Τετάρτη, 4 Δεκεμβρίου, 2024

ΧΘΕΣ ΣΤΑ ΧΑΝΙΑ

“Η ιστορία του αυτοκινήτου γράφεται στους δρόμους ως μια απρόβλεπτη διαδρομή. Συνδέει τον Χένρυ Φορντ με την Κοκό Σανέλ, τον Τεντέν με τον Τζέημς Ντην. Δίνει την αφορμή να συναντηθούν ο Τζακ Κέρουακ με τον Μαρσέλ Προυστ, η Μαίρη Κουάντ με τον Άλεκ Ισιγόνη. Φέρνει στη σκηνή την Ισιδώρα Ντάνκαν σ? ένα μακάβριο χορό με τον Ετόρε Μπουγκάτι. Βάζει τους εκπατρισμένους εργάτες της Σιτροέν να διαμαρτύρονται
παρέα με τους εκτοπισμένους των πόλεων.
Στις αρχές του 21ου αιώνα, ενώ η διεθνής οικονομική κρίση βρίσκεται σε εξέλιξη, το αυτοκίνητο δεν είναι πλέον σύμβολο ελευθερίας αλλά μέρος του προβλήματος. Πώς φτάσαμε ως εδώ; Τι θα συμβεί στο μέλλον”;
Αυτά σημειώνει στο οπισθόφυλλο του βιβλίου του ο δημοσιογράφος και κριτικός Ηλίας Καφάογλου, το οποίο παρουσιάστηκε χθες βράδυ στο θέατρο “Δ. Βλησίδης”.
Ο Ηλίας Καφάογλου ξετυλίγει την ιστορία του αυτοκινήτου από τον 19ο έως τον 21ο αιώνα, ενώ στο προλογικό σημείωμα, μεταξύ άλλων, ο συγγραφέας σημειώνει:
“Το βιβλίο που κρατάτε στα χέρια σας είναι εκδοχή ενός κειμένου εν εξελίξει από τα μέσα του 2006. Συγκροτείται και ανασυγκροτείται, διαλύεται και χτίζεται, εμπλουτίζεται, τροποποιείται,?πλέκει και διαρκώς ξεπλέκει την κοινωνική ιστορία του αυτοκινήτου, αφού το αυτοκίνητο ως ιδιωτικό μέσο δημόσιας μεταφοράς βρίσκεται τις αρχές του 21ου αιώνα σε πλήρη ανασχηματισμό.
Το αυτοκίνητο έπαιξε ρόλο καθοριστικό στις οικονομικές, κοινωνικές, πολεοδομικές και περιβαλλοντικές εξελίξεις κατά τον 20ό αιώνα.
Το αυτοκίνητο δεν είναι εδώ και καιρό σύμβολο ανανέωσης και ελευθερίας, μέσο απόλαυσης. Ένα μέσο που επινοήθηκε και εξελίχθηκε, για να επιλύει προβλήματα, έχει γίνει το ίδιο πρόβλημα.
Το αυτοκίνητο κατέλαβε σταδιακά τους δρόμους των πόλεων, τον δημόσιο χώρο δηλαδή, με σοβαρές επιπτώσεις στην ποιότητα ζωής και στο περιβάλλον. Τα αυτοκίνητα στον πλανήτη είναι ήδη πάρα πολλά και, παρότι τα αποθέματα πετρελαίου μειώνονται, η εξάρτηση από αυτό εντείνεται. Η παραγωγή και η κυκλοφορία όλο και περισσότερων αυτοκινήτων προϋποθέτει την όλο και μεγαλύτερη κατανάλωση πετρελαίου και παραγώγων ορυκτών καυσίμων. Προαπαιτεί επίσης, την υπερτροφία τομέων που συνδέονται με την αυτοκινητοβιομηχανία.
Στους δρόμους γράφεται η ιστορία και επομένως, η διαχείριση του δημόσιου χώρου, εκεί όπου διαμορφώνεται η κοινή γνώμη, είναι ζήτημα πολιτικό. Γι? αυτό και μια κοινωνική ιστορία του αυτοκινήτου αφορά σε έναν κόσμο, τον αυτοκινούμενο κόσμο, υπό διαρκή κατασκευή και ανακατασκευή, σε συνεχή διαμόρφωση”.


Ακολουθήστε τα Χανιώτικα Νέα στο Google News στο Facebook και στο Twitter.

Δημοφιλή άρθρα

Αφήστε ένα σχόλιο

Please enter your comment!
Please enter your name here

Εντός εκτός και επί τα αυτά

Μικρές αγγελίες

aggelies

Βήμα στον αναγνώστη

Στείλτε μας φωτό και video ή κάντε μία καταγγελία

Συμπληρώστε τη φόρμα

Ειδήσεις

Χρήσιμα