Παραιτήθηκε ο πρόεδρος της ΕΛΜΕ Χανίων Βασίλης Παπαστάμος, με αφορμή τις πρώτες δηλώσεις του -τις οποίες ανακάλεσε- για το θέμα της τιμωρίας της 14χρονης μαθήτριας του Γυμνασίου Χρυσοπηγής.
Ο κ. Παπαστάμος υπέβαλε την παραίτησή του στο Δ.Σ. της ΕΛΜΕ το βράδυ της Τρίτης 16 Φεβρουαρίου. Υπενθυμίζεται ότι στο ρεπορτάζ για την αποβολή της μαθήτριας που δημοσιεύτηκε στα “Χανιώτικα νέα” της Πέμπτης 11 Φεβρουαρίου, ο κ. Παπαστάμος είχε δηλώσει μεταξύ άλλων: Αν και η ΕΛΜΕ δεν έχει αρμοδιότητα για θέματα ποινολογίου μαθητών, θεωρούμε ότι η συγκεκριμένη περίπτωση αναδεικνύει το πόσο μεγάλο έλλειμμα και κενό υπάρχει στους εκπαιδευτικούς σε ό,τι αφορά τη γνώση περί του ψηφιακού κόσμου και της ψηφιακής κοινωνίας στην οποία ζούμε».
Στη συνέχεια ο κ. Παπαστάμος έκανε μία γραπτή “τροποποιητική δήλωση” και ταυτόχρονα ζήτησε “δημόσια συγγνώμη” για την πρώτη δήλωσή του. Συγκεκριμένα σε νεώτερη γραπτή δήλωση που δημοσιεύτηκε στα “Χανιώτικα νέα” της περασμένης Τρίτης, ο κ. Παπαστάμος αναίρεσε τα παραπάνω, δικαιολόγησε την απόφαση των εκπαιδευτικών, έχοντας, όπως ανέφερε, επιπλέον πληροφόρηση και ζήτησε δημόσια συγγνώμη “από τα μέλη του συλλόγου διδασκόντων του 1ου Γυμνασίου Ελ. Βενιζέλου, για την λανθασμένη απόφαση να κάνω δήλωση πριν να έχω την ξεκάθαρη θέση των συναδέλφων”.
Το ίδιο βράδυ ο κ. Παπαστάμος παραιτήθηκε.
Η ΕΛΜΕ
Για το ίδιο θέμα το Δ.Σ. της ΕΛΜΕ σε χθεσινή ανακοίνωσή του αναφέρει:
“Τα μέλη του Δ.Σ. της ΕΛΜΕ Χανίων, έλαβαν γνώση για το θέμα, την Πέμπτη 11 Φλεβάρη, την στιγμή δηλαδή πού έπαιρνε το θέμα μεγάλες διαστάσεις πανελλαδικά. Αφού ενημερώθηκε αναλυτικά από τον Σύλλογο Διδασκόντων και το Σύλλογο Γονέων του Γυμνασίου την ίδια ημέρα, σε συνεδρίασή του στις 16/2, δηλώνει τα εξής:
α) Οι ενέργειες της μαθήτριας όπως και άλλων μαθητών σε σχέση με την ιστοσελίδα, ήταν υβριστικές και προσβλητικές για την διευθύντρια, τους καθηγητές του σχολείου και κατ’ επέκταση για όλη την σχολική κοινότητα του Γυμνασίου.
β) Ο σύλλογος διδασκόντων δεν τιμώρησε την έκφραση του συναισθήματος με την χρήση του μέσου (facebook), αλλά το περιεχόμενο, με παιδαγωγική και κοινωνική ευαισθησία απέναντι στους μαθητές. Το είδος της τιμωρίας επιβλήθηκε από το συμφέρον της μαθήτριας, αφού κάθε άλλη τιμωρία θα οδηγούσε την επανάληψη της σχολικής χρονιάς και έγινε με την σύμφωνη γνώμη του κηδεμόνα.
γ) Οι ίδιοι οι ενδιαφερόμενοι μαθητές, αποδέχονται ότι έσφαλαν και ο Σύλλογος Γονέων του σχολείου δηλώνει ότι δεν υπάρχουν καταγγελίες για κακή συμπεριφορά του σχολείου ή μεμονωμένων καθηγητών έναντι των μαθητών.
