Αδιαφορία για το θέμα της προώθησης των Κρητικών προϊόντων επέδειξαν ιδιοκτήτες μεγάλων σούπερ μάρκετ, καθώς, παρά την πρόσκληση που έλαβαν από τη Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση Χανίων, δεν συμμετείχαν ούτε έστειλαν εκπρόσωπο, σε χθεσινή σύσκεψη που αφορούσε τη δημιουργία “Κρητικής Γωνιάς” στα καταστήματά τους.
Παραβρέθηκαν μόνο ο Προμηθευτικός Συνεταιρισμός Παντοπωλών, το ΙΝΚΑ και ομάδες παραγωγών. Ωστόσο, πρόσκληση είχαν λάβει τα “Carrefour Μαρινόπουλος”, η εταιρεία: “Χαλκιαδάκης Α.Ε.”, τα Lidl, η “Μετρό Α.Ε.” και η “Α.Β. Βασιλόπουλος”.
Κληθείς να σχολιάσει το γεγονός αυτό, ο αντινομάρχης Χαράλαμπος Κουκανιάκης που είχε στείλει τις προσκλήσεις, ανέφερε ότι “η Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση Χανίων απεύθυνε ανοικτή πρόσκληση προς όλους όσους έχουν πρόθεση να βοηθήσουν προς αυτή την κατεύθυνση. Η πρόταση για Κρητική γωνιά έχει στόχο να αποτελέσει την πυξίδα του καταναλωτή για Κρητικά ποιοτικά προϊόντα. Για αυτούς που δεν ανταποκρίθηκαν στο κάλεσμά μας θεωρώ ότι οι καταναλωτές θα πρέπει να τους γυρίσουν την πλάτη καθώς απ? ό,τι φαίνεται το μόνο που ενδιαφέρει τους συγκεκριμένους επιχειρηματίες είναι να εξυπηρετούν τα δικά τους συμφέροντα αγνοώντας την ύπαρξη των ντόπιων παραγωγικών δυνάμεων”.
Εξάλλου, όπως τόνισε ο αντινομάρχης κ. Χαράλαμπος Κουκιανάκης, “η δημιουργία Κρητικής γωνιάς με ντόπια προϊόντα έχει ως στόχο να αλλάξουμε την αγοραστική συνείδηση των συμπολιτών μας. Στηρίζοντας τα ντόπια προϊόντα και τις επιχειρήσεις που τα προωθούν δημιουργούμε μια αναπτυξιακή δυναμική στον τόπο μας καθώς τα χρήματα ανακυκλώνονται και μένουν στο νομό.
Η Κρητική Γωνιά θα είναι η απάντηση στα τεράστια «διαφημιστικά πακέτα» των πολυεθνικών εταιρειών και με δεδομένο ότι η τοποθέτηση αποτελεί μια από τις βασικότερες αρχές του σύγχρονου Μάρκετιγκ, η ύπαρξη της θα αποτελεί την πυξίδα του καταναλωτή για τις αγορές του. Ελαιόλαδο, κάθε είδους Κρέατα, Γαλακτοκομικά και Τυριά, Αρτοσκευάσματα, Κρασιά και Μπύρες, Αναψυκτικά, Φυσικοί Χυμοί, Εμφιαλωμένα Νερά, Άλευρα, Μπαχαρικά, Μέλια, Προϊόντα Ζύμης, Παραδοσιακά Γλυκά και Εδέσματα, Καφέδες και Ροφήματα μα και κάθε άλλη ντόπια κατηγορία προϊόντων, προερχόμενη από οργανωμένες ντόπιες βιομηχανίες, ή εξαιρετικούς παραγωγούς θα μπορεί να κάνει την «παρουσία» της στις Κρητικές Γωνιές σας”.
Ο ίδιος ανέφερε ότι “σύμφωνα με οικονομικές μελέτες που έχουν γίνει, στο νομό μας ζουν 40-50.000 οικογένειες, εάν η κάθε οικογένεια διέθετε 50 ευρώ σε προϊόντα της εγχώριας παράγωγης, τα οποία δίνει σε αγορές προϊόντων πολυεθνικών εταιρειών, ο νομός θα είχε επιπλέον 2,5 εκατομύρια τον μήνα, άρα 30 εκατ. τον χρόνο που θα ανακυκλώνονται στον τόπο μας και θα είναι η καλύτερη θωράκιση απέναντι στην οικονομική κρίση. Είναι η καταλληλότερη χρονική στιγμή για να κάνουμε, με ένα πιο συστηματικό τρόπο πράξη την στήριξη στα Ντόπια και τα Κρητικά προϊόντα. Να σκεφτούμε όλοι σαν παραγωγοί και να προσπαθήσουμε να πείσουμε τον καταναλωτή, να λειτουργήσει με τον ίδιο τρόπο, προστατεύοντας την τοπική οικονομία και κατά συνέπεια, τον ίδιο του τον εαυτό”.
“Αγαπάμε τα Χανιά, στηρίζουμε τον τόπο μας” αυτό είναι το μήνυμά μας”, ανέφερε ο κ. Κουκιανάκης και τόνισε ότι στους στόχους της Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης είναι να δημιουργηθεί ένας εκθεσιακός χώρος τοπικών προϊόντων στον Αερολιμένα Χανίων .
