Σήμερα θα σας παρουσιάσουμε μέσα από τη στήλη του «Μικρό-κοσμου», που συμπτωματικά έχει τον ίδιο τίτλο με το σημερινό θέμα, ένα σχέδιο εργασίας (project), εμπνευσμένο από τον ευρηματικό, μικρόκοσμο των παιδιών. Έναν κόσμο αλλιώτικο, διαφορετικό, εύπλαστο και φανταστικό, όπως αυτά ξέρουν να πλάθουν με τη φαντασία τους! To σχέδιο δράσης υλοποιήθηκε από τους μαθητές του 1ου τμήματος της ΣΤ? τάξης του 19ου Δημοτικού Σχολείου Χανίων με εμψυχώτριες εκπαιδευτικούς τη δασκάλα της τάξης κα Βιτωρίου Αλίκη και τη διευθύντρια του σχολείου κα Μαρία Δρακάκη. Το θέμα του αποφασίστηκε να είναι προσανατολισμένο στο δίπτυχο περιβάλλον και πολιτισμός και εντάχθηκε στα προγράμματα πολιτιστικών θεμάτων προκειμένου να ενισχυθούν οι υπεύθυνοι εκπαιδευτικοί του με σειρά επιμορφωτικών εργαστηρίων κινούμενης εικόνας (animation) που οργάνωσε η υπεύθυνη Πολιτιστικών Θεμάτων σε συνεργασία με την Πολιτιστική Εταιρεία Κρήτης. Οι εκπαιδευτικοί επεδίωξαν να μυήσουν τα παιδιά στην τεχνική της κινούμενης εικόνας (animation) και στην τέχνη της ψηφιακής εικαστικής φωτογραφίας αξιοποιώντας ετερόκλητα υλικά από το περιβάλλον, πλαστελίνη και μικροαντικείμενα της σχολικής ζωής. Σκοπός του σχεδίου, ο «μικρόκοσμος» της φαντασίας των παιδιών να αναδείξει ποικίλα μηνύματα για το περιβάλλον αλλά και για τον πολιτισμό της σχολικής τους καθημερινότητας. Τα μηνύματα αποτυπώθηκαν σε φωτογραφικά κάδρα, με την τέχνη της ψηφιακής φωτογραφίας αρχικά, ενώ στη συνέχεια με δημιουργική σύνθεση επιλεγμένων εικόνων μετεξελίχθηκαν σε video animation με περιεχόμενο ενδιαφέρουσες μικρές οικολογικές ιστορίες. Το σχέδιο υλοποιήθηκε στο χώρο του σχολείου αλλά και στο Μουσείο Σχολικής Ζωής προκειμένου να εντοπίσουν τα παιδιά μικροαντικείμενα του σχολικού παρελθόντος που δεν συναντούν πλέον στον χώρο του σχολείου αλλά και για να εξασφαλίσουν έναν χώρο με πολλαπλές επιλογές και δυνατότητες για το στήσιμο των σκηνών τους και τη λήψη των κάδρων τους. Αξίζει να σημειωθεί ότι 25 εικαστικές φωτογραφίες των παιδιών και δύο ταινίες ταξίδεψαν στη Θεσσαλονίκη μετά από πρόσκληση των Φίλων του Ιδρύματος Μελίνα Μερκούρη και παρουσιάστηκαν από 13 Απριλίου έως 9 Μαΐου στον χώρο της Διεθνούς Έκθεσης Θεσσαλονίκης στις ΜΕΡΕΣ ΕΚΦΡΑΣΗΣ ΚΑΙ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑΣ που φέτος είχαν θέμα την ενότητα «ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ».
