Στις εξετάσεις πετυχαίνει ο μαθητής που γνωρίζει στρατηγικές μελέτης, εφαρμόζει τρόπους χαλάρωσης και έχει
ένα υποστηρικτικό περιβάλλον.
Υπάρχει άραγε μαθητής ή γονιός που δεν σκέφτεται τις εξετάσεις; Όχι όλοι έχουμε μερίδιο στο άγχος των εξετάσεων. Στο άγχος που εμποδίζει να αποδώσουμε στις εξετάσεις. Η λύση είναι η μετατροπή του κακού άγχος σε εύ-στρες. Η αλλαγή αυτή γίνεται σταδιακά μετά από οργανωμένη προετοιμασία την περίοδο των διακοπών του Πάσχα και την υιοθέτηση μιας θετικής στάσης. Διάλεξα 12 ιδέες από το βιβλίο μου ‘Μαθαίνω εύκολα’ και τις παραθέτω, σε περίληψη, για διευκόλυνση των μαθητών.
1 Ο μαθητής δεν θέλει συνεχή έλεγχο κατά τη διάρκεια της μελέτης του ούτε να αγνοούν τις πιθανές μαθησιακές του κλίσεις. Θέλει συμπαράσταση, θετικό λόγο και επιβράβευση.
2 Η μελέτη σου αρχίζει με μια περίοδο σιωπής για να χαλαρώσεις από την ένταση της ημέρας, να συντονιστείς με το μάθημα που θα μελετήσεις και να σκεφτείς κάτι χαρούμενο ή τι θα κάνεις στο διάλειμμά σου.
3 Ο πιο αποτελεσματικός τρόπος μάθησης είναι να το παρουσιάσεις σε συμμαθητές σου. Πρόσφατες έρευνες επιβεβαιώνουν ότι όσοι μαθητές ‘διδάσκουν’ ένα θέμα αγγίζουν τον απόλυτο βαθμό. Κάθε φορά που βοηθάς ένα συμμαθητή σου η συγκεκριμένη ύλη γίνεται κτήμα σου κι αυτή η εμπειρία σου είναι αξέχαστη.
4 Για όσους αφαιρούνται μια ιδέα είναι να διπλώσουν το βιβλίο τους ώστε να βλέπουν μόνο τη μια σελίδα. Και φυσικά να κάνουν διάλειμμα κάθε 20 λεπτά!
5 Πολλοί μαθητές βρίσκουν καταφύγιο στη Δημοτική Βιβλιοθήκη όταν δεν μπορούν να συγκεντρωθούν στο σπίτι τους. Η βιβλιοθήκη είναι ο πλέον κατάλληλος χώρος για μελέτη επειδή έχει σχεδιαστεί γι’ αυτόν ακριβώς το λόγο.
6 Μια εξαιρετική ιδέα για τους οπτικούς τύπους είναι να χρησιμοποιήσουν κόλλες Α4 ή Α3 για να κάνουν σχεδιαγράμματα που θα τους βοηθήσουν να οργανώσουν την ύλη που μελετούν.
7 Ένας οργανωτικός μαθητής συγκεντρώνει όλες τις πιθανές ερωτήσεις κι απαντήσεις των εξετάσεων και τις γράφει στις δύο πλευρές καρτών. Στη μία πλευρά της κάθε κάρτας γράφει την ερώτηση και στην άλλη την απάντηση. Αν η απάντηση είναι μακροσκελής τότε γράφει τα κύρια σημεία της. Μετά αρχειοθετεί τις ερωτήσεις ανά μάθημα και κεφάλαιο. Τέλος, οργανώνει συναντήσεις με τους συμμαθητές του για ένα παιχνίδι ερωτήσεων.
8 Για μεγάλο αριθμό πληροφοριών οργάνωσε την ύλη σε κατηγορίες, που μπορεί να είναι τα κεφάλαια του βιβλίου σου. Γράψε τις πληροφορίες, που σε ενδιαφέρουν, με διαφορετικά χρώματα σε μεσαία ή μεγάλα φύλλα χαρτιού, σε απόσταση τη μια από την άλλη. Και, υπογράμμισε ορισμένες πληροφορίες, πρόσθεσε αστερίσκους*, αρίθμηση ή χρησιμοποίεισε ΚΕΦΑΛΑΙΑ γράμματα!
9 Στις διακοπές του Πάσχα εφάρμοσε διαφορετική προσέγγιση της ύλης κάθε φορά. Η διαφορετική προσέγγιση ενισχύει την ικανότητα ανάκλησης της ύλης. Διαφορετικές προσεγγίσεις είναι αυτές που σας ανέφερα πιο πάνω.
10 Την περίοδο των επαναλήψεων και των εξετάσεων να κοιμάσαι πριν τα μεσάνυχτα και να αποφεύγεις να βλέπεις τηλεόραση, να πίνεις αρκετό νερό και να σιτίζεσαι κανονικά.
11 Την ώρα των εξετάσεων απόφυγε να ξεκινήσεις να γράφεις αμέσως. Έλεγξε τις παρορμήσεις σου για να μην παρασυρθείς από κάποιους που έχουν ήδη αρχίσει. Είναι πολύ πιθανόν, σύντομα να σταματήσουν να γράφουν ή να γράφουν άσχετα. Θυμήσου ότι οι άριστοι μαθητές οργανώνουν την απάντησή τους και κατανέμουν σοφά τον χρόνο που θα αφιερώσουν σε κάθε τμήμα της εξέτασης πριν αρχίσουν. Κάνε κι εσύ το ίδιο.
12 Την ώρα των εξετάσεων όταν αισθανθείς ότι οι κλειδώσεις των δακτύλων του δεξιού σου χεριού πονάνε από το συνεχές γράψιμο σταμάτα να γράφεις. Τέντωσε τα δάκτυλα σου προς τα έξω όσο μπορείς. Κράτησε τα έτσι για 10 δευτερόλεπτα και μετά κλείσε τα. Κάνε τα μπάλα. Μετά από λίγο γύμνασε τα ένα – ένα πλησιάζοντας κάθε δάκτυλο σου στον αντίχειρα. Τέλος, τίναξε τα χαλαρά κι άρχισε να γράφεις ξανά.