Η σοβαρότερη μάστιγα των τελευταίων 50 χρόνων για τη χώρα μας είναι τα τροχαία δυστυχήματα, πράγμα που μας ανεβάζει στην πρώτη θέση στην Ευρώπη. Οι απώλειες σε ανθρώπινες ζωές αυτά τα χρόνια είναι 120.000.
Από τους τραυματίες έχουμε 300.000 αναπήρους, ενώ απ? αυτούς το 70% είναι τελείως παράλυτοι. Ενδεικτικά αναφέρω ότι τα νοσήλια που παρέχονται στους τραυματίες ανέρχονται τον χρόνο σε εννέα δισεκατομμύρια.
Υπολογίστε, χάσιμο χρόνου σε εργατοώρες, αυτό είναι το τελευταίο.
Από τα θύματα της ασφάλτου το 90% είναι νέοι και νέες κάτω των 35 ετών, οι περισσότεροι των οποίων δεν έχουν δημιουργήσει οικογένεια και αυτό συνεπάγεται μέγα δημογραφικό πρόβλημα.
Αν σκεφτούμε ότι από τότε που η χώρα μας απέχτησε ανεξαρτησία έχει εμπλακεί σε αρκετούς πολέμους π.χ. Βαλκανικούς, Πρώτο και Δεύτερο Παγκόσμιο, Κορέα, Κύπρο (χωρίς τον εμφύλιο). Τα άτομα που έδωσαν τη ζωή τους για ιερό σκοπό στα πεδία των μαχών, και μόνο, σ? όλους αυτούς τους πολέμους ανέρχονται σε 75.000. Δηλαδή σ? αυτό τον ανελέητο πόλεμο στην άσφαλτο έχουμε σε χρονικά μικρότερο διάστημα τα διπλάσια θύματα.
Απ? αυτούς χιλιάδες θα γλίτωναν αν πήγαιναν πιο σιγά και καθυστερούσαν 10 λεπτά από τον αρχικό προορισμό τους. Τι είναι 10 λεπτά σε μια ζωή όταν σήμερα το προσδόκιμο ηλικίας είναι τα 80 χρόνια;
Μια αυτοκινητοβιομηχανία πριν διαθέσει στην αγορά ένα καινούργιο μοντέλο το περνά από διάφορα τεστ, για να διαπιστώσει την οδική του συμπεριφορά (παθητική και ενεργητική ασφάλεια). Μέσα σ? αυτά τα τεστ είναι και η ασφάλεια των επιβαινόντων, δηλαδή κατά πόσο θα αντέξει και δεν θα παραμορφωθεί η καμπίνα του σε μια πρόσκρουση (crash test). Το τεστ αυτό γίνεται σε σταθερή επιφάνεια στο 40% της μετωπικής επιφάνειας του αυτοκινήτου με ταχύτητα 64 km/ώρα. Οι δοκιμές δείχνουν ότι τα σύγχρονα αυτοκίνητα, ανεξαρτήτως κυβισμού και όγκου, πέραν αυτής της ταχύτητας δεν παρέχουν καμιά ασφάλεια, παρά τα νέα συστήματα ασφαλείας που φέρουν (ζώνες, προεντατήρες, αερόσακοι κ.λπ.) γιατί παραμορφώνεται η καμπίνα. Αλλοι σοβαροί λόγοι όμως είναι αυτοί που κάνουν τη χρήση ζώνης ασφαλείας απαραίτητη.
Μιχαήλ Γ. Κελαϊδής