“Στον χώρο αυτό που αποτελεί την πύλη εισόδου χιλιάδων επισκεπτών, θα μπορούν οι παραγωγικές τάξεις και οι επιχειρήσεις που παράγουν προϊόντα να τα εκθέτουν. Η έκθεση θα αποτελεί τον καθρέφτη των παραγόμενων προϊόντων του τόπου μας προς τους ξένους επισκέπτες”.
Παράλληλα στους στόχους της Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης είναι να πραγματοποιηθεί συνάντηση μέσα στο επόμενο χρονικό διάστημα με τους τουριστικούς πράκτορες, τους ξενοδόχους του νομού και τους επιχειρηματίες που δραστηριοποιούνται στον τομέα του τουρισμού προκειμένου τα τοπικά προϊόντα να προωθηθούν σε μεγαλύτερους χώρους εστίασης.
ΟΙ ΠΑΝΤΟΠΩΛΕΣ
Ο πρόεδρος του Προμηθευτικού Συνεταιρισμού Παντοπωλών Χανίων κ. Γιώργος Αρβανιτάκης τόνισε ότι “υπάρχει πτώση στις πωλήσεις αυτην την περίοδο λόγω της οικονομικής κρίσης, την οποία η κοινωνία βλέπει και αισθάνεται καθημερινά. Όμως τα πάντα ξεκινούν από τον αγρότη που τα τελευταία χρόνια δεν έχει εισοδήματα. Οι τιμές των αγροτικών προϊόντων έχουν μειωθεί, με αποτέλεσμα να μειώνεται το αγροτικό εισόδημα κάτι που έχει επίδραση στα δικά μας μαγαζιά.
Προσπαθούμε να κάνουμε ό,τι μπορούμε, όμως για να μην κλείσουν αυτές οι μικρές επιχειρήσεις χρειάζονται έμπρακτα κρατική στήριξη”.
Ο ίδιος ανέφερε ότι “στα δικά μας μαγαζιά, το 80% των προϊόντων είναι τοπικά. Είναι η φύση των καταστημάτων μας τέτοια, αφού απευθυνόμαστε στους ντόπιους καταναλωτές και προσπαθούμε να έχουμε πάντα φρέσκα, ποιοτικά και επώνυμα προϊόντα. Χρειάζομαστε όμως την στήριξη όχι μόνο της Πολιτείας αλλά και των ίδιων των ντόπιων καταναλωτών. Οι Κρητικοί πρέπει να βοηθούν τις Κρητικές επιχειρήσεις”.
ΤΟ ΙΝΚΑ
Από την πλευρά του ο κ. Ανδρέας Χιωτάκης, εκπρόσωπος του ΙΝΚΑ Χανίων ανέφερε ότι “ανταποκριθήκαμε στην πρόσκληση της Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης Χανίων για το ζήτημα της προώθησης των τοπικών προϊόντων μέσα από την δημιουργία Κρητικής γωνιάς στα καταστήματα και τα σούπερ μάρκετ. Στα δικά μας καταστήματα τα περισσότερα προϊόντα είναι τοπικά: κρέατα, τυροκομικά, φρούτα και λαχανικά.
Το θέμα της Κρητικής γωνιάς θα έπρεπε να απευθύνεται κυρίως στα πολυεθνικά σούπερ μάρκετ που έχουν ανοίξει πάρα πολλά καταστήματα στην πόλη μας ωστόσο δεν διαθέτουν τοπικά προϊόντα. Επίσης δημιουργείται και θέμα ανταγωνιστικότητας διότι όταν επιτρέπεται να ανοίγονται τόσα πολλά καταστήματα στην περιοχή, χωρίς να τηρούνται ορισμένα κριτήρια, μετά δεν μπορούμε να μιλάμε για μέτρα ραφιού για την τοποθέτηση των δικών μας προϊόντων”.
ΔΗΛΩΣΕΙΣ
Ο πρόεδρος των Τυροκομικών προϊόντων Χανίων κ. Ευάγγελος Κωστάκης ανέφερε ότι πρέπει να αναζητηθούν τρόποι προώθησης τοπικών προϊόντων σε αλυσίδες μεγάλων πολυκαταστημάτων.
Ο κ. Φίλιππος Σταματάκης εκπρόσωπος της ομάδας Εσπεριδοειδών και Αβοκάντο επεσήμανε τις σκληρές συνθήκες αγοράς η οποία δεν αναγνωρίζει την ποιότητα αλλά την τιμή και την εμφάνιση του προϊόντος. Ο ίδιος πρότεινε την σύσταση Φορέα για την δημιουργία εξαγωγέα διακίνησης ντόπιων προϊόντων εκτός Κρήτης.
Ο τυποποιητής μελιού κ. Νικολακάκης τόνισε μεταξύ άλλων πως οι ίδιες οι τοπικές επιχειρήσεις μαζικής εστίασης στα Χανιά δεν προωθούν τα ντόπια προϊόντα. Παράλληλα έθιξε το θέμα του αθέμιτου ανταγωνισμού αλλά και της νοθείας προϊόντων.