Σε άκρως ικανοποιητικά επίπεδα κινείται η χρήση του συστήματος κοινόχρηστων ποδηλάτων του Δήμου Χανίων, το οποίο αποφέρει σημαντικά ποιοτικά οφέλη στη βιώσιμη κινητικότητα της πόλης και σύμφωνα με τα έως τώρα δεδομένα του Δήμου αποτελεί ένα από τα πιο επιτυχημένα συστήματα διάθεσης κοινόχρηστων ποδηλάτων σε πανελλήνια κλίμακα, όπως αναφέρεται σε ανακοίνωση του δήμου Χανίων.
Ειδικότερα, υπενθυμίζεται ότι ” το συγκεκριμένο σύστημα αποτελείται από τέσσερις (4) σταθμούς διάθεσης ποδηλάτων σε επιλεγμένα σημεία της Παλιάς Πόλης του Δήμου Χανίων (Πλ. Μαρκοπούλου, Πλ. Τάλω, Πλ. Κατεχάκη, Πλ. Δευκαλίωνος), εφοδιασμένους με ειδικά σχεδιασμένα ποδήλατα και εξοπλισμένους με το πληροφοριακό σύστημα, που επιτρέπει τη διάθεσή τους προς χρήση από κάθε ενδιαφερόμενο. Το Σύστημα διαθέτει σε χρήση 40 Ποδήλατα και τέσσερις (4) Σταθμούς, με συνολικά εβδομήντα (70) θέσεις κλειδώματος ποδηλάτων.
Στο διάστημα από την εκκίνηση λειτουργίας του Συστήματος Αυτόματης Διάθεσης Ποδηλάτων (Σεπτέμβριος 2015) έως και σήμερα, τέταρτη χρονιά λειτουργίας του, έχουν εγγραφεί 3.889 χρήστες, οι οποίοι έχουν διανύσει συνολικά 15.346 διαδρομές. Περαιτέρω, δεν έχουν σημειωθεί παρά ελάχιστες απόπειρες κλοπών ή βανδαλισμών, γεγονός που αποδεικνύει ότι το σύστημα έχει αγκαλιαστεί τόσο από την τοπική κοινωνία όσο και από την πληθώρα των επισκεπτών της πόλης.
Μάλιστα, στο διάστημα μεταξύ Ιουλίου 2017 – Ιουλίου 2018 με ιδιαίτερη ικανοποίηση διαπιστώνεται αύξηση της τάξης του 29%, γεγονός, που μεταφράζεται σε 889 νέοι χρήστες. Αξιοσημείωτο δε είναι το γεγονός ότι σημαντικό ποσοστό εγγραφής των νέων χρηστών έγινε από την ηλεκτρονική σελίδα του συστήματος, https://chania.cyclopolis.gr/index.php/el/, που είναι διαθέσιμη από τον δικτυακό τόπο του Δήμου Χανίων (www.chania.gr), κάτι που δείχνει την αποτελεσματική εκμετάλλευση σύγχρονων τεχνολογιών προς όφελος των χρηστών.
Στη βιώσιμη αστική κινητικότητα, που αποτελεί βασικό άξονα του σχεδιασμού του Δήμου Χανίων την τελευταία τριετία η ευρεία χρήση του Συστήματος έρχεται να συμπληρώσει προστιθέμενη αξία, έχοντας μειώσει σε σύγκριση με τη χρήση αυτοκινήτου για τις αντίστοιχες διαδρομές τον κυκλοφοριακό φόρτο σε επίπεδο σύντομων μετακινήσεων μέσα στην πόλη. Επιπλέον, έχει βοηθήσει σημαντικά στην εξοικονόμηση κατανάλωσης καυσίμου, εξοικονομώντας 3,1 τόνους βενζίνης, και εκπομπής περισσότερων των 5,3 τόνων διοξειδίου του άνθρακα στην ατμόσφαιρα.
Ο Δήμος μας βρίσκεται στην ευχάριστη θέση να αναγνωρίσει τη σωστή χρήση του συστήματος και την αποδοχή του από τους κατοίκους και τους επισκέπτες της πόλης μας, δεσμευόμενος για βελτιώσεις και περαιτέρω ανάπτυξη του στόλου και του δικτύου αυτόματης διάθεσης ποδηλάτων.
Ενθαρρύνοντας και προάγοντας την ασφαλή και μαζική χρήση του ποδηλάτου και γενικότερα τις εναλλακτικές μορφές μετακίνησης, εργαζόμαστε μεθοδικά προς την κατεύθυνση της δημιουργίας των απαραίτητων υποδομών. Προς αυτή την κατεύθυνση αύριο, Σάββατο 6/10/2018, στις 10.00, με κεντρικό σύνθημα: «Βιώσιμη κινητικότητα: Προετοιμάζοντας τις αλλαγές στην πόλη μας», σε συνεργασία με φορείς και συλλογικότητες της πόλης διοργανώνεται σειρά δράσεων, στην οδό Τζανακάκη.
Οι δράσεις περιλαμβάνουν διαγωνισμούς με ποδήλατα, πατίνια, θεατρικό παιχνίδι, κ.α., ενώ παράλληλα θα παρουσιαστεί, μέσω των ανάλογων διαγραμμίσεων, ο σχεδιαζόμενος ποδηλατόδρομος και οι παρεμβάσεις, που προωθούνται στη συγκεκριμένη οδό”.
Το σύστημα όντως έχει βγάλει την πόλη μας ασπροπρόσωπη στον τομέα του. Όμως, τα ποδήλατα χρειάζονται συντήρηση. Ναι, όσο και αν ακούγεται απίστευτο, χρειάζονται συντήρηση. Όπως λαδώματα, ρυθμίσεις, συμμαζέματα, αντιδιαβρωτική προστασία, επισκευές και αυτά και οι σταθμοί τους. Επειδή είναι έξω, εκτεθειμένα στις καιρικές συνθήκες αλλά και επειδή κάποιοι ΔΕΝ τα σέβονται όπως πρέπει, φθείρονται πιο πολύ, σε σύγκριση με τα δικά μας ιδιωτικά ποδήλατα που έχουμε στο σπίτι μας και τα “καβαλάμε” μόνο εμείς.
Για να συμπληρώσω το σχόλιό μου προσθέτω ότι είμαι και εγώ χρήστης του συστήματος των ποδηλάτων και πριν λίγο καιρό, τον Αύγουστο, στο σταθμό της πύλης Σαμπιονάρα, ενώ ήθελα να χρησιμοποιήσω ποδήλατο υπήρχαν, ένα ποδήλατο με βγαλμένη αλυσίδα, ένα άλλο με την σέλα χαλαρή που τελικά έλειπε η βίδα και ένα άλλο με ξεφούσκωτο λάστιχο. Αυτά πρέπει να ελέγχονται και να συντηρούνται αν όχι σε καθημερινή βάση, τουλάχιστον δύο φορές την εβδομάδα.