Δευτέρα, 23 Δεκεμβρίου, 2024

Υπάρχει λίστα προτεραιοτήτων;

Καλά, καλούτσικα και, υπό προϋποθέσεις, με καλές προοπτικές ήταν τα “νέα” – διαπιστώσεις που προέκυψαν από την σύσκεψη που έγινε την περασμένη Πέμπτη στην Νομαρχία Χανίων υπό τον γ.γ. Περιφέρειας Κρήτης κ. Αθ. Καρούντζο. Και καλό θα μας κάνει να αρχίσουμε να βλέπουμε το ποτήρι μισογεμάτο και όχι μισοάδειο.
Ωριμότητα σε σημαντικά έργα
? Διότι: Ανοιξε -επιτέλους- μια «ουσιαστική» συζήτηση (όπως την χαρακτήρισε και ο νομάρχης Χανίων κ. Γρ. Αρχοντάκης, ως αρμοδιότερος να? (συγ)κρίνει ανάλογες συσκέψεις, στην τριετία του) για τα έργα του νομού που πρέπει και μπορούν να ενταχθούν στις πρώτες προκηρύξεις που θα γίνουν μόλις ανοίξει το ΕΣΠΑ.
«Ο νομός Χανίων έχει μια μεγάλη ωριμότητα σε έργα σημαντικά, όπως οδοποιίες και σχολεία και υπάρχει αρκετό περιθώριο χρηματοδότησης. Μόλις γίνουν οι προκηρύξεις θα υπάρξει μία γρήγορη αξιολόγηση και μια γρήγορη ένταξη. Ο νομός, όχι μόνο η Νομαρχία αλλά και ο ΟΑΔΥΚ, βρίσκονται σε υψηλό επίπεδο ωριμότητας από άποψη μελετών» δήλωσε ο κ. Καρούντζος δικαιώνοντας και τον? Ραν ταν πλαν που, πριν ένα μήνα, έγραφε, ότι υπάρχουν αρκετές μελέτες. Για να ωριμάσουν, πλήρως, βέβαια, (όπως στην περίπτωση των δρόμων) χρειάζεται να χρηματοδοτηθούν από το Π.Δ.Ε. οι απαλλοτριώσεις. Αυτά, όμως, δεν είναι στο? χέρι της αυτοδιοίκησης του νομού ούτε των φορέων, όπως ο ΟΑΔΥΚ, που συντάσσουν μελέτες.
Μοναδικό, παγκρήτιας εμβέλειας και ωφέλειας
? Επίσης ο ΓΓ Περιφέρειας έδειξε εντυπωσιασμένος από την προχωρημένη, ολοκληρωμένη περιβαλλοντική, αναπτυξιακή πολυ-πολιτισμική πρόταση της Νομαρχίας για το περιβαλλοντικό πάρκο Αγιάς και την αξιοποίηση ως ποδηλατόδρομου του παλιού Χάντακα. Και, δεσμεύτηκε, ήδη, για ένταξη του στο ΕΣΠΑ – ΠΕΠ με 1,8 εκατ. ευρώ, καθώς, όπως είπε, δεν υπάρχει ανάλογη πρόταση σε επίπεδο Κρήτης. Αρα, έχουμε, καλά νέα για το νομό ο οποίος «ευτυχεί» -τουλάχιστον με αυτό το έργο- να έχει πρόταση παγκρήτιας εμβέλειας και ωφέλειας.
Γιατί όσοι θα επιλέγουν το περιβαλλοντικό πάρκο Αγιάς και για ποδηλατικό τουρισμό (ο οποίος «πληρώνει ακριβά» όπως είχε πει ο καθηγητής – μελετητής κ. Βλαστός) ασφαλώς και θα επισκέπτονται όλη την Κρήτη.
? Καλά νέα, επομένως. Και πρέπει, εφεξής, να προβάλλουμε το σύνολο της πολιτισμικής παρέμβασης με αειφόρο ανάπτυξη που προβλέπει αυτό το έργο, ώστε και να μην υπάρξει, τυχόν, υπαναχώρηση από τις δεσμεύσεις υλοποίησής του.
Γιατί χρειαζόμαστε? διαιτητή;
