Γράφει ο ΜΑΝΟΛΗΣ ΝΤΟΥΝΤΟΥΝΑΚΗΣ*
Ως λειτουργοί, του Δημόσιου Πανεπιστημίου παρακολουθούσαμε κι εμείς, τη φθίνουσα πορεία των τελευταίων χρόνων στην Ανωτάτη Πανεπιστημιακή Εκπαίδευση.
Δημιουργήθηκε, ένα πολύπλοκο σύστημα νομοθετημάτων για την Ανωτάτη Εκπαίδευση που προκάλεσε τριγμούς στην πανεπιστημιακή κοινότητα. Βαρύνουσας σημασίας νόμοι, όπως το θεσμικό πλαίσιο των ΑΕΙ, ο νόμος για την Έρευνα, ο νόμος για την αξιολόγηση, ο νόμος για τα ΤΕΙ, παρά τις υψηλές προσδοκίες που δημιούργησε η εξαγγελία τους, στην πράξη μάλλον εύστοχα είχαν χαρακτηριστεί ως αντιμεταρρύθμιση. Τα μεγάλα προβλήματα της Ανώτατης Πανεπιστημιακής Εκπαίδευσης παρέμειναν άλυτα, παρατηρούσαμε συνεχή μείωση της κρατικής χρηματοδότησης και απαράδεκτα χαμηλούς μισθούς για όλες τις κατηγορίες του διδακτικού προσωπικού των Α.Ε.Ι. Η Ανώτατη Εκπαίδευση δεχόταν μια ανήθικη «επίθεση» για να αντιμετωπιστεί ως εμπορικό προϊόν και όχι ως κοινωνικό αγαθό δωρεάν και ποιοτικά παρεχόμενο από την πολιτεία. Μόλις τρεις μέρες πριν τις εκλογές, έγινε, προσπάθεια αδειοδότησης μη κρατικών Πανεπιστημίων με επόμενο βήμα, προς αυτήν την κατεύθυνση, την χορήγηση επαγγελματικών δικαιωμάτων στους αποφοίτους τους. Στην Πανελλήνια Ομοσπονδία Συλλόγων Ειδικού & Εργαστηριακού Διδακτικού Προσωπικού (ΠΟΣΕΕΔΙΠ) πιστεύουμε ότι το Πανεπιστήμιο πρέπει να αντιστέκεται έμπρακτα, σθεναρά και δυναμικά σε κάθε προσπάθεια και σε κάθε κίνηση υποβάθμισης και απαξίωσής του.
Σύμφωνα με δημοσίευμα του “ΕΘΝΟΣ” η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ προχωρά άμεσα στην κατάργηση του νόμου-πλαισίου 3549/07. Ο «νόμος Γιαννάκου» θα αντικατασταθεί από έναν νέο νόμο-πλαίσιο για τη λειτουργία των ΑΕΙ-ΤΕΙ, βασιζόμενο σε τρεις πυλώνες: Στην πλήρη αυτοτέλεια των ιδρυμάτων, στις Προγραμματικές συμφωνίες με την πολιτεία και στην Αξιολόγηση για το εάν αυτές τηρήθηκαν ή όχι σε ορισμένο χρόνο.
Μέχρι να συζητηθεί και να ψηφιστεί ο νέος νόμος-πλαίσιο, η κυβέρνηση, προτίθεται να προχωρήσει σε ριζικές τροποποιήσεις του υπάρχοντος νομικού πλαισίου 3549/07, στα σημεία που η εφαρμογή του εν λόγω νόμου έχει δείξει σημαντικές δυσλειτουργίες. και άμεσα πρέπει να διατυπωθούν και να θεσμοθετηθούν όσα προβλήματα εντοπίστηκαν και συγκεντρώνουν την ευρεία συναίνεση.
Στην ΠΟΣΕΕΔΙΠ πιστεύουμε ότι τα παραπάνω είναι προς τη σωστή κατεύθυνση αλλά δεν αρκούν και πρέπει άμεσα να εμπλουτιστούν λαμβάνοντας υπόψη τις πάγιες θέσεις της Πανεπιστημιακής κοινότητας. Ως πανεπιστημιακοί δάσκαλοι διεκδικούμε ένα δημόσιο δημοκρατικό Πανεπιστήμιο, που λειτουργεί με ελευθερία στη διδασκαλία και την έρευνα και με ελεύθερη διακίνηση ιδεών που διασφαλίζεται με το πανεπιστημιακό άσυλο, το οποίο να παρέχει δωρεάν ανώτατη εκπαίδευση υψηλής στάθμης σε όλους τους πολίτες, όπως ορίζει το Άρθρο 16 του Συντάγματος. Είναι απαραίτητο στα προτεινόμενα μέτρα να ενσωματωθούν σταδιακά και μέχρι το τέλος αυτής της τετραετίας βασικά αιτήματα της πανεπιστημιακής κοινότητας:
– να ενισχυθεί ο πραγματικά δωρεάν δημόσιος χαρακτήρας της ανώτατης εκπαίδευσης, προπτυχιακής και μεταπτυχιακής χωρίς δίδακτρα,
-να αυξηθεί ουσιαστικά η ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗ για την ΠΑΙΔΕΙΑ με χρηματοδότηση των Πανεπιστημίων σύμφωνα με τις ανάγκες τους και αξιοπρεπείς αποδοχές για τους πανεπιστημιακούς δασκάλους,
Να εξασφαλιστούν οι προϋποθέσεις για την έρευνα στα Πανεπιστήμια με χρηματοδότηση της βασικής έρευνας σε όλα τα επιστημονικά πεδία,
Προώθηση της πλήρους οικονομικής και διοικητικής αυτοτέλειας των Πανεπιστημίων,
Αύξηση του ποσοστού του ΑΕΠ από δημόσιους πόρους, που κατευθύνεται προς την έρευνα και ειδικά τη βασική έρευνα,
Ουσιαστική αναβάθμιση όλων των Πανεπιστημίων τόσο στις υποδομές, όσο και στο ανθρώπινο δυναμικό, με ιδιαίτερη μερίμνα ώστε να μπορούν τα περιφερειακά Πανεπιστήμια να διαδραματίζουν απρόσκοπτα το σημαντικό ρόλο τους,
Αντιμετώπιση των αδυναμιών του υπάρχοντος θεσμικού πλαισίου,
Κατάργηση των Κ.Ε.Σ. και αφαίρεση των άδειων λειτουργίας στα Κολλέγια,
Ανυπακοή στις, χωρίς στόχο και όραμα, επιταγές των Μπολόνια – Πράγα, στο σχέδιο 3+2+3 κλπ.
Ειδικότερα, ως φορέας του Ειδικού και Εργαστηριακού Διδακτικού Προσωπικού (Ε.Ε.ΔΙ.Π.) πιστεύουμε ότι πρέπει να ξεκινήσει άμεσα ένας διάλογος για την εύρεση ενός κοινά αποδεκτού μισθολογίου, στο πλαίσιο πάντα του πανεπιστημιακού μισθολογίου, για τα μέλη Ε.Ε.ΔΙ.Π., με μεσοπρόθεσμο ορίζοντα εφαρμογής που θα οδηγήσει στην ουσιαστική αναβάθμιση της οικονομικής μας κατάστασης και θα είναι σε αντιστοιχία με την ευρύτερη προσφορά μας.
Ο εμπλουτισμός του διδακτικού έργου των μελών Ε.Ε.ΔΙ.Π. με τη διεξαγωγή φροντιστηρίων και φροντιστηριακών ασκήσεων και εν γένει φοιτητικών εργασιών και τη (συν-)επίβλεψη διπλωματικών εργασιών, η κατοχύρωση της δυνατότητας παροχής ερευνητικού έργου από μέλη Ε.Ε.ΔΙ.Π. και η ουσιαστική αύξηση της συμμετοχής μας στα εκλεκτορικά σώματα εκλογής Πρυτανικών αρχών θα συμβάλλουν καθοριστικά στη θεσμική θωράκιση – αναβάθμιση του Φορέα Ε.Ε.ΔΙ.Π.
*Πρόεδρος Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Συλλόγων
Ειδικού & Εργαστηριακού Διδακτικού Προσωπικού (ΠΟΣΕΕΔΙΠ) Α.Ε.Ι.