δ) Θεωρεί ότι οι δηλώσεις του προέδρου της ΕΛΜΕ στην εφημερίδα “Χανιώτικα Νέα” (Πέμπτη 16/2), χρεώνουν με επιστημονική και παιδαγωγική ανεπάρκεια το σύνολο των εκπαιδευτικών της χώρας, πράγμα άδικο, ανυπόστατο και επικίνδυνο όχι μόνο για τους εκπαιδευτικούς, αλλά κυρίως για την νεολαία.
Αντιθέτως, λόγω της προσφοράς των εκπαιδευτικών, έχει αντέξει ως τώρα η συνοχή του κοινωνικού ιστού, σε μια εποχή έντονων μεταβολών και αντιθέσεων (μεταναστευτικά ρεύματα, κοινωνία του θεάματος κ.λπ.), κάτω από αντίξοες συνθήκες, παρά την συνεχόμενη υποχρηματοδότηση της παιδείας και την προσπάθεια απαξίωσης του έργου τους.
Το Δ.Σ. της ΕΛΜΕ εκφράζει την απόλυτη πίστη του, στις παιδαγωγικές ικανότητες των συλλόγων διδασκόντων και στην ανυστερόβουλη και ανιδιοτελή τους επίδραση στις συνειδήσεις της νεολαίας.
Θεωρεί την απόφαση του προέδρου της ΕΛΜΕ να παραιτηθεί γενναία και παραδειγματική”.
Επιστολή καθηγητών Γυμνασίου Χρυσοπηγής
Για το θέμα που προέκυψε οι καθηγητές του 1ου Γυμνασίου Ελευθερίου Βενιζέλου (Χρυσοπηγής), σε επιστολή τους, “για την αποκατάσταση της αλήθειας” όπως αναφέρουν, σημειώνουν: “Εμείς, οι καθηγητές και οι καθηγήτριες του 1ου Γυμνασίου Ελ. Βενιζέλου Χανίων, μετά την έκταση που πήρε το θέμα της τιμωρίας των δύο μαθητριών του σχολείου μας από το Σύλλογο Διδασκόντων, μετά τις δημοσιογραφικές ανακρίβειες και τις επιθέσεις που δεχτήκαμε για την εκπαιδευτική μας επάρκεια, παιδαγωγική συγκρότηση και ευθύνη, αισθανόμαστε την ανάγκη να τοποθετηθούμε δημόσια τόσο, όσον αφορά στα πραγματικά περιστατικά που σημειώθηκαν, όσο και στη δημοσιογραφική τους διαχείριση που προκάλεσε εύλογη ανησυχία στην κοινή γνώμη.
Ο Σύλλογος Διδασκόντων ασχολήθηκε με το περιεχόμενο και μόνο των δημοσιεύσεων στο διαδίκτυο, στο οποίο αναφέρονταν ακραίοι υβριστικοί χαρακτηρισμοί, συκοφαντίες και χυδαιότητες σε βάρος της Διευθύντριας, καθώς και βίντεο, το οποίο είχε τραβηχτεί μέσα στην τάξη, κρυφά από το διδάσκοντα και συνοδευόταν επίσης με υβριστικά σχόλια. Αξίζει να σημειωθεί ότι τα περισσότερα από αυτά τα σχόλια και το βίντεο αποσύρθηκαν μετά από την παρέμβαση μητέρας. Συνεπώς οι μαθήτριες κλήθηκαν από το Σύλλογο των Διδασκόντων να δώσουν εξηγήσεις, όχι επειδή εξέφρασαν τα συναισθήματά τους στο ηλεκτρονικό τους λεύκωμα, αλλά γιατί διέσυραν δημόσια Σχολείο και καθηγητές, παραβιάζοντας κατοχυρωμένα ατομικά δικαιώματα. Ο Σύλλογος των Διδασκόντων μοχθεί, με παιδαγωγικά κριτήρια, να μεταβάλει τις παραβατικές συμπεριφορές και τις ανάρμοστες πράξεις κάποιων μαθητών και μαθητριών του σχολείου και στηρίζει τη λειτουργία του σε βασικές παιδαγωγικές αρχές, όπως είναι ο σεβασμός της προσωπικότητας και η αποδοχή των Δικαιωμάτων του Άλλου ανεξάρτητα αν αυτός λέγεται καθηγητής, γονέας ή μαθητής. Ο Σύλλογος των Διδασκόντων θεωρεί, ωστόσο, πως είναι παιδαγωγικά ορθό να επιβάλλονται ποινές που προβλέπονται από τον κανονισμό