? Να πούμε όμως και για τους βιολογικούς του νομού. Εχουν προβλήματα. Αλλά υπάρχουν και ολοκληρωμένες μελέτες και δυνατότητες ολοκλήρωσης και επέκτασης άλλων. Δυνατότητες, όπως του βιολογικού Κισάμου, οι οποίες -δυστυχώς- δεν έχουν προχωρήσει με ευθύνη της τοπικής αυτοδιοίκησης και μάλιστα τα πράγματα έχουν τόσο αργήσει που το έργο κινδυνεύει και με απένταξη και βέβαια ούτε λόγος -χωρίς φορέα διαχείρισης- για νέα χρηματοδότηση επέκτασής του.
Αυτό γιατί πρέπει να μας το λύσει, δίκην? διαιτητή ο νυν αλλά και αυριανός (και ας είναι και αιρετός) περιφερειάρχης – αντιπεριφερειάρχης;
“Προσκοπικός” κόμπος;
? Καλό νέο και η διαφαινόμενη προοπτική ταχείας προώθησης μελετών και έργων του Β.Ο.Α.Κ και του Ν.Ο.Α.Κ. Είναι πολύ σημαντικό, ότι το υπουργείο Μεταφορών και Υποδομών ιδρύει την ΚΡΗΤΗ Α.Ε. Μία εταιρεία δηλαδή, στα πρότυπα της ΕΓΝΑΤΙΑΣ, απαλλαγμένη από τις χρονοβόρες και γραφειοκρατικές διαδικασίες της ΕΔΥΕ – ΒΟΑΚ και του ΥΠΕΧΩΔΕ (και άρα και από τις ενστάσεις επί των ενστάσεων των διαφόρων συντεχνιών) που θα μπορέσει να ωριμάσει τα έργα σε επίπεδο Κρήτης (άρα δένει και με την διοικητική μεταρρύθμιση) ώστε να ενταχθούν σε κάποιο χρηματοδοτικό πρόγραμμα. Ποιο χρηματοδοτικό πρόγραμμα; Ιδού ένας… «προσκοπικός»? κόμπος που (εκτιμούμε ότι) δεν? εσόμεθα έτοιμοι να τον λύσουμε από τώρα.
? Το λέμε αυτό, επειδή την περασμένη Δευτέρα γράψαμε, ότι φαίνεται πως ο Β.Ο.Α.Κ θα προχωρήσει με την μέθοδο της παραχώρησης και επομένως δικαιώνονται όσοι το πρότειναν.
? Όμως, όπως με ενημέρωσαν -καλοπροαίρετα- αναγνώστες και όχι μόνο, η δημιουργία της ΚΡΗΤΗ Α.Ε. δεν σημαίνει ότι προχωρούμε με την μέθοδο της παραχώρησης.
Προφανώς. Να το διορθώσουμε αν κάποιοι κατάλαβαν μόνο αυτό. Όμως τα ποσά που απαιτούνται (μόνο για το Β.Ο.Α.Κ. αρχικά) είναι πάνω από 2,5 δισ. ευρώ. Αυτά δεν υπάρχουν ούτε στο Π.Δ.Ε, βέβαια, ούτε και στο ΕΣΠΑ (η ΕΓΝΑΤΙΑ, στην εποχή των παχέων ευρωπαϊκών αγελάδων, χρηματοδοτήθηκε κυρίως από ευρωπαϊκά προγράμματα). Αρα, εάν πράγματι, μιλάμε και για υλοποίηση των έργων, τότε, πού πάμε; Γιατί το να κερδίσει ο Β.Ο.Α.Κ το? λαχείο, δεν παίζει. Αρα;
? Ελπίζουμε, στο τέλος του μήνα, οπότε είναι πιθανό -όπως πληροφορούμαστε- να είναι εδώ ο υπουργός Μεταφορών κ. Ρέππας (στην διημερίδα που διοργανώνει το ΤΕΕ/ΤΔΚ σε συνεργασία με την νομαρχία για τα έργα του νομού), να μας πει περισσότερα.
Εν τω μεταξύ, ας προετοιμαστούμε όσο γίνεται καλύτερα για την σημαντική διημερίδα που αναφέρουμε ώστε να «αυγατίσουμε» -όσο γίνεται- συγκεκριμένες δεσμεύσεις.
Πώς;


Ακολουθήστε τα Χανιώτικα Νέα στο Google News στο Facebook και στο Twitter.

Δημοφιλή άρθρα

Αφήστε ένα σχόλιο

Please enter your comment!
Please enter your name here

Ειδήσεις

Χρήσιμα