Τα έργα απέσπασαν πολύ καλές κριτικές και στη συνέχεια παρουσιάστηκαν στον χώρο του 19ου Δημοτικού Σχολείου τη Δευτέρα 7 Ιουνίου με αφορμή την παγκόσμια ημέρα περιβάλλοντος, σε ειδική ανοικτή εκδήλωση για το κοινό, όπου τα παιδιά είχαν την ευκαιρία να μιλήσουν για τη διαδρομή της δουλειάς τους, τις εμπειρίες τους, τις δυσκολίες και αδυναμίες που εντόπισαν, αλλά και για τη διάθεσή τους να ασχοληθούν ξανά με την τεχνική του animation. Η ευκαιρία έχει ήδη δοθεί γιατί η ομάδα των 16 παιδιών δέχτηκε με χαρά την πρόσκληση από την Πολιτιστική Εταιρεία Κρήτης προκειμένου να παρουσιάσει τα έργα της στο Μουσείο Σχολικής Ζωής τη Δευτέρα 28 Ιουνίου σε ομάδα εκπαιδευτικών που θα συμμετάσχουν στην 1η συνάντηση τουρισμού υπαίθρου και νέων τεχνολογιών που θα πραγματοποιηθεί στα Χανιά (Άστρικας Δήμου Κολυμπαρίου) από 25 – 29 Ιουνίου. Παραθέτουμε αποσπάσματα από τον πρόλογο της εμψυχώτριας ? διευθύντριας κας Δρακάκη στην εκδήλωση παρουσίασης του σχεδίου στο σχολείο αλλά και αποσπάσματα από τις παρουσιάσεις των ομάδων των παιδιών: «?Ένα σχέδιο δράσης απαραίτητα περνά από κάποιες φάσεις. Ξεκινά από μια πρωτοβουλία κυρίως των μαθητών και στη δική μας περίπτωση ήταν των μαθητών που κυριολεκτικά παθιάστηκαν όταν ανακαλύπτοντας τις δυνατότητες της πλαστελίνης και της ευρηματικότητάς τους δημιούργησαν ιδιαίτερες μορφές που στη συνέχεια ζωντάνεψαν με ιδιαίτερους χαρακτήρες – ρόλους. Ακολουθεί η συζήτηση και η ανταλλαγή απόψεων, για μας η φάση αυτή ήταν η ανίχνευση των χαρακτήρων πρωταγωνιστών και η δημιουργία των τύπων που θα έπαιζαν πρωταγωνιστικό ρόλο, η από κοινού διαμόρφωση δράσεων μέσα στις ομάδες, δηλαδή η επιλογή του επικρατέστερου σεναρίου που θα ζωντάνευε από κάθε ομάδα η υλοποίηση, δηλαδή η σκηνοθεσία των σκηνών σε φωτογραφικά κάδρα, η δημιουργική σύνθεση επιλεγμένων εικόνων και η μετατροπή σε μικρές ταινιούλες με την τεχνική της κινούμενης εικόνας, η ανατροφοδότηση με την ενίσχυση κάθε ιστορίας με λόγο και μουσική με επιλογές της ομάδας και η ολοκλήρωση με το στήσιμο της έκθεσης και την οργάνωση της παρουσίασης με συνεργασία και συντονισμό όλων των ομάδων. Οι στόχοι που έθεσαν τα παιδιά ήταν να μπορέσουν μέσα από τις ιστορίες του μικρόκοσμου τους να μεταδώσουν μηνύματα σεβασμού για το φυσικό περιβάλλον αλλά και για το περιβάλλον της σχολικής τους καθημερινότητας. Ερεθίσματα καθοριστικά για το ξεκίνημα των σεναρίων τους ήταν τα έργα του Άγγλου καλλιτέχνη Slincashu. O καλλιτέχνης αυτός ασχολείται με την τέχνη του δρόμου όπως την αποκαλεί. Φτιάχνει μικροσκοπικά γλυπτά και επιλέγει να τα στήνει σε διάφορα σημεία της πόλης του Λονδίνου πλάι σε άχρηστα μικροαντικείμενα. Σκηνοθετεί δηλαδή στιγμιότυπα της καθημερινότητας σε πάρκα, σε δημόσιους χώρους, στο δρόμο με σκοπό να ευαισθητοποιήσει και να στείλει μηνύματα. Οι μινιατούρες του είναι οι πρωταγωνιστές σε αυτές τις σκηνές. Όπως λέει ο ίδιος προσπαθεί να αναπτύξει μια συνομιλία ανάμεσα στο μικρό και το μεγάλο, την εικαστική και την πραγματική ανθρώπινη παρουσία.
Η σημερινή παρουσίαση δεν στοχεύει απλά στην προβολή των έργων των παιδιών. Εντάσσεται στην παιδαγωγική διαδικασία και ισχυροποιεί τους στόχους που τέθηκαν από την αρχή στο project (συνεργασία, συλλογικότητα, σύνθεση, ανάπτυξη δεξιοτήτων οργάνωσης) γιατί οι μαθητές είναι πάντα σε ένα σχέδιο δράσης οι πρωταγωνιστές και είναι αυτοί που πρέπει να αναλαμβάνουν και να διαμορφώνουν το τέρμα του βάζοντας την προσωπική τους σφραγίδα και κυρίως αναλαμβάνοντας την ευθύνη των αδυναμιών της υλοποίησης. Δεν προσπαθούμε λοιπόν σήμερα να σας παρουσιάσουμε ένα ωραιοποιημένο αποτέλεσμα αλλά το αποτέλεσμα της προσπάθειας με έμφαση στη διαδρομή που έκανε όλους μας πιο πλούσιους σε εμπειρίες και συναισθήματα…».