Γράφει ο ΓΙΩΡΓΟΣ ΘΕΟΔΩΡΑΚΗΣ*
Η ανεργία απασχολεί την οικονομική επιστήμη κυρίως από τον 19ο αιώνα και περισσότερο τον 20ο αιώνα. Έχει δραματικές επιπτώσεις στο άτομο, στην οικογένεια (προβλήματα επιβίωσης, παιδιά ? φροντιστήρια ? σπουδές, κόστος καθημερινότητας) και επιπτώσεις στην οικονομία της χώρας.
ΕΙΔΗ ΑΝΕΡΓΙΑΣ
1) Εποχιακή ανεργία: (π.χ. στον Ν. Χανίων τον χειμώνα λειτουργούν συσκευαστήρια φρούτων που κλείνουν το καλοκαίρι, το καλοκαίρι περισσότεροι από 10.000 εργαζόμενοι εργάζονται εποχιακά και μετά από 5 -7 μήνες απασχόλησης καταφεύγουν στο Ταμείο Ανεργίας για να παίρνουν περίπου 470 ΕΥΡΩ το μήνα).
2) Κυκλική ανεργία: οφείλεται σε οικονομικές κρίσεις όπως συμβαίνει σήμερα
3) Ανεργία Δυσκαμψίας: σε ορισμένα επαγγέλματα υπάρχει ζήτηση αλλά όχι προσφορά και αλλού πλεόνασμα εργατικού δυναμικού.
4) Τεχνολογική ανεργία: οφείλεται στη χρήση αυτοματισμών όπως χρήση Η/Υ που αντικαθιστούν εργατικά χέρια.
ΜΕΤΡΗΣΗ ΑΝΕΡΓΙΑΣ
1) Από τον ΟΑΕΔ
2) Από την Εθνική Στατιστική Υπηρεσία
ΠΟΣΟΣΤΑ ΑΝΕΡΓΙΑΣ
Τα ποσοστά κυμαίνονται περίπου στο 9.5 %, ενώ η Γ.Σ.Ε.Ε. τα ανεβάζει σε ποσοστό 13%. Υψηλότερα ποσοστά έχουν οι γυναίκες και οι νέοι ηλικίας κάτω των 26 ετών. Οι μακροχρόνιοι άνεργοι φθάνουν στην Ελλάδα τους 16.000.
ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΑ ΜΕ ΖΗΤΗΣΗ
1) Σχετικά με εναλλακτικές πηγές ενέργειας όπως είναι το φυσικό αέριο, η ηλιακή και αιολική ενέργεια.
2) Κατ? οίκον εργαζόμενοι για φύλαξη παιδιών, φροντίδα ηλικιωμένων.
3) Επαγγέλματα υγείας που έχουν σχέση με ηλικιωμένους και με άτομα με ειδικές ανάγκες.
4) Δημόσια Τάξη (Αστυνομία, Πυροσβεστική, υπηρεσίες SECURITY).
5) Υπηρεσίες καθαριότητας.
6) Τεχνικά επαγγέλματα (π.χ. ξυλουργοί, χειριστές μηχανημάτων τεχνικών έργων, μάγειροι, σερβιτόροι, μπάρμαν, υδραυλικοί κ.ά.)
ΚΥΡΙΟΤΕΡΕΣ ΑΙΤΙΕΣ ΑΝΕΡΓΙΑΣ
1) Αποβιομηχάνιση
2) Οικονομικές κρίσεις
3) Ανεπαρκείς ρυθμοί ανάπτυξης
4) Η νέα τεχνολογία (Αυτοματισμοί, Η/Υ)
5) Αγρότες των οποίων συρρικνώθηκε δραματικά το εισόδημά τους και άλλαξαν επάγγελμα.
6) Οι χαμηλοί μισθοί ώθησαν και τις γυναίκες να αναζητήσουν απασχόληση ώστε η οικογένεια να αντιμετωπίσει τις ανάγκες της γεγονός που δεν συνέβαινε παλαιότερα.
7) Αύξηση του εργατικού δυναμικού με ρυθμούς ταχύτερους από τους ρυθμούς αύξησης της απασχόλησης.
8) Την άρνηση κυρίως νέων αποφοίτων Λυκείου να κάνουν χειρωνακτικές εργασίες (θέλουν δουλειά γραφείου και κυρίως στο δημόσιο).
ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗ ΤΗΣ ΑΝΕΡΓΙΑΣ
1) Μακροπρόθεσμες λύσεις.
a) Επαγγελματικός προσανατολισμός που θα ξεκινά από το Δημοτικό, ο υπεύθυνος εκπαιδευτικός θα συντάσσει έκθεση για κάθε παιδί (ποια είναι τα ενδιαφέροντα του, οι κλίσεις, οι δεξιότητες, οι ικανότητές του).
b) Κατευθύνσεις από την εκάστοτε Κυβέρνηση για τις προοπτικές των διαφόρων επαγγελμάτων και η ζήτηση που θα υπάρχει με προοπτική 20ετίας. Όχι μαζικά εισερχόμενοι στην τριτοβάθμια εκπαίδευση ? μαζικά εξερχόμενοι και στη συνέχεια άνεργοι.
Ας πάρουμε για παράδειγμα τις περισσότερες Ευρωπαϊκές χώρες που οι νέοι στρέφονται σε διάφορα επαγγέλματα και δεν έχουν ως κύριο στόχο οι ίδιοι και οι οικογένειές τους το Πανεπιστήμιο.
ΜΕΣΟ-ΒΡΑΧΥΧΡΟΝΙΕΣ ΛΥΣΕΙΣ
a) Επενδύσεις ιδιωτικές
b) Επενδύσεις Δημόσιες έστω και με δανεικά με έκδοση ομολόγων ή εντόκων γραμματίων για να ξεκινήσουν μεγάλα έργα υποδομής, ως γνωστό ο κατασκευαστικός κλάδος αποτελεί ατμομηχανή της Οικονομίας.
c) Υποχρεωτική επιμόρφωση κυρίως μακροχρόνια ανέργων για να στραφούν σε άλλα επαγγέλματα.
d) Θέσπιση νόμιμου ωραρίου το 40ωρο ώστε να είναι ευχερής ο έλεγχος από τις Ελεγκτικές Υπηρεσίες και να υποχρεωθούν οι εργοδότες να προσλάβουν ανέργους.
e) Αν εφαρμοστούν μορφές ευέλικτης απασχόλησης να έχουν ορισμένο χρονικό ορίζοντα.
*ΕΠΙΘΕΩΡΗΤΗΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