481 άνθρωποι έχουν χάσει τη ζωή τους στον Βόρειο Οδικό Αξονα Κρήτης από την 1/1/2000, γεγονός που αναδεικνύει την ανάγκη για άμεση κατασκευή ενός σύγχρονου και ασφαλούς αυτοκινητοδρόμου στο νησί. Χαρακτηριστικό δε είναι πως αυτή τη στιγμή στην Κρήτη έχουμε τριπλάσιους νεκρούς ανά χιλιόμετρο συγκριτικά με την εθνική οδό Κορίνθου – Θεσσαλονίκης και εξαπλάσιους συγκριτικά με την Εγνατία οδό! Τα στοιχεία αυτά παρουσίασε στα “Χ.Ν.” ο πρόεδρος του Συλλόγου για την Πρόληψη των Τροχαίων Ατυχημάτων (Ε.ΣΥ.ΠΡΟΤ.Α.) Γιάννης Λιονάκης, ο οποίος εμφανίζεται οργισμένος για την υστέρηση έργων οδοποιίας στην Κρήτη έναντι της ηπειρωτικής Ελλάδας.
ΟΡΓΗ ΓΙΑ ΤΟ ΜΠΟΝΟΥΣ
Μιλώντας στα “Χ.Ν.”, ο κ. Λιονάκης εξέφρασε την έντονη δυσαρέσκειά του για το μπόνους ολοκλήρωσης ύψους 450 εκατομμυρίων ευρώ που δόθηκε πρόσφατα για την ολοκλήρωση σύγχρονων οδικών αρτηριών στην ηπειρωτική Ελλάδα, αναφέροντας χαρακτηριστικά πως «αυτό το μπόνους πραγματικά μας ξεπερνά καθώς πριν από ενάμιση χρόνο είχαμε εκφράσει την έντονη δυσαρέσκειά μας για τα 260 εκατομμύρια ευρώ που είχαν μεταφερθεί από την Κρήτη σε προϋπολογισμούς οδικών υποδομών στην υπόλοιπη Ελλάδα».
ΛΟΓΙΑ, ΛΟΓΙΑ, ΛΟΓΙΑ…
Αναφορικά με τις πρόσφατες αναφορές του πρωθυπουργού για τον Βόρειο Οδικό Αξονα Κρήτης, ο κ. Λιονάκης είναι ξεκάθαρος: «Τίποτα ουσιαστικό δεν εξαγγέλθηκε και μέχρι σήμερα κυβερνήσεις δεν είπαν και δεν ασχολήθηκαν πραγματικά ώστε να γίνει έστω ένα βήμα για τον αυτοκινητόδρομο στην Κρήτη. Φανταστείτε ότι δεν έχει ολοκληρωθεί καν ο παλιός Β.Ο.Α.Κ. Δεν υπάρχει καμία στρατηγική μελέτη. Μόνο μια εξαγγελία για 4 εκατομμύρια για μία μελέτη έγινε τώρα από τον πρωθυπουργό».
«ΚΑΤΩΤΕΡΟΙ ΟΙ ΚΡΗΤΙΚΟΙ»
Ο κ. Λιονάκης σημειώνει ότι «την ώρα που βλέπουμε να ολοκληρώνονται έργα όπως η Ολυμπία ή η Ιονία οδός, εδώ στην Κρήτη παραμένουμε κατώτεροι των συνελλήνων μας», υπενθυμίζοντας ότι «εμείς τόσα χρόνια πληρώναμε και σπατόσημο και άλλους φόρους για την κατασκευή σύγχρονων αυτοκινητοδρόμων στην ηπειρωτική Ελλάδα».
ΤΟ ΖΗΤΟΥΜΕΝΟ
Οπως εξηγεί ο ίδιος, ζητούμενο παραμένει «επιτέλους ένας πρωθυπουργός να πει όχι σαν εξαγγελία, αλλά σαν πράξη, σαν ενέργεια συγκεκριμένα πράγματα για τον δρόμο. Δηλαδή ότι αυτό το έργο με αυτή την προοπτική, θα έχει τόσο κόστος, θα χρηματοδοτηθεί με αυτό τον τρόπο και θα ολοκληρωθεί με συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα». Αναφορικά με τη χρηματοδότηση πάντως του έργου ο κ. Λιονάκης παρατηρεί πως «το καινούργιο Σ.Ε.Σ. δεν “σηκώνει” τέτοιες υποδομές, άρα υπάρχει περίπτωση να περάσουμε το 2020 και ακόμα να μην έχει γίνει το παραμικρό».
ΞΕΠΕΡΑΣΜΕΝΑ ΕΡΓΑ
Για τον πρόεδρο του Ε.ΣΥ.ΠΡΟΤ.Α. υπάρχει αδήριτη ανάγκη «να φτιάξουμε έναν δρόμο με οποιοδήποτε κόστος για να μην σκοτωνόμαστε». Αυτό όμως, σύμφωνα με τον ίδιο, δεν μπορεί να γίνει με τα έργα που κατά καιρούς παραδίδονται. «Το ανάγλυφο της Κρήτης είναι τέτοιο που απαιτεί έργα μεγάλης κλίμακας. Αντίστοιχα με αυτά που έγιναν στην Εγνατία και συγκεκριμένα στην Πίνδο. Ζητάμε έναν σύγχρονο αυτοκινητόδρομο με ασφάλεια και δεν πρέπει να έχουμε ως πρότυπο το κομμάτι του δρόμου που περνά πάνω από το Ρέθυμνο ή αυτό από τις Μουρνιές μέχρι το Καστέλι». Σχολιάζοντας μάλιστα τα κατά καιρούς έργα που ανακοινώνονται από την Περιφέρεια, παρατηρεί πως «παραδίδονται έργα που δεν έχουν καμία επικαιροποίηση, με διατομές της δεκαετίας του ’70 και του ’80!». Χαρακτηριστικά αναφέρει το παράδειγμα με το τούνελ από τον Αγιο Νικόλαος προ Καλό Χωριό: «Στο τούνελ χωρά ένα αυτοκίνητο με το ζόρι! Ας πάμε να δούμε στην Εγνατία τις 32 σήραγγες σε έναν δρόμο 610 χιλιομέτρων ή τις αερογέφυρες».
Καταλήγοντας ο κ. Λιονάκης επεσήμανε την ανάγκη να βελτιωθεί και η οδηγική παιδεία των Κρητικών, ευχόμενος παράλληλα οι εξαγγελίες για την εκπόνηση της μελέτης για τον Β.Ο.Α.Κ. τον Σεπτέμβριο να γίνουν πράξη και να μη μείνουμε ξανά στα λόγια.