Ακουαρέλα*
Ένα πεντάχρονο παιδί κι ένα ενήλικο καλοκαίρι
κατάχαμα στο Σαντριβάνι
κοιτάζουν το αλογάκι που λύθηκε και τώρα πετάει στον ουρανό του λιμανιού.
Το παιδί κλαίει. Το καλοκαίρι ξέρει.
Το αλογάκι μια κουκίδα,
ο σπάγκος μπλεγμένος στα χέρια του παιδιού.
* Από την ποιητική συλλογή
της Μαρινέλλας Βλαχάκη
“Τα πολύτιμα”.
“Διακρίνεται ένα εγώ ιδιαίτερο, ένα πρόσωπο που ξεχωρίζει από τ? άλλα, που έχει δικές του σκέψεις και συναισθήματα, προσωπικές αντιδράσεις σ? ό,τι συμβαίνει γύρω του – κι αυτό είναι, νομίζω, το πρωταρχικό, η προϋπόθεση της ποίησης”.
Αυτά έγραφε το 1992 ο Γιώργης Μανουσάκης, σε πρόχειρο σημείωμά του που βρέθηκε στο αρχείο του, για την πρώτη ποιητική συλλογή της Μαρινέλλας Βλαχάκη “Κόκκινη άμμος”.
Με αυτά τα λόγια ξεκίνησε προχθές και η φιλόλογος Αγγελική Καραθανάση – Μανουσάκη να παρουσιάζει, σε εκδήλωση – αφιέρωμα που διοργάνωσε η Δημοτική Βιβλιοθήκη του Δήμου Χανίων, το έργο της Χανιώτισσας ποιήτριας και λογοτέχνη Μαρινέλλας Βλαχάκη.
Η αίθουσα της Δημοτικής Βιβλιοθήκης ήταν κατάμεστη από κόσμο, ενώ η παρουσίαση της κας Καραθανάση, που εστιαζόταν στα δυο τελευταία βιβλία της κας Βλαχάκη -την ποιητική συλλογή “Τα πολύτιμα” και τη συλλογή διηγημάτων “Χρονιάρες μέρες”- πλαισιώθηκε με απαγγελίες ποιημάτων και αναγνώσεις διηγημάτων από τον ηθοποιό Θόδωρο Κατσαφάδο και τη συγγραφέα.
“Ένα ξεχωριστό ύφος, νομίζω αναγνωρίσιμο, υπάρχει και σε τούτη την έβδομη ποιητική συλλογή της, «Τα πολύτιμα», που θα τα χαρακτήριζα ως ποιητικά αποστάγματα”, ανέφερε, μεταξύ άλλων, η κα Καραθανάση και πρόσθεσε ότι μέσα από την επιγραμματικότητα των “Πολύτιμων” διακρίνεται μια ποικιλία βιωμάτων, που συγκινούν τον αναγνώστη: “Αποφεύγοντας η ποιήτρια κάθε τι φλύαρο και περιττό πετυχαίνει την ουσιαστική συμπύκνωση, που ενεργοποιεί τη σκέψη και το συναίσθημα. Τα σημεία στίξης εξάλλου έχουν σημαντικό ρόλο στα ποιήματα: ένα θαυμαστικό, ένας καταληκτικός ερωτηματικός στίχος, τα αποσιωπητικά στο τέλος του ποιήματος έχουν τη δύναμη να δημιουργήσουν ψυχικές εντάσεις. Αλλά και μια ελλειπτική πρόταση, που ο αναγνώστης συμπληρώνει μόνος του, κατά τη σιωπηλή ανάγνωση, δίνει περιθώρια για ενεργητική συμμετοχή”.
Η κα Καραθανάση υπογράμμισε ακόμα ότι τα περισσότερα ποιήματα της συλλογής έχουν την αφετηρία τους σε προσωπικά βιώματα, στο βαρύ παρελθόν με τις κακοτυχίες του, στον έρωτα και τη φθορά των σχέσεων, θέμα που -όπως είπε- βρίσκουμε και σε όλες τις προηγούμενες συλλογές: “Η ποιήτρια έχει καταφέρει να ντύσει το ατομικό με ποιητικό ένδυμα κατάλληλο για κάθε αναγνώστη, γι? αυτό και η αισθητική απόλαυση. Το ατομικό ήταν μόνο η αφόρμηση”.
ΤΑ ΔΙΗΓΗΜΑΤΑ
ΤΟΥ ΔΕΚΕΜΒΡΗ…
Αναφερόμενη στη συλλογή διηγημάτων “Χρονιάρες μέρες” η κα Καραθανάση τόνισε ότι κυριαρχεί η αισθητική απόλαυση μαζί με κοινωνικό προβληματισμό: “Η συλλογή κυκλοφόρησε τον Δεκέμβρη του 2009, ίσως συμβολικά και επίκαιρα, αφού εκτός από το τελευταίο διήγημα, όπου όλα συμβαίνουν καλοκαίρι, τα υπόλοιπα είναι διηγήματα του Δεκέμβρη, μάλιστα τα τέσσερα αναφέρονται στις μεγάλες γιορτές του”, σημείωσε και συμπλήρωσε: “Σε όλα τα δεκεμβριανά διηγήματα ο θάνατος είναι παρών, όχι ως κάτι αποτρόπαιο και φοβερό, αλλά ως μια πραγματικότητα, κάποτε μάλιστα και λυτρωτική, όπως στο πρώτο διήγημα που ο θάνατος του άγριου τρελού συζύγου της ηρωίδας σημαίνει τη δική της επιστροφή στην πατρίδα και την αρχή μιας νέας ζωής”.
Σε ό,τι αφορά τη γλώσσα η κα Καραθανάση σημείωσε ότι η συγγραφέας σε όλα τα διηγήματα χειρίζεται με άνεση το ιδίωμα της δυτικής Κρήτης, τους φυσικούς κι αβίαστους διαλόγους κι αυτό συμβάλλει στην αληθοφάνεια, δίνοντας παράλληλα παραστατικότητα και θεατρικότητα στα διηγήματα.
Ξεχωριστή στιγμή και έκπληξη της βραδιάς ήταν όταν η συγγραφέας διάβασε ένα αδημοσίευτο διήγημα, το οποίο αναφέρεται στο δράμα των ανθρώπων που βίωσαν το μαρτύριο της λέπρας.
Να σημειώσουμε τέλος ότι στο πλαίσιο της εκδήλωσης χαιρετισμό απηύθυνε εκ μέρους του δημάρχου κ. Κυριάκου Βιρβιδάκη, ο αντιδήμαρχος κ. Άρης Παπαδογιάννης, ενώ όλα τα έσοδα από τα βιβλία και τα cd της Χανιώτισσας λογοτέχνη που προμηθεύτηκε το κοινό προσφέρθηκαν για τις ανάγκες της ΕΛΕΠΑΠ.
Δημ. Μαρ.