Κατ? αρχήν θετική είναι η γενική γραμματεία Εμπορίου του υπουργείου Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας στις προτάσεις του βουλευτή Χανίων του ΠΑΣΟΚ Ευτύχη Δαμιανάκη για την αναμόρφωση του συστήματος προώθησης του ελληνικού ελαιόλαδου (υποχρεωτική χρήση εξαιρετικά παρθένου ελαιόλαδου στις «ωμές και βραστές» σαλάτες και αύξηση του επιτρεπόμενου ορίου στις προσυσκευασίες ελαιολάδου για χρήση σε χώρους μαζικής εστίασης).
Απαντώντας σε σχετική ερώτηση του κ. Δαμιανάκη, η υπουργός Λούκα Κατσέλη υπογραμμίζει ότι οι συγκεκριμένες προτάσεις «χρήζουν μελέτης και διαβούλευσης με τους εμπλεκόμενους φορείς».
Η κ. Κατσέλη σημειώνει ότι, βάσει αγορανομικής διάταξης, προβλέπεται η υποχρεωτική αναγραφή του είδους των ελαίων που χρησιμοποιείται κατά την παρασκευή των προσφερόμενων εδεσμάτων στους τιμοκαταλόγους των καταστημάτων μαζικής εστίασης. Επίσης, σε εφαρμογή κοινής υπουργικής απόφασης του 2003, προσφέρονται στον καταναλωτή (μεμονωμένοι καταναλωτές, εστιατόρια, καντίνες, νοσοκομεία ή άλλες μαζικές εστιάσεις) αποκλειστικά και μόνο τα βρώσιμα ελαιόλαδα των κατηγοριών «εξαιρετικά παρθένο» (ανωτέρας κατηγορίας, παράγεται απευθείας από ελιές και μόνο με μηχανικές μεθόδους), «παρθένο» (παράγεται απευθείας από ελιές και μόνο με μηχανικές μεθόδους) και «ελαιόλαδο» (αποτελείται από εξευγενισμένα ελαιόλαδα και παρθένα ελαιόλαδα). Ανεξάρτητα από την ιδιότητα του πωλητή, το ελαιόλαδο προσφέρεται στον καταναλωτή προσυσκευασμένο σε συσκευασίες μέγιστης χωρητικότητας 5 λίτρων, με υποχρεωτική αναγραφή της κατηγορίας του στο αντίστοιχο τιμολόγιο, ενώ το ίδιο ισχύει και για το βρώσιμο πυρηνέλαιο.
Επίσης, ο υφυπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων Μιχάλης Καρχιμάκης, απαντώντας στον κ. Δαμιανάκη, αναφέρεται στις προδιαγραφές εμπορίας ελαιολάδου (κανονισμός ΕΚ 1019/2002), υπογραμμίζοντας ότι «για τα έλαια που προορίζονται για την κατανάλωση σε εστιατόρια, νοσοκομεία, καντίνες ή άλλες παρόμοιες συλλογικές εστιάσεις, τα κράτη-μέλη μπορούν να καθορίσουν, συναρτήσει του τύπου της σχετικής μονάδας, μέγιστη χωρητικότητα των συσκευασιών ανώτερη των 5 λίτρων. Η χώρα μας για την προάσπιση της ποιότητας του ελαιόλαδου αποφάσισε να μην εφαρμόσει τη δυνατότητα αυτή».
Εξάλλου, αναφορικά με το θέμα των ενεργειών ενημέρωσης και προώθησης των γεωργικών προϊόντων στις αγορές της Ευρωπαϊκής Ένωσης και των τρίτων χωρών, που θέτει με την ερώτησή του ο Χανιώτης βουλευτής, ο υφυπουργός επισημαίνει ότι 36 σχετικά προγράμματα, συνολικού προϋπολογισμού 81,6 εκατομμυρίων ευρώ, έχουν εγκριθεί από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Από αυτά, 18 έχουν ήδη ολοκληρωθεί, 17 βρίσκονται στη φάση της υλοποίησης και ένα δεν υλοποιήθηκε, λόγω μη υπογραφής της σύμβασης. Ειδικότερα, για την προώθηση του ελληνικού ελαιόλαδου έχουν εγκριθεί:
– 2 τριετή προγράμματα του Συνδέσμου Ελληνικών Βιομηχανιών Τυποποιήσεως Ελαιολάδου (ΣΕΒΙΤΕΛ), προϋπολογισμού 6,5 εκατ. ευρώ (αφορά Αυστρία, Σουηδία, Κύπρο, Ηνωμένο Βασίλειο, Γερμανία και Ελλάδα) και 2,8 εκατ. ευρώ (για ΗΠΑ, Νορβηγία, Αυστραλία, Ελβετία και Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα).
– διετές πρόγραμμα της Εθνικής Διεπαγγελματικής Οργάνωσης Ελαιολάδου και Ελιάς (ΕΔΟΕΕ), προϋπολογισμού 871 χιλιάδων ευρώ, που αφορά τη Ρωσία.
Ο κ. Καρχιμάκης επισημαίνει ότι δικαιούχοι χρηματοδότησης είναι επαγγελματικές και διεπαγγελματικές οργανώσεις παραγωγών, που έχουν τη δυνατότητα υποβολής προτάσεων δύο φορές το χρόνο (μία για την εσωτερική αγορά και μία για τις τρίτες χώρες). Τα προγράμματα που εγκρίνονται από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή καλύπτονται χρηματοδοτικά ως εξής: κοινοτική συμμετοχή 50%, εθνική συμμετοχή 20%, δικαιούχος φορέας 30%.
ΚΑΤΣΕΛΗ – ΚΑΡΧΙΜΑΚΗΣ:
