Παρασκευή, 31 Ιανουαρίου, 2025

ΠΡΟΒΛΕΨΕΙΣ ΤΟΥ ΙΟΒΕ

ΑθΗνα
Μεγάλη άνοδο καταγράφει τον Οκτώβριο ο Δείκτης Οικονομικού Κλίματος στην Ελλάδα, σύμφωνα με την έρευνα οικονομικής συγκυρίας του ΙΟΒΕ, συνεχίζοντας την ανοδική τάση των τελευταίων μηνών. Ο δείκτης διαμορφώνεται
στις 71,7 μονάδες από τις 63,8 μονάδες τον Σεπτέμβριο, στην υψηλότερη επίδοσή του από τον περσινό Οκτώβριο.
Η  βελτίωση του κλίματος στην Ελλάδα προέρχεται από όλους τους τομείς και αγγίζει τόσο την πλευρά της προσφοράς (επιχειρήσεις), όσο και την πλευρά της ζήτησης (καταναλωτές). Καθοριστικότερη όμως είναι η τόνωση της καταναλωτικής εμπιστοσύνης η οποία βρίσκεται στα υψηλότερα επίπεδα των τελευταίων δύο ετών.Σε ό,τι αφορά το Δείκτης Οικονομικού Κλίματος τον Οκτώβριο τόσο στην Ευρωπαϊκή Ένωση όσο και την Ευρωζώνη, αυτός εξακολουθεί να κινείται ανοδικά, για έβδομο μήνα. Ο δείκτης αυξάνεται σε σχέση με τον Σεπτέμβριο κατά 3,4 μονάδες στην Ε.Ε. και στην Ευρωζώνη και διαμορφώνεται στις 86,0 και 86,2 μονάδες αντίστοιχα, απέχοντας ωστόσο ακόμη σημαντικά από τους μακροχρόνιους μέσους όρους.
Η άνοδος αυτή αποτελεί συνέχεια του θετικού κλίματος που δημιουργήθηκε στην προεκλογική περίοδο, ωστόσο ενσωματώνει πλέον και αυξημένες προσδοκίες που δημιουργεί μία νέα κυβέρνηση, φαινόμενο που καταγράφεται με συστηματικό τρόπο από το 1985 στις έρευνες αυτές. Σημαντική μπορεί να θεωρηθεί και η άνοδος των προσδοκιών στο Λιανικό Εμπόριο, ενώ στη Βιομηχανία, τις Κατασκευές και τις Υπηρεσίες, καταγράφεται λιγότερη απαισιοδοξία, κυρίως όμως για την εξέλιξη της δραστηριότητας στο επόμενο διάστημα.
Αναλυτικότερα:
– στη Βιομηχανία, οι προβλέψεις της παραγωγής, αλλά και οι εκτιμήσεις για το τρέχον επίπεδο της ζήτησης και των παραγγελιών, κινούνται ανοδικά, ενώ αντίθετα στα αποθέματα διογκώνονται ελαφρά.
– στις Υπηρεσίες, οι εκτιμήσεις των επιχειρήσεων για την εξέλιξη της ζήτησης επιδεινώνονται ελαφρώς, ενώ οι εκτιμήσεις για την τρέχουσα πορεία των εργασιών δεν μεταβάλλονται. Παρόλα αυτά, ιδιαίτερα έντονη είναι η άνοδος των προσδοκιών σχετικά με τη βραχυπρόθεσμη εξέλιξη της ζήτησης.
– στο Λιανικό Εμπόριο, μπορεί να επιδεινώνονται οι εκτιμήσεις για τις τρέχουσες πωλήσεις, αν και τα αποθέματα αποκλιμακώνονται, ωστόσο σημαντική βελτίωση καταγράφουν οι προβλέψεις για την εξέλιξη της ζήτησης στο επόμενο τρίμηνο.
– στις Κατασκευές, οι εκτιμήσεις για το επίπεδο του προγράμματος εργασιών παραμένουν έντονα αρνητικές, όμως αμβλύνονται ελαφρά, ενώ οι πολύ αρνητικές προβλέψεις για την απασχόληση του κλάδου επίσης εξασθενούν.
– στην Καταναλωτική Εμπιστοσύνη, καταγράφεται κατακόρυφη άνοδος στις προσδοκίες των νοικοκυριών για την οικονομική τους κατάσταση και τις προβλέψεις για την οικονομική κατάσταση της χώρας, ενώ σημαντική είναι και ενίσχυση της πρόθεσης για αποταμίευση στο επόμενο 12-μηνο. Οι προβλέψεις για την εξέλιξη της ανεργίας βελτιώνονται και αυτές, με το σχετικό δείκτη να περιορίζεται στη χαμηλότερη τιμή του έτους.
Σε ό,τι αφορά τις προβλέψεις για την απασχόληση του τομέα είναι λιγότερο δυσοίωνες τον Οκτώβριο, αφού το έντονα αρνητικό ισοζύγιο περιορίζεται στις -12 μονάδες (από -17 τον Σεπτέμβριο), στην καλύτερη επίδοση εδώ και έναν χρόνο. Σταθερά άλλωστε σχεδόν οκτώ στις δέκα επιχειρήσεις δεν προβλέπουν ιδιαίτερες αλλαγές στην απασχόληση το επόμενο τρίμηνο.
Οι προβλέψεις των Ελλήνων καταναλωτών για την οικονομική κατάσταση του νοικοκυριού τους, τους προσεχείς 12 μήνες, καταγράφουν άνοδο 13 μονάδων τον Οκτώβριο, με το σχετικό δείκτη να διαμορφώνεται στις -9 μονάδες. Έτσι, ένα στα τέσσερα νοικοκυριά προβλέπει ελαφρά ή αισθητή βελτίωση της οικονομικής του κατάστασης (από 19%), ενώ περιορίζεται στο 29% το ποσοστό που προβλέπει επιδείνωση ή σημαντική επιδείνωση (από 40%). Οι αντίστοιχοι δείκτες της ΕΕ και της Ευρωζώνης καταγράφουν οριακή άνοδο, στις -2 και -3 μονάδες αντίστοιχα.
Η πρόθεση για αποταμίευση τους προσεχείς 12 μήνες διαμορφώνεται στις -44 από τις -50 μονάδες τον Σεπτέμβριο, στη δεύτερη καλύτερη φετινή επίδοση, παραμένοντας σε χαμηλά ωστόσο επίπεδα. Από τα ελληνικά νοικοκυριά, το 28% (από 20%) κρίνει πιθανή ή πολύ πιθανή την αποταμίευση στο επόμενο 12-μηνο, ενώ το 67% (από 77%) την κρίνει ως μη πιθανή ή καθόλου πιθανή. Σε Ευρωζώνη και ΕΕ, οι σχετικοί δείκτες επίσης βελτιώνονται και διαμορφώνονται στις -5 και -8 μονάδες αντίστοιχα.
Η πρόθεση αγοράς αυτοκινήτου εντός των επόμενων 12 μηνών ενισχύεται ελαφρώς, με το σχετικό δείκτη να φθάνει τις -73 μονάδες (από -76 στη μέτρηση Ιουλίου), όσο είναι δηλαδή και ο μέσος ευρωπαϊκός όρος. Οι προοπτικές που δημιούργησε το μέτρο της απόσυρσης, φαίνεται έτσι ότι ενίσχυσε τη αγοραστική διάθεση των καταναλωτών. Το ποσοστό εκείνων που δηλώνουν ότι είναι πολύ πιθανό να προβούν σε αγορά αυτοκινήτου το επόμενο 12μηνο φθάνει στο 3% (από 2%), ενώ όσοι δηλώνουν πως δεν είναι καθόλου πιθανό να προβούν σε αγορά αυτοκινήτου, περιορίζονται στο 73% (από 76%).
Πτώση όμως καταγράφεται στην πρόθεση για αγορά ή κατασκευή κατοικίας εντός των επόμενων 12 μηνών, με το 5% (από 11%) να θεωρεί πιθανό ή πολύ πιθανό να προβεί σε αγορά σπιτιού τον επόμενο χρόνο και τον αντίστοιχο δείκτη να διαμορφώνεται στις -86 από τις -80 μονάδες τον Ιούλιο, σε επίδοση ωστόσο σχετικά ανώτερη των αντίστοιχων ευρωπαϊκών δεικτών (-88 και -90 μονάδες σε ΕΕ και Ευρωζώνη αντίστοιχα).


Ακολουθήστε τα Χανιώτικα Νέα στο Google News στο Facebook και στο Twitter.

Δημοφιλή άρθρα

Αφήστε ένα σχόλιο

Please enter your comment!
Please enter your name here

Μικρές αγγελίες

aggelies

Βήμα στον αναγνώστη

Στείλτε μας φωτό και video ή κάντε μία καταγγελία

Συμπληρώστε τη φόρμα

Ειδήσεις

Χρήσιμα