεν ασχολείται με τα ασήμαντα, αλλά μόνο με τα σπουδαία. Αυτό τον κάνει να είναι πιο τολμηρός από τον οργανωμένο.
Τέλος, η ακαταστασία τον εμπνέει, αρκεί να μπορεί να ισορροπεί ανάμεσα στο χάος και στην τάξη!

Διάσπαση προσοχής και άγχος
Οι γονείς με παιδιά που έχουν διαγνωστεί με διάσπαση προσοχής, σε μικρό ή μεγάλο βαθμό, έχουν δίκιο να ανησυχούν με την ακαταστασία τους. Συνέπεια της ακαταστασίας είναι ο “βομβαρδισμός” των παιδιών με πληθώρα μη χρήσιμων ερεθισμάτων. Το αποτέλεσμα είναι η διάσπαση της προσοχής να προκαλείται ευκολότερα.
Φανταστείτε πόσο εύκολα κουράζεται σωματικά και πνευματικά ένας πιτσιρικάς σε περιβάλλον ακαταστασίας, ιδιαίτερα αν έχει ασθενή μνήμη εργασίας…

Τη συνέχεια εύκολα την προβλέπουμε
Η ακαταστασία στέλνει αγχωτικά ενοχικά μηνύματα στο μυαλό του πιτσιρικά…  “Δεν βρίσκω το βιβλίο μου.” “Δεν θα τελειώσω ποτέ.”  “Δεν προλαβαίνω.” “Εγώ φταίω, έπρεπε να ήμουν οργανωμένος.” “Αν μου τηλεφωνήσουν οι φίλοι μου να βγούμε, τι θα κάνω;”
Αποφεύγω να δώσω συμβουλές, αφού κάθε γονιός γνωρίζει πως μπορεί να επηρεάσει τη συμπεριφορά του παιδιού του βαθμιαία, με φιλικές προσεγγίσεις και αισιοδοξία.

Ενας ανοικοκύρευτος έφηβος
Η αταξία του ιδιωτικού χώρου αρκετών εφήβων μπορεί να μαρτυρά, σε ορισμένες περιπτώσεις, δημιουργική φύση, καλλιτεχνική προδιάθεση κι ανήσυχο πνεύμα.
Ο συνήγορος της αντίθετης άποψης υποστηρίζει  ότι η δημιουργικότητα ανθεί σε συνθήκες ηρεμίας, χαλάρωσης, άνεσης χώρου και χρόνου.

Συμπερασματικά
• Η προσαρμογή όλων στην πραγματικότητα των πρώτων ημερών του νέου σχολικού έτους απαιτεί προγραμματισμό, προσπάθεια και προνοητικότητα.
• Σήμερα στόχος μας ας είναι η σταδιακή ενεργοποίηση του παιδιού μας καθώς και η φυσική και πνευματική προσαρμογή του στο περιβάλλον του Σεπτεμβρίου.
• Κάθε πράξη πρόνοιας είναι προνόμιο των προηγμένων.

* Συγγραφέας, μέλος της Γ.Σ.
της Ελληνικής Επιτροπής της Γιούνισεφ
Πτυχιούχος Ψυχολογίας-Ανάπτυξης Παιδιού,                                                              Master Εκπαίδευσης στη Διά Βίου Μάθηση
Επικοινωνία: polygnosi@gmail.com,
2821040400,
facebook: polygnosi


Ακολουθήστε τα Χανιώτικα Νέα στο Google News στο Facebook και στο Twitter.

Δημοφιλή άρθρα

Αφήστε ένα σχόλιο

Please enter your comment!
Please enter your name here

Ειδήσεις

Χρήσιμα