λειτουργίας των σχολείων, όταν εκδηλώνονται συμπεριφορές μαθητών ή μαθητριών που έχουν στόχο το δημόσιο διασυρμό οποιουδήποτε, χωρίς να λαμβάνεται υπόψη το μέσο που επιλέγεται για το σκοπό αυτό. Επομένως το ζήτημα δεν εντοπίζεται, όπως υποστηρίζουν ορισμένοι, στη γνώση ή μη της χρήσης των νέων τεχνολογιών και ιδιαίτερα του διαδικτύου από τους καθηγητές του σχολείου, αλλά στο αν είναι παιδαγωγικά ορθό να υπάρχουν συνέπειες για τέτοιες πράξεις. Στη συνεδρίαση του Συλλόγου των Διδασκόντων έγινε σοβαρή και σε βάθος συζήτηση, παρουσία του Προεδρείου του 15μελούς Συμβουλίου των μαθητών, του προέδρου της τάξεως και των δύο μαθητριών. Η απόφαση στη συνέχεια πάρθηκε πλειοψηφικά, με πλήρη παιδαγωγική ευθύνη και λαμβάνοντας υπόψη τη δυνατότητα να συνεχίσει το παιδί τη φοίτησή του. Αξίζει να σημειωθεί ότι πριν παρθεί η απόφαση αυτή είχε προηγηθεί ενημέρωση και συζήτηση με την ίδια τη μαθήτρια και τον κηδεμόνα της για το θέμα των συνεπειών. Αυτό ήταν το θέμα που πήρε πανελλήνιες διαστάσεις από την προβολή του στα Μ.Μ.Ε., ακόμα και τα αθηναϊκά. Ως Σύλλογος Διδασκόντων καμία αντίρρηση δεν έχουμε για την προβολή και παρουσίαση οποιουδήποτε θέματος, το οποίο μπορεί να ενδιαφέρει την κοινή γνώμη. Μας λυπεί, ωστόσο, το γεγονός ότι η παρουσίαση του θέματος έγινε από την πλειονότητα των Μέσων Μαζικής Επικοινωνίας με στόχο τον εντυπωσιασμό, ώστε να συσκοτιστεί η ουσία της υπόθεσης αντί να αναδειχθεί και με προφανή στόχο να παρουσιαστεί η απόφαση των διδασκόντων ως ακραίο δείγμα αυταρχισμού, «αποτέλεσμα της άγνοιας των νέων τεχνολογιών από τους καθηγητές και της ανεπάρκειάς τους, επιστημονικής και παιδαγωγικής». Στο ίδιο μήκος κύματος κινήθηκε αρχικά κι ο πρόεδρος της Ε.Λ.Μ.Ε. Νομού Χανίων με την απαράδεκτη δήλωσή του στα Μ.Μ.Ε., πως δε συμφωνεί με την απόφαση του Συλλόγου των Διδασκόντων, γιατί κατά τη γνώμη του είναι προϊόν της άγνοιας των νέων τεχνολογιών από τους εκπαιδευτικούς, λες και αν ήξεραν όλοι οι εκπαιδευτικοί πώς να πλοηγούνται στο διαδίκτυο, θα ανέχονταν κιόλας να διασύρονται και να συκοφαντούνται δημόσια με εικόνα και λόγο. Αξίζει να σημειωθεί πως σ? αυτές τις δηλώσεις προέβη χωρίς να φροντίσει να ενημερωθεί στοιχειωδώς για το θέμα και χωρίς να έχει έλθει σε επαφή με το σχολείο μας. Δεν μπορεί να πιστέψει κανείς πώς είναι δυνατόν ο εκπρόσωπος του κλάδου των εκπαιδευτικών όχι μόνο να συνεργεί στο να κατηγορηθούν αδίκως συνάδελφοί του για επιστημονική και παιδαγωγική ανεπάρκεια, αλλά και να συναινεί ουσιαστικά με τη δήλωσή του στη συνεχή προσπάθεια των τελευταίων χρόνων απαξίωσης του δημόσιου σχολείου και των λειτουργών του.
Μετά από τα παραπάνω διερωτάται κανείς: θέλουμε για τα παιδιά μας μια κοινωνία που στο όνομα της πληροφόρησης επιτρέπει την ασυδοσία και τη διαστρέβλωση της αλήθειας;
ΟΙ ΚΑΘΗΓΗΤΕΣ ΤΟΥ 1ου ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ ΕΛΕΥΘΕΡΙΟΥ ΒΕΝΙΖΕΛΟΥ”.
Γ. ΛΥΒ.